Napraattopic deel 35

03-09-2015 15:01 3039 berichten
Alle reacties Link kopieren
Beste forummers,

Op verzoek een link naar de OP (openingspost) vanwege een te lange OP.

Lees hier de OP van het Napraat topic

Als blijkt dat er teveel onduidelijkheid bestaat en de OP niet gelezen wordt, dan zal de OP weer terug gezet worden.

Let op: Ook de huisregels zijn in het Napraattopic gewoon van toepassing.

Veel napraat plezier!

Met vriendelijke groet,

Community Manager Viva en Viva Mod.team

"I'm busy holding myself together with tape and glue", dr. Miranda Bailey.
quote:fashionvictim schreef op 12 september 2015 @ 13:25:

Maar heeft dat type dat nu loopt te stalken inmiddels een ban hier, of loopt die hier gewoon nog vrolijk rond?Als het stalken buiten het forum plaats vindt niet. Het beleid van Viva is in al die jaren al dat zij niet verantwoordelijk zijn voor wat er buiten het forum gebeurt. Aan de ene kant terecht, maar het voelt dubbel.
Ik vraag me af hoeveel mensen er nou eigenlijk gestalkt worden. Zou iedereen het melden of zijn er ook die zulke berichten negeren en meteen verwijderen?

Het lijkt me nuttig als wel iedereen melding doet om een beeld te krijgen van de omvang en of het om een of meer stakkers gaat.
quote:Moiren_ schreef op 12 september 2015 @ 13:28:

[...]

Als het stalken buiten het forum plaats vindt niet. Het beleid van Viva is in al die jaren al dat zij niet verantwoordelijk zijn voor wat er buiten het forum gebeurt. Aan de ene kant terecht, maar het voelt dubbel.Ja, herkenbaar, ik vond het destijds ook onbegrijpelijk dat mijn kwelgeesten hier gewoon steeds terug konden blijven komen. Maar ik snap ergens ook wel dat het niet te handhaven is.
Am Yisrael Chai!
FG welkom terug!

Eens met FV wat betreft internetverloedering en de k.tbaan die moderating is. Ook ik heb elders ervaring als moderator, en ik ben ermee gestopt omdat het echt steeds lastiger wordt, en het is ook maar gewoon vrijwilligerswerk he. Ik vraag me af of hier buiten Sanne iemand iets betaald krijgt, al is het een onkostenvergoeding. Zo gaat dat nou eenmaal op fora, er is geen geld voor.

Zeker op een groot forum als dit modereer je al snel op stafjes, je kunt niet alles lezen. En flinke discussies die groepsgewijs worden opgestookt (zoals deze discussie eigenlijk ook), daar valt niet tegen op te modereren. Als forummer heb je het gevoel monddood gemaakt te worden door het gegum, als moderator heb je het gevoel door een lawine overvallen te worden en je kunt alle beledigingen niet eens bijhouden. Dan haak je vanzelf af hoor, ook al ben je een goeie mod die 98% van de tijd de sfeer op een forum goed weet te houden.

Zoals de posts van Sharon vanmorgen, dat is eigenlijk zuigen richting het beleid hier, terwijl iedereen wel begrijpt dat voor oproepjes van Viva een ander beleid geldt dan voor gewone forummers (some are more equal than others). Daar kun je gewoon niets mee dan gummen, jezelf herhalen en uiteindelijk bannen, helaas. Sorry Sharon dat ik jou nu als voorbeeld noem terwijl jij je niet kunt verdedigen, er zijn veel meer voorbeelden te noemen maar dit was nog vers en daarom helder.

Neemt niet weg dat het geen oplossing is vanuit de moderators, om alles maar te gummen daar, mensen te verwijzen naar hier en dan hier niet officieel op te reageren. Zo stookt het vuur alleen maar meer op.

Wat betreft de veranderingen van het forum: dit soort onvrede is toch al jaren oud? Tien jaar terug vonden dergelijke rellen ook al plaats he...
quote:feow schreef op 12 september 2015 @ 12:04:

[...]

Als op napraat niet was besproken dat er een klein edoch fel groepje op actueel maar eens fors tegengeluid moet krijgen was het nooit zo geweest dat actueel weer meerstemmig/meningig werd. En waren de mods niet bewust van het feit dat actueel ervaren werd/wordt als een giftige modderpoel.

En waren sommige mensen niet heband en/of niet intens vals geworden omdat ze ineens niet meer een podium voor schreeuwerig met slechts meejuichstanders hadden.

Dus ja, het is allemaal de schuld van napraat.

Niet allemaal. Maar er is zeker wel iets raars gaande.

Leo had trouwens een andere reden. Maar wel toevallig dat dit allemaal tegelijk gebeurde.

Op een vroeger forum kwamen er eens allemaal gebande viva mensen.

Een paar ervan werden ook zo persoonlijk. We wisten niet wat ons overkwam. Eigenlijk precies wat hier gebeurde: Gehint naar echte namen, pb's van nieuwe nicks met scheldpartijen en griezelig gecombineerde info uit posts van jaren, jagen op bepaalde forummers (dus al postte zo iemand in een topic over koken, dan was dat ook belachelijk en dan met een groepje steeds)

Volgens mij is een forum voor sommigen een plek waar hun slechtste kant naar boven komt.

En het is best een creepy idee dat het dus geen fase was maar dat keurige veertigers/sters zich hiermee bezighouden nu nog.
quote:yette schreef op 12 september 2015 @ 13:29:

Ik vraag me af hoeveel mensen er nou eigenlijk gestalkt worden. Zou iedereen het melden of zijn er ook die zulke berichten negeren en meteen verwijderen?

Het lijkt me nuttig als wel iedereen melding doet om een beeld te krijgen van de omvang en of het om een of meer stakkers gaat.Tuurlijk wordt alles gemeld.
quote:Moiren_ schreef op 12 september 2015 @ 13:28:

[...]

Als het stalken buiten het forum plaats vindt niet. Het beleid van Viva is in al die jaren al dat zij niet verantwoordelijk zijn voor wat er buiten het forum gebeurt. Aan de ene kant terecht, maar het voelt dubbel.Tja, heel terecht. Ik kan ook wel roepen dat ik via FB wordt lastig gevallen door iemand van hier, maar zie dat maar eens te bewijzen. Ze kunnen daar simpelweg niets mee. Wel kunnen ze iets met pm's die hier verstuurd worden, dus als je zo'n rare pm krijgt moet je dat altijd melden. Juist niet je inbox dichtgooien!
quote:yette schreef op 12 september 2015 @ 13:29:

Het lijkt me nuttig als wel iedereen melding doet om een beeld te krijgen van de omvang en of het om een of meer stakkers gaat.

Ik heb 1 stalker gehad die ik echt een beetje eng vond, omdat dat oa telefonisch gebeurde en dat dus betekende dat via dit forum mijn privé gegevens op straat lagen bij mensen die kennelijk vanwege het forum min of meer geobsedeerd door mij waren. Dat voelde heel naar.

Ik heb ook 1 persoon gehad die steeds buiten het forum contact met me zocht terwijl ik daar totaal niet van gediend was. Die heb ik op een gegeven moment gewoon genegeerd, maar dat is echt heel erg lang door gegaan.
Am Yisrael Chai!
quote:marana schreef op 12 september 2015 @ 13:33:

[...]

Tja, heel terecht. Ik kan ook wel roepen dat ik via FB wordt lastig gevallen door iemand van hier, maar zie dat maar eens te bewijzen. Ze kunnen daar simpelweg niets mee. Wel kunnen ze iets met pm's die hier verstuurd worden, dus als je zo'n rare pm krijgt moet je dat altijd melden. Juist niet je inbox dichtgooien!

Nee, dat klopt.

Maar andere instanties kunnen er wel wat mee.
quote:yasmijn schreef op 12 september 2015 @ 13:32:

[...]

Tuurlijk wordt alles gemeld.Ik hoop het.
quote:fashionvictim schreef op 12 september 2015 @ 13:29:

[...]

Ja, herkenbaar, ik vond het destijds ook onbegrijpelijk dat mijn kwelgeesten hier gewoon steeds terug konden blijven komen. Maar ik snap ergens ook wel dat het niet te handhaven is.

Ja, heel objectief gezien wel. Aan de andere kant weet ik van mijn gevalletje toen dat meerdere forummers last hadden van die ene en dat ook allemaal bij de toenmalige mod gemeld hadden, onafhankelijk van elkaar.

Ik denk dat je in dat soort situaties als modteam toch stevig in overleg moet met toen te handelen. Het ging niet om scheldpartijen, maar om serieuze bedreigingen.

Misschien moet Viva in dat soort gevallen gegevens verstrekken, zodat er aangifte gedaan kan worden oid. Ik weet het niet.

Ik denk wel dat het belangrijk is dat Viva dit soort dingen serieus gaat nemen en er een strak beleid op zet. Al dan iet achter de schermen.
quote:Moiren_ schreef op 12 september 2015 @ 13:38:

[...]

Ja, heel objectief gezien wel. Aan de andere kant weet ik van mijn gevalletje toen dat meerdere forummers last hadden van die ene en dat ook allemaal bij de toenmalige mod gemeld hadden, onafhankelijk van elkaar.

Ik denk dat je in dat soort situaties als modteam toch stevig in overleg moet met toen te handelen. Het ging niet om scheldpartijen, maar om serieuze bedreigingen.

Misschien moet Viva in dat soort gevallen gegevens verstrekken, zodat er aangifte gedaan kan worden oid. Ik weet het niet.

Ik denk wel dat het belangrijk is dat Viva dit soort dingen serieus gaat nemen en er een strak beleid op zet. Al dan iet achter de schermen.

Degene waar ik last van had daarvan was inderdaad ook bekend dat die meerdere personen op die manier stalkte. Ik vind het wel een goed idee van je, maar ook dat is niet te doen omdat Sanoma natuurlijk weer gebonden is aan privacywetgeving.

Maar er zou wel iets van beleid moeten zijn dat als meerdere mensen aangeven door dezelfde persoon lastig gevallen te worden, dat er bijvoorbeeld dan van Viva uit een melding naar de provider of desnoods politie gaat. Maar daar dient tegelijk het volgende probleem zich alweer aan: de politie is al helemaal hopeloos ontoereikend uitgerust om met cyberellende om te gaan.
Am Yisrael Chai!
quote:fashionvictim schreef op 12 september 2015 @ 13:29:

[...]

Ja, herkenbaar, ik vond het destijds ook onbegrijpelijk dat mijn kwelgeesten hier gewoon steeds terug konden blijven komen. Maar ik snap ergens ook wel dat het niet te handhaven is.

Toen achteraf bleek hoeveel forummers er last hadden van die ene, heb ik me wel afgevraagd waarom Viva hiervoor de kop in het zand heeft gestoken. Ik vind dat in sommige gevallen de bescherming van de grote groep belangrijker is dan de rechten van die ene. Het heeft mij toen nog een ban van twee weken gekost, omdat ik het openbaar maakte op het forum en dat laster was.

Bij gevalletje twee werd er ook niets gedaan, totdat er een mod bedreigd werd.
quote:Moiren_ schreef op 12 september 2015 @ 13:42:

[...]

Toen achteraf bleek hoeveel forummers er last hadden van die ene, heb ik me wel afgevraagd waarom Viva hiervoor de kop in het zand heeft gestoken. Ik vind dat in sommige gevallen de bescherming van de grote groep belangrijker is dan de rechten van die ene. Het heeft mij toen nog een ban van twee weken gekost, omdat ik het openbaar maakte op het forum en dat laster was.

Bij gevalletje twee werd er ook niets gedaan, totdat er een mod bedreigd werd.Te maf voor woorden.
quote:fashionvictim schreef op 12 september 2015 @ 13:42:

[...]

Degene waar ik last van had daarvan was inderdaad ook bekend dat die meerdere personen op die manier stalkte. Ik vind het wel een goed idee van je, maar ook dat is niet te doen omdat Sanoma natuurlijk weer gebonden is aan privacywetgeving.

Maar er zou wel iets van beleid moeten zijn dat als meerdere mensen aangeven door dezelfde persoon lastig gevallen te worden, dat er bijvoorbeeld dan van Viva uit een melding naar de provider of desnoods politie gaat. Maar daar dient tegelijk het volgende probleem zich alweer aan: de politie is al helemaal hopeloos ontoereikend uitgerust om met cyberellende om te gaan.Een IP adres is heel snel te achterhalen uiteraard. Ook van berichten die via FB worden gestuurd.
In ieder geval. Ik ben blij dat ik een besluit heb genomen vandaag en dat dat goed is uitgepakt.

Kunnen we nu weer over tot de orde van de dag? Ik heb zin in bergen gezelligheid en slap geouwehoer. Maakt mij niet uit waar het over gaat, als het maar positief is en we elkaar weer kunnen vinden.

Peace sisters!!!
Na een paar weken zwijgen kan ik het toch niet laten om even te reageren.

Het probleem zit hem gewoon in het bizar slecht modereren hier op het forum. Ze modereren hier te laat, te slecht en ik heb het idee dat de moderators echt geen idee hebben wat ze aan het doen zijn.

Als ik bijvoorbeeld kijk naar het forum van Tweakers dan wordt daar behoorlijk strak gemodereerd. Dit voorkomt een hoop ellende. Ook heb je daar gewoon 1 of 2 moderators die verantwoordelijk zijn voor een sub forum. Dit voorkomt dat je als moderator alle onderwerpen in de gaten moet houden en zorgt ervoor dat je redelijk vlot in kunt grijpen als het uit de hand dreigt te lopen. Overigens is ook daar het merendeel van de moderators vrijwilliger.

Commentaar op het modereren wordt gewoon beantwoord en ook naar gebruikers wordt fatsoenlijk en inhoudelijk gecommuniceerd in tegenstelling tot wat hier gebeurd. (Ik heb hier laatst iets meegemaakt waar de honden geen brood van lusten)

Nou is Tweakers misschien het andere uiterste maar ik ben op meerdere fora actief en op viva is de moderatie toch wel met afstand het meest belabberde wat ik tot nog toe heb gezien.
De wereld draait op koffie
Commentaar op het modereren wordt gewoon beantwoord en ook naar gebruikers wordt fatsoenlijk en inhoudelijk gecommuniceerd in tegenstelling tot wat hier gebeurd. (Ik heb hier laatst iets meegemaakt waar de honden geen brood van lusten)

Dat gebeurt wel vaker hier.

En communicatie is niets anders dan wijzen op de staffunctie en verder word je als een kleuter uitgegumd in het modtopic.
in het verleden waren er ook meerdere moderators (toen nog angels genoemd) die ieder eigen pijlers hadden waar ze modereerden.

ik heb ook het idee dat het toen beter ging dan nu. ze hadden meer overzicht.
Ik ben het woord voor woord eens met FV.

Ik kom hier al een jaar of 12/13 inmiddels. En dit blijft een terugkerend ding. Er is altijd gezeik op de mods. Ik ben ook ergens anders mod geweest en het is een kutbaan. Je doet het nooit goed, je grijpt of te laat in, volgens de ene groep, of te vroeg, volgens de andere groep, iedereen zou het beter doen dan jij en iedereen heeft er een mening over. Terwijl het vaak lastig is, want je kunt niet iemand wegsturen omdat hij nou eenmaal dom is met een kutpersoonlijkheid, als er geen regels overtreden worden.

Daarnaast denk ik idd dat internet gewoon een breder publiek trekt en idd meer domme mensen. En die domme mensen pleuren ongegeneerd al hun onderbuikgevoelens op internet, zonder censuur, want 'vrijheid van meningsuiting'. Dat die vrijheid van meningsuiting bestaat is een feit, maar dat dat ook een grote verplichting en verantwoordelijkheid met zich meebrengt dat wat je zegt anderen niet onnodig hoeft te kwetsen en dat je je mening niet hóeft te uiten ook al mag het wel, dat beseffen heel veel mensen zich niet. Dat een mening een mening is en eigenlijk nergens op slaat als hij gebaseerd is op een gevoeletje, dat beseffen ook steeds meer mensen zich niet. Dat de realiteit en cijfers weleens anders kunnen zijn dan hoe jij je voelt ook niet. Maar iedereen is even slim (je bent gewoon ánders intelligent, als je een IQ van 80 hebt, zegt men dan tegenwoordig) en iedereen mag overal wat van vinden. Een dialoog is zo'n beetje onmogelijk, met het heen en weer gooien van meningen zonder te luisteren, zonder je eigen mening te onderzoeken en zonder open te staan voor argumenten en zonder zelf argumenten te gebruiken.

Maar aan de anderen kant: stalkers heb ik hier nog nooit gehad. Nooit haatmail, nooit gedoe. Ik meng me er gewoon niet in, breekt de pleuris uit, dan zoekt men het maar uit, in dat opzicht is het voor mij wel 'maar internet'. Ik heb welgeteld 1 forummer op facebook, en ik ben niet te vinden. Ik denk dat er max 10 forummers zijn met wie ik weleens contact heb gehad buiten het forum om. Dat zijn stuk voor stuk mensen waar ik goed over nagedacht heb of daar een risico aan zit of niet. Als je je iets afzijdig houdt krijg je minder last. En ik schuw echt niet om mijn mening te geven. Ik ben alleen nauwelijks te stalken, want onvindbaar.
quote:Morrigan- schreef op 12 september 2015 @ 14:50:

in het verleden waren er ook meerdere moderators (toen nog angels genoemd) die ieder eigen pijlers hadden waar ze modereerden.

ik heb ook het idee dat het toen beter ging dan nu. ze hadden meer overzicht.

Nee, dat was niet zo. Dat is uitgelopen op grote rellen.

Er waren angels die privégegevens van forummers uitwisselden en zo nodig gebruikten.

Ook is er een mailwisseling uitgelekt tussen angels over forummers.

Te bizar voor woorden.
Maar als moderatieteam zou je juist het goede voorbeeld moeten geven. Als moderatieteam zet je de toon en je ziet nu dus wat er gebeurt als de toon niet goed is.

Ik heb het gevoel dat de moderators eigelijk helemaal geen zin hebben om te modereren en ik ben persoonlijk van mening dat ze er dan beter mee kunnen stoppen.

Dit is ook de reden dat ik gestopt ben met het reageren op het forum. Als de moderators er geen zin in hebben dan heb ik ook weinig zin om verder iets toe te voegen aan dit forum.
Beste allemaal op het napraat topic.

Ik heb gisteren het account van Bromelia laten verwijderen, dit was mijn eigen besluit. Dat het samen viel met het verwijderen van het account van Lady V, en dat daar door een hele ophef is ontstaan is heel erg jammer.

Ik ben nooit online op het viva forum bedreigd, ook niet via facebook, ik heb geen viva forumleden op mijn facebook.

Sorry voor alle ophef die hier ontstaan is.

Ik heb alleen mijn account opgezegd vanwege alle onrust die hier al een tijdje heerst, vooral op actueel.

Het is ook erg jammer dat Lady V vertrokken is.

Met vriendelijk groet De échte Bromelia.
Fen, ik ben heel blij dat je er weer bent.

Modereren is inderdaad een kutbaan(tje). Je doet het nooit goed en krediet krijg je vaak nauwelijks.

Maar wat me verbaast aan het viva forum dat zo groot is en waarvan ik zou denken dat het professioneel is, is dat het soms lijkt alsof het beleid heel zwalkend is. Misschien is dat in de ogen van viva niet zo, maar dan zijn ze in ieder geval niet in staat om duidelijk te maken waar ze dan voor staan. Of ze zijn niet bereid dat te doen, daar lijkt het ook vaak op.

Zoals Yasmijn ook zegt, ze schepen je af met een standaard berichtje waar je niets voor koopt.

Misschien zouden ze eens in gesprek moet gaan met een groep vaste forummers over het beleid en hoe dat uitgevoerd wordt. Net zoals een tijdje geleden, dat mensen mee mochten schrijven over de inhoud van de viva. Maar dan in een besloten omgeving met een goede afspiegeling van het publiek hier.
quote:Sidroht schreef op 12 september 2015 @ 14:51:

mensen pleuren ongegeneerd al hun onderbuikgevoelens op internet, zonder censuur, want 'vrijheid van meningsuiting'. Dat die vrijheid van meningsuiting bestaat is een feit, maar dat dat ook een grote verplichting en verantwoordelijkheid met zich meebrengt dat wat je zegt anderen niet onnodig hoeft te kwetsen en dat je je mening niet hóeft te uiten ook al mag het wel, dat beseffen heel veel mensen zich niet. Dat een mening een mening is en eigenlijk nergens op slaat als hij gebaseerd is op een gevoeletje, dat beseffen ook steeds meer mensen zich niet.

Uiteindelijk is het aan de mods om een desbetreffend bericht te verwijderen. Nogmaals; zij kunnen de sfeer beïnvloeden en ongewenste reacties verwijderen. Het is hún forum dus zij bepalen.

Zelfs op geenstijl wordt nog beter gemodereerd dan hier.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven