Katten en verhuizen
vrijdag 14 augustus 2015 om 13:03
Hoi allemaal,
Binnenkort gaan mijn vriend en ik samenwonen. Hij heeft katten en die gaan ook mee. Nu begrijp ik dat de beestjes er natuurlijk flink aan moeten wennen (ze zijn 6 jaar) en de nodige stress zullen krijgen. Wat kunnen we het beste doen? Hen met rust laten of juist aandacht geven? En stel dat ze niet eten door de stress, hoe lang kan dat duren voordat het minder goed voor hun gezondheid wordt? We houden hen sowieso binnen, het zijn echte huiskatten.
Groetjes Kerstvrouw
Binnenkort gaan mijn vriend en ik samenwonen. Hij heeft katten en die gaan ook mee. Nu begrijp ik dat de beestjes er natuurlijk flink aan moeten wennen (ze zijn 6 jaar) en de nodige stress zullen krijgen. Wat kunnen we het beste doen? Hen met rust laten of juist aandacht geven? En stel dat ze niet eten door de stress, hoe lang kan dat duren voordat het minder goed voor hun gezondheid wordt? We houden hen sowieso binnen, het zijn echte huiskatten.
Groetjes Kerstvrouw
vrijdag 14 augustus 2015 om 13:11
Zo lang mogelijk in hun vertrouwde omgeving houden. pas als alles 'klaar' is en jullie daar intrekken de katten meenemen. Je hebt een soort spulletje (voor in t stopcontact, weet de naam ff niet) wat een bepaalde geur los laat in het huis en de katten als vertrouwd zien/ruiken. Dit doe je in t huis waar ze nu wonen en ook eentje in t nieuwe huis zodat 'de geur' (om en nabij) hetzelfde is.
vrijdag 14 augustus 2015 om 13:11
vrijdag 14 augustus 2015 om 13:12
Ik zou zorgen voor voldoende confortabele semi-schuilplekjesm waar je zelf nog bij komt. Trekken jullie gelijk in het huis als jullie de sleutel hebben? Anders kan je er tijdelijk kussens / dekens leggen en die later mee terugnemen naar zijn oude huis, en dan de dekens en kussens waar ze nu op liggen daar leggen. Zo kunnen ze aan de geur wennen en ruikt het alvast wat vertrouwder.
Ik zou ze zelf de tijd geven om op onderzoek te gaan, willen ze wat dan komen ze wel bij je. Als ze echt niet eten en ze normaal brokken krijgen, kan je ze ook wat vaker natvoer geven, maar dat is wel een beetje voorbarig denk ik. Mijn kat kwam juist meteen aan toen hij bij ons ging wonen. Sowieso gaan jullie waarschijnlijk groter wonen, dat lijkt me een pluspunt voor ze.
Ik zou ze zelf de tijd geven om op onderzoek te gaan, willen ze wat dan komen ze wel bij je. Als ze echt niet eten en ze normaal brokken krijgen, kan je ze ook wat vaker natvoer geven, maar dat is wel een beetje voorbarig denk ik. Mijn kat kwam juist meteen aan toen hij bij ons ging wonen. Sowieso gaan jullie waarschijnlijk groter wonen, dat lijkt me een pluspunt voor ze.
vrijdag 14 augustus 2015 om 13:39
Op de dag van de verhuizing opsluiten in bv de badkamer en ze niet storen. Als alles over is haal je ze op en laat je als jullie alleen zijn los. Het zal even ontdekken zijn voor ze, laat dat ook gebeuren, maar normaal gesproken zijn ze zo gewend. Zeker als ze weten dat je vriend er gewoon is. Een dag zonder eten kan wel maar veel langer niet. Laat ze bij het binnenkomen eerst hun bak en etensplek zien. Zet er alvast wat lekkers neer. Succes! Ik vond het ook spannend, maar het ging uiteindelijk prima.
vrijdag 14 augustus 2015 om 13:50
quote:BlackOpium schreef op 14 augustus 2015 @ 13:11:
Zo lang mogelijk in hun vertrouwde omgeving houden. pas als alles 'klaar' is en jullie daar intrekken de katten meenemen. Je hebt een soort spulletje (voor in t stopcontact, weet de naam ff niet) wat een bepaalde geur los laat in het huis en de katten als vertrouwd zien/ruiken. Dit doe je in t huis waar ze nu wonen en ook eentje in t nieuwe huis zodat 'de geur' (om en nabij) hetzelfde is.Feliway heet dat! Hebben wij inderdaad ook op die manier gedaan tijdens verhuizing. Gewoon verkrijgbaar bij je dierenarts of de dierenwinkel.
Zo lang mogelijk in hun vertrouwde omgeving houden. pas als alles 'klaar' is en jullie daar intrekken de katten meenemen. Je hebt een soort spulletje (voor in t stopcontact, weet de naam ff niet) wat een bepaalde geur los laat in het huis en de katten als vertrouwd zien/ruiken. Dit doe je in t huis waar ze nu wonen en ook eentje in t nieuwe huis zodat 'de geur' (om en nabij) hetzelfde is.Feliway heet dat! Hebben wij inderdaad ook op die manier gedaan tijdens verhuizing. Gewoon verkrijgbaar bij je dierenarts of de dierenwinkel.
vrijdag 14 augustus 2015 om 15:21
Wij zijn ook recent verhuisd met twee katten en hebben er juist voor gekozen om de katten op de dag van de verhuizing als eerste te verhuizen en in een kamer te zetten met hun eigen spulletjes, kattenbak, eten en inderdaad Feliway in het stopcontact. In deze kamer hebben we geen spullen verhuisd totdat we helemaal over waren en tijdens de verhuizing (we hebben alles op één dag gedaan) ben ik een paar keer gaan kijken en bij ze gaan zitten. Eenmaal verhuisd hebben we de deur open gezet en konden ze zelf op onderzoek uit. Zolang mogelijk in een kamer in het oude huis laten kan ook, maar dan moet je wachten met die kamer leeghalen totdat de katten ook verhuisd kunnen worden, anders worden ze alsnog paniekerig.
Na een paar uur struinden ze bij mij al het hele huis door en na een paar dagen was het alsof het nooit anders geweest. Met eten hebben ze dan ook geen problemen mee gehad, en als ik jou was zou ik me daarover geen zorgen maken zolang het niet aan de orde is. Een paar dagen zonder eten overleven ze sowieso wel, drinken is belangrijker.
Na een paar uur struinden ze bij mij al het hele huis door en na een paar dagen was het alsof het nooit anders geweest. Met eten hebben ze dan ook geen problemen mee gehad, en als ik jou was zou ik me daarover geen zorgen maken zolang het niet aan de orde is. Een paar dagen zonder eten overleven ze sowieso wel, drinken is belangrijker.
vrijdag 14 augustus 2015 om 19:04
Bedankt allemaal voor jullie tips!
Die feliway is het denk ik al te laat voor. Maar mijn vriend heeft wel spray gekocht dat hij op de krabpaal spuit zodat de katten niet aan de bank krabben. Gaan we dat in de nieuwe woning ook proberen. Zal mijn vriend dit straks laten lezen en dan kijken wat we nog meer kunnen doen. Super!
Die feliway is het denk ik al te laat voor. Maar mijn vriend heeft wel spray gekocht dat hij op de krabpaal spuit zodat de katten niet aan de bank krabben. Gaan we dat in de nieuwe woning ook proberen. Zal mijn vriend dit straks laten lezen en dan kijken wat we nog meer kunnen doen. Super!