Te gevoelig zijn...

21-08-2015 22:00 49 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb hier al mijn hele leven 'last' van. Bij de kleinste zaakjes raakt mijn innerlijk al gestrest, ook al zegt mijn brein dat het niet waard is.

-Sinds een tijd heb ik bewust afstand genomen van een "vriend", omdat die alleen maar lullig was tegen mij en anderen, een pure egoïst.

Toch kom ik hem steeds weer tegen en verspreid hij alleen maar laster tegen mij, achter mijn rug om. Hier wind ik me weer over op.

-Ex die ik maar niet achter me kan laten, daar ze ook steeds weer verschijnt in mijn leven.

-Presentaties of iets dergelijks. Lukt me altijd wel, maar vind het verschrikkelijk!

-Teveel geven om wat anderen zeggen en doen.

Deze gevoeligheid maakt me wel geliefder bij sommige mensen, daar ik goed in kan leven met hen en goed om kan gaan met bijvoorbeeld dieren.

Helaas heb ik er zelf heel weinig aan, en vreet ik mezelf veelal op. Dan loop ik weer met een pak onder de arm of zit ik weer te piekeren. Een waar rot gevoel...

Iemand tips of ervaringen hiermee? Zou graag wat beter tegen andere mensen opgewassen zijn; wat minder aantrekken van hun gelul, en vooral beter om kunnen gaan met de mislukkingen in het leven.
anoniem_240947 wijzigde dit bericht op 21-08-2015 22:03
Reden: extra
% gewijzigd
quote:rosemetijs schreef op 21 augustus 2015 @ 23:37:

[...]

Nou die kinderen schijnen in Frankrijk achtergelaten te zijn en Yette krijgt de schuld maar die weet niet meer dat ze die kinderen van jou gepikt heeft..
quote:sabbaticalmeds schreef op 21 augustus 2015 @ 23:47:

[...]

dit is mijn eerste smilie

tevens mijn laatste

overdreven gedoe

[...]

tevens mijn laatste

overdreven gedoeWat doe je nou???
quote:sabbaticalmeds schreef op 21 augustus 2015 @ 23:47[/message]:

[...]

tevens mijn laatste

overdreven gedoe

ik ben zwaar ontroerd dat je je gevoelige kant laat zien.

mooi...heel mooi
wij slapen nooit.

[...]

tevens mijn laatste

overdreven gedoe
Dat over die leugens achter mijn rug zou ik ook niet trekken. Zo onrechtvaardig en je staat volkomen machteloos.

Stress bij presentaties is andere stress wat mij betreft, want dat wordt minder naarmate je het vaker doet.

Wat betreft je ex, accepteer dat niet alles een succes kan zijn in je leven en dat je moet terugkijken naar de mooie tijd die je gehad hebt. Laat haar los, pas dan kun je die tijd koesteren.
quote:Doreia schreef op 21 augustus 2015 @ 22:32:

Wat zou er gebeuren als je eens stopte met proberen het iedereen naar de zin te maken en aardig gevonden te worden door iedereen? Dat je gewoon accepteert dat niet iedereen je leuk vind en dat dit ook helemaal niet hoeft? Dan kun je die vriend en die ex een stuk makkelijker achter je laten.

Dus stoppen met aardig zijn?

Hoezo zou ik dan plots mijn ex achter me laten?
Al die nep topics openen, verveelt dat nooit? (dat is een algemene vraag op dit forum).

Heb je serieus niks beters te doen?
quote:retrostar schreef op 21 augustus 2015 @ 22:44:

Dat komt omdat je niet gewoon leeft maar volgens andermans mening wil leven. Dus de hele dag ben je aan het bedenken wat men over je vindt.Bij veel handelingen wel ja. En bij mensen die ik goed ken vind ik nee zeggen moeilijk. Als ik bijvoorbeeld geen zin heb...
Zitten jullie nou gewoon insiderachtig en off-topic te lullen op topic van een ander?

TO, je kans om grenzen te stellen is daar!!
Until you have stood in another woman’s stilettos, you will never begin to know the year of pain she felt breaking them in. (S. L. Alder)
quote:tattou schreef op 22 augustus 2015 @ 00:31:

Al die nep topics openen, verveelt dat nooit? (dat is een algemene vraag op dit forum).

Heb je serieus niks beters te doen?

Al die waardeloze reacties plaatsen, verveelt dat nooit? (Specifieke vraag aan jou). Heb je serieus niks betere te doen?

Sjonge...
The Fuffy Rat. Je vraag is heel duidelijk maar ook complex vind ik. Ik denk ook dat het meer onzekerheid is dan dat je té gevoelig zou zijn. Dat laatste klinkt zo negatief en zwartgallig, vindt je niet?

Onzekerheid kent iedereen, opmerkingen en gelul achter je rug is voor niemand fijn. Dus dat je daar erg van baalt en dat het zeer doet snap ik!! Maar als je je laat leiden erdoor doe je jezelf tekort. Makkelijk gezegd, en ik heb geen kant en klaar recept. Waar ik wel eens aan dacht op die onzekere rotmomenten is dat ik een taart ben :D.

Kijk je hebt chocoladetaart en appeltaart. Kan je objectief vaststellen welke lekkerder is? Nope.

De een lust liever chocotaart, de ander appeltaart. Maar maakt dat chocotaart minder lekker dan appeltaart of andersom? NEE!! Nou - dit dan in de praktijk brengen.

Als iemand achter je rug om roddelt (lees: zegt dat je niet lekker bent ) dan weet je dat dat nooit objectief vast te stellen is.

Diegene vind jou op dat moment niet aan zijn/haar voorkeuren en verwachtingen voldoen.

En kun je dat altijd: altijd aan iedereens voorkeuren en verwachtingen voldoen? Nee, want net als bij die taart is dat n kwestie van smaak! En over smaak valt zoals je weet niet te twisten.

Nogmaals het is niet makkelijk uit te leggen hoe je zekerder kunt worden van jezelf. Maar wat je nu doet is een eerste stap: je erkent hoe je je over welke dingen voelt en waar je daarin last van hebt.

You have to name it before you can claim it!

Dus schrijf gewoon van je af, eens kijken of je gevoelens op den duur wat minder heen en weer gaan als anderen over je roddelen bijvoorbeeld.

Verdrietig trouwens dat je afstand hebt moeten nemen van iemand waarvan je dacht dat ie een goede vriend was. Dat is echt kut. Maar ook sterk van je. Als je geen goed gevoel hebt bij iemand, dan is het beter om als er niks veranderd na een open gesprek, afstand te nemen. Dus je komt voor jezelf op. Dat zal je ook hoe meer je dit doet opleveren dat je je minder laat raken, omdat je duidelijker weet waar je staat. Dus ga gewoon zo door, je doet t volgens mij prima!!
Until you have stood in another woman’s stilettos, you will never begin to know the year of pain she felt breaking them in. (S. L. Alder)
quote:Rubber_Ducky schreef op 22 augustus 2015 @ 00:07:

Dat over die leugens achter mijn rug zou ik ook niet trekken. Zo onrechtvaardig en je staat volkomen machteloos.

Stress bij presentaties is andere stress wat mij betreft, want dat wordt minder naarmate je het vaker doet.

Wat betreft je ex, accepteer dat niet alles een succes kan zijn in je leven en dat je moet terugkijken naar de mooie tijd die je gehad hebt. Laat haar los, pas dan kun je die tijd koesteren.

Ja oké, presentaties geven past niet helemaal in het rijtje.

Achter me laten is inderdaad wat ik moet doen. Kan ik er het beste aan doen haar bijvoorbeeld te blocken via sociale media als Snap chat? Ze stuurt regelmatig foto's, ook naar mij dus "omdat ze me zo goed kent"...

Ze zal dat wel merken en dan is de band helemaal verpest (ah hier komen we aan bij 'iedereen willen pleasen).

Grenzen ben ik blijkbaar mee bezig. Heb immers die vriend verteld dat die weg kan gaan. Veel informatie, probeer zoveel mogelijk te vertellen.
Hoi Fluffly rat. Ik herken het wel hoor.

Mensen zeggen dan vaak: "Je moet je gewoon niks van anderen aantrekken." , en dan denk ik Oh Ja F-ing Hoe Dan? Natuurlijk zou ik dat zelf ook wel willen, maar het is alsof er een direct lijntje is tussen andermans mening en het fijne/nare gevoel in mijn buik.

En of je nou HSP bent of niet, de volgende dingen kunnen ZEKER helpen.

1. CBT (cognitive behavioural therapy). Je kunt naar een therapeut gaan, of online (wel in het Engels) starten met Moodgym.

2. Mindfulness. En dan vooral: Die onzekere gevoelens, die nare buikpijn door andermans kritiek/stomme opmerkingen, niet weg proberen te denken/drukken/straffen, maar toelaten. Gewoon vijf minuten gaan zitten, en het helemaal over je heen laten stromen. Misschien moet je er wel van huilen, en DAT IS OK. Dat is hoe jóu systeem dit soort dingen verwerkt. Het is niet praktisch of leuk of stoer, maar wel de werkelijkheid over jou. En dealen met die werkelijkheid is de beste (en enige) manier om het beter te maken. Je zult merken dat je als je het gevoel echt helemaal toe laat, dat het dan minder lang rondspookt. Het is als een emmertje dat leegmoet, en als je het de ruimte geeft raast het zichzelf uit. Word ook niet boos op jezelf dat je zo gevoelig bent (mocht je daar de neiging toe hebben).

Heel veel succes, het is niet makkelijk, maar je kunt echt verder komen dan waar je nu bent.

liefs, NowThen
Now then, then now, now then, then, then, then now. - Gen. Sir Anthony Cecil Hogmanay Melchett
quote:TheFuffyRat schreef op 22 augustus 2015 @ 00:34:

[...]

Al die waardeloze reacties plaatsen, verveelt dat nooit? (Specifieke vraag aan jou). Heb je serieus niks betere te doen?

Sjonge...

Oh ja hoor ik heb heel veel beters te doen, maar 1 van de 7 dagen heb ik veel tijd in de avond dus...

(Ander antwoord) Nee, maar dan moet je me wel goed kunnen lezen. Ik plaats niet vaak waardeloze reacties, soms wel iets te directe, reacties die niet iedereen wil horen, maar ik open iig geen nep topics om reacties te ontlokken.

Verveelt het voor jou nooit?
Same here! Het hoort nu eenmaal bij je en het enige dat je kunt doen is accepteren en er je weg in zien te vinden, net als ik.

Disciplineer je emoties: Wat uit ik en wat niet? Wat is acceptabel en fair tov anderen? Wat is reeel en wat ligt aan mij(n gevoeligheid). Ventileer dus: vat ik het té erg op? Of deelt men mijn emotie/mening. Stap 1 is dus ga hierin op ontdekkingsreis en uit jezelf alleen wanneer dit gepast is. Stap 2: de rest houd je voor jezelf en ga daar stilletjes mee aan de slag. Als je je unhappy voelt onder omstandigheden probeer dit dan geduldig om te gaan zetten in : het is prima.

Als je op deze wijze je gevoeligheid gaat disciplineren zul je zien dat je na verloop van tijd helemaal niet meer zo gevoelig bent. Je kent jezelf en weet gewoon dat je wat liever en begripvoller bent als menig mens en dat siert je. Je kwijnt niet meer weg in je eigen gevoeligheid en maakt zo juist een luxe van jouw probleem.

Begin maar eens met waarom moet iedereen mij nou aardig vinden?
quote:Begin maar eens met waarom moet iedereen mij nou aardig vinden?

Het antwoord hierop: Bij veel mensen, zeker als je bijv. een pestverleden hebt, klinkt in je diepste emoties 'Pietje vindt mij niet aardig' hetzelfde als DANGER DANGER DANGER. Een diep gevoel van onveiligheid. Want als Pietje mij niet aardig vindt, dan gaat hij misschien wel iedereen tegen mij opstoken, en dan vindt iedereen mij stom en dan heb ik (wederom) niemand meer, en loop ik overal gevaar.

Let wel, dit soort gedachten gaan meestal niet via je brein, maar via veel diepere oer-emoties. En daar kun je wel mee om leren gaan, maar je kunt jezelf er niet zo 1,2,3 'uit-flinken'.
Now then, then now, now then, then, then, then now. - Gen. Sir Anthony Cecil Hogmanay Melchett
Die onveiligheid herken ik ook.

TO, jij hebt het nodig om afstand te nemen van je ex. Kies hierbij voor jezelf. Blokkeer haar overal. Je moet haar uit je dagelijkse gedachten krijgen. Na een tijdje heb je het verwerkt en kun je info over haar wel weer aan. Je krijgt nooit meer de relatie met haar die je zou willen, dus het risico lopen dat zij boos op je wordt moet je dan maar voor lief nemen. Ik vind het slecht en niet empatisch van haar dat ze jou nog steeds benadert.
quote:NowThen schreef op 22 augustus 2015 @ 09:58:

[...]

Het antwoord hierop: Bij veel mensen, zeker als je bijv. een pestverleden hebt, klinkt in je diepste emoties 'Pietje vindt mij niet aardig' hetzelfde als DANGER DANGER DANGER. Een diep gevoel van onveiligheid. Want als Pietje mij niet aardig vindt, dan gaat hij misschien wel iedereen tegen mij opstoken, en dan vindt iedereen mij stom en dan heb ik (wederom) niemand meer, en loop ik overal gevaar.

Let wel, dit soort gedachten gaan meestal niet via je brein, maar via veel diepere oer-emoties. En daar kun je wel mee om leren gaan, maar je kunt jezelf er niet zo 1,2,3 'uit-flinken'.Vraag twee is dan: klopt het wel dat je dan niemand meer hebt en overal gevaar loopt?
quote:rosemetijs schreef op 21 augustus 2015 @ 23:31:

[...]

Had je echt zo'n last van mij?

BGB en Eleonora kleven ook aan jouw aura hoor en Doreia ook maar die is weer eens zwanger bezig om zwanger te worden dus in de ontkenning.! Gelukkig ben ik totáál ongevoelig, anders had ik nu heel erg hard moeten huilen omdat je mijn hele vroege miskraam hebt gemist
quote:TheFuffyRat schreef op 22 augustus 2015 @ 00:28:

[...]

Dus stoppen met aardig zijn?

Hoezo zou ik dan plots mijn ex achter me laten? Waarom kan je ex niet loslaten? Kun je het niet aan dat zij je niet meer aardig genoeg vond om in een relatie met je te zitten?
quote:NowThen schreef op 22 augustus 2015 @ 09:58:

[...]

Let wel, dit soort gedachten gaan meestal niet via je brein, maar via veel diepere oer-emoties. En daar kun je wel mee om leren gaan, maar je kunt jezelf er niet zo 1,2,3 'uit-flinken'.

Jawel, dat kan wel. Met het juiste inzicht. Ik lees hier angst, angst en nog eens angst. Dat is prima te overwinnen en als je het eenmaal door hebt is het nog makkelijk ook. De 1 heeft een psych nodig om tot inzicht te komen.. de ander niet. Angst kan iedereen overkomen en is niets om je voor te schamen. Acceptatie nogmaals, zorgt voor berusting. Wat mij hielp was gewoon er aan toegeven en het kenbaar maken. Bleef ik met angsten, paranoide of pijn zitten vroeg ik er gewoon netjes naar. Bijv ,,Sorry, misschien een misplaatste vraag maar ik zit met ### en het kan best aan mij liggen hoor! Ik ben wat gevoelig aangelegd, maar zou je mij kunnen vertellen over/helpen met ###?"

In bovenstaand voorbeeld lees ik alleen maar over een persoon die aardig gevonden wilt worden door mensen die zelf niet aardig zijn. Mocht ik een vermoeden krijgen dat iemand mij niet mag of zwart praat? Vraag ik meteen op de man af hoe het zit en blijk ik dan serieus tijd te verspillen aan een lowlife? Weg ermee! Zit ik ernaast? Mijn dikste excuses en je zal zien dat jezelf openstellen zeer gewaardeerd wordt door de juiste mensen.
quote:Doreia schreef op 22 augustus 2015 @ 13:56:

[...]

Waarom kan je ex niet loslaten? Kun je het niet aan dat zij je niet meer aardig genoeg vond om in een relatie met je te zitten?

Aardig ben ik altijd gebleven.

...

Ben nooit anders geweest dan in het begin.
Overigens, mensen met een pestverleden adviseer ik om een spiegel te pakken. Kijk hier en nu naar jezelf, alleen dat telt. Complimenteer jezelf en vind je jezelf niks aan? Sorry.. je bent wat je ziet. Werk daarom aan je angsten en onzekerheden want niemand anders kan dit doen voor je. Oneffenheden.. we hebben ze allemaal. Een "lelijk iets" overal vinden we die! De persoon die jou aankikkt door die spiegel is je grootste en meest betrouwbare vriend. Alleen deze persoon kan jij veranderen. Andermans bekrompen mening niet!

En nu? Vinden die pestkoppen je nu nog net zo 'stom' als toen? Of hebben ze nu onderhand spijt van hun gedrag? Zo niet.. zijn zij geen cent waard en moet je ze ook niet in je leven willen hebben.

Maar pak die spiegel mensen en kijk maar! Dat is wie je bent en al vind TO of wie dan ook, zichzelf zo drie keer niks.. dat ben jij en je leeft nog! Ga je áls morgen nog komt eindelijk eens voor jezelf leven? Hard.. maar met de beste bedoelingen

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven