Haptonomische zwangerschapsbegeleiding in Amsterdam?

13-09-2008 22:24 14 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben 14 weken zwanger en denk erover haptonomische zwangerschapsbegeleiding te gaan doen. Ik heb ervaring met haptotherapie en het lijkt me heel leuk hier nu iets speciaal voor mijn zwangerschap mee te doen. Ook het feit dat je het samen met je partner doet spreekt me erg aan.

Ik ken alleen niemand die het gedaan heeft, dus mijn 1e vraag, wie heeft er ervaring mee en hoe was dat?

Verder wil ik graag weten of iemand een haptonoom in Amsterdam kan aanraden, of juist afraden?

Ik kan op internet wel een lijstje namen vinden, maar dat zegt zo weinig. Iemand tips?
Wat is haptonomie precies?

En het mooie van een kind krijgen is dat hocus pocus figuren er nauwelijks invloed op hebbben. Gewoon baby uitpoepen na 9 maanden. Wat wil jij daar nou in begeleid worden?
ik heb goede ervaringen met:

http://www.bo-link.nl/

Erg leuke vrouw, meen dat zwangerschapshaptonomie een van haar specialiteiten was. Iig was in haar prakyijk veel info daarover.
Computer says nooooo
quote:Antonio schreef op 13 september 2008 @ 23:05:

Wat is haptonomie precies?

En het mooie van een kind krijgen is dat hocus pocus figuren er nauwelijks invloed op hebbben. Gewoon baby uitpoepen na 9 maanden. Wat wil jij daar nou in begeleid worden?Je weet niet wat haptonomie is maar je schildert het af als hocus pocus.
Ja, en terecht. Ik heb inmiddels gelezen wat haptonomie is, en ik zie daar geen groot heil uit voortkomen (het anraken van de patient). Maar vooral het woord zwangerschapsbegeleiding vind ik kul. Dat gaat helemaal vanzelf en hoef je niets voor te doen. Je kan eventueel een vruchtwaterpunktie laten doen, en als het zover is laat je een vroedvrouw komen, maar dan heb je het echt wel gehad. Misschien moet de baby gehaald worden met een keizersnede. Kan gebeuren. Maar dan is het boekje dicht. Overigens doen vrouwen soms nog domme dingen zoals roken en drinken tijdens de zwangerschap. Dan ben je echt een trut zonder verantwoordelijkheidsgevoel.

Gelukkig gaat er een hoop vanzelf bij moeder natuur.
Antonio, je noemt alleen de lichamelijke aspecten van het krijgen van een baby. Alleen het het niet alleen een lichamelijke kant, juist de emotionele kant is ontzettend belangrijk. Ook sla je de vader in jouw post over. Dit terwijl dit voor zowel de moeder als de vader een grote verandering is.

Het gaat om het krijgen van een band. Samen met de aanstaande moeder en vader. Als je kindje op je reageert dan voel je je meer verbonden met elkaar. Ook lijkt het me zinvol dat de vader echt actief betrokken wordt en dat je dit samen doet.
Allemaal prachtig toch, wat je beschrijft, Brookers. Ik zie daar ook geen rol in voor een haptonoom.
Wat ben je ook een ontzettend hork Antonio. Of een aap, kies jij maar. Hork aap!

Ik ben twee keer naar een dame in Zeeburg geweest, een haptonome, aan de Borneokade. Niet heel enthousiast over, haar stem en benadering vond ik niet prettig. Niet echt een aanrader dus. Waar ik wel heeel enthousiast over ben is Reintje van der Cingel, een psycholoog/massagetherapeut in de Rivierenbuurt, check www.zwangerschap-massage.nl . Ik ga nog steeds - dochter is inmiddels vijf maanden - geregeld naar haar toe. Ze is echt heel goed, aardig en prettig, en geeft mij veel vertrouwen en een goed gevoel.
Zeg Toon, vórt, ga jij eens heel snel je met andere dingen bezighouden dan bevallen. Zodra jij een kind gebaard hebt door je piemel mag je er van mij álles over meepraten, maar tot die tijd ga je maar lekker ergens anders de hork uit lopen hangen.
Mijn vriend en ik zijn er bij mijn vorige zwangerschap een keer geweest, maar we hebben ons meteen weer laten uitschrijven. Het was veel te zweverig voor ons en voor ons gevoel ging het heel erg over onze grenzen.

Niets voor ons. maar misschien zijn wij er wel de types niet voor hoor.
Ook ik heb goede ervaringen met Bo Link. Echt een lieve vrouw, Marguérite.
Inad en ik zijn echt twee verschillende personen.
@Summer 73 en Supersmollie1: hebben jullie ook het gevoel dat je er bij de bevalling iets aan hebt gehad?
Atheena, tijdens de bevalling heb ik er voor mijn gevoel niet zo veel aan gehad. Hoewel 1 van de verpleegkundigen die mij begeleidden op enig moment wel aan me vroeg wat voor begeleiding ik had gedaan omdat ze vond dat ik iets goed deed. Weet niet meer wat ze toen bedoelde.

Maar alles over ademhaling was ik wel weer vergeten toen het erop aankwam. Nu heb ik ook de laatste sessie gemist, en dat is net de sessie waarin aldus Marguérite "alles op zijn plaats zou vallen". Of zoiets...

Ik vond het gewoon hardstikke leuk om te doen. Wat ik er leuk aan vond was dat je het met zijn tweetjes doet, en niet met een groepje onbekenden. Sommige dingen vonden we ook wel een beetje vaag. Maar ik heb er ook veel aan gehad tijdens de zwangerschap. Als ik ooit weer zwanger word zou ik het zo weer doen.

Succes met het maken van een keuze en met je zwangerschap en je bevalling.
Inad en ik zijn echt twee verschillende personen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven