Werk & Studie alle pijlers

Studentenvereniging te oud

18-08-2015 08:22 29 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi,

Ik wou graag bij een studentenvereniging gaan. Ik ben alleen al 26 jaar. Is dat nog wel acceptabel?

Of ben ik gewoon te oud om hieraan te beginnen? Door persoonlijke omstandigheden is het er nooit van gekomen, en graag zou ik het als nog willen proberen. Wat mij leuk lijkt aan een vereniging is dat je samen een jaarclub vormt en dingen met elkaar onderneemt. Op mijn studie wordt dit niet zo zeer gedaan en dat vind ik jammer. Verenigingen zelf zeggen dat leeftijd geen rol speelt en dat je je altijd kan aanmelden. Wat zeggen jullie?
anoniem_248631 wijzigde dit bericht op 18-08-2015 08:26
Reden: meer info
% gewijzigd
Studeer je nog wel komend jaar?
Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat
Ja, heb ook studievertraging opgelopen
Meeste mensen studeren tussen hun 18-26. Wanneer je dus al 26 jarige binnenkomt, ben je gelijk een van de oudste leden van de vereniging. Niettemin zul je het eerste jaar gewoon behandeld worden als een 'sjaars' (eerstejaars incl. ontgroening e.d.). Het is dus de vraag of jij daar zin in hebt. Waarschijnlijk heb je al wat jaren gewerkt? en ben je gewend verder te kijken dan je neus lang is. Je zit waarschijnlijk al in een andere levensfase dan het gemiddelde lid van een studentenvereniging.
Als je nog fulltime studeert en het lijkt je leuk.. waarom niet?
Ben zelf lid geweest van mijn 18 - 21e. Toen was ik wel klaar met de kortzichtigheid die ik overal tegen kwam en vond ik het wel mooi geweest. Heb al met al wel gestudeerd tot mijn 24e.
Een gezelligheidsvereniging zou ik niet doen. Denk dat je dat wel echt ontgroeid bent; hoeveel aansluiting denk je dat je vindt bij 18-19-jarigen die net het huis uit zijn?

Een studie- of sportvereniging zou denk ik nog best kunnen, ga even goed rondkijken.
Ik had het op mijn 22-23e wel echt gezien bij mijn gezelligheidsvereniging.
Ligt aan de vereniging.

Een jaarclub is leuk, maar niet als de rest 6 tot 8 jaar jonger is. Ik heb iemand in mn club die 'al' 23 was toen we begonnen, maar omdat we ook wat van 20 en 21 hadden liep het mooi op.

Als je dus een vereniging kiest waar meer mensen zich later aanmelden, zal het makkelijker zijn dan als enige er zo erg 'bovenuit' steken.

Verder zal je maar 1 of 2 jaar actief kunnen zijn, terwijl je clubgenoten waarschijnlijk nog 3 jaar langer doorgaan...
Misschien een roeivereniging? Vaak wel veel aspecten van een gezelligheidsvereniging maar je club ook je team is en daarom kleiner, missvhien makkelijker aansluiting vinden. Bovendien wisselen masterstudenten nog wel eens van roeivereniging dus er is een kans dat er meer ouderejaars zijn (vaak wel al meer ervaren roeiers dan)
Kies voor een vereniging met een disputenstructuur ipv jaarclubs. Een jaarclub vorm je met alleen mensen van jouw lichting (die waarschijnlijk allemaal 18-20 zijn), maar bij een dispuut zitten alle jaren door elkaar, dus heb je qua leeftijd meer aansluiting.

In welke stad studeer je?
Je bent te oud.

Toen ik lid was een studentenvereniging vonden we 26-jarigen bejaard. En dat was in een tijd dat de eeuwige student nog bestond.

Ik zou lekker lid worden van de toneelvereniging, sportclub, faculteitsvereniging, gaan vrijwillegen voor Studium Generale.

Op je 26ste eerstejaars worden bij een gezelligheidsvereniging heeft iets triests.
quote:noreservations schreef op 18 augustus 2015 @ 09:00:

Je bent te oud.

Toen ik lid was een studentenvereniging vonden we 26-jarigen bejaard. En dat was in een tijd dat de eeuwige student nog bestond.

Ik zou lekker lid worden van de toneelvereniging, sportclub, faculteitsvereniging, gaan vrijwillegen voor Studium Generale.

Op je 26ste eerstejaars worden bij een gezelligheidsvereniging heeft iets triests.

Ik vind deze reactie eigenlijk wel iets triests hebben.

TO, waarom probeer je het niet gewoon? Ga bij verschillende verenigingen langs en proef de sfeer een beetje.
En wil je niet opjagen TO maar de meeste vereningingen zullen deze week of volgende week ook al wel weer met hun ontgroeningen beginnen, dus wil je erbij horen, moet je je wel snel aanmelden.
quote:ikeaverslaafde schreef op 18 augustus 2015 @ 09:27:

[...]

TO, waarom probeer je het niet gewoon? Ga bij verschillende verenigingen langs en proef de sfeer een beetje.Waarom? Het is wel een beetje zo. Met 26 ben je voor een gezelligheidsvereniging gewoon oud. TO kan het proberen maar het zou goed kunnen dat hij/zij geen aansluiting vindt. Verschil tussen een 18-jarige die net het huis uit is en een 26-jarige die al jaren studeert is best groot.

[...]

TO, waarom probeer je het niet gewoon? Ga bij verschillende verenigingen langs en proef de sfeer een beetje.

Tja, de algemene mening hier hoort te zijn 'natuurlijk ben je niet te oud, wat maakt het uit'. Maar ik denk eerlijk gezegd ook dat 26 wel te oud is. De meeste eerstejaars zijn 18-20, dat is echt een groot verschil met 26. Dus dan kan zo'n jaarclub wel leuk klinken, maar die hechte vriendschap wordt toch een stuk moeilijker als je al een fase verder bent. Veel mensen vinden een hoop dingen aan zo'n vereniging kinderachtig, maar dat hoort ook een beetje bij de levensfase van net uit huis, onder je oiders vleugels vandaan enz.

Als je het echt heel graag wilt, zou ik niet bij de echt traditionele verenigingen gaan (het corps zeg maar), maar eerder een beetje de alternatieve varianten.
Ik zat in de klas met mensen van allerlei leeftijden en die deden ook van alles naast de studie, ook bij studentenverenigingen. Ik sta versteld van dit topic.
quote:ikeaverslaafde schreef op 18 augustus 2015 @ 09:44:

Ik zat in de klas met mensen van allerlei leeftijden en die deden ook van alles naast de studie, ook bij studentenverenigingen. Ik sta versteld van dit topic.

Er zijn verschillende mensen hier die aangeven dat ze het wel gehad hadden met de kortzichtigheid van zo'n vereniging. Lijkt me dat je die kortzichtigheid ook gaat tegenkomen.

Ik vond als oudere student wel mijn plek bij de studievereniging trouwens.
mevrouw75 wijzigde dit bericht op 18-08-2015 09:51
Reden: Aanvulling
% gewijzigd
Mijn ex was 23 toen hij lid werd van de studentenvereniging. Hij heeft het er erg naar zijn zin gehad, leuke jaarclub etc. Hij had ook studievertraging, dus het paste allemaal wel. Als je nog volop in het studentenleven zit en daar ook voor wil gaan, qua feesten en nog echt een aantal jaar fulltime studeren dan kan het volgens mij gewoon. Dan is zo'n vereniging ook echt ideaal om heel veel leuke dingen te doen. Als je niet vol in het studentenleven staat is de match gewoon minder. Dan kan het overigens nog steeds leuk zijn hoor.
quote:ikeaverslaafde schreef op 18 augustus 2015 @ 09:44:

Ik zat in de klas met mensen van allerlei leeftijden en die deden ook van alles naast de studie, ook bij studentenverenigingen. Ik sta versteld van dit topic.Tja dat kan. Ik denk zelf dat TO wat oud is voor een traditionele gezelligheidsvereniging. Er zullen daarnaast best verenigingen zijn waar hij/zij wel aansluiting kan vinden (studievereniging, sport e.d.).

[...]

Kan.

Maar Multivit18 vraagt of het een goed idee is.

Ik denk van niet. Natuurlijk kan ze het gewoon proberen, maar dan had ze het hier niet hoeven vragen.

Laten we eerlijk wezen, de meeste mensen van 26 zijn afgestudeerd.

Voor de meeste mensen van 18 die gaan studeren zijn dat oude mensen in een andere levensfase.

Toen ik 18 was en die oude lui (25+) aan de hoek van de bar zag zitten, kon ik me bijna niet voorstellen dat ik daar op die leeftijd nog zou zitten.

Als je eindexamen doet, ga je toch ook niet samen met de brugklassers je brood eten?
Ga lekker mee met de Oriëntatie weken en zoek een vereniging waar men qua mentaliteit bij je past. Dus misschien is een ballen corps ontgroening ding niets voor je, maar zijn er ook verenigingen die veel socialer en ondernemender zijn buiten dit status spelletje om.

Verenigingen met Dispuut structuren zijn wat beter in mentaliteit richting verschillende leeftijden aangezien het aantal jaren lid zijn niet meer zo van belang is. Studenten verenigingen vormen ook karakter en mentaliteit, vooral na de eerste selectie waarbij potentiele types die zich al tot dat type karakter voelt aangetrokken zich aanmelden, waarna dat spelletje door de jaren erin gesleten wordt. De ene vereniging is heel erg op status gericht, de ander op tradities en weer een andere is juist heel erg op evenementen en gezamenlijk dingen ondernemen gericht, voor ieder wat wils.

Qua leeftijd ben je misschien wel wat ouder, maar er zijn er genoeg die jouw leeftijd hebben en ook nog dagelijks over de vloer komen bij de vereniging. Dat zijn misschien wel ouderejaars en afgestudeerden, maar daardoor is de juiste keuze voor vereniging wel belangrijk omdat als je daarmee aansluiting wilt, je dus niet bij een corps of andere status gerichte vereniging gaat.
Disclaimer: All presented text are opinionated and present only a written account of my mental state at that time.
Bij sommige verenigingen kan je niet eens lid worden als je ouder bent dan 22. Ik zou voor een vereniging gaan die wat "losser" is, daar zul je wat minder hier tegenaan lpen.
In welke stad woon je?

In sommige steden heb je een vrouwenvereniging of een flexibele vereniging. Zo iets kun je altijd proberen.

Maar een Korps of de grootste tegenhanger van het korps zou ik niet doen geloof ik.
Ik geloof dat ik het zelf gewoon niet zo leuk zou vinden om tussen de 18-jarigen te zitten. Het is anders denk ik als je bijv. bij een toneelvereniging gaat of een roeivereniging ofzo, omdat je dan de interesse/hobby hebt die de leden bindt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven