Wat in de woonkamer?

12-08-2015 00:12 117 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben een kleine woonkamer (minder dan 16m2) met een beetje een onhandige indeling (1 muur raam, 1 muur met 2 deuren aan beide uiteinden (dus maar een stukje muur in het midden en 1 muur met in het midden een deur opening (dus aan beide kanten klein stukje muur).

Ik probeer een handige, maar mooie indeling te maken, maar ik moet prioriteiten stellen, want niet alles kan in zo'n kleine kamer.

Ik ben benieuwd wat jullie belangrijk vinden en voor zouden kiezen en tips voor kleine woonkamers.

Ik zit te twijfelen over:

- wel/geen hoekbank

-wel/geen eettafel (in de keuken is ook geen plek)

- hoe een plekje in te richten waar dochtertje ook kan spelen

- wel/geen TV (eigenlijk kan ik me geen TV niet voorstellen, we vinden het heerlijk om 's avonds samen op de bank te liggen en een filmpje te kijken)

- plek voor kasten/opbergruimte??

- wat voor soort decoratie (een tafel, bank en TV en de ruimte staat zo'n beetje vol, wat voor decoratie maakt het gezelliger, maar niet nog voller.

- wat zijn echte must haves voor een kleine woonkamer?
Is het echt een kelder, de diepte in? Of meer een bergkast onder de trap, maar gelijkvloers zeg maar? In dat geval lijkt het me inderdaad een leuk idee om de deur daar weg te halen, de vloer daar door te trekken (lijkt optisch groter dan). Op pinterest kun je leuke voorbeelden vinden.

Verder nog een tip om goed na te denken welke 'route' je het meest gaat gebruiken. Ik denk van de hal naar de keuken? Zorg dat die route niet door je zithoek of door de speelhoek loopt. Irritant als je dochtertje speelt of iemand zit TV te kijken dat er telkens iemand doorheen komt lopen.
quote:Pink-Ink schreef op 12 augustus 2015 @ 08:13:

Tv kun je ook in de slaapkamer neerzetten/aan de muur hangen, als je graag liggend televisie kijkt. In zo'n kleine woonkamer is een tv nogal overheersend, ik zou hem weglaten. Wij hebben ooit een soortgelijk woonkamertje gehad, met geen enkele vrije muur, omdat er ook nog een keukenblok in zat. Daar hadden we een tweepersoonsbank, een fauteuil, een klein salontafeltje en een eettafel van 1x1. In de hoek een kast van ongeveer 1 meter hoog en 2 meter breed. Aan de muur een aantal zwevende boekenplanken.Je gaat toch niet overdag op bed liggen tv kijken? En met bezoek al helemaal niet. Zo'n platte aan de muur kan overal natuurlijk. Mijn woonkamer is ook niet groot maar ik heb 'n 2,5 zits en 2 zits in hoekvorm geplaatst en m'n tv in de hoek er tegenover.
Shoot first, ask questions later!
quote:Doornroosje777 schreef op 12 augustus 2015 @ 01:11:

[...]

Ja, we hebben 1 grote slaapkamer (net zo groot als de woonkamer), een slaapkamer van 11 of 12m2 en een mini ding van 5 of 6m2.

Op dit moment slapen wij nog op de grote slaapkamer, maar in de toekomst, als er een 2e bij komt, willen wij naar de kleine en dan de grote gebruiken als speelkamer en de middelste als slaapkamer voor beide..

Wat een verspilling van ruimte.. Een kamer van 16m2 is ruim zat als slaapkamer voor twee kleine kinderen inclusief speelruimte als je eenklein stapelbed gebruikt. Deel de kleinste kamer praktisch in met plafondhoge, ondiepe stellingkaarten waar je opbergdozen in zet, die opbergruimte heb je wel nodig met een gezin.

In de woonkamer een smalle ondiepe plank waar de tv op kan. Als je een lange plank kiest, kun je er aan 1 kant twee kleine hockers eronder zetten, waar de kinderen op kunnen zitten om aan de plank te tekenen etc, hun troepjes kunnen dan in de hockers. Geen grote salontafel, maar twee kleintjes. Vooral geen massieve dingen, dan lijkt de kamer snel te vol.
quote:sinnombre schreef op 12 augustus 2015 @ 06:57:

Een eettafel is wel nodig.

Je gaat je kind toch wel leren aan tafel te eten?Nou inderdaad, stel dat je kind dat niet leert
Nee, zit een beetje tussen trapkast en kelder(tje) in, hij is niet gelijkvloers, maar ong 20 cm lager.
Mijn woonkamer is oorspronkelijk ook 16m², maar de vorige bewoner heeft de naastliggende kamer van 6m² erbij getrokken. In die extra hoek staat nu mijn eettafel, maar er is in die 16m² ook ruimte zat eigenlijk.

Ik zou een driezitsbank doen en een losse fauteuil.

Vooral niet bezuinigen op opbergruimte, dat heb je echt nodig (zeker met kinderen lijkt me). Een fatsoenlijke kast met deuren kan best in de woonkamer. Een kleine ruimte lijkt al heel gauw rommelig, dus alles wat achter deurtjes kan is mooi meegenomen. Je tv (ik heb een 22 inch model, de kamer is klein, dus een groot model is totaal onzinnig) kun je kwijt op een lage ladekast bijvoorbeeld. Je creëert bergruimte en je kunt de tv kwijt.

Een eettafel lijkt me met kinderen ook een must. Ikea heeft modellen met een uitklapbaar blad aan de zijkant. Deze of deze bijvoorbeeld. Setje klapstoelen erbij die je weg kunt zetten als je ze niet nodig hebt en klaar. Boven de eettafel bijvoorbeeld een plank aan de muur waarop je mooie vazen en een lijst of iets kunt neerzetten.

http://www.ikea.com/nl/nl ... __0208601_PE319633_S4.JPG
Geen hoekbank, want die kun je maar op 1 plek neerzetten. Handiger is een 2,5 zits en een losse fauteuil.

Kies meubels op pootjes, dat geeft een ruimer gevoel dan massieve meubels die plat op de grond staan.

Koop geen 1 salontafel, maar 2 kleine. Je kunt ze naast elkaar zetten, maar je kunt er ook mee schuiven, bijv. aan weerskanten van de bank zetten.

Koop een kleine eettafel die je naar één kant uit kunt klappen zodat er 2 stoelen onder kunnen. Als er visite komt, kan de tafel geheel worden uitgeklapt.

De tv kan aan de muur.

Met een hoog ledikant met lades eronder voor kleding en linnengoed heb je minder kastruimte nodig. Voor een kinderkamer zijn er veel opruimmogelijkheden.

Kasten in de keuken, berging, badkamer: benut elk hoekje. Hoekkastjes met draaiplateaus, apothekerskasten, kastjes tot aan het plafond.
quote:redbuIIetje schreef op 12 augustus 2015 @ 08:23:

[...]

Je gaat toch niet overdag op bed liggen tv kijken? En met bezoek al helemaal niet. Zo'n platte aan de muur kan overal natuurlijk. Mijn woonkamer is ook niet groot maar ik heb 'n 2,5 zits en 2 zits in hoekvorm geplaatst en m'n tv in de hoek er tegenover.Ik lig nooit tv te kijken en de tv staat al helemaal nooit aan als er bezoek is. Hier wordt door man en kinderen vooral via de tablet 'tv gekeken' en dan vaak met koptelefoon op. Dan hoeft niet iedereen ervan 'mee te genieten', vooral van kinderprogramma's kan ik horendol worden. Maar TO gaf aan 's avonds graag liggend te kijken, dit leek me dan een goede oplossing.
Gebruik in een kleine ruimte grote meubels. Klinkt gek maar oogt veel ruimtelijker en minder propperig.
De hoekbank zou ik niet doen, eerder een 2 / 2,5 zits bank met een lekkere fauteuil of poef (met opslagruimte). Je hebt in de praktijk echt niks aan de hoek, omdat je je benen niet kwijt kan. Eettafel zou ik in jouw plaats inspiratie voor opdoen bij de Ikea, daar heb je ook vaak kleine ingerichte huizen. Speelplekje: een roomdivider of kasten slim neerzetten.

Voor de tv ben ik het met de rest eens: ophangen aan de muur (of anders wegwerken in een wandmeubel met opbergruimte (er zijn relatief 'platte' kastsystemen met deuren die open en dichtklikken door erop te drukken in plaats van met handgrepen. Hier heb je ook meer opbergruimte mee.

Let erop dat de kasten en bank op pootjes staan, en niet overal de vloer raken. Dat staat een stuk minder propperig.

Decoratie: een leuke klok, bloemen, een plankje in de keuken met verse kruiden in pot, leuke vitrage.

Verder zo gauw geen ideeën.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.

Bank, tv en eettafel zijn must.

Aan die tafel kan kind ook spelen.

Als salontafel kun je eventueel een zitelement kopen, dat kan dan als salontafel of voor bezoek als zitstoel dienen. Dat bespaart je de ruimte van een vaste salontafel.

Aan muur planken om zaken op te bergen.
http://www.makeithome.nl/ ... -kamer-in-te-richten.html
http://www.newstories.nl/inspiratie/kleine-eettafels/

http://blog.kastengigant.nl/tag/kleine-ruimte/

tips voor eethoek in kleine woonkamer
Goede tips, de meubels die we nu hebben zijn niet echt handig; 2 massieve banken met hele brede armleuningen (waar je niks aan hebt) en geen ruimte onder de bank. Dus daar ga ik als eerste naar kijken.

Ik zag op pinterest een goede tip om zelf een hele smalle tafel (15cm breed ofzo) te maken achter de tafel, zo is er geen salontafel nodig. Denk dat ik daar ook voor kies.

Ik vraag me ook af of het mooi zou zijn als ik aan de muur met de 2 deuren een kast op maat maak, waar de TV ook in wordt geplaatst. Dus de hele muur wordt dan een kast met 2 uitsparingen voor de deuren (maar daar boven wel weer bergruimte/kasten) of wordt dat te druk?

Ik zit ook een beetje met de verwarming, die zit onder het raam, het handigst zou zijn (qua ruimte) om daar een bank tegen aan te zetten, maar ivm warmte verlies toch niet handig denk ik.

Daar een fauteuil en tegen de lege muur aan een bank (3-zits met hocker (met opbergruimte) is dan toch misschien handoger.

Ik merk dat ik in m'n hoofd steeds terugkom op een hoekbank, omdat je daar zo lekker met z'n 2-en/3-en op kan liggsn, maar misschien lukt dat met hocker ook wel... Of eventueel zelfs 2 hockers.
Geen hoekbank, in een kleine woonkamer beperk je direct al je mogelijkheden met een hoekbank aangezien je het dan vaak maar op 1 plek kan neerzetten.
Live strong!
Ik heb convectorputten in de woonkamer als verwarming, omdat je zo idd ruimte bespaart en er ook 'n verwarming voor de tuindeuren kon.
Shoot first, ask questions later!
http://dawntime.nl/2013/0 ... chten-van-kleine-ruimtes/
http://www.ietsmoois.com/portfolio_cate ... voor-en-na
quote:blijfgewoonbianca schreef op 12 augustus 2015 @ 09:23:

[img]http://www.wooninspiratie.nu/wp-content ... chten6.jpg[/img]

[img]http://www.huis-inrichten.com/wp-conten ... ichten.jpg[/img]Deze is leuk!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven