Wel of geen puppy??

17-09-2008 11:05 77 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Mijn vriend en ik willen erg graag een hond en die willen we dan van jongs af aan opvoeden (dus een pup!)

We weten al precies welke hond we willen alleen is er het probleem van ons werk.

Op dit moment werken we beiden full-time (36 en 38 uur).

Op za, zo, ma is 1 van ons de hele dag thuis en op do-middag ben ik vrij. We hebben al geregeld dat de pup 1 dag in de week naar schoonmoeder gaat.

Dan blijven er nog 2,5 dag over om te overbruggen.

Graag zou ik van jullie horen of jullie ervaring hebben met een pup opvoeden en hoe lang het duurt voordat ie een halve dag alleen kan zijn?

We hebben wel gekeken naar hondenopvang voor die andere dagen, maar vinden dat een beetje sneu. Ik zit er ook over te denken om minder te gaan werken of overleggen of ik meer thuis kan werken.

We willen heel graag maar het werk is wel een obstakel! Ik vraag me echt af hoe andere (werkende) stellen dat doen? Ik kan me haast niet voorstellen dat iedereen die een pup heeft niet werkt en altijd bij de pup kan zijn...

En bovendien: wanneer is dan een juist moment? Wanneer er kindjes komen gaat daar alle aandacht naar uit en dan zijn we weer heel wat jaren verder voordat er tijd is om een pup op te voeden!

Nou ik hoor graag jullie reacties zodat we het nog eens goed af kunnen wegen.

Thnx!
als jullie beide fulltime werken zou ik niet aan een hond beginnen.
pas als de pup heel goed is opgevoed en getraind qua zindelijkheid en alleen blijven kan je hem alleen laten.

Dit duurt afhankelijk van het ras (waar denk je aan?) zes maanden tot een jaar.

je kan overwegen een hond uit het asiel te halen die al goed gewend is aan alleen blijven.

en 1 tip, koop ALSJEBLIEFT NIET via marktplaats, internet, in belgie ofzo maar echt alleen via de rasvereniging bij een erkende fokker!
toevoeging: sommige rassen kunnen het heel slecht aan, bijv beagles.
quote:Yamuna schreef op 17 september 2008 @ 11:07:

als jullie beide fulltime werken zou ik niet aan een hond beginnen.

Amen.

Voor je het weet staat er weer een pup van een maand of 5 op MP vanwege "plotselinge allergie"
Zo ! En dan kunnen we nu weer allemaal normaal doen....
Misschien is een ander huisdier een betere optie?
nou, zoals TO het schetst, 2,5 dag waarvoor opvang nog een probleem is, moet het wel kunnen lukken denk ik.

Hondendagopvang zou een optie kunnen zijn, is een soort creche. Wel reuze duur.

Maar dat kan pas als de pup zijn training heeft afgerond.
We willen graag een berner sennen.

Een ander huisdier is niet mijn ding, ik ben echt een hondenmens en het lijkt me geweldig om allerlei cursussen met een hond te doen.

Een hond zou ik alleen via een erkende fokker kopen. Marktplaats staat er inderdaad vol mee, maar als we besluiten om een pup te nemen wil je toch zoveel mogelijk zekerheid dat je hondje gezond is en lang bij je zal blijven.

De prijzen op marktplaats zijn soms zo laag dat er eigenlijk wel iets mis moet zijn met het hondje!

Vreselijk dat mensen zo met dieren om kunnen gaan!
sjalalaan, heb je eerder een hond gehad?
Wie zegt dat die hond alleen kan zijn?

Schoonouders hebben nu 3 jaar een hond, als pup binnen gekomen, en die hond kan nog geen uur alleen zijn.

Dan heb je dus echt een probleem, 2.5 dag.
Erik is de Mol en HPL de Lul.
quote:RosieRo schreef op 17 september 2008 @ 11:17:

nou, zoals TO het schetst, 2,5 dag waarvoor opvang nog een probleem is, moet het wel kunnen lukken denk ik.

Hondendagopvang zou een optie kunnen zijn, is een soort creche. Wel reuze duur.

Maar dat kan pas als de pup zijn training heeft afgerond.

Met training afgerond bedoel je een puppy-cursus?

En is hondenopvang wel geschikt voor pups?

Wanneer zou een pup een halve dag alleen kunnen zijn denken jullie? Want dat zou al een hele hoop schelen.
Als je een hond van jongs af aan wilt, dan moet je die opvoeden en in opvoeden gaat tijd ztitten. Dus full-time werken is niet zo'n strak plan als de pup er net is. Je moet een hondje gewoon leren waar hij zijn plas mag doen, wat de huisregels zijn en dat kan niet als je niet thuis bent. En dit is zeker belangrijk in de eerste weken dat het hondje bij je thuis komt.

Ik heb 3 volwassen honden waarvan 2 via Herplaatsing. De oudste, die ik als pup kreeg, heb ik gekregen op het moment dat ik ook 3 weken vakantie kon opnemen en mij dus volledig op hem kon richten. Daarna ben ik halve dagen gaan werken.

Per 1 oktober ga ik drie dagen in de week werken en laat ik ze tussen de middag uit.Nu zit ik nog hele dagen thuis vanwege mijn zwangerschapsverlof, maar straks word het gewoon weer druk. Kind, honden, werk, huishouden. Maar ik heb het voor ze over!

Ik heb wel 40 uur gewerkt, maar ook toen ging ik tussen de middag naar huis om ze uit te laten.

Persoonlijk vind ik het geen goed idee om aan een pup te beginnen zonder eerst de tijd voor de opvoeding te nemen als je fulltime werkt.

En waarom geen Herplaatser? Die hoef je niet op te voeden, of die weet allicht al de basisdingen. Waarom weer persé een pup? Ook tweedehandsjes zijn lief, leuk en verdienen een nieuwe kans op een tof leven.
okee, fijn om te horen dat je in ieder geval voor een goed efokker gaat!

Bij zulke grote rassen is een goede fokker helemaal belangrijk ivm HD/ED.

tja, je hebt echt minimaal een half jaar nodig om hem goed te trainen vrees ik... en een BS moet ook echt veel bewegen/wandelen na het eerste jaar. Als je werksituatie niet verandert zou ik niet weten hoe je eraan moest beginnen.

vraag eens info bij een goede hondenschool of bij de rasvereniging?
En wanneer wil je dan tijd maken voor alle trainingen enzo?
quote:sjalalaan schreef op 17 september 2008 @ 11:20:

[...]

Met training afgerond bedoel je een puppy-cursus?

En is hondenopvang wel geschikt voor pups?

Wanneer zou een pup een halve dag alleen kunnen zijn denken jullie? Want dat zou al een hele hoop schelen.

training is puppycurus en helemaal goed afgeriht zijn op leven volgens jouw regels. Hondenopvang is niet geschikt voor pups, kan pas als hij volwassen en goed opgevoed is.

halve dag alleen, sommigen kunnen het NOOIT. gaan slopen, pissen en janken. weet je nooit van te voren.
Ik denk dat als je allebei fulltime werkt en er nu dus nog 2,5 dag overblijft waardoor de pup helemaal alleen thuis is, het niet gaat werken. Pups moeten alles nog leren en zijn niet gebaat bij lang alleen zijn. Alleen al het plassen, ze moeten om de 2 uur zeker naar buiten, ook als ze net zindelijk zijn gebeuren er nog wel eens ongelukjes. Onze pup was zelfs als ik 1,5 uur ging paardrijden zo zielig dat ze alles bij elkaar gilde, laat staan als ze de hele dag alleen geweest zou zijn. En toen was ze al 16 weken denk ik. En ik had het getraind door elke keer 5 min langer weg te blijven.

Honden vinden overigens de opvang vaak wel heel leuk omdat ze dan kunnen spelen met andere honden. Maar daar mogen ze vaak pas vanaf een half jaar/ 1jaar heen ivm met de botten die nog niet sterk genoeg zijn voor het spelen.
quote:Yamuna schreef op 17 september 2008 @ 11:18:

sjalalaan, heb je eerder een hond gehad?

Toen ik nog bij mijn ouders woonde heeft mijn broer een hond genomen, en ook van jongs af aan opgevoed. Dat is een Duitse herder en die kan echt makkelijk een dag alleen zijn. Overdag slaapt ie en hij begint rond een uur of 5 pas actief te worden.

Ik snap dat het niet altijd zo kan gaan, maar ik verwacht toch wel dat een hond in ieder geval een halve dag alleen moet kunnen zijn.
quote:Nastik schreef op 17 september 2008 @ 11:21:

Als je een hond van jongs af aan wilt, dan moet je die opvoeden en in opvoeden gaat tijd ztitten. Dus full-time werken is niet zo'n strak plan als de pup er net is. Je moet een hondje gewoon leren waar hij zijn plas mag doen, wat de huisregels zijn en dat kan niet als je niet thuis bent. En dit is zeker belangrijk in de eerste weken dat het hondje bij je thuis komt.

Ik heb 3 volwassen honden waarvan 2 via Herplaatsing. De oudste, die ik als pup kreeg, heb ik gekregen op het moment dat ik ook 3 weken vakantie kon opnemen en mij dus volledig op hem kon richten. Daarna ben ik halve dagen gaan werken.

Per 1 oktober ga ik drie dagen in de week werken en laat ik ze tussen de middag uit.Nu zit ik nog hele dagen thuis vanwege mijn zwangerschapsverlof, maar straks word het gewoon weer druk. Kind, honden, werk, huishouden. Maar ik heb het voor ze over!

Ik heb wel 40 uur gewerkt, maar ook toen ging ik tussen de middag naar huis om ze uit te laten.

Persoonlijk vind ik het geen goed idee om aan een pup te beginnen zonder eerst de tijd voor de opvoeding te nemen als je fulltime werkt.

En waarom geen Herplaatser? Die hoef je niet op te voeden, of die weet allicht al de basisdingen. Waarom weer persé een pup? Ook tweedehandsjes zijn lief, leuk en verdienen een nieuwe kans op een tof leven.

Mijn plan was wel om een aantal weken vrij te nemen zodat ik de eerste weken full-time bij de pup kan zijn.

Tussen de middag uitlaten zou voor mij geen probleem zijn.

De reden dat we een pup willen, is dat je hem van jongs af aan opvoedt. Het lijkt me lastiger om een herplaatser jouw regels aan te leren (wanneer die ver afwijken van de regels geleerd tijdens de eerste levensweken)

Het leek me zo mooi om vanaf begin tot eind het leven van je hond mee te maken!

Maar misschien is een herplaatser wel een idee, ik ga me er eens in verdiepen!
quote:doggie75 schreef op 17 september 2008 @ 11:23:

Ik denk dat als je allebei fulltime werkt en er nu dus nog 2,5 dag overblijft waardoor de pup helemaal alleen thuis is, het niet gaat werken. Pups moeten alles nog leren en zijn niet gebaat bij lang alleen zijn. Alleen al het plassen, ze moeten om de 2 uur zeker naar buiten, ook als ze net zindelijk zijn gebeuren er nog wel eens ongelukjes. Onze pup was zelfs als ik 1,5 uur ging paardrijden zo zielig dat ze alles bij elkaar gilde, laat staan als ze de hele dag alleen geweest zou zijn. En toen was ze al 16 weken denk ik. En ik had het getraind door elke keer 5 min langer weg te blijven.

Honden vinden overigens de opvang vaak wel heel leuk omdat ze dan kunnen spelen met andere honden. Maar daar mogen ze vaak pas vanaf een half jaar/ 1jaar heen ivm met de botten die nog niet sterk genoeg zijn voor het spelen.

Dus hondenopvang is pas een optie voor later.

Waarschijnlijk is schoonmoeder ook bereid om meerdere dagen op de pup te passen. Ik was alleen bang dat het dan wel verwarrend kan worden voor zo'n hondje. Wie is dan je baasje en het vrouwtje?

Hoe denken jullie daarover?
Nieuw huis gezocht voor hondje, iemand tips?

Kun je GRATIS afhalen!
quote:sjalalaan schreef op 17 september 2008 @ 11:32:

[...]

Dus hondenopvang is pas een optie voor later.

Waarschijnlijk is schoonmoeder ook bereid om meerdere dagen op de pup te passen. Ik was alleen bang dat het dan wel verwarrend kan worden voor zo'n hondje. Wie is dan je baasje en het vrouwtje?

Hoe denken jullie daarover?

Mijn eerste hond ging met grote regelmaat en veel plezier naar Opa en Oma. Kwestie van gewenning.

Maar tja, als je zo'n oproepje als bovenstaande link leest voor een hondje van 11 jaar......... Das toch geweldig om die een nieuw thuis te kunnen geven?

Een Berner Sennen is m.i. ook een erfhond, die ruimte nodig heeft.

Waarom geen ouder hondje een paar leuke, laatste jaren geven. Kun je wennen aan een gezin met hond en wie weet ben je dan in de toekomst helemaal klaar voor een lobbes als een Berner.
Het karakter volgens fokkers

De Berner sennenhond hoort een waakzaam maar beheerst karakter te hebben. De waakzaamheid van de Berner beperkt zich tot het terrein en de leden van het eigen gezin. De hond is niet overmatig fel en grijpt alleen in wanneer het echt nodig is. Tegenover eigen mensen is de Berner sennenhond zeer aanhankelijk. De zelfstandigheid die de Berner sennenhond heeft ontwikkeld vanwege de taken waarvoor hij is gefokt, kan leiden tot eigenwijs gedrag. Dit maakt dat het ras een zeer consequente training nodig heeft. Het is bekend dat de honden over het algemeen niet erg oud worden. De hond kan goed overweg met kinderen.
Denk je dat je voldoende ruimte hebt voor de Berner om zichzelf te kunnen zijn?
quote:Maricke schreef op 17 september 2008 @ 11:40:

Nieuw huis gezocht voor hondje, iemand tips?

Kun je GRATIS afhalen!

ehm ... elk ras heeft in de grote lijnen karaktereigenschappen enzo...

daarom past het ene ras wel bij iemand en het andere niet ...

foxterrier - berner sennen..... maricke jij hebt zeker geen hond? of ook maar enig verstand ervan .... ??
sjalalaan wij hebben een herplaatser omdat ik vond dat ik niet voldoende tijd had voor een pup.

yamman werkt fulltime ik werkte parttime.

ik heb een mechel. kan goed alleen zijn, zindelijk, sloopt niets. waaks, lief met kinderen en poezen. kent zijn commando's.

Wij hebben m nu al drie jaar. een gouden gabbertje!

een herplaatser is niet altijd een afdankertje.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven