Geld & Recht alle pijlers

Consuminderaars, mustachians en knieperds gezocht ;)

04-08-2015 13:14 3007 berichten
Zijn er hier nog meer consuminderaars, mustachians en knieperds?

Ik geloof niet dat er al een echt leuk kletstopic is voor "zuinigerds". Ja, natuurlijk wel het vrekkentopic maar dat is meer om echt tips te delen voor geld terug acties. Maar ik ben benieuwd of er hier ook mensen zijn die bijvoorbeeld:

- Een staycation houden

- De hypotheek versneld aflossen

- Kiezen voor goedkope uitstapjes

En het leuk vinden om daarover te kletsen.

Nou, ik ben benieuwd

Op zoek naar een Roamler invite?? Kijk dan in dit topic: Roamler
Alle reacties Link kopieren
quote:Blondie456 schreef op 09 augustus 2015 @ 21:02:

Dit topic wordt met de minuut erger. Het is gewoon komisch ik lig dubbel, blijf vooral schrijven.Waar lig je dubbel van?
Ik koop meestal dash 1+1 maar let ook wel op aanbiedingen van de lidl ofzo. Wasverzachter alleen bij de handdoeken/ondergoed. Schoonmaakazijn nog nooit geprobeerd wat heeft dat voor functie bij de was?
quote:Flashy schreef op 09 augustus 2015 @ 21:57:

Ik koop meestal dash 1+1 maar let ook wel op aanbiedingen van de lidl ofzo. Wasverzachter alleen bij de handdoeken/ondergoed. Schoonmaakazijn nog nooit geprobeerd wat heeft dat voor functie bij de was?

Wasverzachter, geur neutraliseren bij bv sportkleding die je niet meer schoonruikend krijgt, waterontharder, dus minder kalk in machine, kleur fixeer.

Ik gebruik het ook bij elke wasbeurt.
Schoonmaakazijn?wist niet dat dat ook kon. Ik mik er altijd keukenazijn bij. Maar die is toch weer paar cent duurder 😆
En ook voor kleurbehoud toch dacht ik?

Maar hoe doe je het dan in de machine? Gewoon in een bolletje? Beetje wasmiddel eerst en dan aanvullen met schoonmaakazijn? Of twee bolletjes? Of via dat vakje van de wasmachine?
quote:NYC schreef op 09 augustus 2015 @ 22:21:

Maar hoe doe je het dan in de machine? Gewoon in een bolletje? Beetje wasmiddel eerst en dan aanvullen met schoonmaakazijn? Of twee bolletjes? Of via dat vakje van de wasmachine?Ik doe (vloeibaar) wasmiddel in het bakje en daaroverheen gewoon de azijn.
quote:NYC schreef op 09 augustus 2015 @ 21:06:

Isolde, dat klinkt niet goed hoor... Drie dagen niet eten... Wel goed aan je eigen gezondheid en welzijn denken.

Het is juist heel gezond, niet alleen val je er lekker vanaf maar je lijf krijgt ook een soort reset waardoor het gaat repareren ipv vernieuwen. Maar dat verhaal hoort hier niet.

On topic. Ik drink nooit frisdrank, alleen koffie en thee en (kraan) water. Af en toe een lekker wijntje uit zo'n groot pak wat 4 weken meegaat.

Maar ik bezuinig niet op uitjes, terrasjes met dochter en kleindochter of met een vriendin bijvoorbeeld.

En vakantie doe ik dit jaar ook niet aan door omstandigheden. Maar dat haal ik volgend jaar wel weer in.
quote:Anoniem090820151655 schreef op 05 augustus 2015 @ 13:23:

[...]

Nee dan word de tandpasta droog en 2 weken? Dat is wel heel weinig tandpasta op de borstels dan, jak.

Je kan ze wel oprollen met elastieken en een paperclip. Maar daar ben ik dan te lui voor. En niet knierterig genoeg.1) tandpasta wordt niet droog en 2) volgens mij is het zowat onmogelijk om te weinig tandpasta te gebruiken. Ik hoorde eens van een docent dat hij een tube tandpasta terug vond van jaren terug en dat hij zag dat het gat veel kleiner was dan nu. In de loop der jaren werd het gat groter gemaakt zodat de tube eerder leeg is.
quote:Mevrouw75 schreef op 09 augustus 2015 @ 21:54:

[...]

Waar lig je dubbel van?Gewoon negeren.
tvp
TVP
quote:mariellet schreef op 09 augustus 2015 @ 23:28:

[...]

1) tandpasta wordt niet droog en 2) volgens mij is het zowat onmogelijk om te weinig tandpasta te gebruiken. Ik hoorde eens van een docent dat hij een tube tandpasta terug vond van jaren terug en dat hij zag dat het gat veel kleiner was dan nu. In de loop der jaren werd het gat groter gemaakt zodat de tube eerder leeg is.

Tandpasta an sich is overbodig. Zonder worden je tanden ook prima schoon, heb ik mij door een tandarts laten vertellen. Voor het frisse gevoel zijn wij inmiddels gewend aan tandpasta, dus denken we inmiddels massaal dat het onmisbaar is voor schone tanden. Maar het is gewoon weer zo'n product dat ons is aangesmeerd door de levensmiddelenindustrie.

Dat van die verkooptrucs herken ik ook trouwens. Soms ga ik er wel bewust op in, als het de plaatselijke middenstand betreft en ik het item nodig heb en het niet erg vind/kan missen er iets meer voor te betalen dan misschien nodig is. Ik ben opgevoed met het idee dat je plaatselijke middenstand moet steunen omdat die belangrijk zijn. Dat is ook bewust consumeren.
quote:NYC schreef op 09 augustus 2015 @ 22:21:

Maar hoe doe je het dan in de machine? Gewoon in een bolletje? Beetje wasmiddel eerst en dan aanvullen met schoonmaakazijn? Of twee bolletjes? Of via dat vakje van de wasmachine?Ik doe het gewoon in het vakje van de wasverzachter, ik gebruik het dus ook als/in plaats van wasverzachter.
quote:lechatrose schreef op 10 augustus 2015 @ 09:11:

[...]

Tandpasta an sich is overbodig. Zonder worden je tanden ook prima schoon, heb ik mij door een tandarts laten vertellen. Voor het frisse gevoel zijn wij inmiddels gewend aan tandpasta, dus denken we inmiddels massaal dat het onmisbaar is voor schone tanden. Maar het is gewoon weer zo'n product dat ons is aangesmeerd door de levensmiddelenindustrie.

Dat van die verkooptrucs herken ik ook trouwens. Soms ga ik er wel bewust op in, als het de plaatselijke middenstand betreft en ik het item nodig heb en het niet erg vind/kan missen er iets meer voor te betalen dan misschien nodig is. Ik ben opgevoed met het idee dat je plaatselijke middenstand moet steunen omdat die belangrijk zijn. Dat is ook bewust consumeren.

Ik betaal ook liever wel wat meer bij de bakker dan bij de supermarkt voor een brood, of voor vlees bij de slager of een mooi boek bij de boekenwinkel ect.

Ik let erg op wat ik uitgeeft maar ook waar aan.
quote:Goede-Fee schreef op 10 augustus 2015 @ 10:36:

[...]

Ik betaal ook liever wel wat meer bij de bakker dan bij de supermarkt voor een brood, of voor vlees bij de slager of een mooi boek bij de boekenwinkel ect.

Ik op zich ook. Maar de plaatselijke bakker vraagt tegenwoordig 1,60 voor halfje wit.

Ergens vind ik dat echt buitensporig veel geld.

Toen ik nog bij diezelfde bakker werkte vroegen we 80 cent (gulden cent) voor hetzelfde halfje brood.

Ja, dingen zijn duurder geworden, maar zo veel?
quote:Goede-Fee schreef op 10 augustus 2015 @ 10:36:

[...]

Ik let erg op wat ik uitgeeft maar ook waar aan.Onze Keurslager heeft geen biologisch vlees (en als je daarnaar vraagt, kijkt hij je aan alsof hij water ziet branden), dus zo overtuigd van dat goede vlees van de slager ben ik helaas niet.
Ik proef het verschil wel tussen vlees van de slager en van de supermarkt. Onze slager verkoopt ook geen biologisch vlees en dat merk je wel aan de prijzen want die zijn niet veel duurder dan in de supermarkt.
quote:nerdopviva schreef op 10 augustus 2015 @ 10:46:

[...]

Onze Keurslager heeft geen biologisch vlees (en als je daarnaar vraagt, kijkt hij je aan alsof hij water ziet branden), dus zo overtuigd van dat goede vlees van de slager ben ik helaas niet.

Dan zou ik een andere slager zoeken?

Ik koop ook niet al mijn vlees bij de slager (als we het al eten) maar vind wel lekkerder smaken en onze slager heeft wel verantwoord vlees.

Ook daar koop ik meestal wel wat er in de aanbieding is.
quote:noreservations schreef op 10 augustus 2015 @ 10:44:

[...]

Ik op zich ook. Maar de plaatselijke bakker vraagt tegenwoordig 1,60 voor halfje wit.

Ergens vind ik dat echt buitensporig veel geld.

Toen ik nog bij diezelfde bakker werkte vroegen we 80 cent (gulden cent) voor hetzelfde halfje brood.

Ja, dingen zijn duurder geworden, maar zo veel?

Dat lijkt me best interessant om uit te zoeken. Van brood heb ik geen verstand.

Wel weet ik dat prijzen kunstmatig laag worden gehouden en dat supermarkten wurgcontracten afsluiten. Dus dat de prijzen in de supermarkt niet reëel zijn geloof ik wel. Wat ik wel weet is dat de kostprijs van een liter melk 40 cent is. Daarbij maakt de boer dus nog geen winst, hij haalt alleen zijn kosten eruit. De prijs van een liter melk is nu 28 cent. Dat is natuurlijk een kwestie van vraag en aanbod. Nu het quotum is afgeschaft is het aanbod enorm en de vraag is juist afgenomen, dus daalt de prijs.

Maar als consument bij de supermarkt merk je niet zoveel meer van die prijsschommeling. Vanwege die contracten dus. Slechte oogst? Jammer joh, je hebt een contract getekend voor die prijs voor zoveel jaar, dus wij (de grootgrutter zoals Ahold). gaan nu niet extra betalen. Die prijsschommelingen worden in feite door de producenten opgevangen.

Een plaatselijke bakker/slager/groenteboer heeft veel minder ruimte om een prijsstijging van één van de grondstoffen zelf op te vangen en zijn onderhandelingspositie ten opzichte van de producent is niet zo sterk als die van een supermarkt. Hij zal een hogere prijs dus veel eerder door moeten rekenen aan de consument.
Ben nu naar de TV en internet Abbo's aan het kijken maar Upc nu Ziggo heeft ons beetje in de greep. Wel heel snel internet, gekregen door jaren lange klant. Elke keer gratis wat sneller.

En 70 zenders tv digitale tv. Ik wil er maar 30 maar dan ben ik mijn 120 MB kwijt.

We krijgen bij andere niet hetzelfde voor veel minder dus op de schotel na weinig overstap mogelijkheden waar we wat aan hebben.

Denk dat ik die TV er helemaal uit ga gooien.. al dan niet tijdelijk.
quote:lechatrose schreef op 10 augustus 2015 @ 11:04:

[...]

Dat lijkt me best interessant om uit te zoeken. Van brood heb ik geen verstand.

Wel weet ik dat prijzen kunstmatig laag worden gehouden en dat supermarkten wurgcontracten afsluiten. Dus dat de prijzen in de supermarkt niet reëel zijn geloof ik wel. Wat ik wel weet is dat de kostprijs van een liter melk 40 cent is. Daarbij maakt de boer dus nog geen winst, hij haalt alleen zijn kosten eruit. De prijs van een liter melk is nu 28 cent. Dat is natuurlijk een kwestie van vraag en aanbod. Nu het quotum is afgeschaft is het aanbod enorm en de vraag is juist afgenomen, dus daalt de prijs.

Maar als consument bij de supermarkt merk je niet zoveel meer van die prijsschommeling. Vanwege die contracten dus. Slechte oogst? Jammer joh, je hebt een contract getekend voor die prijs voor zoveel jaar, dus wij (de grootgrutter zoals Ahold). gaan nu niet extra betalen. Die prijsschommelingen worden in feite door de producenten opgevangen.

Een plaatselijke bakker/slager/groenteboer heeft veel minder ruimte om een prijsstijging van één van de grondstoffen zelf op te vangen en zijn onderhandelingspositie ten opzichte van de producent is niet zo sterk als die van een supermarkt. Hij zal een hogere prijs dus veel eerder door moeten rekenen aan de consument.Precies.
quote:Goede-Fee schreef op 10 augustus 2015 @ 11:05:

Ben nu naar de TV en internet Abbo's aan het kijken maar Upc nu Ziggo heeft ons beetje in de greep. Wel heel snel internet, gekregen door jaren lange klant. Elke keer gratis wat sneller.

En 70 zenders tv digitale tv. Ik wil er maar 30 maar dan ben ik mijn 120 MB kwijt.

We krijgen bij andere niet hetzelfde voor veel minder dus op de schotel na weinig overstap mogelijkheden waar we wat aan hebben.

Denk dat ik die TV er helemaal uit ga gooien.. al dan niet tijdelijk.Wij hebben hetzelfde "probleem". We willen ook minder zenders, maar dan moeten we een ander abonnement en dat is duurder dan het huidige abonnement. En ook wij zijn aan het denken om het hele tv-abonnement weg te doen en voortaan te kijken via Uitzending Gemist en Netflix. We kijken nog maar weinig "live" tv.
quote:nerdopviva schreef op 10 augustus 2015 @ 11:14:

[...]

Wij hebben hetzelfde "probleem". We willen ook minder zenders, maar dan moeten we een ander abonnement en dat is duurder dan het huidige abonnement. En ook wij zijn aan het denken om het hele tv-abonnement weg te doen en voortaan te kijken via Uitzending Gemist en Netflix. We kijken nog maar weinig "live" tv.

Ik kan het iedereen aanraden!!

Wij hebben de TV eruit gegooid nadat we erachter kwamen dat ons zoontje de kabel eruit had getrokken en dat we dat helemaal niet hadden gemerkt, omdat we alleen nog maar via Netflix kijken We konden ons beiden niet meer herinneren hoe lang geleden het was dat we voor het laatst gewoon TV hadden gekeken. Eigenlijk zaten we nog een half jaar aan Ziggo vast, maar toen veranderden die iets aan het zenderpakket en dan mag je kosteloos je abonnement eerder opzeggen Scheelt toch weer ruim ¤20 per maand!
Houdt jouw man dan ook niet van sport? Op zondag staat de tv hier de hele dag aan.
Mijn kinderen kijken nog wel veel op TV, Ned 3 en soms die herrie zenders.

Ik ga eens denken of we de TV er uit gooien.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven