Kind misbruikt, hoe nu verder?

07-12-2014 15:45 2132 berichten
Alle reacties Link kopieren
Zoals de titel al aangeeft is ons kind misbruikt. Het is nu een aantal weken geleden dat kind het vertelde en we hebben denk ik de juiste stappen ondernomen, huisarts, politie, hulpverlening. Er is aangifte gedaan, het onderzoek loopt. We hebben aan de hand van tips die we van politie en huisarts kregen afspraken gemaakt met school hoe we de komende tijd kind willen benaderen en kind krijgt de ruimte om daarin aan te geven wat het wil/nodig heeft, wij volgen.

Allemaal mooi en rationeel, ik kan heel goed dingen regelen, maar nu weet ik het eigenlijk niet meer. Kind deed het al vanaf de kleuterperiode niet goed op school en al vanaf die tijd zeggen zowel wij als de verschillende juffen (en de IB-er) dat het er wel inzit, maar dat er iets is dat kind tegenhoudt. Nu zijn we er dus achter wat en af en toe zien we de opluchting, er lukken dingen die we al een poos niet hebben gezien. Tegelijk is er enorm verdriet, slecht slapen, nachtmerries, drift- en huilbuien. Kind ziet er slecht uit, witjes met donkere kringen onder de ogen en de buien zijn soms vreselijk om aan te zien/horen. Er heest een enorm schuldgevoel bij kind, heeft enorme loyaliteit naar de dader toe en geloofd de dreigementen van de dader dat er niemand meer van kind kan houden als kind het geheim verklapt. Het is een dagelijkse strijd om kind te verzekeren dat we het juist heel goed vinden dat het geheim uitgekomen is en dat kind geen verantwoordelijkheid draagt. Ik weet niet zo goed hoe we nu verder moeten, waar we wel en niet goed aan doen en hoe we de periode totdat kind echt hulp gaat krijgen door moeten komen.

Daarnaast is er ook mijn eigen gevoel. Ik voel me ook schuldig, had moeten zien wat er speelde en heb het constante gevoel tekort te schieten.

Ik ben eigenlijk op zoek naar wat herkenning, hoe ga je om met je misbruikte kind en met je eigen gevoelens daarin en waar doe je wel en niet goed aan. We hebben nu afspraken gemaakt met school, kind heeft twee hele fijne juffen die heel begripvol hebben gereageerd en meer dan bereid zijn op een lijn te gaan zitten, maar wat vertel je wanneer, wat moeten zij wel en niet weten om kind overdag goed te kunnen begeleiden en hoe ga je om met de schaamte van het kind, omdat het geconfronteerd wordt met volwassenen die weten wat het kind overkomen is?
Ik wens jullie een hele fijne vakantie samen!
Wat heerlijk dat je nu toch optimistisch klinkt! Het gaat vooruit en hoe!

Fijne vakantie gewenst.
Volgens mij zijn jullie super lieve ouders! Wat vreselijk dat jullie kind dit moest meemaken...en wat vreselijk voor ook voor jullie...pfff

Sterkte!
Hoi Stroop, moest vandaag aan jou/jullie denken. Hoe gaat het? De vakantie een beetje door kunnen komen? Ik denk dat het binnenkort weer gaat beginnen. Hoe gaat het met kind, zie het er tegen op?

Ik hoop dat jullie het heerlijk hebben gehad!
Hier een (meestal) meelezer en moest aan jullie denken. Fijn dat het goed gaat! Nu weer bijna terug van vakantie denk ik? Hebben jullie het fijn gehad?
Zo.. de laatste dagen van de vakantie zijn aangebroken. Ik hoop dat jullie een fijne zomer hebben gehad en met enige rust, hoop en moed naar t nieuwe schooljaar toeleven!
Wat u niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Ik hoop dat jullie een fijne vakantie hebben!
Hoe gaat het?
O wat heftig! Wat moet het zwaar voor jullie zijn, ik hoop dat jullie er als gezin er sterker uitkomen, je komt over als een sterke vrouw!!

Gisterenavond een stukje van je topic gelezen met een brok in mijn keel..man, wat heb ik slecht geslapen..laat staan hoe het voor jullie is. Ik wens je ongelooflijk veel sterkte!!

Hoe is het nu?
Maandag beginnen in onze regio de scholen weer en daar is kindlief wel heel zenuwachtig voor. De afgelopen weken zijn we vooral veel weggeweest, een aantal weken niet thuis geweest, waardoor de angst voor confrontaties minder was en kindlief zich vrijer voelde.

Kindlief heeft het heel goed gedaan in de vakantie. Is de strijd met heel veel angsten aangegaan, is dingen gaan eten waar angst voor was en eet sowieso beter en regelmatiger. Slapen lukte beter, al bleven er erg onrustige nachten tussen.

Door een overlijden in de zeer directe omgeving is kindlief behoorlijk van slag en wij allemaal eigenlijk. We waren al wel wat zenuwachtig voor weer beginnen op school en weer veel meer moeten, maar nu voelt het, in elk geval voor mij, als een ontzettend hoge berg. Kindlief vind het ook heel moeilijk.

Ik hoop maar dat we de lijn van de vakantie snel weer een beetje voor kindlief kunnen oppakken en dat het een makkelijker jaar voor kindlief mag gaan worden.
Probeer nog even te ontspannen voor de school begint. Wellicht valt het mee.
Wat fijn dat de vakantie redelijk goed is gegaan voor kind! Dat had je een half jaar geleden niet kunnen denken.

School gaat spanning geven, maar ook afleiding. Ik heb goede hoop dat het (na het wennen in het begin) ook fijn gaat zijn voor kind.

Heeft kind ook in de vakantie contact met vriendje gehad?
Het is zoals het is
Wat goed om te horen dat vakantie goed is gegaan. Ik lees ook dat het steeds beter en beter gaat. Het is misschien nog een lange weg, maar jullie komen er zeker wel, het gaat in kleine stapjes. De topic begon heel eenzaam, verward en erg duister, nu lijkt het alsog jullie het steeds meer een plekje hebben gegeven en steeds meer naar elkaar toe groeien.

Een bekende kreeg hier ook mee te maken en is er nu nog heel kwaad om, maar kan er eigenlijk niks mee(de dader is ook hele dichte familie) Heeft het haar ouders niet durven te vertellen, bang dat niemand het zou geloven en ook de schuld bij de dader niet wordt neergelegd. Nu nog steeds weten de ouders niks, alleen ik en een paar andere.

TO, je kind heeft vertrouwen in je, dat het zoiets bij je kwijt kan. Het is zeker niet makkelijk voor een kind, het is dus al heel wat als het al iets zegt, dat ze die hoge drempel over gaan. Het begin is gemaakt.

Je bent een sterke vrouw!!

Helaas geen tips, wil jou alleen een hart onder de riem steken.
Helaas, morgen gaat het dan echt weer beginnen voor jullie! Ik wens jullie allemaal heel veel succes! Hoe gaat nu met JOU Stroop? Heeft de vakantie jou persoonlijk ook rust gebracht?
Heel veel succes en sterkte voor jullie allen morgen! Fijn om te lezen dat de vakantie best goed is gegaan, herinner me je postings nog van de kerstvakantie, wat een wanhoop sprak er toen uit je woorden!

Ik heb zoveel bewondering voor je, hoe jij en de rest van je gezin dit aanpakken. Het is een lange weg, je bent steeds stapje verder op die weg!
Veel kracht gewenst voor morgen, Stroopwafelcake. Ik hoop zo dat kindlief zich prettig zal voelen in de nieuwe klas, in de nieuwe situatie, want dat zal jou ook wat rust geven
De eerste dagen op school zijn ontzettend meegevallen! Kindlief heeft ma/di/wo een juf die al heel vertrouwd was en die hebben een enorme klik, juist daardoor maakte ik me best zorgen over de dagen met de andere juf. De andere juf is er wo/do/vrij en kindlief kwam gisteren net zo rustig uit school als de eerste twee dagen. Vanmorgen wel heel veel spanning omdat er voor het eerst met de nieuwe klas gegymd en gedoucht moest worden, maar ook dat is goed gegaan. Het lijkt erop dat beide juffen de juiste aanpak hebben gevonden. Ik hoop enorm voor kindlief dat dit zo goed blijft gaan. De moeilijk momenten en punten zullen er voorlopig nog wel zijn, maar als er 5 dagen iemand voor de klas staat waarmee er vertrouwen is dan scheelt dat voor kindlief al wel enorm in de stress.

De nieuwe klas is wel spannend, maar samen met het beste vriendje gaat dat eigenlijk ook heel goed, ze gaan alles hand in hand tegemoet. Mooi om te zien hoe kinderen elkaar kunnen helpen.

Gisteren vroeg kindlief wel of we alsjeblieft langs de juf van vorig jaar konden (gisteren was haar eerste werkdag weer), dat kon niet doordat ze op een ander gebouw zit nu en ik wist dat er vergadering was, maar kindlief mist haar duidelijk wel. Volgende week moet ik zelf op het andere gebouw zijn, dan ga ik wel even langslopen bij haar en vragen of kindlief d'r even een knuffel mag komen geven.

Met mijzelf gaat het eigenlijk even helemaal niet goed. De vakantie heeft mij wel deels rust gegeven, maar het verlies van een zeer dierbaar persoon in ons leven maakt dat ik er redelijk doorheen zit. Ik voel ineens hoe vreselijk moe en verdrietig ik eigenlijk ben. Mijn conditie en energie zijn naar een nulpunt gedaald en ineens hou ik het allemaal niet meer echt vol
Allereerst gecondoleerd met het verlies! Ik snap dat met alles wat er al speelt dit de druppel is die de toch al volle emmer doet overlopen :( Pas goed op jezelf! Probeer ook de tijd te nemen om met alles om te gaan!

Wel heel fijn dat kind zo veel aan vriendje heeft en dat het met de nieuwe juffen goed gaat!
Misschien durf je nu het met kind wat beter gaat meer toe te geven aan je eigen emoties.

Het verlies van een dierbare is gewoon heel zwaar, wees lief voor je zelf. Pak wat rust en gun jezelf nu de ruimte om te rouwen.

Fantastisch trouwens dat het met je kind redelijk goed gaat. De basisveiligheid is er nu op school en dat is belangrijk. Dit had je twee maanden geleden nooit verwacht.

Knuffel Stroop!
voor kind, wat goed!!

En voor jou, pas op jezelf
Ik heb zo met jullie te doen, het verlies van jullie dierbare er ook nog bij. Dat jullie ook dit nog moest overkomen. Het houdt maar niet op.
Met kind gaat het nu zoveel beter, jij hoeft niet meer vol te houden. Stort maar even in, het kan en het is nu even nodig
Het is zoals het is
Sterkte voor jou nu het niet zo goed gaat met je

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven