Werk & Studie alle pijlers

Scriptie motivatie topic!

28-01-2014 15:53 305 berichten
Wie is er net als ik momenteel ook bezig met zijn scriptie? Het lijkt me leuk om een ''lotgenoten'' topic te hebben waar we elkaar motiveren. Ik heb ook een bericht gezet op het topic de laatste loodjes maar helaas is het op dat topic erg rustig.

Vandaag had ik mij voorgenomen om drie uurtjes aan mijn scriptie te zitten. Helaas is het mislukt omdat ik andere hele belangrijke dingen opeens moest doen in het huishouden (scriptie ontwijkend gedrag). Ik moet over een uur al richting werk dus ook vanavond gaat er niks van komen. Morgen weer een dag werken en hoop morgenavond er vol tegenaan te gaan!

Ik hoop dat er meer forummers zijn die het leuk vinden om mee te schrijven op dit topic!
Alle reacties Link kopieren
Goed bezig Hoshi, ik moet ook toegeven dat die laatste lotjes zwaar zijn (maar het voelt wel meer als vooruitgang dan sommige andere momenten)
Als je bang bent dat alles in de soep loopt, neem dan een pannetje mee.
Meld me ook graag voor een stukje motivatie en/of delen van frustratie

Heb een goedgekeurd plan van aanpak klaarliggen en moet nu dan echt beginnen met mijn onderzoek. Ik studeer MWD en doe een onderzoek op het gebied van online hulpverlening (het inzetten van zelftests om meer specifiek te zijn) binnen een GGZ-instelling.

Valt me nog niet mee..., dus het lijkt me fijn om samen met jullie te sparren, elkaar te motiveren waar nodig, etc.

Had eigenlijk een studiedagje gepland, maar vooralsnog heb ik nog niks op papier gekregen.... Het wil even niet...., staar nu al zo'n 3 uur naar dit scherm... Misschien er eventjes tussenuit....?!
Vandaag weer een positief gesprek gehad Als ik dit commentaar verwerkt heb, heb ik alle hoofdstukken in principe op orde! Volgende week vrijdag heb ik weer een gesprek over de hele scriptie, dus moet nog even mijn best doen om het snel te verwerken

@Neweve: Je onderzoek klinkt uitdagend! Ik duim voor je dat je het over twee weken af hebt!

@ LindaT: Hup hup! Aan het werk! Het begin is het moeilijkst!

@ mnieske: Hoe gaat het met inlezen? Wordt je onderwerp al een beetje concreet?

@ Evangeline: Gefeliciteerd met je baan :D :D
@linda, welkom en nu niet meer lezen maar aan de slag!

@ hoshi, goed bezig!

De methode en resultaten staan op papier, volgende week eerst discussie uitwerken (ounten heb ik al genoteerd) en dan de implementatie. Ik vind het wel een fijn gevoel dat er eindelijk een einde aan komt

Mijn begeleider heeft nog geen commentaar gegeven op het eerste stuk (maar goed eerder deed hij hier ook een maand met veel aandringen over). Gelukkig heb ik wel een paar meelezers gevonden zodat de taalkundige fouten er in ieder geval uit zijn
Wat trouwens echt een pluspunt is aan een scriptie aan een Nederlandse instelling, is dat je op welk moment dan ook je scriptie kan indienen. In België heb je twee (drie als je alleen een scriptie hebt: januari) momenten: in mei en in augustus. Op een bepaalde datum moet je het dan indienen en verdedigen gebeurt ca. twee weken later. Deadline niet gehaald betekent wachten op de volgende deadline, eerder indienen kan niet (toch niet aan mijn uni). Ben toch wel af en toe jaloers op jullie (en veel vrienden in NL) geweest, het lijkt mij heerlijk om in te dienen wanneer jij wil en niet wanneer je instelling dat wil. Maar gelukkig ligt het indienen al twee maanden achter me

Heel veel succes allemaal!
Mijn onderzoek ligt wegens omstandigheden helaas een beetje stil. Ik hoop dat ik het komende week weer op kan pakken, maar dat is even afhankelijk van hoe alles verder gaat verlopen. Ik heb wel nog steeds de bedoeling om dit schooljaar af te studeren.
Ik heb na een heel collegejaar aanklooien eindelijk een onderzoeksopzet die is goedgekeurd, maar ik heb er nu echt totaal geen zin meer in. Ik werk naast mijn scriptie alleen maar 5 uur in het weekend en heb al mijn vakken al gehaald. Krijg al buikpijn bij de gedachte aan dat onding.
Fijn om te horen dat er bij sommige mensen ook bijna een einde aan komt... Dat lijkt nu nog zo ver weg nog voor mij.

Het 'geen zin' hebben is zo herkenbaar... Ik merk wel dat wanneer ik op momenten dat ik 'minder streng' ben voor mezelf dit helpend is. Heb niet te hoge / onrealistische verwachtingen van jezelf, maar hou het ook leuk. Je mag best lief voor jezelf zijn en op z'n tijd zorgen voor de nodige ontspanning!!

Inmiddels een eerste gesprek gehad met mijn scriptie-adviseur. Beetje jammer dat hij vervolgens zijn eerste afspraak niet nakomt...., zal hem er maar eens attent op maken en zelf weer verder...

Bezig met een enquête. Zou moeten lukken deze week...
Zo vandaag mezelf na een tegenslag (iets met verlengen contract en niet werkende pasjes) een flinke schop gegeven. De discussie staat. Nu nog de implementatie/conclusie en alle figuren op orde. Het gaat lekker snel

@ lindaT, voordeel van bijna klaar zijn is dat ieder ding een afronding betekent. Nieuwe vragen kan je in 'aanbevelingen' zetten en hoef je niet/minder over na te denken. Voor mij is het nu echt lijstjes afstrepen, dat motiveert wel. Wat voor een soort onderzoek doe je?

@mnieske:

@beunhaas, de eerste stap is gezet. Nu de rest nog. Is er een specifieke reden dat je geen zin meer hebt. Je hoeft trouwens geen 24 uur per dag aan de slag he! Een lange lunchpauze/rondje lopen kan vaak een hoop inspiratie en energie opleveren.

Algemene tip: schrijf zoveel mogelijk tussendoor al op (achtergrond, methode, vragen/rare punten) het kost wat tijd maar aan het eind is het combineren en aanvullen en dat werkt best lekker.
@mnieske: balen zeg, hopelijk komt alles goed!

@Beunhaas: Ik ken het gevoel. Houdt het doel in gedachten: als je dit afgerond hebt, ben je klaar! En wees inderdaad niet te streng voor jezelf. Soms hoef je er niet een hele dag aan te werken, maar kan je ook tegen jezelf zeggen dat je een uur bezig gaat, en daarna iets anders gaat doen waar je wel blij van wordt. Al die uurtjes samen zorgen er dan toch voor dat je een heel eind verder komt!

@LindaT: Ook voor jou komt het afronden elke dag een beetje dichterbij! Succes met je enquête!

@neweve: Goed bezig! Zo fijn als het allemaal samenkomt hè?

Ik moet in mijn laatste hoofdstuk nog drie dingetjes wat beter uitwerken, dat ga ik vandaag doen . Het vervelende aan mijn onderwerp is dat het zeer actueel is (recentelijk een wetswijziging doorgevoerd) en dat er dus juist nu allemaal nieuwe uitspraken over zijn en nieuwe artikelen over geschreven worden. Ik blijf dus bezig met het nieuwste van het nieuwste erin te verwerken... Mijn hoofdtekst moet echter vandaag af, dus na vandaag zit er een 'stop' op de nieuwe dingen. Ik ben alleen steeds bang dat ik wat over het hoofd zie en dat ik bepaalde dingen helemaal verkeerd begrepen heb/dat mijn visie op hoe de wetswijziging uit zou pakken inmiddels achterhaald is.

Mijn begeleider gaat, als ik dit laatste hoofdstuk af heb, het als geheel doorlezen, en daarna zal ik waarschijnlijk nog een paar kleine aanpassingen moeten doen. Van wat ik van hem begrepen heb, gaat het hem er met name om dat het 'leest' als één geheel, en dat de inleiding en de conclusie de lading dekken. Hopelijk komt daar niet al te veel werk meer van ;)

Hebben jullie ideeën over hoe je een creatieve, inspirerende, de-lading-dekkende, pakkende, in google-vindbare titel bedenkt?
Beetje weinig vooruitgang geboekt afgelopen week..., werksituatie liep even niet zo lekker, dus mijn hoofd stond er even niet naar. Deze week dan maar een nieuwe poging. Ga de Pomodoro techniek maar eens proberen. Dus even een takenlijstje maken en een lijstje met dingen die ik ga doen ter ontspanning (die laatste lukt prima Ook het feit dat ik over 5 dagen 2,5 week vakantie heb motiveert me wel. Heerlijk vooruitzicht!

Zijn er deze week nog medestanders, zodat we elkaar een beetje kunnen 'steunen'?

Succes allen met het begin, het middenstuk of de laatste loodjes....., we komen er wel!!
Hopelijk gaat het deze week beter LindaT! Je hebt in mij in ieder geval een medestander. Ik heb de complete versie 1 ingeleverd, en krijg daar vanmiddag commentaar op. Dat commentaar wil ik graag deze week verwerken, zodat ik eind deze week mijn scriptie in kan leveren! Het komt ineens heel dicht bij
@Hoshi: wat fijn om een 'bondgenoot' te hebben gevonden :-) Hoe is het je vergaan vandaag. Zinnig commentaar gekregen wat goed te verwerken is hoop ik..?! Heel veel succes hier mee in ieder geval.

Had zelf een prima dagje. Mijn enquête ligt nu bij mijn stagebegeleidster alvorens hij 'online' gaat. Verder veel literatuur tot me genomen. Ben voor vandaag verzadigd... Morgen weer vol goede moed verder.
Goed bezig LindaT!

Heb zeker fijn commentaar gehad! Het is grotendeels commentaar om het iets leesbaarder te maken, inhoudelijk vrijwel niets wat ik nog aan moet passen! Mijn begeleider had nog niet mijn hele tekst kunnen lezen, maar is tot pagina 30 van 45 o.i.d. gekomen. Morgen krijg ik de rest terug. Ondertussen ben ik al bezig geweest met het commentaar verwerken. Eind deze week nog één gesprek waarin we gaan beslissen of het definitief af is!
Super Hoshi! Fijn dat je aanpassingen grotendeels betrekking hebben op de leesbaarheid van je stuk en niet de inhoud. Gaat dus helemaal goed komen met je verhaal. Lijkt me een mooi vooruitzicht een definitieve versie van mijn scriptie op tafel. Super, nog maar even doorzetten dus! Succes!

Ook ik ga weer flink aan de slag vandaag. Hopelijk verloopt het niet zo spoedig als gisteren.

Alle medestanders: ook vandaag weer veel succes!!
Weer een goede dag gehad LindaT?

Ik heb al het tekstuele commentaar wat ik had gekregen verwerkt. Morgen de resterende pagina's ophalen en de laatste inhoudelijke dingetjes aanpassen. Dan donderdag alles nog een keer goed doorlezen en vrijdag inleveren :D
Goed bezig Hoshi. Hier moet ik eigenlijk ook nog wat commentaar verwerken. Textueel heb ik nu verwerkt maar inhoudelijk lukt me niet (moe en een hoofd vol snot). Kortom vandaag een bankhang dagje en morgen beter.
Ja hoor, had gisteren weer een prima dagje. En vandaag wil het ook wel lukken (is ook 'heerlijk' weer voor het schrijven van een scriptie...

Voor de 'ervaringsdeskundigen' onder ons: Hebben jullie misschien wat tips voor me. Ik ben bezig met mijn literatuuronderzoek, maar ik merk dat ik af en toe zo veel informatie vind/zie dat ik erin verzand. Hoe hebben jullie je literatuuronderzoek aangepakt?

@Neweve: Rustig aan dan maar vandaag en hopelijk morgen weer 'fit' verder!

@Hoshi: Succes met de laatste aanpassingen vandaag!
@ Neweve: vervelend zeg. Ik heb het helaas ook een beetje te pakken. Hopelijk kan ik vanmiddag nog even wat gedaan krijgen

@ LindaT: Mijn scriptie is ook een literatuuronderzoek. Ik heb het ongeveer als volgt aangepakt:

- Onderwerp bedenken (in mijn geval: vergelijking tussen oud en nieuw recht op bepaalde punten) en daaromheen een concepthoofdvraag opstellen;

- Artikelen lezen en samenvatten (vaak is een stuk van een conclusie kopiëren voldoende), of anders in twee zinnen even de strekking opschrijven zodat je later terug kunt vinden voor welk onderdeel van je scriptie dat deel nuttig is;

- Een eerste schrijfplan maken: hoofdstukindeling, in ongeveer twee alinea's wat mijn doel was en wat mijn voorlopige conclusie was (ca 2 pagina's);

- Dit bespreken met mijn begeleider om groen licht te krijgen over het globale idee

- Schrijfplan concretiseren: paragraafindeling met een puntsgewijze samenvatting van wat ik in elke paragraaf wilde behandelen.

Doordat ik de artikelen al samengevat had, had ik wel een redelijk idee van welke paragrafen nuttig konden zijn in een hoofdstuk. De samenvattingen van de artikelen heb ik gebruikt om uit te vinden wat de hoofdartikelen waren over deze deelonderwerpen, zo'n drie per paragraaf. Stukjes uit deze artikelen heb ik gekopieerd in een apart document gezet (vergeet niet de referentie er gelijk bij te zetten), zodoende kreeg ik een vrij helder idee wat in elke paragraaf moest komen te staan, en wat een echt nuttige paragraaf zou zijn. Van elke paragraaf een voorlopige conclusie gemaakt. Daarvan een voorlopige hoofdstukconclusie gemaakt, en daarvan uiteindelijk een uitgebreide (ca. 2,5 pagina) voorlopige scriptieconclusie. Deze scriptieconclusie uiteindelijk als opzet gebruikt voor mijn inleiding.

- Tweede schrijfplan ingeleverd (ca. 5 pagina's) ruim een halve pagina over de doelstelling, 1,5 pagina met:

* hoofdstuk 1

** paragraaf 1

*** onderwerp A

*** onderwerp B, enz.

- De puntsgewijze opsomming per paragraaf en het document met de stukjes van de artikelen heb ik uiteindelijk als leidraad voor mijn scriptieparagrafen gebruikt.

- Nadat ik de grote lijn van de paragraaf op papier had staan, ben ik door de samenvattingen van de artikelen die ik al had gemaakt gegaan, om te kijken of er nog een artikel was waarin dat onderwerp behandeld werd, welke een nuttige toevoeging kon geven.

Het is veel werk in het begin, maar doordat ik dit als voorbereiding had gedaan, was het mij heel duidelijk welke informatie wel en niet relevant was voor mijn scriptie, en uiteindelijk kon ik heel snel de hoofdstukken schrijven omdat ik eigenlijk alles al in mijn hoofd had zitten, de grote lijnen al had geschreven, en het alleen nog maar een kwestie van invullen was.

Hoop dat je er wat aan hebt!
@Hoshi: Super dat je dit wilde delen met me. Lijkt me wel een goede leidraad die ook voor mij zou kunnen werken. Dank!

Andere tips zijn nog steeds welkom
Ik heb vrijdag mijn definitieve scriptie ingeleverd! Krijg over ongeveer anderhalve week mijn cijfer :D
@ Hoshi, geweldig. Goed bezig

@ Linda: houd alles goed bij en overzichtelijk. Dus je zoekwoorden, de manier waarop je artikelen opslaat/beheert. Verder niet echt een tip.

Ik ben vorige week flink ziek geweest. Vrijdag wel definitief groen licht gehad. Vandaag gestart met commentaar verwerken maar het is lastig mezelf te motiveren en sommige dingen duren gewoon langer om te verwerken.
Morgen 'moet' mijn scriptie naar de drukker zodat de exemplaren op tijd bij alle begeleiders zijn. Helaas heb ik van de meeste begeleiders nog geen inhoudelijk commentaar gehad... Vandaag dus begeleiders aan het bellen om wat meer duidelijkheid te krijgen.

Begeleider 1 belt me terug, begeleider 2 krijg ik niet te pakken en van begeleider 3 heb ik net het nummer gevonden.

Ik had het allemaal anders willen doen dit jaar, in etappes stukken opsturen zodat ik eerder het commentaar binnen had. Helaas is het, mede door externe omstandigheden, niet zo gelopen. Nu dus aan de slag met wat ik heb.
Heb niet heel veel gemist in mijn vakantie zie ik...

Ben er even 2 weken heerlijk tussenuit geweest. Nu weer langzaamaan in de juiste modus zien te komen...

@Hoshi: Ingeleverd, super! Al een cijfer?

@Neweve: Hoe staat het ervoor? Heb je je deadline, naar tevredenheid, gehaald?

Zijn er ook nog mensen die nog heel lang bezig zijn met hun scriptie..., of ben ik de enige.... ;-(
Ik ben klaar! Had een 7 gekregen uiteindelijk. Nu druk aan het solliciteren In totaal ben ik zo'n anderhalf jaar bezig geweest met mijn scriptie(s), dus je bent niet de enige LindaT. Gewoon lekker door blijven gaan!

Veel succes allemaal!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven