Vraag over blind typen

21-08-2015 08:05 156 berichten
Mijn dochter is bezig met een cursus blind typen. Vroeger heb ik dat nog geleerd op een echte typemachine , ik kan dus zelf ook blind typen. Ontzettend handig.

Gisteren leerde ze de letter 'c'. Tot mijn grote verbazing moet dat met de middelvinger! Dat vind ik echt zo onhandig. Je moet dan helemaal onder je wijsvinger door bewegen. Zelf type ik de letter 'c' met mijn wijsvinger. Die kan er heel makkelijk bij!

Nu ben ik dus benieuwd welke vinger jullie gebruiken...
Alle reacties Link kopieren
In mijn huidige functie moet ik er soms weleens om lachen als een adviseur ons vraagt iets over te typen. Dat krijgt hij/zij dan weleens binnen 10 minuten retour en krijgen wij de vraag, wát? nu al klaar? Eh ja, simpel toch?
wij slapen nooit.
quote:vivavo97 schreef op 21 augustus 2015 @ 22:35:

40 jaar geleden geleerd, de c met linkermiddelvinger. Tijdens mijn uitzendperiode zo'n 360 aanslagen per minuut op een ouderwetse machine. Later op de pc zo'n 500 aanslagen per minuut. Tegenwoordig veel trager, als gevolg van artrose en chronische handpijn. En waar dat vandaan komt weet ik niet

ja hoor met de middelvinger.

als je goed blind kan typen dan is er geen andere optie dan de c met de middelvinger. check. Ja hoor
Ik ben een cursus gaan doen ook al kon ik héél snel typen met 2 vingers (maar niet foutloos). Vooral omdat een stukje overtypen lastig was (moest steeds met mijn ogen van tekst naar toetsenbord naar scherm switchen), en omdat ik in mijn snelheid soms hele stukken op de capslock zat. En omdat de baas betaalde uiteraard

er worden hier gewoon 6 pagina's volgeluld over het typen van de C
Het is beter om een kaars aan te steken dan de duisternis te vervloeken
In memoriam AnnA_C
Ik heb het trouwens geleerd op mijn laptop en dat lukt nu nauwelijks meer, te plat, zithoogte thuis is niet voldoende, door het voorste 'platte' stuk waar het touchpad inzit kan ik mijn handen niet fijn plaatsen. Het gaat prima op een gewoon ouderwets toetsenbord op het werk.
Het is beter om een kaars aan te steken dan de duisternis te vervloeken
In memoriam AnnA_C
quote:iceteapeach schreef op 21 augustus 2015 @ 22:51:

In mijn huidige functie moet ik er soms weleens om lachen als een adviseur ons vraagt iets over te typen. Dat krijgt hij/zij dan weleens binnen 10 minuten retour en krijgen wij de vraag, wát? nu al klaar? Eh ja, simpel toch?

In groep 6, 7 en 8 vliegen de aanbiedingen voor een typcursus je om de oren. Moeders van vriendjes vonden dat niet nodig, want hun kind was toch al heel snel op het toetsenbord, en hun kinderen werden later geen typistes. Maar als ik dan het verschil zie tussen kinderen die wel hebben leren typen en die het niet hebben geleerd!

Bij groepswerk zijn mijn kinderen vaak degenen die het typwerk doen. Vriendjes staan met verbazing te kijken hoe snel dat gaat. Op de cursus (in een klasje met een real life juf) leerden ze ook tekst indelen, een eenvoudige brief typen etc. Verder ook het een en ander over Word. (Uitlijnen, tabel etc)

Qua typewerk maakten ze dan ook gelijk de mooiste werkstukken waarbij de kolommetjes bij het printen niet ineens minder recht waren dan op het scherm!

Voordeel tenopzichte van een digitale cursus was dat die juf wekelijks mijn kind een uur achter de vodden zat.
quote:iceteapeach schreef op 21 augustus 2015 @ 08:17:

Middelvinger voor de C en wijsvinger voor V en B.hetzelfde
Middelvinger..... Ook z'n 25 jaar geleden.. Mijn god ik ben echt bijna antiek
quote:sabbaticalmeds schreef op 21 augustus 2015 @ 23:32:

[...]

ja hoor met de middelvinger.

als je goed blind kan typen dan is er geen andere optie dan de c met de middelvinger. check. Ja hoorHuh? Ik kan erg goed blind typen en toch typ ik de c met de wijsvinger.
Een cursus is echt zo gek nog niet. Ik heb een tijdje sollicitatietraining gegeven en wat ik daar zo nu en dan zag aan kunst- en vliegwerk met twee of drie vingers, zoeken naar letters, gebruik van de spatiebalk i.p.v. de tabs waardoor teksten over het hele scherm gingen dweilen en dat waren niet alleen mannen. Tegenwoordig zit bijna iedereen achter een beeldscherm en dan is het wel héél handig als je blind kunt typen en weet hoe je een document moet indelen.
verba volant, scripta manent.
Ik typ de c met mijn wijsvinger, dik 25 jaar geleden geleerd op een heuse secretaresseopleiding op een mechanische typemachine. Ik denk dat ik het zo ook geleerd heb want ik ben nogal een gedachteloos gewoontedier als ik iets eenmaal heb aangeleerd. Ik kan je ook echt niet zomaar vertellen waar een bepaalde letter op het toetsenbord zit zonder te kijken en zonder mijn handen in de juiste positie te houden. Dat leren blind typen is trouwens het enige dat ik op die opleiding heb geleerd waar ik op het werk of in het dagelijks leven wat aan gehad heb.
Middelvinger. Officieel zo geleerd.
Normaal typ ik zoals ik dat heb geleerd, dus de c met de middelvinger. En enkele keer met de wijsvinger als de vorige toets met de middelvinger is gedaan of als ik de volgende toets met de middelvinger ga doen. (3, #, e of d).

Ik doe de 6 (of ^) wel met de wijsvinger van de linkerhand, terwijl dat feitelijk met de wijsvinger van de rechterhand zou moeten. De 6 (en ^ (Shift-6)) is nogal verwijderd en is zelfs dichterbij voor de linkerhand.
World of Warcraft: Legion
quote:vivavo97 schreef op 21 augustus 2015 @ 22:35:

40 jaar geleden geleerd, de c met linkermiddelvinger. Tijdens mijn uitzendperiode zo'n 360 aanslagen per minuut op een ouderwetse machine. Later op de pc zo'n 500 aanslagen per minuut.

Waarom sta je niet in het guinessbook dan?

Of is het een tikkie overdreven.
Niks overdreven. Ik haal soms wel de 600. Echt niet zo raar hoor.
De c met m'n middelvinger. Blind leren typen op zo een zwaar lomp ding
You know my name, not my story!
Denk ook niet dat het overdreven is, ik haalde op die online test die eerder is gepost rond de 550. Als je dit beroepsmatig doet dan kan je het vast nog beter/sneller.

Ik heb geen administratief werk, maar moet wel dagelijks typen en als ik bij collega's kijk zie ik dat dit mij veel tijd scheelt. Ben mijn moeder dankbaar dat ze mij op typcursus stuurde
Is er een topic over wat je nog meer met je middelvinger kan doen?

Ik kan mijn pink heel ver in mijn oren stoppen.

Wie kan dat ook?

Of ben ik de enige?

En met de duim en de middelvinger de pols omsluiten.

Ik kan het niet met de wijsvinger, maar wel met de ringvinger.

Welke letters mag je eigenlijk alleen met de wijsvinger typen?
Ik heb het geleerd volgens dit plaatje:

http://www.bernadettescho ... typen/toetsenbordles7.jpg

volgens mij leerde iedereen dat vroeger zo op de typecursus.

De typecursus is de beste investering ooit geweest. In groep 7 zat ik elke woensdagmiddag in een lokaaltje van het dorpshuis op dat ding te rammen. De meeste ouders vonden dat toen onzin. Ben blij dat mijn ouders doorgezet hebben. Ik zou iedereen aanraden om zo vroeg mogelijk in zn leven zn cursus te doen. Daar heb je echt je hele leven profijt van. Niet alleen voor de typevaardigheid, maar vooral omdat je dan blind kunt typen.

Haha het leukste vind ik als ik iemand aankijk om te luisteren en ik gewoon door ratel alsof het een mitrailleur is. Krijg altijd wel even een opgetrokken wenkbrauw. Heb ook jaren data entry gedaan op het nummerieke toetsenbord, alleen maar codes en aantallen kloppen. Met de entertoets kon je dan door tabben. Dan ratelde ik met mn rechterhand op het toetsenbord en met links sloeg ik de pagina's om of hield ik de liniaal vast. Ik kon het hardst typen van de hele order invoer afdeling :-) Het liefst ram ik ook zo hard mogelijk, lekker veel lawaai maken :-)
Ik heb het nooit geleerd. Ik typ met vijfeneenhalve vinger, maar wel blind. Op mijn vertrouwde toetsenbord dan, als ik een nieuwe laptop heb kan ik weer helemaal opnieuw beginnen met oefenen . Ik haal ongeveer 500 aanslagen per minuut en dat is prima voor mij want ik heb er toch geen professioneel belang bij. Anders zou ik misschien nog wel een cursus overwegen.
quote:tinypotato schreef op 22 augustus 2015 @ 15:34:

Denk ook niet dat het overdreven is, ik haalde op die online test die eerder is gepost rond de 550. Als je dit beroepsmatig doet dan kan je het vast nog beter/sneller.

Ik heb geen administratief werk, maar moet wel dagelijks typen en als ik bij collega's kijk zie ik dat dit mij veel tijd scheelt. Ben mijn moeder dankbaar dat ze mij op typcursus stuurde Guiness book geeft 507 als record. Zou me dan maar snel gaan aanmelden daar
Btw ik heb een paar van die testen gedaan die op internet staan. Ik schijn het prima te doen. Heb het nooit geleerd via een cursus. Heb ooit eens aan een vriendin gevraagd die blind kon typen hoe ze dat deed. Vingers op de puntjes en die hier en die daar... en toen gewoon gedaan. Ben best trots op mijn "prima' van de test dus En nee 500 haal ik bij lange na niet maar ik kan een niet te snel pratend iemand prima bijhouden.
Onzin, het record staat op iets van 700 geloof ik.
quote:Boarn schreef op 22 augustus 2015 @ 15:58:

Ik heb het geleerd volgens dit plaatje:

http://www.bernadettescho ... typen/toetsenbordles7.jpg

volgens mij leerde iedereen dat vroeger zo op de typecursus.

De typecursus is de beste investering ooit geweest. In groep 7 zat ik elke woensdagmiddag in een lokaaltje van het dorpshuis op dat ding te rammen. De meeste ouders vonden dat toen onzin. Ben blij dat mijn ouders doorgezet hebben. Ik zou iedereen aanraden om zo vroeg mogelijk in zn leven zn cursus te doen. Daar heb je echt je hele leven profijt van. Niet alleen voor de typevaardigheid, maar vooral omdat je dan blind kunt typen.

Haha het leukste vind ik als ik iemand aankijk om te luisteren en ik gewoon door ratel alsof het een mitrailleur is. Krijg altijd wel even een opgetrokken wenkbrauw. Heb ook jaren data entry gedaan op het nummerieke toetsenbord, alleen maar codes en aantallen kloppen. Met de entertoets kon je dan door tabben. Dan ratelde ik met mn rechterhand op het toetsenbord en met links sloeg ik de pagina's om of hield ik de liniaal vast. Ik kon het hardst typen van de hele order invoer afdeling :-) Het liefst ram ik ook zo hard mogelijk, lekker veel lawaai maken :-)Heb ik ook gedaan, had een keer hulp van een uitzendkracht die na een dag huilend vertrok. Ze was nerveus geworden van mijn getyp. Tja, ik werd erg nerveus van haar lage tempo en onze deadline. Dus hoe langzamer zijn ging, hoe sneller ik moest. Later sprak ik haar nog en ze had dus bij het uitzendbureau gelogen dat ze blind kon typen en stom toevallig geen test hoeven doen. Ik heb haar een cursus geadviseerd.
quote:Iskra schreef op 21 augustus 2015 @ 19:44:

Hebben jullie dat trouwens ook, dat je niet ziet maar voelt dat je een fout maakt? Dan typ ik een letter verkeerd en nog voor ik iets gezien heb, heb ik al razendsnel op de backspace geduwd

En inderdaad, sommige combinaties/woorden blijven na 15 jaar blind met 10 vingers typen echt lastig!

Dit inderdaad! Ik voel wanneer ik een foute letter te pakken heb en backspace dan snel.

Heb in de jaren 90 leren typen, op woensdagavond op school op zo`n typemachine. Toen had ik er echt een hekel aan, maar toen ik naar de middelbare school ging, en zeker op het hbo ben ik mijn ouders zo dankbaar geweest dat ze die cursus verplicht hebben gesteld. Het blind en snel kunnen typen levert me veel tijd op. Ook bij de studie die ik nu naast m`n werk volg ben ik weer dankbaar voor het tempo waarin ik kan typen.
quote:sandra1905 schreef op 21 augustus 2015 @ 08:10:

Ik typ ook blind, moest even achter het toetsenbord gaan zitten om het uit te proberen: middelvinger.Haha, ik had er ook echt even een toetsenbord voor nodig. Ik heb ook blind leren typen met een officiële cursus en ook hier: middelvinger.
Je moet niet alles geloven wat je denkt

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven