Werk & Studie alle pijlers

Scriptie motivatie topic!

28-01-2014 15:53 305 berichten
Wie is er net als ik momenteel ook bezig met zijn scriptie? Het lijkt me leuk om een ''lotgenoten'' topic te hebben waar we elkaar motiveren. Ik heb ook een bericht gezet op het topic de laatste loodjes maar helaas is het op dat topic erg rustig.

Vandaag had ik mij voorgenomen om drie uurtjes aan mijn scriptie te zitten. Helaas is het mislukt omdat ik andere hele belangrijke dingen opeens moest doen in het huishouden (scriptie ontwijkend gedrag). Ik moet over een uur al richting werk dus ook vanavond gaat er niks van komen. Morgen weer een dag werken en hoop morgenavond er vol tegenaan te gaan!

Ik hoop dat er meer forummers zijn die het leuk vinden om mee te schrijven op dit topic!
Alle reacties Link kopieren
Yaaaaay! Gefeliciteerd abarth! Supergoed gedaan!!

@evangeline_234: En, wat is je cijfer geworden?

Ik heb weer een scriptiedag voor de boeg. Ik hoop vandaag paragraaf 1 van mijn tweede hoofdstuk te schrijven. Is een vrij omvangrijke paragraaf, dus dat is een goede uitdaging.

Ik heb wel vertrouwen in mijn scriptie verder Het gaat lekker, ben superblij met mijn begeleider, en ik weet precies wat ik op moet schrijven. Het hele verhaal zit in mijn hoofd, maar ik kan niet altijd de motivatie vinden om het ook op papier te zetten. Ik zal nu niet langer uitstelgedrag vertonen en eens iets nuttigs op papier zetten
Abarth wat goes !!! Geweldig bezig hoor!!

Hoshi fijn dat je een goede begeleider hebt. Motivatie is soms lastig he? Ik leg mezelf soms een woorden quotum op, zo van:nu mot ik 300 woorden schrijven en dan mag ik drinken gaan pakken, of iets anders wat een kort pauzemoment vormt. Succes !!

Mijn cijfer is een 9 geworden, kan het amper geloven !
Nou bij was het afgelopen jaar niet goed gekomen, ik ga in september beginnen met een nieuwe opdracht waar ik ook veel enthousiaster over ben!
Hoi Wriemeltje.. ik ga ook per september (hopelijk) opnieuw beginnen, een afstudeerstage op het HBO.
Dag meiden,

ik wil graag hier wat meeschrijven en hopelijk wat motivatie vandaag halen.

Mijn verhaal is een heel lang verhaal, in september drie jaar geleden ( ja ik weet het) heb ik mijn literatuurtentamen gedaan. Ik heb samen met mijn begeleider een onderwerp uitgekozen al voor de vakantie. Op het moment van mijn afspraak dacht ze dat we iets gingen bespreken.... Ik kreeg uiteindelijk wel mijn tentamen ( was mondeling) maar over stukken die ik niet gelezen had zoals de afspraak. Ik kreeg een 6,5 omdat ik een paar oudere ( door haar goedgekeurde) boeken had gebruikt.

Daarna ben ik bevallen van mijn oudste zoon. Ik heb toen geprobeerd om te schrijven maar dit lukte niet echt. Ik verloor ook mijn baan omdat mijn studie niet afwas ( ik ben docent). Beetje depri geraakt en na de zomer weer begonnen. Het grootste probleem was het onderwerp. Wat we samen hadden uitgekozen voldeed ineens niet meer.... dus niet onderwerp. Ik volgde telkens haar aanwijzingen maar ze veranderde steeds.

Het idee van spring! En dan sprong ik en dan kreeg ik als reactie: waarom spring je je moet lopen. ( beetje raar voorbeeld maar hopelijk begrijpelijk)

Uiteindelijk een goede vriend van mij die al jaren en jaren is afgestudeerd gevraagd om me te helpen. Hij was binnen drie mailtjes al tureluurs van haar en suggereerde een lobotomie...... Nu ben ik alweer een dik jaar aan het schrijven tussen een fulltime baan in ( Waar contract nu van is afgelopen) een miskraam en een nieuwe zwangerschap. Misschien niet het makkelijkste maar ben 33 en zwanger worden is een issue bij ons.

Het probleem is vooral dat het onderwerp groots is, ik totaaaaal niet gemotiveerd ben door die doos van een begeleidster en had ik al gezegd dat ik niet gemotiveerd ben???

Momenteel ben ik hoofdstuk 1 aan het afronden. Deze gaat met inleiding eerst naar extern begeleider, dan kijkt mijn vriend nog een keer naar het grammaticale gedeelte enzo en dan naar haar. Ik hoop dat het ooit afkomt. Vriend steunt me maar heeft slechte timing. Hele drukke dag gehad met toetsen nakijken enzo. En dat zit ik totaal afgepeigerd op de bank om half 10 en dan vraagt hij naar mijn scriptie.. dat idee.

Ik was op 1 punt zo gefrustreerd dat ik serieus heb uitgezocht of ik naar een andere hogeschool kon overstappen.
Hoi Bengelie en welkom!

Wat een verhaal heb je, kan me helemaal voorstellen dat de moed je dan in de schoenen zinkt en het vreselijk moeilijk is om het weer op te pikken. Fijn dat je vriend je wil steunen, al snap ik dat die timing het er dan ook even niet makkelijker op maakt. Ik ben bang dat ik niet echt goed advies voor je heb, alleen dat ik je het beste wens en heel veel succes !! Je kan het, dat weet ik zeker anders was je niet tot hier gekomen. En ontzettend knap dat je het combineert met gezin! Misschien niet te ver vooruit denken, stapje voor stapje?
Veel succes Wriemeltje en mariellet!
Ach advies heb ik misschien niet eens zo erg nodig... ik weet wat ik moet doen, woord voor woord typen ( heb ik geen idee wat ze nou willen hahaha) maar is fijn om ergens een plekje te hebben om te spuien :-D

Ook omdat de rest van de studie als een doldwaze ging. Zonder oponthoud er doorheen naast het werken en al. Ach, zal wel mijn karma zijn ofzo

Maar bedankt voor je woorden!
quote:evangeline_234 schreef op 04 juli 2015 @ 07:45:

Mijn cijfer is een 9 geworden, kan het amper geloven !Ik ben nieuw in dit topic hoor, maar zag je cijfer en wilde je bij deze gelijk even feliciteren. Supergoed, niet iedereen haalt zomaar een 9! Ik ben net begonnen met schrijven, dus tips zijn heel erg welkom ;)
Dank je wel worteltjestaart1 en welkom natuurlijk Ik was zelf ook erg verbaasd met m'n cijfer! Ze was steeds wel enthousiast erover, maar zo goed had ik ook niet verwacht. Ik moest hem afgelopen woensdag nog verdedigen, dat telt bij mijn studie voor 1/5 van het cijfer. Daar kreeg ik een 8.8 voor, het algemene totaal wordt dus een ronde 9 waarmee ik cum laude kan afstuderen :D

Wat doe jij voor studie worteltjestaart ? En wat voor onderwerp doe je? Tips zijn wel lastig vind ik, elke studie , school, bedrijf, uni, etc heeft volgens mij ook weer andere eisen. Ik deed heel erg vele met lijstjes maken voor mezelf, to do lijstjes enzo, en legde mezelf een soort deadlines op "nu 400 woorden schrijven, dan 'mag' ik gaan lunchen", of zoiets. Dat werkt voor mij heel goed
@ Evangeline, wauw, cum laude ik ben onder de indruk Bedankt voor de tips van de lijstjes! Ik zet altijd voor mezelf dagdoelen, dus 'vandaag doe ik dit en dat', maar het klinkt als een goed idee om dat voor nog kortere tijdsperiodes te stellen. Dan heb je toch meer duidelijkheid, ik merk dat ik mijn doelen niet altijd haal.

Mijn studie is politicologie en mijn onderwerp gaat over de relatie wetenschap en beleidsvorming zeg maar. Wat heb jij gestudeerd?
@worteltjestaart wow dat lijkt mij ook super interessant zeg, politicologie! Ik studeer psychologie, afstudeerrichting klinisch. Studeerde, moet ik zeggen, klinkt nog wat onwennig :P Vanavond geef ik een groot feest ter ere van mijn afstuderen, ben nu volop in de voorbereidingen en flink zenuwachtig haha!

Hoop dat je wat hebt aan de kortere tijdsperiodes, voor sommige werkt het ook helemaal niet het is heel persoonlijk. Heb je een fijne begeleider waar je een beetje mee kunt 'sparren' ?
Evangeline, ja is het ook! Psychologie lijkt me ook erg interessant, jammer dat je niet alles kunt studeren wat je interessant vindt (ik denk dat ik in dat geval ook nooit klaar zou zijn...). Ik heb een hele fijne begeleider die me vrij laat, maar ook echt pusht om het onderste uit de kan te halen. Ik ben heel blij dat ik voor heb gekozen heb!

Geniet van je feest, het wordt vast heel erg leuk!
Grrrrrr net ruzie met vriend over scriptie. Hij maakt zich er elke dag druk over... en toen gebruikte hij de zin: Het legt een bom onder onze relatie......

Nou ik ben me boos, ten eerste zeg je die dingen niet als je de consequenties wil aanvaarden en ten tweede wtf..... hoe denkt hij dat het voor mij is!

Ben er zo boos over, hij heeft gewoon niet door hoe hij me dan afbreekt. ( Ben nogal onzeker en faalangstig en dit gebed zonder end helpt echt niet)

Want tegelijkertijd verwacht hij wel dat ik ook mijn gezinstaken doe. Oh en had ik al verteld dat ik last heb van bekkeninstabiliteit ( fijn uren zitten) en lage bloeddruk en flauwvallen enzovoorts.....

Sorry meiden moet het even kwijt.
Zo eerste hoofdstuk af! Nu even laten rusten en later nalezen...... Is wel een hoofdstuk van 9 pagina's....... scriptie moet ongeveer 20 pagina's zijn.... ja ik weet het, het slaat nergens op. ook maar een paart ects. Je zou denken dat het allemaal makkelijker is. maar mijn begeleider doet alsof het wetenschappelijk is, terwijl ze zelf niet weet waar ze het moet zoeken....
@ Bengelie: Wat prut zeg, dat je vriend je moeilijk kan steunen. Heb je je hoofdstuk inmiddels ingeleverd? Ik hoop dat je begeleider je inmiddels wat beter kan ondersteunen dan in de eerste periode. Het lijkt mij zwaar hoor! Gezin en scriptie combineren wanneer je scriptie niet zo lekker gaat.

@ evangeline_234: Woooow wat een mooi cijfer! Goed gedaan zeg! Hoop dat je feestje leuk was!

@ wriemeltje en mariellet: Soms is het beter om opnieuw te beginnen. Het gaat misschien (of in ieder geval, bij mij) een stuk sneller omdat je niet dezelfde fouten maakt als eerder! Heel veel succes de komende tijd

@ worteltjestaart1: Klinkt als een leuk onderwerp en een fijne begeleider! Succes met schrijven . Mijn tips: Zelfs als je geen zin hebt je een uurtje ertoe zetten (met stopwatch, desnoods), 's ochtends beginnen, jezelf belonen als je klaar bent, en mocht dat allemaal niet werken: een studiemaatje vinden met wie je dagen in de UB door kunt brengen.

Ik heb inmiddels feedback op mijn tweede hoofdstuk gekregen. Moet nog wel wat aan gebeuren, maar wederom vond mijn begeleider het een goed stuk! Ik heb het derde hoofdstuk en de conclusie ook al in concept geschreven en ingeleverd, maar zal moeten wachten tot na onze vakanties voordat ik daar feedback op krijg en ermee verder kan. Hopelijk kan ik het commentaar dat ik gekregen heb op mijn tweede hoofdstuk voor aanstaande vrijdag (dan ga ik zelf op vakantie) verwerken. Mijn stage is inmiddels afgelopen dus je zou bijna denken dat ik meer tijd ervoor heb, maar met het mooie weer vind ik het maar moeilijk me ertoe te zetten. Ik heb in ieder geval goede hoop dat ik in september afstudeer! Eindelijk!
Helaas kan ik geen stageplek vinden waar ik opnieuw kan afstuderen. Ik ben al bij vier bedrijven op gesprek geweest. Ik kreeg te horen dat ik te afwachtend ben, te onzeker, geen brede blik op het vak. Ik heb zowel op vacatures gereageerd als open sollicitaties verstuurd. Met meeloopstages had ik hetzelfde probleem: ik mag op gesprek komen, maar niemand wil me. Mijn vorige afstudeerstage is via connecties. Ik heb dit nu ook wel een beetje geprobeerd, maar het probleem is dat mijn connecties weten dat ik gefaald heb. Ik weet niet meer wat ik moet doen. Ik ben bang dat ik het niet ga afronden, doordat ik telkens wordt afgewezen. Ik ben maar een cursus gaan volgen om toch nog een soort vak te gaan leren. Die cursus is tevens een goede toevoeging op mijn huidige studie: HRM.
quote:hoshi schreef op 03 augustus 2015 @ 11:34:

@ Bengelie: Wat prut zeg, dat je vriend je moeilijk kan steunen. Heb je je hoofdstuk inmiddels ingeleverd? Ik hoop dat je begeleider je inmiddels wat beter kan ondersteunen dan in de eerste periode. Het lijkt mij zwaar hoor! Gezin en scriptie combineren wanneer je scriptie niet zo lekker gaat.

@ evangeline_234: Woooow wat een mooi cijfer! Goed gedaan zeg! Hoop dat je feestje leuk was!

@ wriemeltje en mariellet: Soms is het beter om opnieuw te beginnen. Het gaat misschien (of in ieder geval, bij mij) een stuk sneller omdat je niet dezelfde fouten maakt als eerder! Heel veel succes de komende tijd

@ worteltjestaart1: Klinkt als een leuk onderwerp en een fijne begeleider! Succes met schrijven . Mijn tips: Zelfs als je geen zin hebt je een uurtje ertoe zetten (met stopwatch, desnoods), 's ochtends beginnen, jezelf belonen als je klaar bent, en mocht dat allemaal niet werken: een studiemaatje vinden met wie je dagen in de UB door kunt brengen.

Ik heb inmiddels feedback op mijn tweede hoofdstuk gekregen. Moet nog wel wat aan gebeuren, maar wederom vond mijn begeleider het een goed stuk! Ik heb het derde hoofdstuk en de conclusie ook al in concept geschreven en ingeleverd, maar zal moeten wachten tot na onze vakanties voordat ik daar feedback op krijg en ermee verder kan. Hopelijk kan ik het commentaar dat ik gekregen heb op mijn tweede hoofdstuk voor aanstaande vrijdag (dan ga ik zelf op vakantie) verwerken. Mijn stage is inmiddels afgelopen dus je zou bijna denken dat ik meer tijd ervoor heb, maar met het mooie weer vind ik het maar moeilijk me ertoe te zetten. Ik heb in ieder geval goede hoop dat ik in september afstudeer! Eindelijk!Dankjewel! Welke studie doe jij? Of WO of HBO?
WO, rechten
Ik voeg me (weer) bij de club. Na een hectisch half jaar (zowel persoonlijk als op scriptie gebied) heb ik dan nu eindelijk al mijn data verzameld. Dat betekent dat ik nu aan het schrijven moet. Ik had al wat dingen opgeschreven maar daar is nog behoorlijk wat in aangepast.

Welke opbouw gebruiken jullie voor je scriptie? Mijn begeleiders willen een aantal delen (achtergrond --> systematic review, en data-analyse) publiceren. Dus ik dacht ik maak er van de hoofdstukken een artikel. Echter heb ik dan vaker hetzelfde staan (aangezien beide artikelen een vergelijkbare inleiding hebben). Dus nog even dubben.

Deze week hoop ik de achtergrond en nog een stuk af te hebben .Dan kan ik dat naar begeleiders sturen voordat ik op vakantie ga. Als ik terug kom van vakantie het stuk statistiek/resultaten en hopelijk ook al een discussie zodat ik eind augustus een redelijke conceptversie heb.

@evangeline: Wow wat een mooi cijfer! Gefeliciteerd.
Als je bang bent dat alles in de soep loopt, neem dan een pannetje mee.
Hoi meiden, ik wil me graag hier melden. Zie dat er inmiddels meer mensen bij zijn die net zijn begonnen met hun scriptie. Elkaar motiveren is toch wel fijn. Ik ben momenteel bezig met het afronden van mijn master. In juli paar gesprekken gehad met mijn begeleider waarin mijn onderwerp opbouw en plan van aanpak is goedgekeurd en nu heb ik tot half oktober de tijd. Heel strikte deadline, want ben half november uitgerekend van mijn eerste kindje en zie het echt niet zitten om met een kleine baby nog aan de studie te moeten gaan zitten. Zowel qua tijd, geld als energie is dat gewoon vreselijk onhandig.

Maar goed dan moet ik wel nu aan de bak dus en zo moeilijk om me er toe te zetten! Gelukkig is werk tijdelijk wat minder druk en heb ik 3 dagen per week vrij om aan de scriptie te werken!

Ik wil eind deze maand het 1e hoofdstuk afhebben..

@neweve ik kan niet echt reageren op jouw vraag. Ik doe een heel ander soort studie zonder statistiek etc dus geen idee wat je bedoelt haha

@evangeline gefeliciteerd zeg! Mooi cijfer. En nu? Heb je al werk of nu solliciteren?

@bengeline wat een nare situatie. Jammer dat je vriend je niet goed begrijpt. Misschien moet je het helemaal los doen van hem als de manier waarop hij jou probeert te steunen niet werkt. Heb je al met hem erover gepraat dat zijn houding het nog lastiger maakt voor je?

Nou ik ga vandaag echt 100 bladzijdes lezen. Hopen dat nu het er staat, het ook gebeurt ;)
@neweve Geloof dat het bij elke studie echt weer anders is. Bij mij moest het ongeveer in de vorm van een artikel; introductie, methode, resultaten (met statistische analyses), en discussie/conclusie. Succes!!

@lilah goed van start, en welkom bij dit topic! Gefeliciteerd ook met je zwangerschap nog :D Knap dat je je zwangerschap combineert met zo hard werken, maar het gaat je vast lukken! Fijne motivatie om klaar te zijn als het kindje er is denk ik

Ik kreeg een paar weken voor m'n afstuderen een telefoontje met een baan aanbod van m'n oude stage, waar ik het geweldig naar m'n zin had! Was echt dolblij, en meteen ja gezegd Ik kan het haast niet geloven, maar ik heb er alweer 2 weken werken opzitten! Wat een verschil met een paar weken terug, toen ik me zo druk maakte of ik wel snel een baan zou vinden in mijn vakgebied. Maar dit bewijst maar weer eens dat het totaal geen zin heeft om je druk te maken over iets van tevoren.

Succes iedereen !!
Mag ik me ook aansluiten? Ik ben bezig met een HBO-master. Ga komend jaar mijn laatste jaar in, werk 4 dagen op papier, wat in de praktijk neerkomt op 5 dagen. Ik moet nog 1 opdracht inleveren die ik in deze vakantie (nog 2 weken) af wil ronden. Dan een praktijkgericht onderzoek waarvoor ik het onderwerp al heb en ik eigenlijk in de komende 2 weken ook alvast literatuur wil lezen. En nog een paper met aansluitend een interview om af te studeren. In principe heb ik nog een heel schooljaar voor deze onderdelen maar liefst wil ik op de helft van het schooljaar ongeveer klaar zijn.

Ik heb inmiddels een datum en moet dus over 2 weken mijn eerste concept verslag inleveren (paniek! paniek!)

Vorige week de meta-analyse van de literatuur afgerond en nu druk bezig met de statistische analyse. Ik heb op dit gebied een van de grootste patiëntenstudies (er is er 1 groter). Ter illustratie ik heb qua grootte naar 1/3 van het aantal patiënten gekeken dat tot nu toe geanalyseerd zijn (15 studies). Resultaten leken significant (Joepie!) maar ik moest wel nog even corrigeren voor een belangrijke meewegende factor: en poef toen waren mijn resultaten verre van significant (p=0.9). Dat wordt een stevige discussie schrijven en morgen even kritisch kijken of het aan mijn methode ligt of dat ik gewoon een nieuw 'baanbrekend' resultaat heb.

Vandaag vanaf 9 uur, exclusief lunch-pauze best lekker bezig geweest. Met als resultaat: ik ben gaar en zie alleen nog maar nummertjes en kleurtejs
Als je bang bent dat alles in de soep loopt, neem dan een pannetje mee.
Ik zit echt tegen het einde aan, nog een week of twee en dan is het misschien af! Positief nieuws, maar ik heb er even helemaal geen zin meer in (misschien ook omdat ik het officieel werkloos zijn nog even wil uitstellen). Ik moet in mijn referenties alle paginanummers van de artikelen vermelden, en dan bedoel ik het exacte paginanummer waar ik de informatie vandaan heb gehaald. Kutklusje, maar voor 2 van de 3 hoofdstukken inmiddels af.

Verder moet ik inhoudelijk nog wat dingen aanpassen in hoofdstuk 2, en heb ik vrijdag een gesprek over hoofdstuk 3 en de conclusie. Niet veel werk meer dus!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven