moeders versus niet moeders

13-09-2008 15:39 36 berichten
Alle reacties Link kopieren
ik ben zelf een tweelingmoeder en werkzaam voor drie dagen op een kinderdagverblijf.

ik zelf merk niet zo heel veel dat het makkelijker is dat je juist wel of juist niet moeder bent.

tuurlijk is het makkelijker vanwege de ervaring waardoor je zelf als moeder ook door fases bent gegaan waar de moeders bij mij op de babygroep nu inzitten en kun je dus makkelijker antwoord geven

bovendien weet je dat het vaak een periode is en dat het wel over gaat enz enz.

aan de andere kant is het wel zwaarder omdat je this ook nog je eigen kids moet verzorgen.

als nietmoeder mis je wellicht een stukje ervaring maar heb je wel meer de kans om eens lekker bij te tanken s'avonds.

soms botst het ook weleens omdat ik een gezin heb en een man die 5 dagen werkt, een druk sociaal leven, ik sport 4 keer per week en heb zelfs nog tijd om een extra dag te werken en ben best gedreven in het goed houden van mijn oppas en vriendennetwerk. bovendien ben ik zelfs nog een avondje met mijn man weg.

als ik dan hoor dat sommige nietmoeders het te druk hebben om te sporten en leuke dingen te doen, dan denk ik weleens.

waar heb je het dan te druk mee?????

ik zelf merk doordat wij moeders en nietmoeders op het kdv hebben werken, dat het heel fijn is om beide in huis te hebben en het is gewoon een heel fijn team. we leren enorm veel van elkaar en dat is leuk en gezellig maar ook waardevol als het wat minder gaat.

hoe zien jullie dat?

denken jullie dat het uit maakt of je wel of niet moeder bent ten opzichte van je werk en je collega's?
quote:hermoine schreef op 13 september 2008 @ 15:39:

denken jullie dat het uit maakt of je wel of niet moeder bent ten opzichte van je werk en je collega's?Ik denk dat het niet ( veel ) uitmaakt ; wijsheid en begrip en inleving en geduld etc. komt vaak toch wel met de jaren .
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
quote:hermoine schreef op 13 september 2008 @ 15:39:

ik zelf merk doordat wij moeders en nietmoeders op het kdv hebben werken, dat het heel fijn is om beide in huis te hebben en het is gewoon een heel fijn team. we leren enorm veel van elkaar en dat is leuk en gezellig maar ook waardevol als het wat minder gaat.

hoe zien jullie dat?

denken jullie dat het uit maakt of je wel of niet moeder bent ten opzichte van je werk en je collega's?

Je openingstitel is een beetje misleidend, het gaat dus voornamelijk om mensen die werken bij een KDV en of die dan moeder zijn of niet.

Een vrouw zoals ik, die gewoon werkt, maar niet in een KDV......tja, ik moet je zeggen, dat het mijn collega's zo een rotzorg is of ik ook nog moeder ben. En voor mijn werk maakt het ook niks uit....ik werk bij een juridische instelling....
Ach...ik ken wel moeders die helemaal niet met kinderen om kunnen gaan.
Bij mijn dochtertje zijn er 2 van de 3 vaste leidsters die ze heeft, moeder. Ik vind het toch wel een prettig idee, maar de kinderloze leidster is net zo goed als de andere twee. Dus alleen het idee vind ik prettig, ik kan niet zo goed uitleggen waarom.
Je poneert twee stellingen in je OP. Wil je praten over mensen die druk zijn, of over al dan niet kinderen hebben als je op een kinderdagverblijf werkt?
Ik werk in de gehandicapten zorg(ben geen moeder), maar ik kan zeker goed voor mensen zorgen, je moet het samen doen en professioneel zijn. net zoals jij op het kdv

Ik merk wel dat de collega's die moeder zijn, niet echt flexibel zijn qua werktijden/onderling ruilen enz..

Maar ook zonder gezin je druk zijn hoor.

Maar nu komt het leuke discussie punt wat is druk??
Hemoine, niet iedereen is hetzelfde. Wat de een wel aankan, is voor een ander veel te veel. Zoals jij omschrijft: moeder van een tweeling, vier(?) dagen werken, een druk sociaal leven, af en toe een avondje weg en dan ook nog vier keer in de week sporten... Ik moet er echt niet aan dénken. Ik (één kind, drie dagen werk) ben nu al chronisch vermoeid en gestresst.
Ik werk met kinderen en denk dat ik sinds ik zelf moeder ben, de ouders beter begrijp en dus daar beter mee kan communiceren. Aan de andere kant: ik werkte vroeger, toen ik nog geen moeder was (alweer een hele tijd geleden), met veel meer passie met de kinderen. Kon mijn moederliefde een beetje kwijt bij de kinderen op mijn werk en kon ze dus enorm veel van mezelf geven. Dat lukt nu op de een of andere manier niet meer. Ik doe mijn werk prima, niks meer en niks minder. Troost omdat het moet, knuffel omdat het moet. T' is tijd voor een andere baan.

Dat druk zijn van sommige mensen die geen kinderen hebben begrijp ik ook niet. Vriendinnen van mij zonder kinderen lijken ook nergens tijd voor te hebben. Niet om fatsoenlijk te eten, niet om te sporten, niet om af te spreken. Doen ze natuurlijk helemaal zelf.
de titel is zoals hij is, moeders versus niet moeders. ik denk namelijk dat je in elk bedrijf tegen dit begrip aanloopt.

v.b: waarom mogen moeders altijd voor op niet moeders als die niet moeders ook eens in hoogseizoen op vakantie willen?

of collega's die werk over moeten nemen omdat moeder naar huis moet want het kind is ziek.

en ook inderdaad het druk zijn met van alles. als ik sommige collega's zonder kids hoor klagen dan denk ik bij mezelf, en jij wilt ook nog kinderen? hoe ga je dat doen dan als je nu al bijna geen tijd hebt?

dus tja ik vraag idd 2 dingen maar ik wil dan ook weten hoe jullie over beide denken of een van de twee. maakt me niet uit, ik was gewoon nieuwsgierig
quote:Zamirah schreef op 13 september 2008 @ 16:00:

Ach...ik ken wel moeders die helemaal niet met kinderen om kunnen gaan.Ik heb weleens gehoord dat juffen de slechtste moeders zijn. Nu heb ik zelf een juf als moeder en niets te klagen gehad, maar bv. de moeder van een middelbare school vriend, Jezus Christus, die deed echt opvoedkundig helemaal niets. En ze werkte fulltime op een basisschool en was daar ook best gerespecteerd en opgeklommen. Toen vroeg ik me weleens af of ze misschien na een hele dag pedagogisch verantwoord bezig te zijn, daar thuis gewoon geen zin meer in had / geen puf meer voor zou hebben.
quote:Margaretha2 schreef op 13 september 2008 @ 17:42:

[...]

Ik heb weleens gehoord dat juffen de slechtste moeders zijn. Nu heb ik zelf een juf als moeder en niets te klagen gehad, maar bv. de moeder van een middelbare school vriend, Jezus Christus, die deed echt opvoedkundig helemaal niets.

Ohjee misschien moet ik dan toch maar een andere carriere gaan kiezen.. Tenzij het VO niet als juf telt

Trouwens hetzelfde schijnt te gelden voor pedagogen en kinderpsychologen. Een vriend van mij heeft ook een moeder die kinderpsychologe is dáár is in zijn opvoeding weinig van te merken geweest in ieder geval...
De vader van mijn vriend is pedagoog, maar daar zie je verder niets van terug. Uit der verhalen van mijn vriend van vroeger kan ik niet opmaken, dat hij veel aan zijn vader gehad heeft en de omgang met zijn kleinkind vind ik volkomen raar. Heb ook echt niet het gevoel dat hij snapt of aanvoelt wat dat kind wil.

Maar misschien deed hij het vroeger wel heel goed op school....
ik ben 26 en werk momenteel met pubers met gedrags/sociaal-emotionele problemen. maar heb ook met 0-6 jaar gewerkt en 6-12 met problemen.

ik heb geen kinderen, maar ik moet zeggen dat ik er geen last van heb dat ik daarin geen ervaring heb. en merk daarin ook geen verschild met collega´s met kinderen. ik vind zelfs vaak dat ik beter ben in mijn werk dan hun
Denk dat er een verschil zit tussen druk ervaren en het druk hebben. Dat bepaalt ieder voor zich en kun je niet vergelijken, denk ik, afgemeten naar uren. Ik werk 2.5 dag en doe in deeltijd de pabo, naast een gezin met 2 kinderen. De pabo kost me alles bij elkaar ongeveer 25 uur per week, incl 1 dag stage. Is dat druk? Mijn omgeving vindt van wel, maar ik denk dat als je goed plant en afspraken maakt met je partner, je minder druk ervaart. Studeren doe ik 's avonds, als de kinderen in bed liggen omdat ik hen ook de aandacht wil geven waar ze recht op hebben. Ik vind het prettig, om zelf een moeder te zijn, nu ik stage loop. Ik kan me beter verplaatsen in de belevingswereld van hen, wat hun interesses zijn. Als ik een lesactiviteit maak, heb ik een stel kritische beoordelaars thuis zitten :-) En ja, mijn kinderen sporten allebei en zijn nog te jong om alleen naar de training en wedstrijden te gaan, 4 x per week naar het voetbalveld (los van dat ik het belangrijk vind, dat je als ouder erbij aanwezig bent). Als een van de kinderen ziek is, heb ik de mogelijkheid om mijn werk vanuit huis te doen. Of als ik eerder weg moet, door 's avonds de evt achterstand vanuit huis in te halen. Zo worden mijn collega's niet de dupe van mijn moederschap. Als ik een dag stage om die reden moet afzeggen, haal ik het zo snel mogelijk in. Dat hoeft niet van de school (die ene keer), maar dat wil ik zelf, juist omdat ik vind dat anderen geen last hoeven te hebben dat ik kinderen heb. Vakanties gaan altijd in overleg. Collega's zonder kinderen zijn niet bij voorbaat verplicht tot een vakantie buiten het hoogseizoen, maar geven vaak zelf aan dat buiten het seizoen goedkoper is, minder druk en dat zij (itt moeders) niet aan de schoolvakanties vastzitten. Ik denk dus dat het een kwestie is van goede afspraken maken. Mijn directe collega (geen kinderen) gaat binnenkort 5 weken op reis. Daardoor ga ik het drukker krijgen, maar dat is geen reden om te zeggen dat het niet door kan gaan. Geven en nemen dus.
wow, zo kun je het ook verwoorden en doen in de praktijk
Nu heb ik het voordeel dat ik mijn werk vanuit huis kan doen, als het nodig is, dus dat maakt het wel een stuk makkelijker! Dat voordeel heeft lang niet iedereen, dat realiseer ik me. Mijn collega's hebben ook ADV, vakantie of zijn weleens ziek. Dan kan ik het werk vanuit huis opvangen (op een dag dat ik normaal niet zou werken) en toch gewoon de kinderen halen en brengen naar school en voor de lunch. Het werk gaat door en de kinderen hebben er geen last van. Dus dan doet mijn baas ook niet moeilijk als ik een keer niet aanwezig ben maar vanuit huis werk vanwege een ziek kind, omdat ze weten dat ze me kunnen bellen om in te vallen als een collega ziek is.
ja dat heb ik ook, normaal werk ik 3 dagen en nu heb ik drie weken van vier dagen gedraaid vanwege collega's die zelf ziek waren of een zieke man of ziek kind hadden. wat ik jammer vind is dat mijn collega's dan niet ff komen zeggen dat het fijn was dat het zo kon worden opgelost. mijn leidinggevende daarentegen vond het wel heel fijn en bedankte me dan ook uitvoerig.
Dat herken ik wel. Ik heb ook een paar collega's die eerst de vakantie boeken en dan pas vrij vragen aan hun leidinggevende. Gelukkig niet de collega's waardoor mijn werkdruk beïnvloed wordt :-) Ik heb met mijn directe collega bijvoorbeeld nu al afgesproken hoe we de kerstvakantie gaan verdelen. En nu je het zegt, we bedanken elkaar steevast als de een voor de ander heeft waargenomen. Ongeacht of de reden vakantie, ziekte of wat dan ook is. Het is voor beide partijen geregel om in te vallen, dus daar mag je best even bij stilstaan, vind ik.
Ik vind het trouwens wel een ietsie pietsie raar, dat moeders uit gaan maken dat niet-moeders het niet druk kunnen hebben. Vanwaar die wijsheid? Je kunt toch niet in een ander haar agenda kijken???
Margaretha, ik ben geen juf, maar een 1ste graads docent...vind ik wel iets anders.
Dat we Elninjoo hier nog niet hebben gespot zeg.
Oh, wat is het verschil?
Ik zeg niet dat een moeder het drukker heeft dan een niet-moeder. Het gaat erom of je het als druk ervaart, dat je vanalles te doen hebt. Of dat nou kinderen, werk, studie, sport op een uitgebreid sociaal leven is.
Ik snap niet helemaal wat je discussie punt nu is? Het verschil tussen werkende ouders en niet werkende ouders? Het verschil tussen moeders en niet moeders op een KDV? Het verschil en reden tussen druk en niet druk?

Maar goed, persoonlijk denk ik dat het feit dat ik een dochter heb thuis weinig tot geen invloed heeft op mijn (vrijwilligers)werk. Ik ben nl. bezig met mijn bezigheden en denk helemaal niet aan thuis ofzo. De enige reden waarom het invloed zou kunnen hebben, is omdat ik om 1700 uur echt wegga, anders zit de crecheleidster op me te wachten in haar vrije tijd. Die wil ook naar huis nl. En als mijn dochter ziek is (wat tot mijn grote frust een half jaar lang erg vaak voorkwam), kan ik haar niet wegbrengen naar creche en kon ik niet werken. Dus moest ik weer afbellen (terwijl ik twee weken daarvoor ook al had afgebeld). Dat zou toch echt niet zo vaak zijn geweest als ik geen kind had gehad. Maar goed, dat was een periode en nu is er al heel lang niks meer aan de hand met ziekzijn van dochter. Gelukkig, want naast het feit dat ik het sneu vond, vond ik het ook wel erg jammer om thuis te blijven, want ik verheugde me er erg op om te 'werken'.

Druk vind ik het leven met kind wel ja. Drukker dan voordat ik een kind had. Ik heb misschien niet per se veel te doen, grote sociale activiteiten. Maar ik waardeer mijn rust nu veel meer en heb gewoon geen zin om 's avonds nog mensen te zien. Er is de hele dag al een beroep op me gedaan voor mijn gevoel en dan wil ik vooral met rust gelaten worden. Wat dat betreft het ik het rustiger, maar voor mijn gevoel is mijn geestelijke ruimte meer gevuld met sociale interactie, waardoor ik dat juist veel minder zoek in mijn vrije tijd nu. Laat me maar met rust lijkt zo'n beetje mijn motto haha.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven