moeders versus niet moeders

13-09-2008 15:39 36 berichten
Alle reacties Link kopieren
ik ben zelf een tweelingmoeder en werkzaam voor drie dagen op een kinderdagverblijf.

ik zelf merk niet zo heel veel dat het makkelijker is dat je juist wel of juist niet moeder bent.

tuurlijk is het makkelijker vanwege de ervaring waardoor je zelf als moeder ook door fases bent gegaan waar de moeders bij mij op de babygroep nu inzitten en kun je dus makkelijker antwoord geven

bovendien weet je dat het vaak een periode is en dat het wel over gaat enz enz.

aan de andere kant is het wel zwaarder omdat je this ook nog je eigen kids moet verzorgen.

als nietmoeder mis je wellicht een stukje ervaring maar heb je wel meer de kans om eens lekker bij te tanken s'avonds.

soms botst het ook weleens omdat ik een gezin heb en een man die 5 dagen werkt, een druk sociaal leven, ik sport 4 keer per week en heb zelfs nog tijd om een extra dag te werken en ben best gedreven in het goed houden van mijn oppas en vriendennetwerk. bovendien ben ik zelfs nog een avondje met mijn man weg.

als ik dan hoor dat sommige nietmoeders het te druk hebben om te sporten en leuke dingen te doen, dan denk ik weleens.

waar heb je het dan te druk mee?????

ik zelf merk doordat wij moeders en nietmoeders op het kdv hebben werken, dat het heel fijn is om beide in huis te hebben en het is gewoon een heel fijn team. we leren enorm veel van elkaar en dat is leuk en gezellig maar ook waardevol als het wat minder gaat.

hoe zien jullie dat?

denken jullie dat het uit maakt of je wel of niet moeder bent ten opzichte van je werk en je collega's?
het is niet zo zeer een discussie als wel gewoon ervaringen willen horen en uitwisselen.

ik vind het gewoon interessant te weten hoe verschillende mensen hierover denken.

bovendien ben ik wel de laatste om te zeggen dat een nietmoeder het niet druk kan hebben.
Hermoine, wat is "hierover denken"?

Wat is je vraag dan exact, dan weten wij ook in welke hoek we het moeten zoeken?
hierover denken in mijn ogen is hoe je het ervaart om in je omgeving, of dat sociaal, prive of op je werk is, niet moeders en moeders te hebben en of daar verschil in is in de omgang, in mening en in juist wel of helemaal niet flexibel zijn

ik neem dit namelijk ook mee in het herschrijven van ons stagebeleid want er zit bij ons wel degelijk verschil in een mening.

ik denk soms anders over een stagiaire die b.v. een afspraak niet nakomt vanwege haar kind dat ziek is, dan een nietmoeder.

ik begrijp heel goed dat je het liefst naar huis wil als je kind ziek is, maar een niet moeder begrijpt dat wellicht wat minder.

dat betekent natuurlijk niet dat een niet moeder er niet het zelfde over kan denken.
Nou, vind het nog steeds beetje ingewikkelde vraagstelling, maar goed. Je vraagt bijna haast hetzelfde als 'wat vind je van de wereld?'. Want zo open en divers kun je het interpreteren.

Eerlijk gezegd denk ik er namelijk niet zo veel van. Zo is het nu eenmaal toch? Je hebt ouders en niet ouders en kinderen en bejaarden en homo's en gehandicapten en turken en katholieken en moslims en en...

Dus als je concrete voorbeelden weet, kan ik er vast wel een mening van fabrieken. Maar om in het algemeen iets te vinden van een vrij natuurlijk verschijnsel, nl. dat sommige mensen kinderen hebben en anderen weer niet, tja. Dat is euh, dat is euh, dat IS!
Als je specifieker wilt weten of werkende mensen met kinderen andere verwachtingen opgelegd mogen krijgen dan werkende mensen zonder kinderen, dan heb je een discussie.

Dat maakt het misschien wat concreter om hierover mee te denken?

En als antwoord daarop, nee, in principe niet. Je moet (vind ik) van iedereen ongeveer als basis (uitgangsprincipe) hetzelfde verwachten. Je kunt daarop wel afwijken als de persoonlijke situatie daarom vraagt. Maar dat is zo persoonlijk en verschillend per situatie en per persoon, dat je daar niet een pasklaar protocol van kan maken als je het mij vraagt.

Je vraagt van je werknemers in principe toch om om x tijd te beginnen. Dat zou voor iedereen hetzelfde uitgangsprincipe moeten zijn. Dat daarvan afgeweken kan worden in bepaalde situaties, bepaal je per situatie lijkt mij. En niet per categorie mens (jong. oud. getrouwd. homo. moeder. student. religieus. en wat voor categorien je maar kunt bedenken).
Ook wel eens gehoord van het zinnetje:

om zeer moverende redenen....

(wijk ik af van die en die regel, omdat bladiebla).

Dus als moeder truus niet eerder kan beginnen dan om half negen, omdat ze voor die tijd geen oppas kan vinden en het is te organiseren binnen de werksetting, dan probeer je dat.

Als voor Miepe (20 jaar, zonder kinderen) niet eerder te beginnen is dan negen uur, omdat ze revaliderende is en daags fysio heeft en het is organiseerbaar binnen de werksetting, dan probeer je dat.

Als voor moeder Karin niet eerder dan om acht uur te beginnen is, omdat ze elke ochtend wakker wordt met een kater, dan zeg je, ontnuchter of anders vertrek je maar.
Mijn bericht is verdwenen dus ik probeer het nog een keer. Ben nieuw hier :-)

Hermoine, bedoel je dat een ziek kind een legitiemere reden is om een afspraak niet na te komen en dus sneller begrepen wordt dan dat je aangeeft dat je moe bent oid? Denk dat het wel zo werkt. Geen oppas kunnen regelen kan een excuus zijn om een afspraak niet na te hoeven komen. Die doet het beter dan "ik heb geen zin". Maar ik denk ook dat het per situatie afhangt of je van de basisprincipes afwijkt. Ik heb een collega, geen kinderen maar wel wonend op 1.5 uur reizen van zijn werk. Gezien de files, werkt hij van 10.00-18.30 uur, met toestemming van zijn leidinggevende. Een andere collega is bepaald geen ochtendmens. In de loop der tijd zijn ook zijn werktijden langzaam veranderd. Zo zijn er ook moeders en vaders die van 8.00-16.30 uur werken, met toestemming, ivm de crechetijden. Voordeel is dat de afdelingen een groot deel van de dag gedekt zijn en niet alle lampen om 17.30 uur uitgaan. Zo vind ik ook dat je iemand de ruimte moet geven om bv structureel een dag per week zorgverlof te geven, zolang een ouder ernstig ziek is. Maar mss werkt het inderdaad zo, dat als je in een vergelijkbare situatie hebt gezeten of zit als leidinggevende, dat je daar meer begrip voor hebt als je zo'n verzoek krijgt.
intiem, das inderdaad een goeie. ik denk namelijk ook dat je van iedereen hetzelfde moet verwachten.

alleen gebeurt dat ook in de werkelijkheid?

ik ervaar dat niet altijd zo en dat vind ik jammer

ik wil heel graag 23 december vrij hebben omdat wij dan op vakantie gaan. protocol is dat niemand in de week voor een sluiting vrij krijgt. wij zijn namelijk tussen kerst en oud en nieuw dicht.

nu krijg ik misschien toch vrij maar is dat omdat ik flexibel ben en heb gezegd, oke als er zieken zijn die dag dan kom ik toch werken.

of is het omdat mijn kids die week vrij zijn en ze me die dag gunnen omdat ik op een andere dag extra ben komen werken waardoor mijn kids naar de oppas waren.

ik zou het lekker vinden vrij te zijn, maar protocol is protocol en dan is het wel zo eerlijk om ook tegen mij te zeggen nee sorry je kunt geen vrij krijgen.

zo kune je overal een vraag over hebben en dan zou ik inderdaad beter kunnen vragen wat vind je? dat is niet wat ik wil dus wil ik jou vraagstelling pikken en je quoten

'Als je specifieker wilt weten of werkende mensen met kinderen andere verwachtingen opgelegd mogen krijgen dan werkende mensen zonder kinderen, dan heb je een discussie.

Dat maakt het misschien wat concreter om hierover mee te denken?'

mogen mensen idd andere verwachtingen opgelegd krijgen als ze wel of geen kids hebben?
quote:Margaretha2 schreef op 13 september 2008 @ 19:35:

Oh, wat is het verschil?

In de volksmond is een juf een leerkracht op een basisschool, en daardoor werkzaam met kids tot 12 jaar.

Ik geef les op MBO en HBO, dus mensen vanaf 16 en ouder, sommige studenten zijn ouder dan ik. Een docent in het VO, MBO en HBO en uni noem je geen juf.

Ik denk trouwens dat het leraarschap niet betekent dat je goed kunt opvoeden.
quote:Petra67 schreef op 13 september 2008 @ 23:44:

Mijn bericht is verdwenen dus ik probeer het nog een keer. Ben nieuw hier :-)

Hermoine, bedoel je dat een ziek kind een legitiemere reden is om een afspraak niet na te komen en dus sneller begrepen wordt dan dat je aangeeft dat je moe bent oid? Denk dat het wel zo werkt. Geen oppas kunnen regelen kan een excuus zijn om een afspraak niet na te hoeven komen. Die doet het beter dan "ik heb geen zin"..Kwalijke zaak, als mensen zo handelen. En zeer onprofessioneel.
petra 67 nee idd ik vind dat geen legitiemere reden dan iemand die moe is.

soms wordt er bij ons aan de leidsters gevraagd of ze kunnen invallen en dan hebben ze liever dat je zegt dat je die ene dag extra niet trekt dan dat je wel komt werken en vervolgens de volgende week ziek bent.

dus in ons geval wordt er verwacht dat je gewoon eerlijk bent waardoor de inzet onder de leidsters daardoor wel groter is.

bovendien hebben wij de mogelijkheid om dagen te ruilen onderling en dat kan voor die ene dag dat je heel moe bent of een ziek kind hebt, net genoeg zijn om de ruildag wel te komen.

maar helaas werkt het bij sommigen wel zo en dat is jammer, aan de andere kant hou je dat gewoon niet tegen denk ik

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven