Irritatie over consultatiebureau, ligt het echt aan mij?

11-09-2008 21:10 359 berichten
Alle reacties Link kopieren
Het consultatiebureau is al niet mijn beste vriend.

Accoord, het is nodig om je kind te checken en voor de prikken, maaaaaaar ik irriteer me af en toe echt kapot aan ze.

Ongevraagde (vooral zeer opdringerige) adviezen (je MOET dit en MOET dat, ik moet niks), mondje proberen open te trekken om tanden te bekijken, en, als dat niet gaat want kind houdt mond stijf dicht, de opmerking : oh, maakt niet uit, zometeen bij het prikken schreeuwt ze toch. Grrrr

En nog meer van dat fraais. Heb gewoon pech denk ik.

Nu is een brief binnengekomen met vragenlijst voor peuters van 15 tot 30 maanden. Graag even invullen en over 2 weken meenemen bij het volgende bezoek.

Okee, doe ik wel. Ware het niet dat mijn dochter dan net 14 maanden is.

Mijn man is van mening: gewoon invullen.

Heb ik nu ook gedaan maar het zit me gewoon niet lekker. Ik vind het knullig en onprofessioneel dat ze nu al deze brief hebben verstuurd en zit me nu al op te fokken.

Zouden jullie hier wat van zeggen de volgende keer en hoe gaan jullie eigenlijk om met irritaties en frustraties over het consultatiebureau?
Ja, dat vind ik echt.
Ook hier alleen maar goede ervaringen met het CB.

Zijn ook heel erg van 'vind je het zelf goed gaan? Dan is het goed'. Staan open voor hoe ik dingen aan pak en geven alleen tips als ik er zelf om vraag.

Mijn schoonzusje gaat naar hetzelfde bureau en vindt het echt ONZIN en gaat alleen voor de prikken. Ze kreeg de opmerking dat haar kinderen te dik waren en dat vond zij raar....

Ik niet...:-)... want hun eetgewoonten zijn niet echt volgens de regeltjes (kind van 2,5 ontbijt, luncht en avondeet niet normaal maar krijgt alleen maar koek, snoep, chips, cola en ijs. in de trant van "Ja het is toch vakantie??")

Zoveel mensen zoveel wensen.... en het is nooit leuk om voor je gevoel kritiek te krijgen op hoe jij de dingen aanpakt.

Van een vriendin uit het Oosten van het land krijg ik ook hele andere verhalen te horen. Die moest met vijf maanden op vier bv per dag zitten en dat lukte haar niet.... Wat nou voeden op verzoek... :-)...

En dat horrorverhaal van het kind met dat buikvirus... heel erg!!

Dus ik hoop dat meer wijkverpleegkundigen deze verhalen lezen op het forum... :-)
quote:Eowynn_ schreef op 11 september 2008 @ 22:13:

Ik vermoed ook eigenlijk dat de meeste dingen waar moeders over vallen helemaal niet zo gezegd of bedoeld zijn. Ik kan me níet voorstellen dat een verpleegkundige zegt '3 maanden BV geven is van de zotte'. Dat móet haast wel anders gezegd zijn en verkeerd opgevat, anders zou ik er dus wél een klacht tegen indienen. Maar als je al onzeker naar het CB toegaat is de kans groot dat je vrijwel alles als kritiek opvat.Het is letterlijk gezegd. Drie maanden bv was meer dan genoeg volgens de cb-arts. Op dat moment had ik overigens helemaal geen problemen met bv geven; twee weken later wel omdat ik maar regeldagen bleef houden. Misschien dat ze me gerust wilde stellen met het oog op onhandig kolven op werk omdat mijn verlof voorbij was; ik weet het niet. Wat ik wel raar vind is dat ze mekaar tegenspreken. Van een andere moeder hoorde ik juist dat een verpleegkundige had gezegd dat je een jaar moet borstvoeden. Ik denk dat je moet doen waar je je prettig bij voelt. Als je doodmoe en sjaggerijnig wordt omdat de bv niet vanzelf gaat en je helemaal opgefokt maakt, moet je een keuze maken.
Zo kun je je overal wel aan ergeren. Gewoon overal ja op zeggen, eruit pikken wat op je van toepassing is, en de rest langs je rug laten glijden.

Zet gewoon bovenaan die lijst dat ze nog maar 14 maanden is, probleem opgelost toch?

Sommige problemen kun je oplossen door er geen probleem van te maken!
Ik begrijp dat het consultatieburo niet jouw beste vriend is. Maar als je zo achter overtrokken reageerd op dingen dan heb je volgens mij sowieso weinig vrienden. Ik hoop dat het je eerste kind is en daarom nog veel moet leren. Lijkt mij niet fijn voor je dochter om een moeder te hebben die zich meteen over alles zo aangevallen voelt. Heb je zo weinig zelfvertrouwen wat betreft je dochter? Oh oh oh wat erg een maand te vroeg een formulier. Dat ze gaat huilen na de prik en meteen de tandjes kunenn zien oh oh wat erg? Sleep ze voor het gerecht. Doe gewoon relaxed en als er wat is kan je het gewoon zeggen. Ook op het consultatieburo het zijn net mensen. Daar kan je mee communiceren.
quote:Mirjam762 schreef op 11 september 2008 @ 22:10:

[...]

Kijk, en daar zou ik nu wel iets mee doen. Belachelijk! Borstvoeding is de norm zou de norm moeten zijn, dus wat nou "van de gekke"??! Ik zou hier wel werk van maken eerlijk gezegd (maar allereerst vragen waarom ze dit vinden tijdens het consult zelf natuurlijk!).Nee, daar maak ik geen werk van. Ik lees superveel en weet dat bv goed is voor oa het immuunsysteem dus ik ging graag nog door. Het is ook 2.5 jaar geleden... Maar over 6 maanden mag ik weer naar het cb met mijn nieuwe baby! Ik ben zoooo benieuwd hoe de regeltjes nu zijn. Met elk kind dat ik kreeg was er weer wat veranderd.
Ik ben inmiddels bij twee verschillende consultatiebureaus geweest en ik vind het altijd leuk om er naar toe te gaan.

Ik heb hulp gehad als nodig (ik heb er ook wel eens om gevraagd) en complimenten in overvloed. Bovendien erg leuk om te zien hoe de meiden het doen vwb groei en ontwikkeling.
quote:Mirjam762 schreef op 11 september 2008 @ 22:10:

[...]

Kijk, en daar zou ik nu wel iets mee doen. Belachelijk! Borstvoeding is de norm zou de norm moeten zijn, dus wat nou "van de gekke"??! Ik zou hier wel werk van maken eerlijk gezegd (maar allereerst vragen waarom ze dit vinden tijdens het consult zelf natuurlijk!).Werk van maken?? UH? als je het daar niet mee eens bent, dan doe je er toch niets mee? Tis jouw kind.. Wat een opgefokt gedoe zeg
quote:Eowynn_ schreef op 11 september 2008 @ 21:25:

Waar je je al niet druk om kunt maken.

Ik klik op reply en wil schrijven "waar je je al niet druk om kunt maken"

:-)

Eens met jouw posting dus Eowynn.
Zo ! En dan kunnen we nu weer allemaal normaal doen....
quote:Mamasaar schreef op 11 september 2008 @ 21:29:

Heb trouwens ook een klacht ingediend na dat voorval met de tandjes.

.

nou, dat was ook wel je reinste kindermishandeling. Een beetje niet aan het mondje willen wrikken, maar wachten tot het kind jankt van de prik, zodat ze toch de tandjes kunnen zien.... verschrikkelijk.

( ja, er al is op gereageerd, maar ik vind dit zooooo overdreven. )
Zo ! En dan kunnen we nu weer allemaal normaal doen....
Ja.
quote:juliee schreef op 12 september 2008 @ 09:53:

[...]

Werk van maken?? UH? als je het daar niet mee eens bent, dan doe je er toch niets mee? Tis jouw kind.. Wat een opgefokt gedoe zegAls een arts op een consultatiebureau (in dienst van de overheid/gemeente) zoiets zegt, gaat hij/zij anders wel tegen het landelijk beleid in dus dat lijkt me wel iets om het over te hebben (met de arts zelf dus vooral!). En daarbij; als je als moeder al onzeker bent (niet de moeder in dit voorbeeld dus), zou je sneller dan je eigenlijk zou willen, misschien toch op kunstvoeding overstappen, want ja, als het een arts het zegt..
quote:stoetje schreef op 11 september 2008 @ 21:17:

Ik zou wel iets over dat briefje zeggen,gewoon luchtig houden,en voor de rest: het ene oor in,en en het andere weer uit!

Maar mondje open trekken of iets dergelijks zou ik wel iets over zeggen! Zijn ze nou helemaal!!Ik zou er dan weer niks over zeggen. Dochter van TO is net 14 maanden en over twee weken moet ze brief meenemen. Dan is ze toch 14.5 maand? Bijna 15 dus, zou geen problemen gaan maken over leeftijdsverschil van twee weken.
Ik denk dat het ook wel uitmaakt met wat voor attitude je daar gaat zitten. Als je daar al van te voren over nadenkt van 'wat gaan ze me nu allemaal weer vertellen', dat zo iemand ook alleen maar fouten kan maken in jouw ogen.

Ons CB laat je als moeder gewoon vertellen hoe het gaat, en soms komen ze met een tip of aanvulling. Ik heb me werkelijk nog nooit rot gevoeld daarna.

Of ik heb ontzettend geboft, dat kan ook nog.

Wij hebben een ziek kindje, en onze WKV belt ons regelmatig om te vragen hoe het met hem en met ons gaat, ik ga geregeld extra wegen/meten omdat onze neuroloog dat graag wil, en dan maakt ze altijd tijd voor me, ook al bel ik een dag van te voren, dan doet ze het in haar pauze. De arts is op de hoogte van het dossier, stelt gerichte vragen en wat ze niet weet, zegt ze ook eerlijk, ze doet wat zij kan, en legt de rest bij de profs. Ze houden altijd rekening met zijn ontwikkelingsachterstand en als hij bepaalde testjes nog niet kan, dan noteert ze dat gewoon, zonder commentaar, want hij kan daar immers ook niks aan doen.

Maar ook voordat kleine man ziek werd, waren ze lief en betrokken. Ik heb in ieder geval niks te klagen. We zijn inmiddels verhuist, maar ik ga niet naar het dichtsbijzijnde CB, ik blijf mooi waar ik zit.
Stressed is just desserts spelled backwards
Ik heb nooit klachten gehad over mijn CB, ik vond het er altijd prima, ik zou eerder klachten hebben over de ouders die hun peuters met schoentjes aan op de aankleedkussens voor babies neerzetten.

Met de prikken is alles ook altijd goed gegaan, ze vroegen me bij binnenkomst hoe laat ik moest voeden, en dan pasten ze het afsprakenschema een beetje aan, Moppekind werd gecontroleerd en getest. Vervolgens kon ik een kop thee nemen en als het bijna tijd was voor de voeding dan kreeg ik een kamertje voor mezelf (kantoortje ofzo), tiet in de aanslag, prik-auw-aanleggen-klaar.

Verrekte Moppekind het om iets te zeggen ? Heel makkelijk, bij een volgende afspraak, kwam ik 10 minuten voordat het spreekuur zou beginnen, en terwijl de arts haar broodje at racete Moppekind rond op een loopauto en babbelde honderduit. Ook weer in orde.

Ik heb maar 1x gedacht dat een verpleegkundige wel heel eigenwijs was.

Ze had van die kleine blokjes, legde ze neer en beweerde tegen Moppekind dat dat een vrachtauto was. Hij moest nu ook zo'n vrachtauto maken. Moppekind grijpt een boekje en negeert de blokjes. Nog eens geprobeerd, nee, Moppekind grijpt weer het boekje. Ja sorry, mijn kind verneuk je niet, op het boekje stond een échte vrachtauto.
Ach het verschilt gewoon per cb en per persoon. Ik heb een wijkverpleegkundige waar het niet zo mee klikt. Zij luistert niet en draait alleen haar riedeltje af. Ach ja jammer dan, dan luister ik toch ook niet. Ander wijkverpleegkundige en cb-arts zijn erg leuk, nooit problemen mee gehad. In het begin van de borstvoeding juist heel goed geholpen. Later met de borstvoeding echt niet meer naar hun adviezen geluisterd, wisten duidelijk wienig van langer voeden. Ach ja er zijn meer manieren om informatie in te winnen. Ik vind het altijd wel leuk om te zien hoeveel ze gegroeid is. Ben er zelfs wel tussendoor geweest om te wegen en te meten als ik dacht dat meisje weer hard gegroeid was of juist niet. Alleen om voor de leuk mijn eigen inschatting te bevestigen.
quote:Mirjam762 schreef op 12 september 2008 @ 10:04:

[...]

Als een arts op een consultatiebureau (in dienst van de overheid/gemeente) zoiets zegt, gaat hij/zij anders wel tegen het landelijk beleid in dus dat lijkt me wel iets om het over te hebben (met de arts zelf dus vooral!). Precies. En dan nog.. ik kan me bijna niet voorstellen dat zoiets niet verkeerd begrepen is En daarbij; als je als moeder al onzeker bent (niet de moeder in dit voorbeeld dus), zou je sneller dan je eigenlijk zou willen, misschien toch op kunstvoeding overstappen, want ja, als het een arts het zegt..Ik denk dat de meeste moeders zichzelf wel verdiept hebben in het fenoneem bv, en dan dus zelf wel weten dat het onzin is wat deze arts beweert. Verder, sneller dan je zou wíllen.. omdat iemand anders dat zegt? Jeetje, dan moet je wel heel zwak in je schoenen staan. Bijna de vraag of je dan al wel toe bent aan kinderen.
Waarschijnlijk hebben ze ook een vragenlijst voor kinderen tot en met 15 maanden. Die hadden ze ook kunnen sturen. Dan had je waarschijnlijk geklaagd "waarom moet ik die invullen als ie over 1 maand al 15 maanden is?!?". Waar maak je je druk om. Overigens is het niet verplicht om te gaan hoor. Wij gaan alleen nog voor de prikken. De rest van hun 'expertise' hebben we geen behoefte meer aan. Kinderen zitten toch altijd boven of onder een gemiddelde en (bij ons CB) is het gemiddelde het enige dat goed is...
En die klacht heel snel intrekken. Wat een onzin..
Ik vind het ook allemaal nogal overtrokken, lijkt me handiger je energie te stoppen in andere dingen. Wat zei je tegen de arts toen zij dat zei over dat 3 mnd borstvoeding lang genoeg was? Heb je toen meteen gezegd dat jij daar anders over denkt of klaag je alleen achteraf?

Ik heb ook alleen goeie ervaringen met cb. Mijn dochter wijkt ook af van het gemiddelde en daar gaan ze echt heel relaxed mee om. Toen mijn dochter net thuis was uit het ziekenhuis kwam de verpleegkundige thuis langs omdat ik wat problemen had met de borstvoeding. Echt super vond ik dat. Verder geven ze natuurlijk adviezen. Het ene advies heb ik echt wat aan, andere advies denk ik anders over. Geen probleem toch?

Wat me wel opvalt in mijn omgeving is dat mensen die adviezen krijgen die ze niet willen horen vooral hard tegen cb aanschoppen.

Voorbeeld: nichtje gaf haar dochter van 8 mnd constant eten/snoep/yoki etc. Cb-arts zei dat dat niet echt oke was, dochter was ook veel te zwaar. Meteen had het cb helemaal afgedaan en hoe ze het wel niet in hun hoofd haalde zoiets te zeggen. En zulke dingen zie ik vaker. Dat vind ik dus echt van de zotte. Ik zeg niet dat dat bij iedereen de reden is hoor, maar het valt me wel op in mijn omgeving.
Bedoelde die arts niet gewoon: met 3 maanden borstvoeding heb je je kind al heel veel goeds meegegeven, en als je nu besluit te stoppen is dat geen schande.

Zoiets?

En die vragenlijst... zoiets wordt waarschijnlijk automatisch gegenereerd en verstuurd naar alle kinderen van 14 maanden zodat moeders nog ruim een maand heeft om het in te vullen. Wat is nou het probleem?

Ik ben pas 3 keer op het CB geweest maar tot nu toe geen problemen. Ik vind het leuk om te zien hoe mijn dochter groeit en zich ontwikkelt. En als er adviezen gegeven worden waar ik niets mee kan, dan gaan ze gewoon het ene oor in, het andere oor uit. Ik vind het wel goed dat ze er zijn, om problemen te signaleren waar dat nodig is (vooral bij ouders die dat zelf niet kunnen, want ik kan dat natuurlijk heel goed zelf )
Ben ook erg tevreden over mijn CB.

Ze zijn altijd verschrikkelijk lief voor mijn dochtertje. Ze luisteren goed naar mijn verhaal en geven handige tips. Niets hoeft, de keuze ligt altijd bij ons, als ouders.

Ik vind het altijd leuk om erheen te gaan.
What matters most is how you see yourself
Ja soms klopt dat denk ik wel, dat mensen gaan schoppen als ze adviezen krijgen die ze niet willen horen. Hier was ik het gewoon niet eens met het aantal borstvoedingen dat ze van hun "mocht" (voedde gewoon op verzoek) en dat ze eigenlijk gene nachtvoedingen meer mocht (maar ze was wel aan de kleine kant), ach later gewoon niet meer over begonnen. Merkte zelf dat ze het wel nodig had. Maar merkte dat mijn cb bij de borstvoeding ook de dingen van flesvoeding aanhield. Gelukkig bestaat er internet, boeken en gezond verstand. Dus nooit problemen mee gehad.

Enige waar ik een beetje geirriteerd van werd was van die wijkverpleegkundige die toen ik wel met een serieuse vraag kwam niet luisterde en haar riedeltje afdraaide en me niet geloofde toen ik zei die dingen al te doen. Voelde me totaal niet serieus genomen (ja wel over de vraag, maar daardoor had ze voor mijn gevoel gelijk haar oordeel klaar en luisterde niet meer naar de rest) Maar ja was dezelfde vrouw die vond dat een kind van 2 maanden nog geen echt karakter kon hebben totdat ze haar zelf de prikjes gaf, toen ineens was het een pittig meisje. Maar dat heeft er verder ook alleen voor gezorgd dat ik gewoon ook niet meer naar haar luister, maar als er wat was liever naar het inloopspreekuur ging, want dan zat er iemand anders. Met de rest namelijk nooit problemen gehad.
Er heerst een enorme onkunde bij het gemiddelde consultatiebureau.

Oplossing; wees mondig, ken je rechten en ga zelf op onderzoek uit.

Verstand van kinderen hebben ze in ieder geval niet, dat is iets wat buiten kijf staat.
quote:astrada01 schreef op 12 september 2008 @ 10:52:

Er heerst een enorme onkunde bij het gemiddelde consultatiebureau.

Oplossing; wees mondig, ken je rechten en ga zelf op onderzoek uit.

Verstand van kinderen hebben ze in ieder geval niet, dat is iets wat buiten kijf staat.

Lijkt mij wel een erg extreme stelling. Als je het idee hebt dat ze geen enkel verstand van kinderen hebben, waarom ga je dan?!? En als ze geen enkel verstand van kinderen hebben, falen de onderwijsinstellingen dan ook?!? Want daar hebben ze het geleerd.

Het klinkt bij meer in de oren als "mijn kind is perfect, en iets anders wil ik niet horen".

En zo'n opmerking 'ken je rechten' kan ik al helemaal niet plaatsen. Met welke rechten moet je bij een cb gaan zwaaien dan?
Helemaal eens met opperdepop, en ben ook benieuwd welke rechten we het hier over hebben.

Ikzelf heb nooit het gevoel gehad dat ik gepantserd en goed bewapend met allerlei kennis over het Rechtssysteem richting CB moest..

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven