Geld & Recht alle pijlers

Consuminderaars, mustachians en knieperds gezocht ;)

04-08-2015 13:14 3007 berichten
Zijn er hier nog meer consuminderaars, mustachians en knieperds?

Ik geloof niet dat er al een echt leuk kletstopic is voor "zuinigerds". Ja, natuurlijk wel het vrekkentopic maar dat is meer om echt tips te delen voor geld terug acties. Maar ik ben benieuwd of er hier ook mensen zijn die bijvoorbeeld:

- Een staycation houden

- De hypotheek versneld aflossen

- Kiezen voor goedkope uitstapjes

En het leuk vinden om daarover te kletsen.

Nou, ik ben benieuwd

Op zoek naar een Roamler invite?? Kijk dan in dit topic: Roamler
Alle reacties Link kopieren
quote:prik schreef op 11 augustus 2015 @ 15:13:

[...]

Ik ben nog maar één keer overgestapt, naar Greenchoice. Dat was destijds de enige leverancier die (alleen maar) groene stroom en groen gas aanbood, en dat wilde ik graag. Inmiddels zit ik er al tig jaar en het bevalt goed, dus ik heb geen redenen om dat te wijzigen. Komt ook nog eens bij dat ik in een stukje windmolen heb geïnvesteerd en de opbrengst daarvan via mijn Greenchoice-jaarafrekening wordt verrekend, dus dat is nog een extra reden om niet van leverancier te wisselen.

Hey wat leuk prik!

Zo heb je wel veel voordeel als je lang klant bent. Betaal je veel vastrecht of overig deel bij voor het deel wat je meer dan je windmolendeel verbruikt? 500kwh is 1 deel las ik op de site.

Er is ook een initiatief dat je kan investeren bij boeren die nu windmolenparken hebben.

Dat heeft wel iets.
quote:Bumba1985 schreef op 11 augustus 2015 @ 16:02:

`voor mij is het geen geld wat ik over heb, want ik heb nog een schuld bij de bank. pas als die is afgelost voelt het voor mij als geld dat ik over heb... Beetje gekke redenatie misschien maar zo denk ik erover

Bij een hypotheek zonder onderwaarde heb ik dat niet, er staat wat tegenover.

Verder wel, geen leningen en dergelijke.
quote:prik schreef op 11 augustus 2015 @ 15:13:

[...]

Ik ben nog maar één keer overgestapt, naar Greenchoice. Dat was destijds de enige leverancier die (alleen maar) groene stroom en groen gas aanbood, en dat wilde ik graag. Inmiddels zit ik er al tig jaar en het bevalt goed, dus ik heb geen redenen om dat te wijzigen. Komt ook nog eens bij dat ik in een stukje windmolen heb geïnvesteerd en de opbrengst daarvan via mijn Greenchoice-jaarafrekening wordt verrekend, dus dat is nog een extra reden om niet van leverancier te wisselen.Exact idem hier!
Extra aflossen hypotheek loont meestal, maar leidt soms zelfs tot hogere maandlasten i.v.m. lagere toeslagen. Raar, maar waar.

http://rentenierenophypot ... traft-de-overheid-je.html
Power to the people
quote:bubbelwijn schreef op 11 augustus 2015 @ 12:44:

Zijn er hier mensen die ervaring hebben met het verkorten van de looptijd van de hypotheek? Wij hebben 'm afgesloten voor 30 jaar. Ondertussen wonen we er 10 jaar. We denken nog 3 A 4 jaar nodig te hebben om alles afgelost te hebben. Maar volgens mij is het handiger om te wachten tot we er 15 jaar wonen en dan af te lossen ivm het belastingvoordeel.

Wij hebben 100% aflossingsvrij (soort van) we zijn in ieder geval vrij om jaarlijks zoveel af te lossen als we willen.

Vind het een relaxed idee als het huis afbetaald is. Dan zijn de vaste lasten zo laag dat ik dat bij wijze van spreken met wat schoonmaakwerk nog wel moet kunnen betalen.

Om die reden wil ik ook nog zonnepanelen. Uiteindelijk weer minder vaste lasten.

Beleggen vind ik lastig. Zo lang het huis niet af betaald is voelt het niet als geld dat over is.
Achteraf had ik die vorm ook liever gewild anna. Maar ja, toen wisten we nog niet wat we nu allemaal weten.

Zonnepanelen doe ik (nog) niet. Misschien willen we over een paar jaar verhuizen. Kunnen we weer opnieuw beginnen met aflossen, haha.

Galileo, wij hebben helemaal nergens recht mbt toeslagen, dat rekent wel lekker makkelijk.
Ik had onze hypotheek wel in twee delen willen knippen achteraf.... Een deel vast voor 10 jaar wat we nu hebben, en 1 deel korter vast.... maarja, het is niet anders
quote:bubbelwijn schreef op 11 augustus 2015 @ 18:58:

Achteraf had ik die vorm ook liever gewild anna. Maar ja, toen wisten we nog niet wat we nu allemaal weten.

Zonnepanelen doe ik (nog) niet. Misschien willen we over een paar jaar verhuizen. Kunnen we weer opnieuw beginnen met aflossen, haha.

Galileo, wij hebben helemaal nergens recht mbt toeslagen, dat rekent wel lekker makkelijk.Als je verhuisd hoef je natuurlijk niet overnieuw te beginnen. (Of heb je nu een huis vsn 2 ton en wil je dan een van 4 ton?
quote:Galileo schreef op 11 augustus 2015 @ 18:16:

Extra aflossen hypotheek loont meestal, maar leidt soms zelfs tot hogere maandlasten i.v.m. lagere toeslagen. Raar, maar waar.

http://rentenierenophypot ... traft-de-overheid-je.html

Intressante link, zeker iets om over na te denken.

hoe doen jullie eigenlijk dat versneld aflossen? Spaar je op een spaarrekening en stort je 1 keer per jaar een groot bedrag of meerdere keren per jaar kleine beetjes? Mij lijkt sparen en 1jaarlijkse storting het prettigst vanwege de extra rente die je erop krijgt

@bubbelwijn; je kunt zonnenpanelen ook meenemen naar je volgende woning, je moet ze dan wel laten weghalen en plaatsen door een vakman denk ik.
Wij storten zodra het kan. Dus bij een klein bedrag al.... Dat houdt ons meer gemotiveerd dan elke keer wachten tot een hoog bedrag....
quote:Bumba1985 schreef op 11 augustus 2015 @ 19:34:

Wij storten zodra het kan. Dus bij een klein bedrag al.... Dat houdt ons meer gemotiveerd dan elke keer wachten tot een hoog bedrag....

In mijn geval schiet ik daar netto niks mee op en heb nog 20 dingen die we met ons beetje spaargeld moeten doen, ik spaar liever door en stort dan als we boven ons buffer bedrag komen wat door, maar dat zit er vast in niet in op kort termijn.

Maar ik snap wel dat jullie dat zo doen.
Wij schieten er ook niet heel veel mee op, maar ik wil er gewoon zo snel mogelijk vanaf zijn Maar ik moet zeggen ik ben ook blij dat de maandelijkse lasten langzaam maar zeker dalen. Als we nu zouden besluiten om te stoppen met extra aflossen dan zouden we toch elke maand ¤17 minder hoeven af te lossen dan voor we extra aflosten...
quote:Bumba1985 schreef op 11 augustus 2015 @ 19:52:

Wij schieten er ook niet heel veel mee op, maar ik wil er gewoon zo snel mogelijk vanaf zijn Maar ik moet zeggen ik ben ook blij dat de maandelijkse lasten langzaam maar zeker dalen. Als we nu zouden besluiten om te stoppen met extra aflossen dan zouden we toch elke maand ¤17 minder hoeven af te lossen dan voor we extra aflosten...

Mijn maandelijkse lasten dalen niet, vandaar. Ik kijk ook naar wat het voordeligst is onder de streep elke maand.

Anders had ik wel verder afgelost in kleine stukjes en dan dat geld weer opzij gezet. Nu doen we het andersom en heb ik altijd geld voor voorziene en onvoorziene uitgaves. Vinden wij fijner.
Ik ga naast de shampoobars ook de wasmiddel zelf maken volgende week.

Lijkt me leuk en nuttig, als de wasmiddel bevalt zal dat toch weer een leuk bedragje schelen.
Iemand nog leuke DIY tips?
quote:Hyperbole schreef op 11 augustus 2015 @ 19:14:

hoe doen jullie eigenlijk dat versneld aflossen? Spaar je op een spaarrekening en stort je 1 keer per jaar een groot bedrag of meerdere keren per jaar kleine beetjes? Mij lijkt sparen en 1jaarlijkse storting het prettigst vanwege de extra rente die je erop krijgt.Waarschijnlijk betaal je een hogere rente voor je hypotheek dan het spaargeld oplevert, dus dan zou zo snel mogelijk aflossen voordeliger zijn.
quote:Hyperbole schreef op 11 augustus 2015 @ 19:14:

[...]

Intressante link, zeker iets om over na te denken.

hoe doen jullie eigenlijk dat versneld aflossen? Spaar je op een spaarrekening en stort je 1 keer per jaar een groot bedrag of meerdere keren per jaar kleine beetjes? Mij lijkt sparen en 1jaarlijkse storting het prettigst vanwege de extra rente die je erop krijgt

@bubbelwijn; je kunt zonnenpanelen ook meenemen naar je volgende woning, je moet ze dan wel laten weghalen en plaatsen door een vakman denk ik.

Ik maak meestal iedere maand iets extra's over. Gewoon samen met het standaard bedrag.

Op mijn spaargeld krikg ik zo weinig... dat loont niet om het op te sparen.
Elke maand lossen wij af. En wij doen apart ook nog een x bedrag aflossen. Ik heb mijn voor 80% al betaald. Manlief niet maar die gaat ook aardig. Over 7 jaar is de aflossingsvrije hypotheek weg en kunnen we gaan verbouwen (sparen we ook voor).

Het scheelt ons maandelijks niet veel maar over de komende jaren juist weer wel.

@goede fee: eigen groenten verbouwen? Ik heb van 1 courgetteplant nu 8 bio courgettes kunnen halen.

Van 10 aardbeienstekjes (gratis) zeker een kg aardbeien kunnen plukken.

Heb nu nog een jaarvoorraad munt en 10 kroppen ijsbergsla staan.

Vanavond 'gratis' kruiden voor de kruidenboter geplukt. Groeit toch weer aan.
quote:maiskip schreef op 11 augustus 2015 @ 22:21:

Elke maand lossen wij af. En wij doen apart ook nog een x bedrag aflossen. Ik heb mijn voor 80% al betaald. Manlief niet maar die gaat ook aardig. Over 7 jaar is de aflossingsvrije hypotheek weg en kunnen we gaan verbouwen (sparen we ook voor).

Het scheelt ons maandelijks niet veel maar over de komende jaren juist weer wel.

@goede fee: eigen groenten verbouwen? Ik heb van 1 courgetteplant nu 8 bio courgettes kunnen halen.

Van 10 aardbeienstekjes (gratis) zeker een kg aardbeien kunnen plukken.

Heb nu nog een jaarvoorraad munt en 10 kroppen ijsbergsla staan.

Vanavond 'gratis' kruiden voor de kruidenboter geplukt. Groeit toch weer aan.

Ik heb pas van die kruidentuin zakken gekocht, maar nog niks geplant. Ook super goed idee inderdaad.

Weer wat leuks om te doen.

tvp
quote:Goede-Fee schreef op 11 augustus 2015 @ 20:26:

Iemand nog leuke DIY tips?https://www.pinterest.com/c40458jm/diy-on-a-budget/
Ik ga ook aan de knutsel vandaag. Ik ga een luiertaart maken Voor een collega van mijn man.
Ik volg dit topic, leuk en heel interessant! Sinds dat wij samen zijn (ruim 15 jaar) letten wij goed op ons geld, denken over onze aankopen na en hebben inmiddels een mooie spaarrekening met een meer dan voldoende buffer. Een aantal zaken die wij de afgelopen jaren hebben gedaan:

Een paar jaar geleden hebben wij een chalet gekocht. Dit levert ons gratis vakanties op: ons chalet heeft zijn afschrijving gehad waardoor we de aanschafwaarde er zeker weer uit krijgen. Omdat het chalet op een prachtige camping staat, kunnen wij het in de zomermaanden heel goed verhuren. Met deze inkomsten uit verhuur, kunnen wij het stageld ruimschoots betalen. Daarom verblijven wij in het voor- en in het naseizoen gratis en voor niets op de camping.

Ook heb ik ooit een financieel plan gemaakt waar wij ons al heel wat jaren houden. Hierin staan al onze (vaste) lasten, 1 x per jaar (in september) loop ik al deze lasten na, kijk ik of er iets is bijgekomen dan wel afgegaan en werk ik het bij. Dat is dan niet zoveel werk en ik heb alles mooi overzichtelijk.

Ook gebruik ik de kinderbijslag enkel en alleen voor de kinderen. Ik heb aparte portemonnee's voor de kinderen en zodra de kinderbijslag wordt bijgeschreven, pin ik het en doe het per kind in de portemonnee. Ik koop daar voor de kinderen de kleding van en betaal de kapper ervan. Ik speur veel op marktplaats voor de kinderen. Ook heb ik het geluk dat ik veel kleding krijg van vriendinnen, hun kinderen zijn net een paar jaar ouder.

Hier in de buurt zit een speel-o-theek. Lidmaatschap is 15 euro per jaar en ik kan per 3 weken 3 stuks speelgoed ophalen. Dat varieert van loopfietsen tot puzzels en van poppenwagens tot spelletjes.
Ik heb in het kader van versneld aflossen wel een vraag waar ik niet uitkom. Wij hebben een volledig aflossingsvrije hypotheek. Ons huis staat niet onder water. Wij konden vanuit de verkoop van een vorige woning een flink deel eigen vermogen in ons huidige huis steken. Destijds adviseerde ons hypotheekadviseur om het overige deel dan aflossingsvrij te doen, aangezien de kans niet zo groot is dat sprake zal zijn van onderwaarde. (we hebben destijds 1/3 van de aanschafwaarde zelf ingelegd) De hypotheekrente periode loopt nog 13 jaar.

Ik heb nooit nagedacht over versneld aflossen. Dit topic heeft me nu dus wel aan het denken gezet. Maken we nu wel de juiste keuze?

Ik ga ervan uit dat wanneer de rentevaste periode afloopt, wij vast een nieuwe hypotheek kunnen afsluiten en als dat niet het geval is dat we de woning dan kunnen verkopen met volledige aflossing tot gevolg. Wij hebben deze woning nu 7 jaar en in die 7 jaar hebben we een bijkeuken laten aanbouwen, een gashaard in de woonkamer laten aanleggen en we hebben een dakkapel geplaatst op de zolder, waardoor we daar nu 2 grote slaapkamers hebben gekregen. Deze verbouwingen hebben we uit eigen middelen betaald.

Denk ik te gemakkelijk over de consequenties over pak-em-beet 15 jaar?
quote:petram schreef op 12 augustus 2015 @ 14:32:

Ik heb in het kader van versneld aflossen wel een vraag waar ik niet uitkom. Wij hebben een volledig aflossingsvrije hypotheek. Ons huis staat niet onder water. Wij konden vanuit de verkoop van een vorige woning een flink deel eigen vermogen in ons huidige huis steken. Destijds adviseerde ons hypotheekadviseur om het overige deel dan aflossingsvrij te doen, aangezien de kans niet zo groot is dat sprake zal zijn van onderwaarde. (we hebben destijds 1/3 van de aanschafwaarde zelf ingelegd) De hypotheekrente periode loopt nog 13 jaar.

Ik heb nooit nagedacht over versneld aflossen. Dit topic heeft me nu dus wel aan het denken gezet. Maken we nu wel de juiste keuze?

Ik ga ervan uit dat wanneer de rentevaste periode afloopt, wij vast een nieuwe hypotheek kunnen afsluiten en als dat niet het geval is dat we de woning dan kunnen verkopen met volledige aflossing tot gevolg. Wij hebben deze woning nu 7 jaar en in die 7 jaar hebben we een bijkeuken laten aanbouwen, een gashaard in de woonkamer laten aanleggen en we hebben een dakkapel geplaatst op de zolder, waardoor we daar nu 2 grote slaapkamers hebben gekregen. Deze verbouwingen hebben we uit eigen middelen betaald.

Denk ik te gemakkelijk over de consequenties over pak-em-beet 15 jaar?Het probleem is dat je nooit weet of je het huis wil of kan verkopen en of je tegen die tijd een nieuwe hypotheek kan krijgen. Over 15 jaar is bijvoorbeeld het grootste deel van de babyboom overleden en dan is er misschien wel een overschot aan woningen. Of één van jullie wordt arbeidsongeschikt en jullie kunnen geen hypotheek meer krijgen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven