Kat weekendje alleen?
donderdag 6 augustus 2015 om 23:04
Beste mensen,
Ik ga volgend weekend een weekendje weg.
Ik heb een vrij aanhankelijke kat die heel erg gewend is aan mij en liever niet bij vreemde mensen zit. Ze is heel bang voor het onbekende door haar verleden. Ze is wel telkens nieuwsgieriger naar andere mensen, zolang het maar in haar eigen vertrouwde omgeving is. Het is een binnenkat, komt niet buiten. Ze is nu al 2,5 jaar bij me, dus wel gewend aan mijn huisje. (Ongeveer 60m2).
Mijn vraag is nu dan ook:
Kan ik haar het beste thuis laten en het volgende doen:
-vrijdagavond: kennis
-zaterdagochtend: huisgenoot
-zaterdagmiddag +/-4 uurtjes: zus
-zaterdagavond: kennis/huisgenoot
-zondagochtend: huisgenoot
-zondagmiddag +/- 4 uurtjes: zus
-zondagavond: kennis
-maandagochtend: huisgenoot
Op deze momenten gaan ze even bij haar zitten en beetje spelen, water verversen(ochtend en avond), voerbak aanvullen (waar nodig) en de kattenbak schoonscheppen (alleen avond). Verder zal ze alleen zijn.
Een vriendinnetje van mij heeft ook aangeboden om de kat te laten logeren bij haar. Mijn kat is hier nog nooit geweest en heeft dat vriendinnetje een paar keer gezien. Ik ben heel erg bang dat dit veel te gestresst wordt voor mijn kat, maar ze is dan niet alleen.
Wat kan ik het beste doen?
ik vind het zo lastig om haar alleen te laten, maar ik wil wel het beste voor haar, ik ben vanaf vrijdagmiddag 14.00 uur tot en met maandag 12.00 uur ongeveer weg.
Wat raden jullie aan?
Ik ga volgend weekend een weekendje weg.
Ik heb een vrij aanhankelijke kat die heel erg gewend is aan mij en liever niet bij vreemde mensen zit. Ze is heel bang voor het onbekende door haar verleden. Ze is wel telkens nieuwsgieriger naar andere mensen, zolang het maar in haar eigen vertrouwde omgeving is. Het is een binnenkat, komt niet buiten. Ze is nu al 2,5 jaar bij me, dus wel gewend aan mijn huisje. (Ongeveer 60m2).
Mijn vraag is nu dan ook:
Kan ik haar het beste thuis laten en het volgende doen:
-vrijdagavond: kennis
-zaterdagochtend: huisgenoot
-zaterdagmiddag +/-4 uurtjes: zus
-zaterdagavond: kennis/huisgenoot
-zondagochtend: huisgenoot
-zondagmiddag +/- 4 uurtjes: zus
-zondagavond: kennis
-maandagochtend: huisgenoot
Op deze momenten gaan ze even bij haar zitten en beetje spelen, water verversen(ochtend en avond), voerbak aanvullen (waar nodig) en de kattenbak schoonscheppen (alleen avond). Verder zal ze alleen zijn.
Een vriendinnetje van mij heeft ook aangeboden om de kat te laten logeren bij haar. Mijn kat is hier nog nooit geweest en heeft dat vriendinnetje een paar keer gezien. Ik ben heel erg bang dat dit veel te gestresst wordt voor mijn kat, maar ze is dan niet alleen.
Wat kan ik het beste doen?
Wat raden jullie aan?
vrijdag 7 augustus 2015 om 00:41
quote:Hardstyle93 schreef op 07 augustus 2015 @ 00:00:
Pfieuw! Okidoki.
Mijn zus komt sowieso even langs omdat ze hier in rust kan studeren, dus dat is win-win.
Vind het gewoon lastig zo'n eerste keer ze is nogal een prinsesje haha. Maar al met al:
DANK JULLIE WEL ALLEMAAL!Dan je zus eten laten geven en de bak laten doen.
Pfieuw! Okidoki.
Mijn zus komt sowieso even langs omdat ze hier in rust kan studeren, dus dat is win-win.
Vind het gewoon lastig zo'n eerste keer ze is nogal een prinsesje haha. Maar al met al:
DANK JULLIE WEL ALLEMAAL!Dan je zus eten laten geven en de bak laten doen.
vrijdag 7 augustus 2015 om 06:09
Mijn vriendin is 2 weken op vakantie ik geef de kat elke dag vers water ( meerdere bakjes ) en voer.
Wat ik minder vind maar ja dat is haar keuze is dat ze niet wil dat de kat binnen is.
Ze heeft de schuur open gelaten en daar kan de kat zijn als het weer minder is.
Sowieso is het een buiten kat , maar dan nog.
Dus hoe jij het oplost prima ,voer een aai en vers water is wel genoeg hoor!
Toen ik zelf nog katten had had mijn buurvrouw de sleutel , verzorgde de kat de planten deed een raam open voor we thuis kwamen en sorteerde de post.
Dat is altijd prima gegaan.
Mijn hond gaat deze vakantie lekker een week naar de boerderij bij mijn ex schoonouders die heeft de tijd van zijn leven daar.
Wat ik minder vind maar ja dat is haar keuze is dat ze niet wil dat de kat binnen is.
Ze heeft de schuur open gelaten en daar kan de kat zijn als het weer minder is.
Sowieso is het een buiten kat , maar dan nog.
Dus hoe jij het oplost prima ,voer een aai en vers water is wel genoeg hoor!
Toen ik zelf nog katten had had mijn buurvrouw de sleutel , verzorgde de kat de planten deed een raam open voor we thuis kwamen en sorteerde de post.
Dat is altijd prima gegaan.
Mijn hond gaat deze vakantie lekker een week naar de boerderij bij mijn ex schoonouders die heeft de tijd van zijn leven daar.
vrijdag 7 augustus 2015 om 06:28
Je gaat toch niet serieus van mensen verlangen dat ze 4 (!) uur bij je kat gaan zitten? Die is gek!
Zet gewoon 'n voerautomaat weg en zorg dat er voldoende water staat en kat overleeft 't wel hoor. Of laat de buren even 'n bak eten/water binnen zetten 1 keer per dag. Echt de waanzin om mensen te vragen urenlang bij een kat te komen oppassen.
Zet gewoon 'n voerautomaat weg en zorg dat er voldoende water staat en kat overleeft 't wel hoor. Of laat de buren even 'n bak eten/water binnen zetten 1 keer per dag. Echt de waanzin om mensen te vragen urenlang bij een kat te komen oppassen.
Shoot first, ask questions later!
vrijdag 7 augustus 2015 om 06:42
Ik verzorgde wel eens mijn buurkatten (maar dat waren er dus twee, dat is misschien anders). Ik ging dan inderdaad 1 of 2 keer per dag langs. Voer checken, water checken, kattenbak checken, aaitje geven, even spelen en weer weg. Volgens mij vonden ze dat wel best.
Ik vind dat je een hele goede kattenmoeder bent. Als ik een kat was, wist ik het wel!
Ik vind dat je een hele goede kattenmoeder bent. Als ik een kat was, wist ik het wel!
Winter is coming...
vrijdag 7 augustus 2015 om 07:29
vrijdag 7 augustus 2015 om 07:46
Ik zou het oppasschema niet doen, ik zou er als mens gestrest van raken, dus ook als kat
Als je huisgenoot smorgens een bak eten neerzet is het toch voldoende? water verversen helemaal niet nodig, de meeste katten hebben liever oud water dan vers
Ik vind het echt overdreven allemaal...ik zou niet iedereen hiermee willen opzadelen
Als je huisgenoot smorgens een bak eten neerzet is het toch voldoende? water verversen helemaal niet nodig, de meeste katten hebben liever oud water dan vers
Ik vind het echt overdreven allemaal...ik zou niet iedereen hiermee willen opzadelen
vrijdag 7 augustus 2015 om 08:19
quote:Hardstyle93 schreef op 06 augustus 2015 @ 23:52:
Oke! Dit is mijn eerste keer dat ik zolang weg ga, dus vandaar ik dacht dat dit wel Oke was. Maar blijkbaar dus een beetje overdreven...?
Ook met de achterliggende gedachte dat ze heel aanhankelijk is, kan dit weekendje alleen dus echt geen kwaad?Ik denk dat je wel met haar in therapie moet daarna
Oke! Dit is mijn eerste keer dat ik zolang weg ga, dus vandaar ik dacht dat dit wel Oke was. Maar blijkbaar dus een beetje overdreven...?
Ook met de achterliggende gedachte dat ze heel aanhankelijk is, kan dit weekendje alleen dus echt geen kwaad?Ik denk dat je wel met haar in therapie moet daarna
vrijdag 7 augustus 2015 om 09:22
Je schrijft : ze is nogal een prinsesje.
Zo is ze niet geboren hoor, dat heb jij er van gemaakt, denk ik.
Een poes kan wel 15 jaar oud worden, wil jij 15 jaar lang niet op vakantie dan?
In de tijd dat ik nog een kat had, maakte ik altijd contact met buren die ook een of meerdere katten hadden. Wij zorgden bij afwezigheid voor elkaars katten. Ik ging dan bij voorbeeld een half uurtje daar op de bank zitten lezen. Wel dagelijks langs om de kattenbak bij te houden en eten en drinken te geven.
Zo is ze niet geboren hoor, dat heb jij er van gemaakt, denk ik.
Een poes kan wel 15 jaar oud worden, wil jij 15 jaar lang niet op vakantie dan?
In de tijd dat ik nog een kat had, maakte ik altijd contact met buren die ook een of meerdere katten hadden. Wij zorgden bij afwezigheid voor elkaars katten. Ik ging dan bij voorbeeld een half uurtje daar op de bank zitten lezen. Wel dagelijks langs om de kattenbak bij te houden en eten en drinken te geven.
vrijdag 7 augustus 2015 om 09:32
quote:jiggles1980 schreef op 06 augustus 2015 @ 23:22:
Misschien ben ik een slechte baas...maar als ik een weekendje weg ga laat ik m'n 2 katten gewoon alleen thuis en komt er meestal niemand kijken...ik zorg voor (veel te veel) eten en verschillende bakjes water. En zet iets voor de deuren, zodat ze zich niet in kunnen sluiten.
Ze vermaken zich altijd prima volgens mij. Als ik langer weg ga, dan gaan ze uit logeren, maar dit levert veel stress en verstoppartijen op...Mijn katten zijn mijn alles, maar zo doe ik het ook hoor. Ze kunnen best wel 2 daagjes alleen zijn. Inderdaad genoeg brokjes en water, vooral water. En voordat ik wegga geef ik ze allebei een heel zakje nat voer, i.p.v. ieder de helft. Meestal zijn er nog heel veel brokken over als we weer thuiskomen. En ik heb het idee dat ze vooral slapen dan.
Misschien ben ik een slechte baas...maar als ik een weekendje weg ga laat ik m'n 2 katten gewoon alleen thuis en komt er meestal niemand kijken...ik zorg voor (veel te veel) eten en verschillende bakjes water. En zet iets voor de deuren, zodat ze zich niet in kunnen sluiten.
Ze vermaken zich altijd prima volgens mij. Als ik langer weg ga, dan gaan ze uit logeren, maar dit levert veel stress en verstoppartijen op...Mijn katten zijn mijn alles, maar zo doe ik het ook hoor. Ze kunnen best wel 2 daagjes alleen zijn. Inderdaad genoeg brokjes en water, vooral water. En voordat ik wegga geef ik ze allebei een heel zakje nat voer, i.p.v. ieder de helft. Meestal zijn er nog heel veel brokken over als we weer thuiskomen. En ik heb het idee dat ze vooral slapen dan.
vrijdag 7 augustus 2015 om 10:01
Ik heb er twee en ik ga regelmatig een weekend weg.
De vrijdag voor vertrek nog wat extra vlees geven.
Grote bak met hard voer
Grote bak met water op twee locaties.
Schone bak
En wanneer ik zondag avond of maandag terug kom zitten er vaak nog brokjes hard voer in de bak en is er nog genoeg water. Dan geef ik ze weer vlees en dan is alles weer goed. Ze slapen momenteel toch het grootste deel van de dag. En hebben elkaar voor lichaamsbeweging.
De vrijdag voor vertrek nog wat extra vlees geven.
Grote bak met hard voer
Grote bak met water op twee locaties.
Schone bak
En wanneer ik zondag avond of maandag terug kom zitten er vaak nog brokjes hard voer in de bak en is er nog genoeg water. Dan geef ik ze weer vlees en dan is alles weer goed. Ze slapen momenteel toch het grootste deel van de dag. En hebben elkaar voor lichaamsbeweging.
Disclaimer: All presented text are opinionated and present only a written account of my mental state at that time.
vrijdag 7 augustus 2015 om 10:03
haha dit topic is voor mij ook wel een beetje een eye opener moet ik zeggen... Ik heb zelf ook een heel aanhankelijke kat en vind het al sneu als mijn vriend en ik beiden een hele dag werken hahaha
We waren afgelopen weekend een paar dagen weg en toen is mijn zusje 2x per dag langs gegaan om onze kat eten te geven. Naast de brokjes ging ze vaak ook even met hem spelen enzo.
Mn zusje had wel tijd en vakantie, woont dichtbij... maar toch lees nu dat de meesten dat misschien al een tikkeltje overdreven vinden
We waren afgelopen weekend een paar dagen weg en toen is mijn zusje 2x per dag langs gegaan om onze kat eten te geven. Naast de brokjes ging ze vaak ook even met hem spelen enzo.
Mn zusje had wel tijd en vakantie, woont dichtbij... maar toch lees nu dat de meesten dat misschien al een tikkeltje overdreven vinden
vrijdag 7 augustus 2015 om 10:15
Mijn katten blijven regelmatig twee dagen alleen, als het drie dagen worden komt de buurvrouw alleen voeren. Bij twee dagen zet ik voerbakjes neer door het hele huis, zodat ze moeten zoeken en niet alles in een keer opeten. Bij terugkomst hebben ze dan altijd eten over.
Heb er drie, en ze reageren er alle drie heel verschillend op. De oudste kijkt verstoord als we thuiskomen, ze houdt van de rust. De middelste doet het niets en de jongste komt gelijk knuffelen. Dus je schema is wel wat overdreven ja, maar je doet je kat in ieder geval niets te kort.
Heb er drie, en ze reageren er alle drie heel verschillend op. De oudste kijkt verstoord als we thuiskomen, ze houdt van de rust. De middelste doet het niets en de jongste komt gelijk knuffelen. Dus je schema is wel wat overdreven ja, maar je doet je kat in ieder geval niets te kort.
In het diepst van de winter ontdekte ik dat er diep in mij een oneindige zomer was.
vrijdag 7 augustus 2015 om 10:41
Ik heb er twee en ik ben net drie weken weggeweest. Om de dag kwam er iemand om voer aan te vullen(droog) en bakken water bij te vullen. Ik heb wel van die fonteinen, vind ik iets frisser dan een bakje stilstaand water. Als ze aandacht willen halen ze dat bij de buren die gek op ze zijn. Ze zijn beiden 17 dus uit logeren is geen optie meer. Ik heb niet de indruk dat ze mij gemist hadden