Lijf & Lijn alle pijlers

kayla itsines

02-02-2015 10:07 1612 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi dames,

Ik wil heel graag starten met kayla itsines haar progamma van 3 maanden, (ga alleen niet gelijk haar voedingsprogamma ook volgen ben wel op dieet 1600 kcal en in evenwicht) maar het lijkt mij dus hartstikke leuk om met een clubje van zo 6 meiden te beginnen om zo ervaringen te kunnen delen en ons beklag te kunnen doen. Haha iets met gedeelde smart....

Ik heb zelf de drie boeken op mijn computer staan dus kan het proberen te mailen naar diegene die mee willen doen
@ Ayraa, welkom!

Het is hier soms heel rustig en soms heel druk, je komt net in een rustig moment binnen! Maar leuk, welkom!

Wel een slim idee van die circuits 2 keer. In het begin kwam ik daar ook ongeveer op uit, alleen nu in week 5 tm 8 lukt dat echt niet meer (bij mij in elk geval). Sommige circuits gaan wel 2 keer, maar soms zit er bijvoorbeeld 3 minuten springtouwen en 40 jump lunges etc in, en dan ben ik blij als ik het anderhalf keer doe. Wel fanatiek van je als jij het zo blijft doen, maar dan doe je waarscijnlijk wel op een gegeven moment te veel!

@de anderen: waar zijn jullie? Ik heb jullie nodig! Merk dat ik er even geen zin meer in heb, en waar ik eerst om de dag,zonder weekendpauzes de workouts achter elkaar plakte, doe ik nu denk ik anderhalve week over 3 resistance trainingen. Wel met elke dag een soort van LISS er tussendoor, maar toch. Na week 6 benen bijvoorbeeld, begin je weer met week 5 benen. Nu had ik tussendoor flink hardgelopen als LISS, en had dus gisteren echt geen zin om alweer vol benen te gaan doen. Dat moet vandaag wel gaan gebeuren, anders geef ik het op!
@Ayraa, welkom! Heb je geen timer op je telefoon?

@fiets, ik kom snel weer actiever meeschrijven hoor! Ik wilde eigenlijk deze week weer opnieuw beginnen met Kayla, maar die eerste week na de vakantie is zo druk geweest dat ik er niet aan toe ben gekomen Gewoon echt niet dus, als ik eens tijd over had lag ik uitgeput op de bank haha. Gezond eten heb ik wel meteen weer opgepakt.

Ik denk dat ik morgen alvast de full body van week 1 doe, dan zondag LISS en maandag begin ik weer bij het begin. Merk wel dat ik mezelf even eens schop moet geven hoor, er nu voor kiezen om niet opnieuw te beginnen lijkt veel makkelijker dan gewoon weer een workout doen.

Ik vind die planning van Kayla ook niet altijd even handig, twee keer legs achter elkaar is ook niet echt mijn ding. Maar toen ik in die weken zat gooide ik de workouts gewoon om als het niet goed voelde. Ik heb ook wel eens een workout later in de week gedaan omdat een bepaalde spier niet goed voelde, ik wilde echt niet te hard pushen. Straks blesseer je jezelf en dan ben je nog verder van huis.
Uhm... stuff... and things
Hallo allemaal

Ik ben er ook hoor, maar ik doe niet zoveel Kayla op het moment. Hardlopen had/heeft prioriteit en ben ook weer in het werkritme aan het komen. Mijn plan is wel 2x p.w. Kayla, 2x hardlopen, 1x HIIT. Als het weer meezit kan er nog een LISS inzitten, maar hoeft niet per se.

@Ayraa, welkom! Geen timer op je telefoon? Kookwekkertje? Je bent wel goed bezig zo te lezen! Hopelijk gaan de medicijnen je schildklier wel helpen. Veel succes!

@Groenefiets, consistentie is het belangrijkst, dus ik zou me niet al te druk maken als het allemaal niet precies gaat zoals in het boekje. Soms is het ook gewoon niet in te passen. En je bent toch echt nog wel bezig tussendoor lees ik. Is het vandaag nog gelukt? Helpt het om een planning voor de week te maken? Soms gaat het ook gewoon even minder. Ben je ook weer druk aan het werk?

@Kruidentheetje, ik voel je hoor met die werkdrukte ik geef mezelf de tijd om erin te komen. Vandaag zou ik hardlopen, maar het is zo'n schijtweer, daar begin ik niet aan Heb je lekker vakantie gehad? Goed dat je gezond eten weer hebt opgepakt!
Ik heb wel een timer op mijn telefoon hoor, maar was gewoon te lui om die te gebruiken, moet je die aanzettend en meteen aan de slag maar omdat ik zoveel commentaar kreeg heb ik vanochtend toch maar de timer aangezet achteraf gezien wel goed! Ik deed vandaag legs & cardio van week 4, en had na 2 keer circuit 1 nog 2 minuten over! Dus ben aan een derde ronde begonnen. En met circuit 2 merkte ik juist dat ik al op 5 minuten zat toen ik nog maar 1 ronde had gedaan. Dus voortaan toch maar de timer gebruiken :-)

Vond het een heel zware les! En kijk op tegen de commando's

@fiets: wat jammer dat je je motivatie een beetje lijkt te verliezen. Heb je uiteindelijk nog de benen gedaan? Niet opgeven hoor! Je bent al heel ver gekomen.

@kruidentheetje: lijkt me inderdaad belangrijk om gewoon goed naar je eigen lichaam te luisteren. Dan maar omgooien, maar als je nog middenin je spierpijn zit moet je die spiergroep echt rust geven. Herstel is groei toch :-)

@tinypotato: lekker schema heb jij, phoe!
Volgens jullie ook het eetgebeuren van Kayla?

Ben benieuwd namelijk wat jullie allemaal eten op een dag.

Ik ga donderdag weer vrolijk verder met week 4. Heb nu een beetje een eigen indeling aangezien ik ook nog twee keer naar de sportschool ga.
quote:mieksie schreef op 08 september 2015 @ 14:29:

Volgens jullie ook het eetgebeuren van Kayla?

Ben benieuwd namelijk wat jullie allemaal eten op een dag.

Ik ga donderdag weer vrolijk verder met week 4. Heb nu een beetje een eigen indeling aangezien ik ook nog twee keer naar de sportschool ga.

Nee, ik volg niet het eetgebeuren van Kayla. Heb er ook nooit naar gezocht eigenlijk dus geen idee wat haar eetplan precies inhoudt. Maar ik weet zelf best redelijk wat gezond eten is en de laatste tijd kan ik me er ook nog eens aan houden Af en toe iets lekkers in plaats van elke dag, ik kook elke avond zelf met verse producten, probeer iets kleinere porties te eten omdat ik geneigd was veel te eten. Tegenwoordig maak ik trouwens ook veel 'snacks' zelf. Bijvoorbeeld havermoutmuffins met banaan en ei etc. Daarvan weet ik tenminste precies wat er in zit. Laatst had ik worteltaart gemaakt, de gezonde variant. Veel wortels, havermout. Geen suiker toevoegen. Was hartstikke lekker! Wat overblijft geef ik weg of vries ik in. Maar meestal eet vriendlief alles op

Wat ik vandaag bijvoorbeeld heb gegeten:

O: 200 gram magere kwark met 20 gram 4-granen muesli

T: (halve schep) eiwitshake na arms & abs week 4

L: 3 volkoren boterhammen met 3 plakjes kipfilet en wat mosterd

T: plakje zelfgemaakte appelkoek (gemaakt met havermout)

T: restje broccoli van gister

A: zelfgemaakte (zilvervliesrijst) nasi met kip en een gebakken ei

T: soms een klein stukje chocola (en soms wat meer ), nog een beetje kwark, een stukje ontbijtkoek of nog een cracker met kipfilet.

Als ik het invoer kom ik qua calorien meestal rond de 1500/1600 uit.

Helaas ben ik nog geen gram afgevallen op de weegschaal (heeft denk ik te maken met mijn schildklierafwijking, maar ik ga gewoon door want ik voel me goed).

Veel succes met week 4! Ik heb legs&cardio en arms&abs beide alweer achter de rug, vond ze ontzettend zwaar. Ik wil deze week nog de full body doen en een keer zelf naar de sportschool om mijn krachtoefeningen op peil te houden.
Oeps, ik ben nog steeds niet begonnen Morgen start ik echt echt echt. Beloofd!

Trouwens nog even op de weegschaal gestaan en zelfs nog wat afgevallen ondanks dat ik geen bbg heb gedaan. Ik ben nu 4 kilo kwijt sinds het begin. Het is niet veel, maar ik ben er wel heel blij mee.

@Ayraa, ik viel in het begin ook niet of nauwelijks af. Moet je ook niet teveel willen denk ik, spieropbouw en vetverbranding gaat doorgaans niet zo goed samen heb ik begrepen.
Kruidentheetje, ondertussen begonnen? Wat goed dat je al 4 kilo bent afgevallen!

Ik probeer inderdaad maar niet meer op de weegschaal te staan. Vriend vindt me wel strakker geworden heb afgelopen week 2 keer legs&cardio en arms&abs gedaan van week 4.

Aankomende week beginnen met week 5.
Uhm, ik zeg niets Wat erg dit. Moet vandaag werken (thuiswerkdagje), als ik klaar ben trek ik meteen mijn sportkleding aan, het is maar een half uurtje...

Jij bent in ieder geval lekker bezig ayraa! Week 5 is een pittige, dus succes alvast haha.
Ach kruidentheetje, ik snap best dat de motivatie soms even moeilijk te vinden is. Maar goed dat je vandaag je sportkleding aan gaat trekken, zet 'm op

Ik ben klaar met legs&cardio week 5, phoe inderdaad erg zwaar. Had moeite met de burpees 15 keer achter elkaar. Moet eerlijk zeggen dat ik af en toe even een adempauze heb genomen tijdens de circuits. Wel netjes de stopwatch stil gezet ik zag er wel tegenop, vond het moeilijk mezelf te motiveren.
Hey allemaal,

Ik doe ook al een tijdje de BBG. Ik heb best wel wat sportervaring, maar ben een tijdje terug gestopt met dansen en begonnen aan trainen in de sportschool, maar dat vond ik al snel niet meer leuk. Ik ben begonnen met de pre-training die ik soms al pittig vond. Ik zit nu ondertussen in week 10. Ik ben klein en smal, maar merkte dat er steeds wat meer bleef 'plakken'. Ik weet zelf niet zo heel goed of ik nou effect zie of niet. Ik heb er dagen tussen zitten dat ik denk: oh ja, volgens mij heb ik een strakkere buik, maar heb er ook soms dagen tussen zitten dat ik het niet zie.. Soms denk ik dat het aan mijn eetpatroon ligt. Ik eet niet superveel, maar probeer wel gezond en gevarieerd te eten. Ik heb dit niet aangepast sinds ik aan de BBG begonnen ben. Mijn probleem is dat ik heel graag brood, pasta en rijst eet en de inspiratie ook totaal niet vind om andere dingen te maken zonder deze koolhydraten. Dat geeft mij geen voldaan gevoel. De voorbeelden die Kayla in haar boekje noemt lust ik niet allemaal en ik krijg het ook niet opgebracht om in de ochtend een eitje te pocheren. Hebben hier meerdere dames 'last' van? Ik heb namelijk het gevoel dat ik zonder dit aan te passen dus ook stil blijf staan.

Vanaf week 9 viel het me overigens erg zwaar. Je traint dan niet meer je overall body maar steeds 28 minuten delen van je lichaam, dus alleen benen op maandag, armen op woensdag en buik op vrijdag. Dit gaat me een heel stuk slechter af dan de weken ervoor.

Mochten jullie me een beetje kunnen motiveren en misschien ideeën hebben over op welke manier ik toch dat vetlaagje eraf krijg met misschien lekkere koolhydraat-arme gerechtjes hoor ik het héél graag.
Het lijkt me btw ook wel eens leuk om zo'n meet-up te doen die je vaker op de FB van Kayla ziet. Is er iemand naar de bootcamp van haar in A'dam geweest?
Hoi Kleine88, jij bent al super goed bezig!

Zelf heb ik mijn eten een klein beetje aangepast, maar ik ben niet koolhydraat arm gaan eten. Ik eet meer havermout, ontbijt tegenwoordig met kwark ipv brood. Dat soort aanpassingen. Oh, en ik probeer minder te snoepen en snaaien ik maak mijn eigen gezonde snacks. Qua avondeten aten we altijd al vers.

Heb je foto's gemaakt van je lichaam toen en nu? Ik denk dat als je die naast elkaar zet, je wel degelijk verandering ziet.

Vanmorgen arms & abs van week 5 gedaan. Mijn armen verzuurden echt ontzettend snel, dat maakte het wel lastig haha. Maar heb mijn best gedaan. Wilde het eigenlijk niet doen, maar toch even gewogen. Ben een halve kilo afgevallen ben ik erg blij mee, beter dan niets.
Hey ayraa,

Jij ook goed bezig, precies, beter dan niets! En je moet ook onthouden dat spiermassa zwaarder is dan vetmassa, dus dat het heel goed kan dat je op een bepaald moment zelfs gaat bijkomen. Maar dan zie je ook aan je lichaam dat het strakker wordt.

Ik kan me week 5 nog heel goed herinneren, die vond ik ook zo pittig!

Snoepen probeer ik ook steeds minder te doen, maar dat deed ik al niet echt veel en vind dat ik mezelf af en toe ook gewoon wat lekkers moet gunnen

Ik denk dat ik ook meer tijd moet gaan nemen om goed te ontbijten. Het gaat altijd snel snel en eet mijn boterhammen vaak onderweg naar mijn werk op (slecht..I know).

Ik heb inderdaad foto's gemaakt. Ik zie wel een heel klein beetje verschil, maar heb niet het gevoel dat het vetrandje rond mijn buik verminderd is, waar ik het juist voor doe.. Mijn buik, benen en armen voelen wel strakker aan (armen juist dikker geworden door spieren) en mijn conditie is een beetje verbeterd.

Ik heb vandaag mijn arms training van week 10 echt niet kunnen afronden. En maandag merkte ik ook al tijdens de legs training dat het echt niet ging. Mijn lichaam wilde gewoon niet. Ik kreeg mezelf niet meer omhoog. Daar had ik ook al last van tijdens week 9. Daarvoor niet. Nu is het ook vanaf week 9 dus elke training een specifiek onderdeel (ma legs, woe arms, vrij abs) en dat blijkt me echt ontzettend zwaar te vallen..

Mag ik je vragen welke gezonde snacks je maakt? En je havermout en kwark, met wat eet je dat?
Ja Kleine88, ik weet dat spiermassa zwaarder is dan vet. De weegschaal is ook niet leidend voor mij maar nu in het begin is het toch wel fijn dat het getal omlaag gaat

Ontbijt is altijd heel belangrijk zeggen ze. Ik ontbijt nu bijna elke ochtend met kwark en muesli (zonder suiker). Af en toe weleens boterhammen, soms een pannenkoek, soms een mugcake maar meestal met kwark. Mugcake is trouwens ontzettend lekker, ik eet dat alleen op dagen dat ik résistance doe (en dan niet altijd). Heel makkelijk recept: halve banaan, 1 ei, wat lijnzaad, halve schep eiwitten, alles mixen en dan 2 minuten in de magnetron.

Misschien de foto's eens aan een ander laten zien? Ik zelf zag ook geen verschil maar mijn vriend vindt dat ik wel duidelijk wat strakker ben geworden.

Wat lastig dat die weken zo zwaar worden. Ik denk dat het belangrijkste is dat je in ieder geval doorgaat als de 7 minuten nog niet om zijn. Soms als ik niet meer kan dan ga ik net een wat langzamer of doe een net wat minder zware oefening dan die ik eigenlijk moet doen.

Ik maak bijvoorbeeld havermout appelkoek. http://uitpaulineskeuken. ... koeken-van-havermout.html

Ook havermoutmuffins. http://chickslovefood.com/healthy-bakse ... utmuffins/

Worteltaart. http://www.fitwithmarit.nl/food/gezonde-wortelcake/

Dat soort dingen op die sites vind je nog veel meer gezonde recepten.
Hi meiden, ik ben er weer!

Twee weken heerlijk vakantie gevierd, zonder BBG en met chocola en chips..... Toch wel een beetje opgelet hoor, gewoon gezond ontbijt ipv alleen maar croissantjes.

Voor de vakantie heb ik nog op de valreep week 12 afgemaakt, dus maandag begin ik vol nieuwe energie weer opnieuw met BBG 1.0. Ik heb er zin in!

Ik voelde me trouwens veel fijner in bikini dit jaar. Zeker als ik mezelf vergelijk met andere moedertjes haha. ik ben echt gemotiveerd om weer door te gaan! Hopelijk kom ik ook aan m'n LISS nu het weer slechter begint te worden. Dat zal nog een kleine uitdaging worden in de herfst /winter. Maar dan ga ik weer hardlopen denk ik.
The only workout you'll regret, is the one you didn't do
Net klaar met arms & cardio van week 5. Ondanks verkoudheid ging het goed! Alleen 15 burpees achter elkaar heb ik toch wel moeite mee

Hoi Rono! Wat fijn dat je je fijner in bikini voelde! Daar hoop ik ook op

Ik vind LISS ook heel moeilijk met al die regen. Laatst heb ik 45 mins rondgehuppeld in de woonkamer voor de tv omdat het regende, was best leuk

Succes maandag!
@Rono, wat leuk zeg dat je je zo goed voelt! En heerlijk vakantie gehad! Hoe was de HIIT nog gegaan, heb je daar je weg in kunnen vinden? Ik ben deze week weer begonnen met week 1, maar ik doe maar 2 BBG's per week en 1x HIIT omdat ik ook nog hardloop. Dus ik sla de benen over.

@ayraa, hoe maak jij je mugcake? Ik heb nog geen fijn recept kunnen vinden, eigenlijk ben ik afgehaakt na een mislukte poging, maar ik denk dat dat kwam doordat ik een verkeerde mok gebruikte die zelf heel veel warmte opnam (zo'n ouwe blauwe van Blueband, heb met die Blueband borden ook altijd hetzelfde in de magnetron, bord wordt heel heet, boterham nog half bevroren ) Ik heb gister lekker vegan bananenbrood muffins gebakken. Best goed te eten, maar mag wat luchtiger, qua smaak prima. En ik maak ook wel eens blissballs. Wat goed dat je vriend al verschil ziet bij je, dan ga je dat zelf zeker ook zien in de komende weken!

@kleine, het is toch niet slecht om je boterhammen onderweg naar je werk te eten? Het is misschien wel goed om je wat bewuster te zijn van je eetmomenten. Ik neem mijn ontbijt ook in de auto onderweg naar werk. Ik ben 's ochtends (vind ik) best veel tijd kwijt aan eten voorbereiden (lunch en snack) en om dan ook nog te gaan zitten ontbijten. Ik heb een uur reistijd naar mijn werk en best veel stoplichten en vervolgens file, dus ik ontbijt rustig in de auto hoor

Voel je je weer wat beter? Als je lichaam zo moe is, eet je dan genoeg? Je kan dit ook een tijdje bijhouden in een app zoals My Fitness Pal als je er meer zicht op wil krijgen. Ik eet ook regelmatig havermout en kwark. Door beide heen kan je van alles en nog wat gooien, kokossnippers, fruit (ik heb altijd bevroren fruit in de vriezer, de doosjes van de AH vind ik lekkerder dan de jumbo, daarvan heb ik mango, ananas en aardbei en een grote zak biologische bosvruchten waar van alles in zit. En noten en zaden of gedroogd fruit kan je er doorheen doen, cacao, banaan of ander vers fruit, muesli door de kwark. Door de havermout kan je ook notenboter doen. Je kan eindeloos variëren! Ik doe met de havermout vaak ook een halve appel raspen en dat meekoken en dan lekker met kaneel en rozijnen. Een meet-up lijkt me ook een keer leuk. Ik pocheer ook nooit een ei, maar lust wel een zacht gekookt eitje met avocado op geroosterd brood. Roerei maken gaat ook heel snel.

Volgens mij is niemand hier naar de bootcamp in Amsterdam geweest. Ik heb wel veel filmpjes ervan gekeken.

@kruidentheetje alweer begonnen?

Ik mis ook @mijnfietsisgroen....
@tinypotato: voor de vakantie heb ik een paar keer HITT gedaan. Op de Tacx fietsen in de woonkamer. Ideaal! 30/30 sec en dan 10 min lang. Dan ben ik echt wel kapot. En dan nog 30min rustiger aan voor LISS.

Blissballs wil ik ook nog steeds een keer proberen. is er nog steeds niet van gekomen.

Meet-up lijkt me ook erg leuk! Wel jammer dat we nu richting herfst /winter gaan en het weer dan minder wordt om buiten de oefeningen te doen.

In Amsterdam ben ik ook niet geweest, maar door die bootcamp ben ik wel bekend geworden met Kayla Itsines (ik zag het op fb voorbij komen). Zou leuk zijn als ze volgend jaar nog een keer komt!
Zo, de eerste resistance zit er weer op. ik had gedacht dat nu ik weer opnieuw begin, week 1 wel heel gemakkelijk zou worden, maar dat viel toch nog tegen hoor. Ik ben bang dat ik morgen weer gewoon spierpijn heb. Ik heb het nu ook wel iets zwaarder gemaakt met een hoger opstapje/bankje en iets zwaardere gewichten.

Ik ben in ieder geval blij weer in het ritme te zitten
Hallo

Het is me dan ein-de-lijk gelukt om weer te beginnen Omdat ik vorige keer best last heb gehad van mijn knieën (heeft zeker 4 weken geduurd nadat ik stopte met bbg voordat het helemaal over was) heb ik besloten om eerst de 4 weken pre-workout te doen. Even kijken waar ik sta met mijn spieren en kracht en hopelijk een iets betere opbouw dit keer.

Nou ja, ook met de pre-workout kun je best stuk gaan hoor Zojuist de eerste resistance weer gedaan en het was heerlijk (nou ja, in de laatste 2 rondes heb ik me afgevraagd waarom ik dit ookal weer wilde doen? ) Ik heb zeker weten spierpijn morgen, lekker!

Mijn uithoudingsvermogen viel me reuze mee, ik was bang dat er niets meer van over was na die lange pauze, maar ik kon zeker merken dat die 10 weken die ik eerder heb voltooid niet helemaal voor niets zijn geweest.

Ik kom dus weer meeschrijven hoor! Eerdaags even een andere insta account maken voor een extra stok achter de deur.
Hi Kruidentheetje, leuk dat je ook weer terug bent!

Ik ben ook nog steeds van plan om een andere IG account aan te maken, speciaal voor BBG, maar eigenlijk wil ik dan eerst wat progress foto's hebben:)

Ik baal nog steeds dat ik mn eerste foto's kwijt ben geraakt. De 'oudste' foto's die ik nu heb, zijn van 8 weken BBG, dus dan zie je nauwelijks verschil met nu.
Oh das balen Rono! Maar misschien zien anderen wel verschil met de foto's van 8 weken en hoe je nu bent? Zelf zie je het toch minder snel geloof ik. Ik heb nog wel mijn begin foto's, maar zou nu eigenlijk ook weer foto's moeten maken. Ga ik deze week nog even doen!

Oh ja, ik wil, als mijn lijf het toestaat, misschien gelijk HIIT erbij gaan doen. 3x resistance, 3x LISS en 1x HIIT is het plan voor de komende tijd. Ik wil de HIIT dan combineren met een LISS zodat ik wel echt 1 rustdag per week heb, maar welke volgorde zou het beste zijn? Eerst LISS en dan HIIT of andersom?
Ik ga nu ook gelijk verder met HITT, 1 a 2x per week. Dat combineer ik dan ook met LISS.

Ik weet niet wat beter is, maar ik doe eerst warming up, dan 10 -15 min HITT, en daarna nog 30 minuten LISS.

Ik fiets dan. Dus eerst HITT fietsen, dan daarna nog 30 min rustig(er) fietsen. Ik doe vooral eerst HITT, zodat ik het maar weer achter de rug heb haha :D
Volgens mij houden meer die volgorde aan, eerst HIIT en dan LISS, maar heb je daar wel puf voor als HIIT zo uitputtend is?

Ik heb een instagramaccount aangemaakt Ik heb mijnfietsisgroen gevonden, wie zit er nog meer op? Ik heb even bij haar volgers gespiekt, maar daar word ik geen wijs uit haha. Ik ben, hoe orgineel , herbalteabbg, dus als iemand interesse heeft? En nu maar eens kijken of ik dat een beetje bij kan houden (kan ik gelijk mijn belabberde engels oefenen whaha).

Ik heb trouwens onmeunig veel spierpijn Oké, ik geef toe, het is niet zo erg als die allereerste keer bbg, maar ik weet wel weer even dat ik getraind heb hoor

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven