Irritatie over consultatiebureau, ligt het echt aan mij?

11-09-2008 21:10 359 berichten
Alle reacties Link kopieren
Het consultatiebureau is al niet mijn beste vriend.

Accoord, het is nodig om je kind te checken en voor de prikken, maaaaaaar ik irriteer me af en toe echt kapot aan ze.

Ongevraagde (vooral zeer opdringerige) adviezen (je MOET dit en MOET dat, ik moet niks), mondje proberen open te trekken om tanden te bekijken, en, als dat niet gaat want kind houdt mond stijf dicht, de opmerking : oh, maakt niet uit, zometeen bij het prikken schreeuwt ze toch. Grrrr

En nog meer van dat fraais. Heb gewoon pech denk ik.

Nu is een brief binnengekomen met vragenlijst voor peuters van 15 tot 30 maanden. Graag even invullen en over 2 weken meenemen bij het volgende bezoek.

Okee, doe ik wel. Ware het niet dat mijn dochter dan net 14 maanden is.

Mijn man is van mening: gewoon invullen.

Heb ik nu ook gedaan maar het zit me gewoon niet lekker. Ik vind het knullig en onprofessioneel dat ze nu al deze brief hebben verstuurd en zit me nu al op te fokken.

Zouden jullie hier wat van zeggen de volgende keer en hoe gaan jullie eigenlijk om met irritaties en frustraties over het consultatiebureau?
Ja, dat vind ik echt.
ohohoh wat kunnen mensen zeiken zeg. Waarschijnlijk als ze de brief bij het volgende bezoek hadden gestuurd had jij je geirriteerd aan het feit dat die een maand te laat was ofzo. Hier ook de brief een maand te vroeg, maar heb me daar echt nooit maar dan ook nooit 1 seconde druk over gemaakt. Denk er nu pas aan, en met die tandjes? moeten ze dan de mond open breken om te kijken? beter om dan te kijken na een prik als ze inderdaad schreeuwen.
quote:athena schreef op 11 september 2008 @ 21:39:

Klacht indienen?? Je kunt toch op dat moment zeggen dat je het niet nodig vindt om het bekkie met geweld open te wrikken (voor zover dat nou inderdaad echt het geval was) en dat het wel een volgende keer komt? Je kunt je ook willen opfokken hoor, maar dan zou ik me eerder goed afvragen of ik uberhaupt nog wilde gaan (voor zover dat nog kan onder de nieuwe Rouvoetregels, of is dat nog niet aan de orde?) en niet alleen nog voor prikjes en evt. wegen en meten.

Of je kijkt nog of je niet eens met een andere wijkverpleegkundige te maken kunt krijgen, maar vraag me af of dat je gaat helpen.

Dus antwoord op je vraag: nee, ik heb nauwelijks irritaties over mijn CB. Natuurlijk roepen ze weleens onzinnige dingen. Yoghurt die ineens mager moet zijn en melk die ineens halfvol moet zijn, terwijl een maand daarvoor volle yoghurt icm karnemelk nog wel mocht. Of flessecurves toepassen op borstgevoede kinderen. Meestal grinnik in die situaties een beetje, zeg iets van "joh, jullie zijn maar druk met die steeds aangepaste regeltjes he?", wordt er een beetje schaapachtig of volmondig teruggelachen en gaat het verder ene oor niet eens in, laat staan het andere oor uit. En de keer dat er echt iets niet lekker liep met mijn jongste werd er wel meteen serieus iets mee gedaan, werd er meegedach en boden ze aan om - waar gewenst - eens langs te komen. Was gelukkig uiteindelijk niet nodig, maar wel goed aangepakt van ze.

Zoals ik al zei was dit niet het enigste, maar ik wil niet bekend staan als een of ander recalcitrant type dat lekker ruzie gaat schoppen.

Was op dat moment al zo gepiceerd dat ik uit mijn slof was geschoten als ik wat had gezegd.

Ik ben trouwens echt voor het nakijken van mijn uk dus ik zal wel blijven gaan. Vind ik wel zo belangrijk.
Ja, dat vind ik echt.
ik heb dus geen irritaties en frustraties. Neem sommigen dingen niet over, andere dingen wel, vind sommige dingen goed die ze zeggen en andere dingen denk ik, tja, doe ik anders. Maar dan ga ik me daar echt niet aan irriteren. Het is een gratis en goed bedoelde service.
Bij mijn eerste baby kregen we na een week of twee een thuisbezoek (is regulier) en die dame heeft me heel goed uitgelegd dat huilbabys voorkomen kunnen worden door regelmaat. Ben ik achteraf heel blij mee geweest dat ze dat heeft uitgelegd. Ook ben ik blij dat ze zorgen dat je kindje gewoon ingeent wordt volgens het schema en dat ze de groei bijhouden. Mijn oudste was namelijk sinds geboorte erg groot en daar kun je net zo onzeker van worden als dat je een kleine baby hebt. Toen ik de tweede kreeg gingen dingen me irriteren omdat ze me allerlei ongevraagde adviezen gingen geven, en zelfs zeiden dat meer dan drie maanden borstvoeding geven echt van de gekke was. Ook gingen ze heel erg van de regeltjes uit: met 14 maanden moet je kind lopen. Punt. Terwijl ieder kind zijn ontwikkeling heeft volgens ontwikkelingspsychologen.

Nu ben ik al een tijdje niet meer geweest, want jongste is bijna drie, maar ze sturen kaartjes, bellen me, etc. Ook al heb ik meerdere keren aangegeven dat ik het niet meer nodig vind aangezien ik alleen voor de inentingen het nodig acht om te komen. Wordt dus echt niet geaccepteerd en ik vind het bijna stalking.
Nou misschien proberen om je er niet te druk over te maken en de lijst pas in te vullen als ze 15 maanden is.

Ik heb maar 1 keer een vervelende medewerkster gehad. Ze zei 'ik voel dat haar nekspieren niet stevig genoeg zijn, ze moet meer op haar buik gelegd worden'. Mijn dochter kon met 6 maanden rechtop blijven zitten en met 9 maanden kruipen. Ach ja het zijn ook mensen. Als je daar rekening mee houdt waarom zou je je dan ergeren?
Als ze je kind zo slecht nakijken dat je er klachten tegen indient wat voor nut heeft het dan?

En ik kan me het van Babymerel wel voorstellen. Sjonge jonge, dat gepuzzel met broodkorsten en wanneer iets nou een hele boterham is, het is ook niet niks. Poeh.
quote:Eowynn_ schreef op 11 september 2008 @ 21:53:

Als ze je kind zo slecht nakijken dat je er klachten tegen indient wat voor nut heeft het dan? En ik kan me het van Babymerel wel voorstellen. Sjonge jonge, dat gepuzzel met broodkorsten en wanneer iets nou een hele boterham is, het is ook niet niks. Poeh.Lees jij ergens dat ik dat zeg?
Ja, dat vind ik echt.
quote:Mamasaar schreef op 11 september 2008 @ 21:47:

[...]

Zoals ik al zei was dit niet het enigste, maar ik wil niet bekend staan als een of ander recalcitrant type dat lekker ruzie gaat schoppen.

Was op dat moment al zo gepiceerd dat ik uit mijn slof was geschoten als ik wat had gezegd.

Ik ben trouwens echt voor het nakijken van mijn uk dus ik zal wel blijven gaan. Vind ik wel zo belangrijk.Je hebt nu een paar keer gezegd dat er meer was, maar daar kan niemand hier iets mee als je die niet benoemt. De voorbeelden die je geeft vind ik bepaald niet wereldschokkend en dat is waarop mensen hun reacties hier kunnen beoordelen.
quote:Mamasaar schreef op 11 september 2008 @ 21:57:

[...]

Lees jij ergens dat ik dat zeg?Dat is toch wat je bedoelt? Waarom dien je anders een klacht in? Lijkt me dat je dat middel alleen gebruikt als je echt van mening bent dat ze een grote fout hebben gemaakt of grof nalatig zijn geweest oid. Er is ook nog een gulden middenweg immers en dat is om het gewoon een keer in een gesprekje aan te kaarten. Maar als jij een klacht kennelijk nodig vond vraag ik me ook af waarom je je kind daar nog zou langsbrengen voor controle.
Nou je opent een speciaal topic om te melden dat je het CB maar een stel onprofessionele prutsers vindt en je hebt een klacht tegen ze ingediend. Persoonlijk zou ik iemand die ik onprofessioneel vond niet vertrouwen om mijn kind na te kijken.
En toch ga ik er niet verder op in waar ik me nog meer aan heb geergerd, heeft nmi geen enkele meerwaarde.

Begrijp trouwens heel goed dat jullie het niet helemaal met mij eens zijn. Dat mag! Zijn gelukkig wel nog een aantal hier die het meer mijn richting zien.
Ja, dat vind ik echt.
De standaard dingen nakijken: motoriek, oogtesten, mentale ontwikkeling, prikken zetten ed. kunnen ze. En daar ga ik voor.
Ja, dat vind ik echt.
Oh, tuurlijk zijn er meer die het ook zo zien. Hysterische mensen zijn overal te vinden
quote:LouiseP schreef op 11 september 2008 @ 21:52:

omdat ze me allerlei ongevraagde adviezen gingen geven, en zelfs zeiden dat meer dan drie maanden borstvoeding geven echt van de gekke was. .Kijk, en daar zou ik nu wel iets mee doen. Belachelijk! Borstvoeding is de norm zou de norm moeten zijn, dus wat nou "van de gekke"??! Ik zou hier wel werk van maken eerlijk gezegd (maar allereerst vragen waarom ze dit vinden tijdens het consult zelf natuurlijk!).
Gelukkig wel!
Ja, dat vind ik echt.
quote:Mamasaar schreef op 11 september 2008 @ 22:05:

En toch ga ik er niet verder op in waar ik me nog meer aan heb geergerd, heeft nmi geen enkele meerwaarde.

Toch jammer dat je de vreselijkste wantoestanden voor jezelf houdt.
Sja, je houdt 3 opties over. Ofwel je kaart het nog eens gewoon een keer op normale manier aan. Of je blijft je ergeren en klachten indienen. Of je laat die irritatie voor wat 'ie is, want als je er niks constructiefs mee doet, ben jij de enige die er last van heeft.

Enne: van mij hoef je echt niet te noemen wat er nog meer speelde. Ik waag het te betwijfelen of ik - gezien je andere voorbeelden die ik niet de moeite van mijn ergernis waard zou vinden - die wel wereldschokkend zou vinden. Maar inderdaad, dat hoeft ook niet.
Ik vermoed ook eigenlijk dat de meeste dingen waar moeders over vallen helemaal niet zo gezegd of bedoeld zijn. Ik kan me níet voorstellen dat een verpleegkundige zegt '3 maanden BV geven is van de zotte'. Dat móet haast wel anders gezegd zijn en verkeerd opgevat, anders zou ik er dus wél een klacht tegen indienen. Maar als je al onzeker naar het CB toegaat is de kans groot dat je vrijwel alles als kritiek opvat.
quote:athena schreef op 11 september 2008 @ 22:11:

Sja, je houdt 3 opties over. Ofwel je kaart het nog eens gewoon een keer op normale manier aan. Of je blijft je ergeren en klachten indienen. Of je laat die irritatie voor wat 'ie is, want als je er niks constructiefs mee doet, ben jij de enige die er last van heeft.

Enne: van mij hoef je echt niet te noemen wat er nog meer speelde. Ik waag het te betwijfelen of ik - gezien je andere voorbeelden die ik niet de moeite van mijn ergernis waard zou vinden - die wel wereldschokkend zou vinden. Maar inderdaad, dat hoeft ook niet.Denk idd dat dat het beste is
Ja, dat vind ik echt.
Oei, die opmerking over borstvoeding zou bij mij dan weer wel voor reactie zorgen. Maar dat zou ik dan ook direct zeggen als het werd gezegd. Die slaat nergens op.

Wat een hoop ouderwetsche CB's zitten er kennelijk in sommige plaatsen nog zeg. Die regels wanneer een kind iets moet kunnen bijvoorbeeld, die heb ik nooit gehad en mijn oudste wordt over 2 maanden 4 jaar.

Ohja, toch wel, 1x. Enn snoezig invalmutsje dat vond dat ik met 4 maanden moest gaan bijvoeden omdat hij met 5 maanden van een lepel moest kunnen eten. Toen ik vroeg wie dat examen dan kwam afnemen en of we niet meteen een afspraak konden inplannen moest ze - ook alweer - lachen en dat was het.
Als verpleegkundige op het "consternatiebureau" kan ik het toch niet laten even te reageren. Niet omdat ik me wil verdedigen, integendeel! Ik heb dezelfde negatieve ervaringen als een aantal van jullie, met mijn zoon die zich niet "volgens het boekje" ontwikkelde. Dat was voor mij een van de redenen om juist bij het consultatiebureau te gaan werken, weliswaar in een andere stad.

Het bureau waar ik nu werk is hard bezig zich te ontdoen van de naam consternatiebureau en ik denk dat het dus heeeeeeeeel erg uitmaakt waar je met je kindje komt. Mijn zussen hebben in een ander deel van Nederland ook ervaringen waar mijn nekharen van omhoog gaan staan. Ik wil absoluut niet beweren dat wij het binnen onze organisatie allemaal perfect doen, want ik heb ook een aantal collega's en zeker ook artsen waar ik met mijn kindjes liever niet naar toe ga, maar ik hoop toch dat steeds meer consultatiebureau's hun best gaan doen om het negatieve imago eens te gaan veranderen. Daarbij is en blijft het natuurlijk een kwestie van persoonlijke voorkeuren, smaak en manier van tegen dingen aankijken. Als je in een ziekenhuis terecht komt (of andere instantie) is het toch ook heel bepalend en heel persoonlijk welke verpleegkundige of arts je aan je bed treft, bij wie je je wel of juist helemaal niet goed voelt?

Voor de mensen die zulke negatieve ervaringen hebben en zich zo enorm irriteren; je bent ten eerste niet verplicht om naar het consternatiebureau toe te gaan en er werken altijd meerdere artsen en verpleegkundigen, dus wellicht eens een andere dag proberen?

Succes allemaal! En goed om te horen dat er ook goede ervaringen zijn (waar gaan jullie naar toe met je kindje? Haha!)...
Zijn dat nou de hormonen, of ben je gewoon een hysterische zeikerd?

Mijn hemel, ik ben met mijn kinderen regelmatig naar het CB gegaan, ervaring met verschillende CB's. Je gaat er naar toe omdat ze je kind even bekijken, signaleren of er wat mis gaat, en voor de prikken. Het is geen sociale instelling waar jij als ouder vertroeteld moet worden, en ze zijn niet opgericht om alleen maar jouw kind, dat vanzelfsprekend heel uniek & belangrijk enzo is, te bedienen.

En dan zit er eens iemand die niet zo sociaal vaardig is, nou, guttegut zeg, direct een klacht indienen!

En dan dat hysterische reageren zodra het over borstvoeding gaat. Tjeumig, want er bestaat natuurlijk maar één goed advies, namelijk dat wat je zelf al bedacht had.

Kinders.
Ik ben met annabel 72 eens dat per regio en per bureau en per persoon het verschild in dingen die ze doen.

Ik heb helaas slechte ervaring met de kraamhulp gehad. Wat je eigenlijk niet verwacht. Het was zo erig dat mijn dochtertje bijna naar het ziekenhuis moest.

Ik werd na genoeg ook niet goed in de gaten gehouden. Ik kon me bed niet uit. Iedergeval hier zijn veel fouten gemaakt.

Een collega van haar heeft het weer goed kunnen recht breien.

Door dit gebeuren hebben we nog steeds contact. En ze komt zelfs op haar verjaardag.

Maar zo zie je maar hoe erg het kan verschillen.

En misschien zit jij dan precies in het zelfde schuitje
CB wordt zelfs door mijn huisarts Concentratie Bureau genoemd...

Ik heb een klacht ingediend tegen een wijkverpleegkundige en toen werd alles beter. Ik vraag niet meer, ik vertel.

Waarom de klacht?

Onze dochter heeft van week 2 t/5 6-8uur per dag gegild (daarna zhuis in met een buikvirus). Ik, net moeder/ongerust/overtuigd dat er echt iets was, belde dus het CB omdat mijn man en ik niet wisten wat we moesten doen.

WVK liet ons in 2 weken 3x van voeding wisselen, hebben alle flessen&spenen gekocht die er zijn (toen zelf weer terug naar Avent gegaan) en het hele huis doorgesleept met onze dochter.

Vlak voor de opname belde mijn man om te zeggen dat het niet meer ging, kleine meid had tot diep in de nacht gegild en wij waren doodop. Reactie? "Ik denk dat uw vrouw opgenomen moet worden in een kliniek ver van huis én alleen, want ze heeft duidelijk psychische problemen!".

Dag erna is onze dochter opgenomen en heeft 8dgn met Sondevoeding e.d. in het zhuis gelegen.

Daarna nooit meer gehuild!

Ik heb toen het CB gebeld en heb het hele verhaal neergelegd bij haar leidinggevende, waar we veel steun kregen.

We komen haar nog wel eens tegen.

De eerste keer vond ze het nodig om - waar heel veel ouders bij stonden - aan te halen dat dochterlief zoveel gehuild heeft en dat wij over haar geklaagd hadden grrrr Je had al die ouders moeten zien kijken (vonden haar niet pro werd me toegefluisterd), heb haar amper aangekeken en wederom de telefoon gepakt.

Als we haar nu zien, dan doet ze overdreven aardig en als ik 'hallo' zeg dan schatert ze het uit alsof ik dé grap van de week heb gemaakt pfff Gelukkig ook nog andere mensen hier op het bureau waar ik het prima mee kan vinden. Ik ben ook juist gaan praten over wat er was gebeurd, omdat ik nog jarenlang naar het CB 'moet' en daar niet met een rotgevoel naartoe te hoeven.

Zou gewoon bellen en vragen hoe het zit met die maand verschil in leeftijd.
Voor de prikken ga ik naar de huisarts en verder laat ik ze voor wat ze zijn. Ik ga mijn energie en moeite niet meer insteken om er naar toe te gaan. Als er wat met mijn kindjes is, ga ik wel naar de dokter.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven