Slaaptips
dinsdag 25 augustus 2015 om 19:51
Wat bij mij altijd helpt als ik moeilijk in slaap kom, is naar mijn adem luisteren. Het vergt even geduld maar gewoon doorgaan, op een gegeven moment dwalen mijn gedachten af en voor ik het weet is het alweer de volgende dag Iets anders wat ik doe is vanaf 200 naar 0 tellen en tegelijkertijd naar mijn adem luisteren. Succes!!
dinsdag 25 augustus 2015 om 20:02
dinsdag 25 augustus 2015 om 20:11
Ik doe altijd zoiets als het welbekende "schaapjes tellen". Ik neem dan een bekend huis/pand in gedachten, en ga dan vervolgens de deuren tellen
...
Werkt bij mij altijd, want ik tel dit meerdere keren omdat ik vaak weer een deur vergeet of de tel ben kwijtgeraakt.
Misschien ben ik eigenlijk wel heel raar, maar wat voor mij werkt, werkt misschien ook voor jou?
Succes
!
Werkt bij mij altijd, want ik tel dit meerdere keren omdat ik vaak weer een deur vergeet of de tel ben kwijtgeraakt.
Misschien ben ik eigenlijk wel heel raar, maar wat voor mij werkt, werkt misschien ook voor jou?
Succes
dinsdag 25 augustus 2015 om 20:17
Als het alleen inslapen is (dus niet doorslapen of onrustig slapen) dan helpen idd een vast ritme (elke dag om dezelfde tijd naar bed en opstaan, probeer ook in het weekend hier niet teveel van af te wijken!), vast ritueel voor het slapen zonder tv/telefoon, en ademhalingsoefeningen
(je adem inhouden helpt idd, daarmee vertraag je je hartslag etc. Een gezondere manier is om te tellen bij het in- en uitademen, waarbij je probeert altijd wat langer uit te ademen dan in te ademen. Bijvoorbeeld rustig tot 6 tellen bij het inademen, en rustig tot 8 tellen bij het uitademen)
Succes
(je adem inhouden helpt idd, daarmee vertraag je je hartslag etc. Een gezondere manier is om te tellen bij het in- en uitademen, waarbij je probeert altijd wat langer uit te ademen dan in te ademen. Bijvoorbeeld rustig tot 6 tellen bij het inademen, en rustig tot 8 tellen bij het uitademen)
Succes
dinsdag 25 augustus 2015 om 21:00
Vanaf 20:00 (liefst meteen na avondmaaltijd) niks meer eten, enkel nog water of kruidenthee drinken. Verder 's ochtends een goede ochtendwandeling maken als het al licht is, en savonds zo weinig mogelijk lichtblootstelling (geen tv, mobiel, laptop etc. en zwak licht in lampen gebruiken).
Kijk, luister en geniet... want mooier dan dit wordt het niet!
dinsdag 25 augustus 2015 om 21:14
Ik herken het probleem, sinds een week of 8 ook een probleem met inslapen. Waarvan 6 weken vakantie, dus wel de mogelijkheid iets langer te blijven liggen, maar juist omdat ritme zo belangrijk is zette ik de wekker nooit later dan 08.30, terwijl ik soms pas tegen vieren in slaap viel.
Van alles geprobeerd: warme melk, slaapthee, mediteren van tevoren, yoga, lekker lezen, een warme douche, homeopathische pillen. Alleen zonder resultaat, enorm frustrerend. Mijn probleem is vooral dat mijn hoofd enorm vol zit, ik lig toch een soort van de dag te overdenken en alweer te denken aan de volgende dag/week. Gedachten opschrijven hielp altijd wel, maar is ook nu niet afdoende. Uiteindelijk wordt naar bed gaan ook een opgave, want de gedachte 'ik zal toch wel weer niet slapen' is er dan constant.
Uiteindelijk toch de huisarts gebeld met de vraag hoe we dit kunnen doorbreken. Heb temazepam gekregen, wel met het advies dit echt niet langer dan 5 dagen achtereen te gebruiken ivm verslavingsgevaar. Omdat ik daar heel huiverig voor ben, heb ik ze niet iedere avond genomen, maar sowieso altijd met één of twee nachten ertussen. In totaal 3x genomen, toen leek mijn lichaam ineens weer te snappen hoe het slapen moet Iets te goed, want ineens was ik constant hondsmoe en kon ik amper mijn bed uitkomen, terwijl ik toch tussen de 7 à 8 uur slaap gehad had, voor mij ruim voldoende.
Slaapproblemen zijn vervelend en lastig, blijf er niet te lang zelf mee klooien, maar bespreek het met je huisarts en kijk hoe je het kunt doorbreken.
Van alles geprobeerd: warme melk, slaapthee, mediteren van tevoren, yoga, lekker lezen, een warme douche, homeopathische pillen. Alleen zonder resultaat, enorm frustrerend. Mijn probleem is vooral dat mijn hoofd enorm vol zit, ik lig toch een soort van de dag te overdenken en alweer te denken aan de volgende dag/week. Gedachten opschrijven hielp altijd wel, maar is ook nu niet afdoende. Uiteindelijk wordt naar bed gaan ook een opgave, want de gedachte 'ik zal toch wel weer niet slapen' is er dan constant.
Uiteindelijk toch de huisarts gebeld met de vraag hoe we dit kunnen doorbreken. Heb temazepam gekregen, wel met het advies dit echt niet langer dan 5 dagen achtereen te gebruiken ivm verslavingsgevaar. Omdat ik daar heel huiverig voor ben, heb ik ze niet iedere avond genomen, maar sowieso altijd met één of twee nachten ertussen. In totaal 3x genomen, toen leek mijn lichaam ineens weer te snappen hoe het slapen moet Iets te goed, want ineens was ik constant hondsmoe en kon ik amper mijn bed uitkomen, terwijl ik toch tussen de 7 à 8 uur slaap gehad had, voor mij ruim voldoende.
Slaapproblemen zijn vervelend en lastig, blijf er niet te lang zelf mee klooien, maar bespreek het met je huisarts en kijk hoe je het kunt doorbreken.
dinsdag 25 augustus 2015 om 21:29
Als er veel dingen door mijn hoofd spookte, en niet kon slapen deed ik mijn wekkerradio op sleeptimer en luisterde naar "met het oog op morgen", zo kwamen mijn gedachten tot rust.
Zo focus je je niet op je gedachten.
Na een uur ging de wekkerradio vanzelf uit. en sliep ik al.
Ook zorg ik dat de laatste paar uur voor het slapen gaan rustig zijn, niet thuiskomen en direct naar bed.
Eigenlijk moet je de dag verwerkt hebben voordat je naar bed gaat.
Zo focus je je niet op je gedachten.
Na een uur ging de wekkerradio vanzelf uit. en sliep ik al.
Ook zorg ik dat de laatste paar uur voor het slapen gaan rustig zijn, niet thuiskomen en direct naar bed.
Eigenlijk moet je de dag verwerkt hebben voordat je naar bed gaat.
nobelenobody wijzigde dit bericht op 25-08-2015 21:32
Reden: toegevoegd
Reden: toegevoegd
% gewijzigd
tis goed bedoeld
woensdag 26 augustus 2015 om 09:02
quote:Nobelenobody schreef op 25 augustus 2015 @ 21:29:
Als er veel dingen door mijn hoofd spookte, en niet kon slapen deed ik mijn wekkerradio op sleeptimer en luisterde naar "met het oog op morgen", zo kwamen mijn gedachten tot rust.Haha, exact dit deed ik ook. Laat tegenwoordig een serie aan staan.
Als er veel dingen door mijn hoofd spookte, en niet kon slapen deed ik mijn wekkerradio op sleeptimer en luisterde naar "met het oog op morgen", zo kwamen mijn gedachten tot rust.Haha, exact dit deed ik ook. Laat tegenwoordig een serie aan staan.