Appetijtelijke amuses?

02-09-2008 18:59 446 berichten
Alle reacties Link kopieren
Sinds ik die kookprogramma's de laatste tijd kijk, krijg ik zin om ook een keer voor visite een amuse te maken.

Ik moet eerlijk zeggen, nog niet eerder gemaakt. De laatste dagen gegoogeled, op MP gekeken voor 2e hands kookboeken, maar nog niet grandioos leuk geslaagd. Ik heb een paar ideetjes die ik morgen of overmorgen wil gaan (uit)proberen.

Ik wil wel graag weten wat ik eventuele gasten in de toekomst voorschotel.

Mag ik vragen wat jullie amuse-toppers zijn? Of dat jullie nog andere lekkere tips hebben.

Ps, op internet kwam ik als ik al amuse-hapjes tegen kwam, die met garnalen, dat lust ik echt niet. Graag zonder garnalen (mag ook met voor de andere forummers die misschien meelezen).
Als je tot je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven.
geitenkaas en zongedroogde tomaat inreepjes?
quote:tilalia2 schreef op 14 september 2008 @ 12:57:

geitenkaas en zongedroogde tomaat inreepjes?

Goed idee, ga het zo even maken. Volgende week ga ik kijken om de japanse amuse te maken. Zo nog even poffertjes amuse's en dan die kwarteleitjes in de poffertjespan.

Thanks.
Mv ik krijg altijd honger (pardon ik bedoel trek) van die foto's van jou terwijl ik de helft niet eens lust maar het ziet er altijd zo super uit word er helemaal vrolijk van!
Dank je voor het compliment. Ik ben nog maar net aan het experimenteren hoor met amuse's dus graag nog meer ideeën. Ik heb nu een paar poffertjes amuse's gemaakt, even de foto's hier zetten. momentje.
Poffertjes amuse's;

Ik heb me nog nooit geinteresseerd voor amuses, maar word toch wel warm van jouw foto's! Heb nu bedacht dat ik voor de kerstmaaltijd in ieder geval de amuse ga verzorgen

Wat ligt er op / bij die poffertjes MV?
yamman noemt amuses altijd ... "je bek voor de gek houden"

of "een holle kies vullen"
Mijn vader zegt altijd (drents) 'bek ploag'n'
quote:revival schreef op 14 september 2008 @ 18:39:

Wat ligt er op / bij die poffertjes MV?

De eerste 2 is een recept van guacamole (uiteraard zelf maken), de ene met gerookte zalm erop en kaviaareitjes (ik had nu een goedkope versie, stttttt niet doorvertellen) en een takje dille.

De andere ook met guacamole en dan met reepjes kipfilet.

Die andere blini was met cranberry compote en een blaadje basilicum.

De andere was met rauwe ham en ik had een kaasmengsel gemaakt, fijn gemalen en mbhv een boterham zakje erop gespoten.

Dit recept;

Ingrediënten

· 3 kleine rijpe avocado's

· 2 eetlepels zure room

· 1 eetlepel citroensap

· 10 g verse basilicum (van plantje of uit zakje)

· 1/2 zakje verse koriander (a 15 g)

· 100 g gerookte zalm

· 1 potje lompvis kaviaar zwart (50 g)

· 100 g gerookte kipfiletreepjes

Voorbereiden

Avocado's pellen en in blokjes snijden. In kom avocado met vork fijnprakken. Zure room (of een beetje combineren met yogonaise) en citroensap erdoor roeren. Op smaak brengen met zout en peper (ik doe er nog een sjalotje en een klein lepeltje salsasaus erdoor). Enkele kleine blaadjes basilicum en koriander voor garnering achterhouden, rest fijnsnijden.

Bereiden

Blini's over vier borden verdelen. Op elke blini bergje avocadoroom met kruiden scheppen. Zalm in repen snijden en over blini's verdelen. Beetje kaviaar erop scheppen. Blini's garneren met verse kruiden. Andere blini's over borden verdelen. Op elke blini bergje avocadoroom met verse kruiden. Kipreepjes erover verdelen.
Volgende week ga ik weer andere maken. Krijg er lol in.
Ow MV, jou foto´s laten altijd het water in mn mond lopen zeg!

Ik had laatst voor het eerst van leven een amuse op, was zalm, met mouse (moes?) in een wrap, met "nep" kaviaar. Kende het wel al als lekker borrelhapje, maar zo geserveerd in een half rond plakje, mooi strak gesneden op zo'n amuse lepel zag er erg smakelijk uit, en dat was het ook!
quote:mylenevalerie schreef op 14 september 2008 @ 21:57:

[...]

De eerste is een recept van guacamole (uiteraard zelf maken), de ene met gerookte zalm erop en kaviaareitjes (ik had nu een goedkope versie, stttttt niet doorvertellen) en een takje dille.

.
wat ben je toch ook een eten-kunstenaares lieve mv ! Ziet er weer super uit allemaal !
Zo ! En dan kunnen we nu weer allemaal normaal doen....
Mjammie! Ik krijg er honger van.

ALs we hier eters krijgen, probeer ik meestal in plaats van een voorgerecht diverse amuses te maken en die op een grote schaal te serveren, waar iedereen dan wat vanaf kan pakken. Die schaal is in een mum van tijd leeg!

Eens kijken wat ik allemaal terug kan vinden. De laatste keer dat ik dit gedaan heb is alweer even geleden... Binnenkort maar weer eens mensen uitnodigen om te experimenteren!

Surimi en komkommersticks

1 pakje SAMURAI surimi naturel

evt komkommer

2 el Sojasaus

1 el wasabi

4 el halfvolle mayonaise (of creme fraiche)

Bereiding:

Snij de surimi en evt de komkommer in staafjes. Meng de mayonaise met wasabi en sojasaus. Goed roeren en heerlijke dip is klaar. Serveer de sticks en saus in een klein borrelglaasje of op een klein bordje

Artisjokharten met mascarpone

1 blikje artisjokhart +/- 4 st.

wat sla naar keuze

1 bakje mascarpone kaas

1 ons Ceranoham of Coburgerham

+/- 4 el witte port

Bereiding:

Verwarm de artisjokharten

Vermeng de mascarpone met de port. (moet een beetje vloeibaar worden)

Leg de warme artisjokhart op een blad sla en drapeer hier de ham omheen. Giet hierover de vloeibare kaas.

Bruschetta

ciabatta afbakbrood

8 trostomaten

1 teen knoflook

zakje verse basilicum

olijfolie

zout

Bereiding:

Maak een dressing van ± 4 el olijfolie, een zakje fijngesneden verse basilicum, een uitgeperste teen knoflook en zout.

Snijd de tomaten in dikke plakken en leg ze een uur voor gebruik in de dressing.

Snijd het ciabatta brood dwars door midden en verdeel het brood in vieren (je hebt dan 8 sneetjes).

Rooster de sneetjes ciabatta in de broodrooster en beleg ze met de tomaten, vergeet niet wat extra dressing over de tomaten en de ciabatta te druppelen.

Witlof met geitenkaas

2 struikjes Witlof

Geitenkaas (genoeg om ze te vullen)

beetje honing

thijm, vers of gedroogd

zout en peper

Bereiding:

Kook de witlofjes een beetje gaar +- 5 minuten met een beetje zout. Snijd ze in de lengte doormidden en verwijder het binnenste deel tot je zo'n vier blaadjes over hebt. Smeer een klein beetje honing op de witlof om de bittere smaak te verminderen en vul ze met de geitenkaas. Strooi er een beetje peper en thijm over en zet ze 10 cm onder de grill tot de geitenkaas een beetje kleurt.

Gerookte kip op een blaadje sla

1 venkel

1 sinaasappel

100 gr. gerookte kipfilet

2 el mayonaise

2 el yoghurt

1 eetlepel witte vermouth

10 gr dragon

Mooie slablaadjes

2 el pistache nootjes

zout/peper

Bereiding:

Snijd de venkel in heel kleine stukjes en overgiet ze in een zeef met kokend water. Laat ze afkoelen. Schil de sinaasappel dik en snijd de partjes tussen de vliesjes uit. Vang hierbij het uitlopende sap op. Snijd de kipfilet in stukjes. Roer het sinaasappelsap, de mayonaise, biogarde en Vermouth tot een sausje. Roer de dragon erdoor en breng op smaak met zout en peper. Schep de venkel, sinaasappelstukjes en kipstukjes door de helft van de saus. Was de sla blaadjes goed uit. Schep de cocktail op de blaadjes. Schep de rest van het sausje erover en bestrooi met gehakte pistachenootjes.

Oja en wat hier ook altijd een favoriet is (met name bij vriendlief, want die is dol op carpaccio). Beleg een amuselepel met een beetje rucola, hierop wat carpaccio, een beetje dressing, parmazaanse kaas en geroosterde pijnboompitjes.
Sjonge mv,dat ziet er heerlijk uit,ga het onthouden voor als ik eens origineel uit de hoek wil komen.
Ik had vanavond een amuse gemaakt. Was zeer goed gelukt qua smaak. Ik had te weinig tijd want ik wilde mediterane twist kaasstengels maken maar het werden zelfgemaakte parmezaanse kaasstengels met sesam, daarbij een vishapje van zalm/tonijn/krab en lente ui een tikje oosters gemaakt door een beetje dressing. Daarbij dan een bakje van bladerdeeg gemaakt waar ik eigengemaakte guacamolesaus in had. Maar ik bedacht het me pas net een half uur voor ik weg ging dus had iets te weinig tijd, mijn moeder had ook geen geduld voor de foto dus die is niet mooi geworden. Morgen ga ik het denk ik voor mijzelf maken en dan neem ik er even de tijd voor en maak ik hopelijk een mooiere foto.

Niet spectaculair maar wel lekker. Kipdrum met zelfgemaakte zoetzure dipsaus.

Heb je de kip nog gemarineerd?

Vind het trouwens niet echt een amuse, een kippenpoot.
quote:Gaeta schreef op 03 oktober 2008 @ 00:26:

Heb je de kip nog gemarineerd?

Vind het trouwens niet echt een amuse, een kippenpoot.

Ik heb een kookboek Amuses heet het. Daar staat het recept in van die kippenpoot.

De marinade was met olie, honing, sojasaus, mosterd, citroensap en knoflook.
Klinkt goed!
Klinkt zeker goed!
Eieramuses;

Toast met zalm, kwarteleitje en zalmmousse; (met dank aan Titalia om het te maken in een poffertjes pan)

Ragoutbakje met gekookt ei, (eigen gemaakte) zoetzuursaus en seroendeng;

Geitenkaas amuse; geitenkaas met abrikoos en bosui.

Verder vanavond een paar kleine borrelhapjes gemaakt maar zet het ook maar hier neer.

Geitenkaas met verschillende kruiden en noten;

Toast met geitenkaas, honing, thijm en pijnboompitjes uit de oven;

Wauw, ziet er echt heel mooi uit allemaal.

Wanneer ga je meedoen aan smaken verschillen??? Haha!

Ik maak vanavond als amuse een gevulde kastanjechampignon.

VOlgens dit recept:

http://www.jannekes.nl/index.htm?url=/p ... /index.htm

Tenzij ik in de loop van de dag nog een beter recept tegenkom.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven