Irritatie over consultatiebureau, ligt het echt aan mij?

11-09-2008 21:10 359 berichten
Alle reacties Link kopieren
Het consultatiebureau is al niet mijn beste vriend.

Accoord, het is nodig om je kind te checken en voor de prikken, maaaaaaar ik irriteer me af en toe echt kapot aan ze.

Ongevraagde (vooral zeer opdringerige) adviezen (je MOET dit en MOET dat, ik moet niks), mondje proberen open te trekken om tanden te bekijken, en, als dat niet gaat want kind houdt mond stijf dicht, de opmerking : oh, maakt niet uit, zometeen bij het prikken schreeuwt ze toch. Grrrr

En nog meer van dat fraais. Heb gewoon pech denk ik.

Nu is een brief binnengekomen met vragenlijst voor peuters van 15 tot 30 maanden. Graag even invullen en over 2 weken meenemen bij het volgende bezoek.

Okee, doe ik wel. Ware het niet dat mijn dochter dan net 14 maanden is.

Mijn man is van mening: gewoon invullen.

Heb ik nu ook gedaan maar het zit me gewoon niet lekker. Ik vind het knullig en onprofessioneel dat ze nu al deze brief hebben verstuurd en zit me nu al op te fokken.

Zouden jullie hier wat van zeggen de volgende keer en hoe gaan jullie eigenlijk om met irritaties en frustraties over het consultatiebureau?
Ja, dat vind ik echt.
Nou nou Astrada.

Das klare taal !

Stoer hoor....
What matters most is how you see yourself
quote:juliee schreef op 12 september 2008 @ 11:03:

Helemaal eens met opperdepop, en ben ook benieuwd welke rechten we het hier over hebben.

Ikzelf heb nooit het gevoel gehad dat ik gepantserd en goed bewapend met allerlei kennis over het Rechtssysteem richting CB moest..

- het recht om de juiste vragenlijst te krijgen?

- het recht om niet lastiggevallen te worden met een grapje als mijn kind zijn mond niet open wil doen?

- het recht om het gewicht in grammen te horen te krijgen in plaats van in kilogrammen?

- het recht om de stekels van mijn zoontje mee te laten tellen als ze zijn lengte bepalen?

- het recht op een pijnloos prikje?

- het recht om alleen maar adviezen te krijgen die in mijn straatje passen?

- ...

Ik weet het niet hoor...

Je hebt het recht om niet naar het cb te gaan. Maak daar gebruik van...
Ik ben zwanger en zit in mijn verlof. Iemand een link met al die rechten? Dan kan ik er straks goed voorbereid heen!
quote:molie schreef op 12 september 2008 @ 11:15:

Ik ben zwanger en zit in mijn verlof. Iemand een link met al die rechten? Dan kan ik er straks goed voorbereid heen!Mijn ervaring is dat ze je niet serieus nemen als je ze op je rechten wijst. Mijn advies: neem bij het eerste bezoek je advocaat mee...
Mamasaar al een tijd niet gezien. Misschien een aanklacht aan het voorbereiden.
quote:opperdepop schreef op 12 september 2008 @ 11:12:

[...]

- het recht om de juiste vragenlijst te krijgen?

- het recht om niet lastiggevallen te worden met een grapje als mijn kind zijn mond niet open wil doen?

- het recht om het gewicht in grammen te horen te krijgen in plaats van in kilogrammen?

- het recht om de stekels van mijn zoontje mee te laten tellen als ze zijn lengte bepalen?

- het recht op een pijnloos prikje?

- het recht om alleen maar adviezen te krijgen die in mijn straatje passen?

- ...

Ik weet het niet hoor...

Je hebt het recht om niet naar het cb te gaan. Maak daar gebruik van...
quote:Jane 1973 schreef op 12 september 2008 @ 11:07:

Nou nou Astrada.

Das klare taal !

Stoer hoor....

Vind het niet echt stoer, waarschijnlijk gewoon haar mening.

En ben het ook wel enigszins eens als het bijvoorbeeld over borstvoeding gaat. Dochter is een borstkind en dames op het cb wisten niet eens dat daar een andere curve voor was. Heb me dus voor niets op laten naaien toen.
quote:Star schreef op 12 september 2008 @ 12:55:

[...]

Vind het niet echt stoer, waarschijnlijk gewoon haar mening.

En ben het ook wel enigszins eens als het bijvoorbeeld over borstvoeding gaat. Dochter is een borstkind en dames op het cb wisten niet eens dat daar een andere curve voor was. Heb me dus voor niets op laten naaien toen.Dat had ik ook. Maar je kan zelf toch ook logisch beredeneren. Mijn zoontje was en is nog steeds slank. Daar hadden ze een punt. Maar hij was niet te dun volgens borstvoedingscurve. En dan nog. Hij poepte en plaste goed, was vrolijk, huilde niet veel en ontwikkelde zich goed. Dan zie je zelf toch ook dat het goed gaat.
Er is sowieso in Nederland te weinig verstand van lang BV geven. Het is gewoon een flesvoedingsland. Ook in het ziekenhuis waar ik lag geen verstand van BV. Best wel schokkend om mee te maken vind ik, omdat het zo natuurlijk is. En hoe langer je voedt, des te minder de 'deskundigen' weten.

Als BV-mama moet je veel zelf opzoeken en vragen aan andere BV mama's.
Stressed is just desserts spelled backwards
Ik snap het niet. Aan de ene kant zijn sommige super afhankelijk van het consultatieburo. Maar als ze een kritische opmerking maken oh jee. En soms hebben ze het fout ja dat kan. Maar er blijft ook zoiets bestaan als logisch verstand en zelf nadenken.
quote:Maleficent schreef op 12 september 2008 @ 13:00:

Er is sowieso in Nederland te weinig verstand van lang BV geven. Het is gewoon een flesvoedingsland. Ook in het ziekenhuis waar ik lag geen verstand van BV. Best wel schokkend om mee te maken vind ik, omdat het zo natuurlijk is. En hoe langer je voedt, des te minder de 'deskundigen' weten.

Als BV-mama moet je veel zelf opzoeken en vragen aan andere BV mama's.Nee hoor gewoon voeden en kijken naar je kind. En deskundigen weten echt wel wat.
quote:maxem schreef op 12 september 2008 @ 13:03:

[...]

Nee hoor gewoon voeden en kijken naar je kind. En deskundigen weten echt wel wat.Dat is wel heel simpel gezegd. Er zijn zat vrouwen die wat extra hulp nodig hebben. en dat niet krijgen van de instanties waar je het wel van zou verwachten
X
maleficent wijzigde dit bericht op 12-09-2008 13:06
Reden: dubbel
% gewijzigd
quote:maxem schreef op 12 september 2008 @ 12:59:

[...]

Dat had ik ook. Maar je kan zelf toch ook logisch beredeneren. Mijn zoontje was en is nog steeds slank. Daar hadden ze een punt. Maar hij was niet te dun volgens borstvoedingscurve. En dan nog. Hij poepte en plaste goed, was vrolijk, huilde niet veel en ontwikkelde zich goed. Dan zie je zelf toch ook dat het goed gaat.Ja dat gezonde verstand had ik ook wel, maar ging door cb toch twijfelen (dochter is niet te dun, wel te klein). Ze zou wel eens een groeihormoonstoornis/-tekort kunnen hebben.
Ik vind het vooral vervelend dat iedereen zich zo laat beinvloeden door het CB. (positief dan wel negatief).
quote:Star schreef op 12 september 2008 @ 13:09:

[...]

Ja dat gezonde verstand had ik ook wel, maar ging door cb toch twijfelen (dochter is niet te dun, wel te klein). Ze zou wel eens een groeihormoonstoornis/-tekort kunnen hebben.Je geeft zelf aan dat je dochter te klein is. Het cb doet daar iets mee en gaat daar op in. Op welke wijze heeft het cb verkeerd gehandeld dan? (geen verwijtende vraag...)
Ik gaf het niet zelf aan, zij gaven het aan (neemt niet weg dat ik het ook wel zag natuurlijk). Het was verkeerd van hen dat ze niet wisten dat er een andere curve is voor bv-kinderen, want in die bv-curve (waar ik het bestaan ook niet van wist) viel ze nog wel in de curve (in de gewone er onder).
Ik zeg ook trouwens niet dat ze verkeerd gehandeld hebben, want ben voor de rest tevreden, maar gaf aan dat ik m.b.t. de onkunde die Astrada noemt me wel iets kan voorstellen.
Ik heb een beetje moeite met de term 'onkunde'. Ik merk gewoon dat er heel veel verschillende meningen zijn als het gaat om bv. Ik vind het bijvoorbeeld raar dat er een andere curve voor is. Een kind dat bv krijgt mag lichter zijn? Waarom? Volgens mij wordt de term 'onkunde' gebruikt voor 'een verschil van inzicht of opvatting'.
Bij mijn oudste dochter ging ik trouw steeds naar het CB, ook voor de prikken. Ik kan niet zeggen dat het mijn favorietje uitje was, maar ik was wel benieuwd naar gewicht en lengte, dat soort zaken. De soms wat tegenstrijdige adviezen legde ik af en toe naast me neer als ik het er niet mee eens was, ik gebruikte mijn eigen gezonde verstand. Bij mijn tweede liep het anders. Door een aandoening moest ik het eerste jaar veel met haar naar de kinderarts in het ziekenhuis. Daar werd ze ook steeds gemeten en gewogen, kreeg ik ook een hoop adviezen,ik vond het CB er bovenop een beetje veel van het goede. Dus ik sprak daar af dat ik enkel voor de prikken zou komen en dat begreep de arts van het CB(die tevens mijn huisarts was) heel erg goed.
Denken is zo buitengewoon moeilijk dat velen de voorkeur geven aan oordelen. Otto Weiss
quote:opperdepop schreef op 12 september 2008 @ 13:22:

Ik heb een beetje moeite met de term 'onkunde'. Ik merk gewoon dat er heel veel verschillende meningen zijn als het gaat om bv. Ik vind het bijvoorbeeld raar dat er een andere curve voor is. Een kind dat bv krijgt mag lichter zijn? Waarom? Volgens mij wordt de term 'onkunde' gebruikt voor 'een verschil van inzicht of opvatting'.

Ok, dat ben ik met je eens. Onwetendheid dan?

Geen idee waarom er een andere curve voor is, maar daar zal vast wel een wetenschappelijk onderzoek/bewijs aan vasthangen.

Nee betere term nog, gedateerd. Ik heb vaak het idee dat veel cb's niet helemaal up to date zijn wat betreft hun informatie en adviezen.
quote:Star schreef op 12 september 2008 @ 13:27:

[...]

Geen idee waarom er een andere curve voor is, maar daar zal vast wel een wetenschappelijk onderzoek/bewijs aan vasthangen.

.Omdat kunstgevoede kindjes veel gelijkmatiger groeien en omdat de calorische waarde per ml. kunstvoeding simpelweg altijd gelijk is. Borstgevoede kindjes groeien wat grilliger en zijn ook wat lichter door de bank genomen. Het schijnt dat de WHO enkele jaren geleden de kv-curve ook naar beneden heeft bijgesteld, doordat gebleken is dat de kans op overgewicht groter is met de oude curves (of zoiets, ik kan het niet zo goed uitleggen als een Tilalia).
Een aparte curve voor borstvoedingskinderen ? Nooit geweten. Moppekind (2002) was altijd onderin qua lengte, en bovenin qua gewicht. Gelukkig wordt hij sinds hij kleuter is wel slanker, nu is hij absoluut niet mollig meer.

Misschien zou die "borstvoedingscurve" dan meer kloppen dan de gewone curve ? Is die ergens te downloaden ? Dan ga ik bijna 6 jaar na dato nóg eens de gegevens invullen. Ik dacht altijd dat ik gewoon slagroomtieten had.

quote:Star schreef op 12 september 2008 @ 13:27:

[...]

Nee betere term nog, gedateerd. Ik heb vaak het idee dat veel cb's niet helemaal up to date zijn wat betreft hun informatie en adviezen.Of het cb baseert zich op wetenschappelijk bewezen zaken. Veel mensen halen hun informatie van internet en slikken alles voor zoete koek. Terwijl er ook behoorlijk wat 'borstvoedings-fundamentalisten' zijn die hun enige waarheid op het internet gooien zonder dat daar echt een onderbouwing bij zit..
quote:opperdepop schreef op 12 september 2008 @ 13:31:

[...]

Of het cb baseert zich op wetenschappelijk bewezen zaken. Veel mensen halen hun informatie van internet en slikken alles voor zoete koek. Terwijl er ook behoorlijk wat 'borstvoedings-fundamentalisten' zijn die hun enige waarheid op het internet gooien zonder dat daar echt een onderbouwing bij zit..De curve komt van de WHO, niet echt fundamentalisten m.i.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven