Appetijtelijke amuses?

02-09-2008 18:59 446 berichten
Alle reacties Link kopieren
Sinds ik die kookprogramma's de laatste tijd kijk, krijg ik zin om ook een keer voor visite een amuse te maken.

Ik moet eerlijk zeggen, nog niet eerder gemaakt. De laatste dagen gegoogeled, op MP gekeken voor 2e hands kookboeken, maar nog niet grandioos leuk geslaagd. Ik heb een paar ideetjes die ik morgen of overmorgen wil gaan (uit)proberen.

Ik wil wel graag weten wat ik eventuele gasten in de toekomst voorschotel.

Mag ik vragen wat jullie amuse-toppers zijn? Of dat jullie nog andere lekkere tips hebben.

Ps, op internet kwam ik als ik al amuse-hapjes tegen kwam, die met garnalen, dat lust ik echt niet. Graag zonder garnalen (mag ook met voor de andere forummers die misschien meelezen).
Als je tot je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven.
btw, jij bent echt mijn kook goeroe. Als ik iets niet weet , dan check ik het hier vaak en 9 van de 10 keer heb jij de oplossing hier al neergezet
"ik ben het, Barbabelladingdong"
Het lekkerste is om ze zelf te maken. Kan je ook van te voren doen. Dat je ze even goed verpakt en dan evt kort opwarmd. Die amuse is zowel koud als warm/lauw lekker hoor!

Succes!!!!
hoi,

nou ik had me toch een succes gisteren. Ik heb het een en ander gemaakt als proefje voor volgende week. Manlief was erg enthousiast.

Vooral je geitenkaas met honing cupjes gingen goed.

Ook had ik de poffertjes zelf gemaakt, maar ik denk dat ik voor volgende week ze kant en klaar koop. Net ff iets makkelijker voor een verjaardag.

Ik had ook tomaatjes gevuld met avocado en garnaaltjes gemaakt. Geef maar een gil als je het recept wil, was ook erg lekker!
GIL . Geweldig dat het een succes was. Ja op een verjaardag zou ik ook makkelijk doen hoor! Leuk te horen. Zal ik je nu al feliciteren met je verjaardag of is een huisgenoot jarig volgende week?

Als je partner jarig is, kan je hem bij het ontbijt ook verrassen met een "amuse" bij je ontbijtje.

Borodini en Borrie waren laatst jarig en toen had ik maar even snel hun eerste 3 letters van de naam gepakt voor een toastje. Als de naam niet te lang is kan je namelijk beter een bruchetta nemen en op elk sneetje een letter maken en het met lekkers versieren.

Het is hier helaas niet zo goed te zien en niet zo leuk opgemaakt omdat ik niets in huis had om er iets moois van te maken.

MV ik heb een leuke site voor je. www.foodpairing.be Dat is een site waarin je kan lezen welke smaken heel goed met elkaar te combineren zijn, zo maak je denk ik heerlijke combinaties. en bij www.marionsrecepten.nl kun je ook amuses vinden met foto. Misschien ken je het al hoor.
Ik ken het niet, ik ga zo kijken, bedankt!!! Lief dat je meedenkt.
quote:mylenevalerie schreef op 09 november 2008 @ 15:43:

GIL . Geweldig dat het een succes was. Ja op een verjaardag zou ik ook makkelijk doen hoor! Leuk te horen. Zal ik je nu al feliciteren met je verjaardag of is een huisgenoot jarig volgende week?

Als je partner jarig is, kan je hem bij het ontbijt ook verrassen met een "amuse" bij je ontbijtje.

Je mag mij al wel feliciteren, maar ik ben niet jarig. Man is volgende week zondag (de 16e) jarige en we vieren het zaterdag (de 15e). Hele dag visite dus heb ik niet echt veel tijd om een spetterend ontbijt te maken. En de 16e zijn we een half jaar getrouwd, dus ook wel een goede reden voor hem om een ontbijtje voor mij te maken
Oh wat leuk BBBella. Ja mannen en ontbijt. Open een ontbijt topic en laat het donderdag toevallig even aan hem zien . Of kan een vriend van hem of een vriendin van hem, hem niet even tippen voor een lekker champagne ontbijt.

Nou veel plezier, we genieten wel mee wat het is geworden!
MV, waar woon je, ik wil best jouw PROEFkonijn zijn

Kijk je wel eens naar wie is de chef? Met alles wat jij hier zoal laat zien moet het voor jou een ( kaviaar )eitje zijn
De wereld biedt genoeg voor ieders behoefte, maar niet voor ieders hebzucht.
Oh, en nog een vraagje. Je had het over die zalmmoussé, maak je die zelf??
quote:barba schreef op 13 november 2008 @ 15:21:

MV, waar woon je, ik wil best jouw PROEFkonijn zijn

Kijk je wel eens naar wie is de chef? Met alles wat jij hier zoal laat zien moet het voor jou een ( kaviaar )eitje zijn

Ja ik smul van Wie is de Chef, Smaken Verschillen, Kwestie van smaak, Herman, Gordon, The taste of life. Kijk bijna alleen kookprogramma's, wel graag op de herhaling op de pc, dan heb je die irritante reclame niet. Vind het wel heerlijk om bij entertainment lekker kritiek te leveren. Alsof je het zelf beter kan hahahahah. NOT.

Nou ja een eitje zijn, ik ben maar een heel eenvoudige hobbykok hoor!!!;

quote:barba schreef op 13 november 2008 @ 15:25:

Oh, en nog een vraagje. Je had het over die zalmmoussé, maak je die zelf??Ja ik maak het niet vaak, maar dat doe ik wel zelf. Vandaar die vele amuses met zalm mousse achter elkaar, het is niet lang houdbaar.
quote:mylenevalerie schreef op 13 november 2008 @ 15:38:

[...]

Ja ik maak het niet vaak, maar dat doe ik wel zelf. Vandaar die vele amuses met zalm mousse achter elkaar, het is niet lang houdbaar.

Zou je het hier neer willen zetten. Of een verwijzing naar een topic waarop je het misschien al eerder hebt gezet.

Alvast bedankt (f)
Barba, (ligt zeker aan de naam)

ik wilde het ook heel graag hebben. Als het mag MV, dan heel graag.

Ik had de zalm paté gekocht bij de c1000, maar die is echt niet te nachelen.

Staat wel leuk, maar de smaak van de zalm zelf word er een beetje door weg gemoffeld
Ik heb de zalmmousse gebruikt die ik wel eens in een voorgerechtje gebruik in een timbaaltje. Hij staat nog niet in mijn kookschrift dus ik type hem wel even over. Momentje.
zalmmousse

Deze hoeveelheden is voor een voorgerecht (vulling van een timbaaltje) voor 4 personen;

Nodig

2 blaadjes gelatine

1/4 l. slagroom

zout en peper

paar druppels tabasco

1 blikje rode zalm

2 eetl. Tomatenketchup

1 tl. Citroensap of blanke azijn

(dille is er heel erg lekker in, hangt er vanaf wat en waar je het bij gaat gebruiken)

Week de gelatine een paar minuten in koud water. Klop de slagroom met wat zout en tabasco bijna stijf. Pureer de schoongemaakte rode zalm, als je van een gerecht gerookte zalm over hebt, kan je er ook bij doen, de ketchup en het citroensap of de azijn in de foodprocessor.

De uitgeknepen gelatine in zo weinig mogelijk heet water (paar tellen in de magnetron) en meng door de zalm.

Spatel het zalmmengsel met de dille door de slagroom.

Dit is dus op zich een vulling van een ander gerecht. En ik pas het aan wat ik evt. in huis heb, waar ik trek in heb of waar je het bij wilt gebruiken. Maar zo heb je een soort basis.

Ps, ik gebruik altijd veel minder slagroom hoor. Het romige is lekker maar ik wil liever een goede zalmsmaak hebben. Moet je even aanvoelen, je kan er makkelijker later nog iets bij doen dan dat je van te voren al teveel erbij hebt.

En ik gebruik weinig zout, zalm is al zout genoeg, zeker als je nog gerookte zalm erbij hebt. Ik ben ook niet zo gek op heel veel zout, wees er zuinig mee.
Bedankt MV, je bent een schat
quote:barba schreef op 13 november 2008 @ 20:02:

Bedankt MV, je bent een schat Heel graag gedaan. Je kan het recept altijd aanpassen, bijv krab erbij doen of gerookte zalm enz. En dan zo'n timbaaltje vullen, of alleen die mousse kan ook. Dit is het voorgerecht waar ik toen die zalmmousse voor had gebruikt.

ooooh, het is half 8 in de ochtend en het water loopt me in de mond. Niet normaal meer hoeveel honger ik krijg als ik jouw recepten lees MV.

Ik ga deze zeker opslaan voor een volgende keer!
Vind het niet de moeite om hier een apart topic over te openen. Maar MV heb je al kookboeken gekocht die een succes zijn? Ik moet er een kopen voor Sinterklaas!

Of als iemand anders een goed amuse kookboek weet!
Ik heb 1 klein amuse boekje. Die bevalt mij prima. Verder veel op internet gezocht en gewoon uitgeprobeerd, mijn moeder en vriend moeten af en toe, zo als het uitkomt een bord met verschillende amuses proberen. En verder ideeen opdoen bij kookprogramma's, voorgerechtjes tot een amuse maken.

De amuseboekjes die ik verder in de winkel zag vind ik zo gruwelijk duur, tussen de 15 en 20 euro durven ze gewoon voor die boekjes te vragen. Ja denk dat er heerlijke recepten in staan maar wat een geld zeg.

Als ik een keer in een stad ben waar een De Slegte is, dan kijk ik of ze daar nog amuseboeken hebben, die zijn meestal qua prijs wel normaal.

Het boekje wat ik heb heet Amuses. Tsja, niets meer.
Hmm, ik heb al even gekeken en er zijn er meerdere die Amuses heten!

Ideeën opdoen op internet en tv is natuurlijk voor jezelf heel handig en leuk, maar zo lullig om cadeau te geven! Dat je aankomt en zegt, hier ik heb wat internetadressen opgeschreven voor je!
Hahahahah, wel lekker goedkoop. Het isbn nr. van het kleine boekje dat ik heb is 978-90-5426-309-8.
Dank je wel! Ik ga even kijken!
Ik heb hier nog wel wat leuke:

Tarte Tatin van Kerstomaatjes

voor 6 tot 8 personen:

24 kerstomaatjes

8 mozzarellabolletjes

2 lenteuitjes

zeezout, verse peper

6-8 plakjes bladerdeeg

Verwarm de oven voor op 250 graden. Halveer de kerstomaatjes en verdeel ze (afhankelijk van aantal personen) over 6-8 aluminium of vuurvaste ovenschaaltjes met doorsnede van 6 - 8 cm.

Snij de mozzarellabolletjes in vieren en de lenteuitjes in ringen. Verdeel ze over de bakjes met halve kerstomaatjes en druk het wat aan. Kruid met zeezout en verse peper.

Dek de ovenschaaltjes af met een plak bladerdeeg, snijd of knip de randen bij en druk het deeg goed aan. Prik met de vork gaatjes in het deeg. Bak de tarte tatins in ca. 10 minuten goudbruin. Keer ze zodra ze uit de oven zijn om op de bordjes.

Ook lekker met wat knoflook!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven