Geld & Recht alle pijlers

Consuminderaars, mustachians en knieperds gezocht ;)

04-08-2015 13:14 3007 berichten
Zijn er hier nog meer consuminderaars, mustachians en knieperds?

Ik geloof niet dat er al een echt leuk kletstopic is voor "zuinigerds". Ja, natuurlijk wel het vrekkentopic maar dat is meer om echt tips te delen voor geld terug acties. Maar ik ben benieuwd of er hier ook mensen zijn die bijvoorbeeld:

- Een staycation houden

- De hypotheek versneld aflossen

- Kiezen voor goedkope uitstapjes

En het leuk vinden om daarover te kletsen.

Nou, ik ben benieuwd

Op zoek naar een Roamler invite?? Kijk dan in dit topic: Roamler
Alle reacties Link kopieren
quote:Moemoe64 schreef op 04 augustus 2015 @ 16:45:

Ik bezuinig eigenlijk nergens op. Ik leef graag comfortabel maar zal ook niets verspillen.

Vooral op voeding wil/ kan ik niet besparen. Een lekker stukje vlees/ vis wil ik echt wel op mijn bordje. Niet alleen gehakt, al kan dat ook wel eens smaken.

Ik ga uit van het volgende: er is nog nooit 1 mens geweest die zijn/haar geld meeneemt naar het hiernamaals.

Hetgeen ik bezit en waar ik dus hard voor moet werken besteed ik liever aan mijn gezin en tijdens mijn leven!Merendeel zegt ook niet dat ze geld mee willen nemen naar het hiernamaals. Maar juist nu comfortabel leven en ditzelfde niveau je hele leven kunnen behouden.
quote:Bluum schreef op 04 augustus 2015 @ 16:32:

Zitten jullie hierin allemaal op één lijn met jullie partners? Mijn man is veeeel makkelijker met geld uitgeven dan ik, soms krijg ik daarvan een beetje vlekken in mijn nek.

ik ben gestopt met vlekken krijgen :-)

ik regel de financiën bij ons thuis.

ik heb alles netjes voorgerekend en verteld wat ik graag zou willen (snel aflossen, nu lol hebben en ook nog sparen ) daar was hij het mee eens. da's mooi, dan hoort daar dit sommetje bij als in: zoveel per week max pinnen om niks mee te doen (kroeg, onzindingetjes kopen etc. geld zonder echt doel)

dat vond ie goed en dat werkt :-)
En doooooor!
quote:Moemoe64 schreef op 04 augustus 2015 @ 16:45:

Ik bezuinig eigenlijk nergens op. Ik leef graag comfortabel maar zal ook niets verspillen.

Vooral op voeding wil/ kan ik niet besparen. Een lekker stukje vlees/ vis wil ik echt wel op mijn bordje. Niet alleen gehakt, al kan dat ook wel eens smaken.

Ik ga uit van het volgende: er is nog nooit 1 mens geweest die zijn/haar geld meeneemt naar het hiernamaals.

Hetgeen ik bezit en waar ik dus hard voor moet werken besteed ik liever aan mijn gezin en tijdens mijn leven!Ik heb ook nog nooit een lijkwagen met aanhanger gezien hoor. Wij leven ook zo comfortabel mogelijk. Als ik het koud heb dan zet ik de verwarming hoger en ik ga echt geen regenwater opvangen om de wc mee door te spoelen.
quote:Bluum schreef op 04 augustus 2015 @ 16:32:

Zitten jullie hierin allemaal op één lijn met jullie partners? Mijn man is veeeel makkelijker met geld uitgeven dan ik, soms krijg ik daarvan een beetje vlekken in mijn nek.

Toen wij net gingen samenwonen zaten we nog niet echt op één lijn. Maar al snel merkte mijn man dat het toch wel heel erg tof was om geld over te houden en dan dingen cash af te rekenen waar andere mensen een lening voor moeten aangaan. Dus nu is hij ook redelijk om.

Alleen op gebied van uitstapjes zitten we niet zo op 1 lijn. Mijn man is niet graag thuis in het weekend, die wil er altijd op uit en dan word er gewoon veel meer geld uitgegeven dan wanneer we thuisblijven of bijvoorbeeld even een uurtje naar de kindderboerderij gaan. Daar moeten we echt onze weg nog in vinden. Zelf ben ik hier ook niet zo geweldig goed in overigens...

Ik ben totaal niet materialistisch, ik heb daar niks mee. Maar ervaringen daarentegen... Dat is toch wel mijn zwakke punt als ik erover nadenk. Dus eigenlijk zitten we daarin ook wel op 1 lijn, maar dan "de verkeerde kant" op
Mensen zeggen trouwens vaak "je kan geld niet meenemen". Dat is ook zo. Maar toch vind ik het een prettig idee als mijn man of mij iets overkomt dat de ander dan een vangnet heeft, in de vorm van een (deels) afgeloste hypotheek, een mooi bedrag op de spaarrekening en geen andere schulden. Ik kan mijn geld niet meenemen, maar ik kan wel gerust sterven in de wetenschap dat we er alles aan hebben gedaan om de nabestaanden niet op te zadelen met financiële problemen.

(Al hoop ik 100 te worden, hoor!!)
quote:Bluum schreef op 04 augustus 2015 @ 15:18:

[...]

Fame, wat goed! Mag ik vragen hoe je dit lukt? Heb je zoveel gespaard dat je weet dat je voor de rest van je leven genoeg hebt, of leef je bijvoorbeeld van de rente? Hoe (en hoe snel) is je dit gelukt?

Knap hoor.Ik heb op mijn 7e bedacht rijk te worden en dat door simpel te sparen. Op mijn 40e gestopt met werken.
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!
quote:Fame schreef op 04 augustus 2015 @ 17:11:

[...]

Ik heb op mijn 7e bedacht rijk te worden en dat door simpel te sparen. Op mijn 40e gestopt met werken. Ik wou dat ik zo slim was geweest op mijn zevende.
quote:broadway schreef op 04 augustus 2015 @ 16:53:

[...]

ik ben gestopt met vlekken krijgen :-)

ik regel de financiën bij ons thuis.

ik heb alles netjes voorgerekend en verteld wat ik graag zou willen (snel aflossen, nu lol hebben en ook nog sparen ) daar was hij het mee eens. da's mooi, dan hoort daar dit sommetje bij als in: zoveel per week max pinnen om niks mee te doen (kroeg, onzindingetjes kopen etc. geld zonder echt doel)

dat vond ie goed en dat werkt :-)

Dit is precies wat ik gedaan heb, zolang hij geen betere aanpak heeft is dit het plan :-D Dus nu hebben we een weekbudget. Wat ik alleen niet wil is dat ik straks degene ben die moet zeggen of iets wel of niet 'mag', als we er niet allebei achter staan is het gedoemd te mislukken.

Het zwakke punt van ons allebei zit 'm ook een beetje in de ervaringen, net als bij Bumba. "Het is zulk mooi weer en dat is het haast nooit en de kinderen worden zo snel groot dus we moeten de dag plukken dus we gaan NU op pad". En dat kost altijd meer geld dan gepland
Ik wilde graag een eigen huis, dat wordt nu gebouwd. Wel met hypotheek, maar ook met het idee sneller af te lossen dan we op basis van onze hypotheek zouden moeten.

Om dit te bereiken hebben we in ons achterhoofd wel doelen waar we concreet op kunnen besparen. In ons geval bleek dit vooral met boodschappen erg gemakkelijk te zijn. Echt opletten op aanbiedingen en veel zelf maken bleek ons boodschappenbudget te kunnen halveren per maand!! En dat werkt inmiddels echt verslavend
Ik vroeg me af dames, als men zo zuinig is met geld uitgeven en zoveel mogelijk wilt besparen of men ook aan de minderbedeelden denkt ( goede doelen)
Hhhhhhhhhh
quote:Lujane schreef op 04 augustus 2015 @ 17:52:

Ik vroeg me af dames, als men zo zuinig is met geld uitgeven en zoveel mogelijk wilt besparen of men ook aan de minderbedeelden denkt ( goede doelen)

Waar komt die vraag vandaan?? Dat moet ieder toch voor zichzelf weten? Is het erg als iemand die (be)spaart geen geld uitgeeft aan goede doelen? Is dat erger dan wanneer iemand die zelf al zijn geld uitgeeft aan nutteloze dingen geen geld geeft aan goede doelen?

Zelf geef ik geen geld aan goede doelen in elk geval. Ik vind dat er in veel gevallen veel te veel aan de strijkstok blijft hangen. Ik ondersteun wel de plaatselijke voedselbank door regelmatig spullen en voedingsmiddelen te doneren. Maar geld niet nee.
quote:Lujane schreef op 04 augustus 2015 @ 17:52:

Ik vroeg me af dames, als men zo zuinig is met geld uitgeven en zoveel mogelijk wilt besparen of men ook aan de minderbedeelden denkt ( goede doelen)Ik doe drie dagen per week vrijwilligerswerk en gun een ander de betaalde baan die ikzelf niet nodig heb. Daarnaast ontvang ik geen enkele toeslag of uitkering maar betaal wel heel verlbelasting. Is dat voldoende?
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!
quote:Fame schreef op 04 augustus 2015 @ 18:06:

[...]

Ik doe drie dagen per week vrijwilligerswerk en gun een ander de betaalde baan die ikzelf niet nodig heb. Daarnaast ontvang ik geen enkele toeslag of uitkering maar betaal wel heel verlbelasting. Is dat voldoende?Vrijwilligers werk is onbetaalbaar doe het zelf ook met alle liefde.
Hhhhhhhhhh
quote:Bumba1985 schreef op 04 augustus 2015 @ 18:01:

[...]

Waar komt die vraag vandaan?? Dat moet ieder toch voor zichzelf weten? Is het erg als iemand die (be)spaart geen geld uitgeeft aan goede doelen? Is dat erger dan wanneer iemand die zelf al zijn geld uitgeeft aan nutteloze dingen geen geld geeft aan goede doelen?

Zelf geef ik geen geld aan goede doelen in elk geval. Ik vind dat er in veel gevallen veel te veel aan de strijkstok blijft hangen. Ik ondersteun wel de plaatselijke voedselbank door regelmatig spullen en voedingsmiddelen te doneren. Maar geld niet nee.Dat is toch ook een goede doel wat jij daar opnoemt.
Hhhhhhhhhh
Ik leef ook heel zuinig. Bijna alles is tweedehands bij mij. Kleding meestal in de uitverkoop. Ik heb geen auto maar een scooter.
quote:Lujane schreef op 04 augustus 2015 @ 18:12:

[...]

Dat is toch ook een goede doel wat jij daar opnoemt.Ja, vind ik wel. Maar ik geef ze geen geld, maar dingen die dan via de kringloop verkocht worden en dat geld gaat dan weer naar de voedselbank.
Bewuster met geld omgaan.

Kasboek bijhouden (dagelijks,wekelijks,maandelijks en jaarlijks)

Vaste lasten zo laag mogelijk houden.

Ik maak gebruik van GTA's en gratis sample's.

Regelmatig goedkope Groupondeals (etentjes).

Kook voor meerdere portie's voor de vriezer.

Boodschappen doe ik altijd met een lijstje.

Koop bijna nooit prik, limonade, snoep, etc. (We drinken water, thee)

Een jaar geen kleding kopen voor mezelf.

In de winter, verwarming heel even aan.(trui aan en deken op de bank)

Geen hebbedingetjes dingen kopen.(Dus niet naar Action etc.)

Geen smartphone, wel Ipads (Gekregen en bonussen)

Kijk weinig/ geen tv.

Wasmiddelen/ schampoo/ douchecreme's/ tandpasta/ kattenvoer in de aanbieding groot inslaan (voor een jaar ofzo)

Veel minder buiten de deur eten/ drinken/ afhaal.

Heel veel bespaar/ zuinig blogs lezen.

Lijstjes maken met mijn doelen. (Spaar/ bezuinig doelen)

Zoveel mogelijk sparen.

Etc. Etc. Etc.

Ik bespaar niet op vervoer en amper op mijn zoon, visite en donatie's.

Ik ben van natura een bigspender en kom geen geld tekort.

Maar ik vind het fijner om bewust met geld om te kunnen gaan.
Prrrr, mauw miawwwww.
Af en toe vind ik mezelf ook zo'n muts

De supermarkt hier in de buurt is een maand dicht geweest voor verbouwing. Vanavond liep ik er toevallig langs en zag dat ze goodie bags uitdeelden om te vieren dat ze morgen weer opengaan. Dus ik ben zo'n goodiebag gaan halen. Helemaal blij mee Het slaat nergens op, want de helft van de spullen die erin zitten had ik helemaal niet nodig, maar ik word gewoon altijd zo blij van gratis dingetjes Ik schaam me er soms wel een beetje voor hoor dat ik daar zo enthousiast van kan worden.

Herkent iemand dit? zeg aub ja
Ja hoor, ik ben ook zo. Al geef ik dan meestal het grootste deel van zo'n goodiebag weer weg omdat ik er toch niets mee doe. Maar dat maakt niet uit, dan maak ik er iemand anders blij mee.
Bij nadere inspectie kwam ik erachter dat we bijna alles wel kunnen gebruiken:

- Vaatwastabletten: altijd heel erg welkom!

- Pindakaas gebruik ik om pindasaus mee te maken

- Chocolade weet ik ook altijd wel te waarderen

- Tandpasta: wie gebruikt dat nou niet?

- Jus d'orange vindt mijn man altijd erg lekker.
quote:Bumba1985 schreef op 04 augustus 2015 @ 19:44:

Af en toe vind ik mezelf ook zo'n muts

De supermarkt hier in de buurt is een maand dicht geweest voor verbouwing. Vanavond liep ik er toevallig langs en zag dat ze goodie bags uitdeelden om te vieren dat ze morgen weer opengaan. Dus ik ben zo'n goodiebag gaan halen. Helemaal blij mee Het slaat nergens op, want de helft van de spullen die erin zitten had ik helemaal niet nodig, maar ik word gewoon altijd zo blij van gratis dingetjes Ik schaam me er soms wel een beetje voor hoor dat ik daar zo enthousiast van kan worden.

Herkent iemand dit? zeg aub ja JA!!
Prrrr, mauw miawwwww.
Wat een fijn topic. Dit miste ik bij het vrekkentopic .

Ik lees veel blogs over dit onderwerp en kijk graag Amerikaanse Youtubefilmpjes.

Dacht dat ik de enige 'gek' was die dit deed. Ik bezuinig overigens omdat het nodig is.
Ik kwam laatst deze blog tegen. Leuk jong gezinnetje met hele goede geldtips.

http://www.ourfreakingbudget.com/
Ik denk dat ik wel zo'n beetje elke Nederlandstalige consuminder- en bespaarblog volg of in elk geval wel eens erop heb gelezen

Wat zijn jullie favorieten??

Mijne:

Lekker leven met minder

Spaarcentje / Min of meer

Zuinigaan

Teunie vond ik ook leuk, maar die schrijft steeds meer alleen nog over het gezin en weinig meer over besparen. Dus daar lees ik niet veel meer
Tvp, leuk topic!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven