Lijf & Lijn alle pijlers

Afvallen

12-09-2015 10:15 37 berichten
Alle reacties Link kopieren
Beste allemaal,

2 jaar geleden is het allemaal begonnen. Ik was 1,66 en 108 kilo! Van de een op de andere dag was ik er helemaal klaar mee en heb ik mijn oogkleppen afgedaan. Meteen vanaf dat moment ben ik gaan letten op mijn eetpatroon en veel gaan sporten. Een jaar later was ik 33 kilo afgevallen. Er is nooit meer een kilo bij op gekomen.

We zijn nu weer een jaar verder en nu wil ik nog heel graag een laatste 10 kilo afvallen! Wat ik ook maar doe, het wil er niet meer af. Het is zo frustrerend, want ik sport veel, eet weinig en snoep niet. Ik ben er echt een beetje boos over!

Iemand met een zelfde ervaring en misschien met tips?

Bedankt!

Groetjes
Ik lees dat je nog geen/weinig krachttraining doet. Ik denk dat dat je gaat helpen en ook wat je eet langzaam gaan opvoeren.

Heb je je BMR al eens berekend? Dat is wat je lichaam nodig heeft om alleen maar in leven te blijven als je heel de dag niks doet (dus niet opstaan, douchen, werken, sporten, het huis stofzuigen enz. enz.) Dat kun je bijvoorbeeld hier doen. Jij hebt dus zo'n 1500kcal nodig om enkel en alleen je lichaam te laten functioneren, maar daarbij heb je nog dagelijkse bezigheden én je sport. Daarvoor heb je zo'n 2300-2400kcal nodig per dag. Om af te vallen zou je tussen de 1800 en 2000 kcal kunnen eten. Het zal heel onwennig en misschien wel eng voelen om meer te gaan eten, maar je zult er na verloop van tijd wel baat bij hebben. Begin anders maar met 50 of 100 kcal erbij, doe dit een week en dan weer wat erbij.

Wat doe je aan sport? Met cardio bouw je weinig op behalve je uithoudingsvermogen. Met krachttraining spreek je je spieren aan. Je wordt sterker en je lichaam wordt meer gevormder. En spieren vragen energie, dus je metabolisme gaat omhoog. Maar om goed te krachttrainen moet je wel voldoende energie hebben en dus goed eten. Misschien is het goed om je hier eens in te verdiepen, krachttrainen (ook voor vrouwen) is momenteel best 'hot' dus er staat ook veel informatie op internet. Misschien kunnen ze je in de sportschool ook goed helpen.

Daarnaast vind ik persoonlijk HIIT (high intensity interval training) effectief voor vetverbranding, maar ook hiervoor moet je zorgen dat je lichaam gezond en sterk is en dat je voldoende eet. Anders wordt je alleen maar moe en futloos en val je ook niet af.

Een normale portie havermout is trouwens 30-50g droge havermout.

In 250g kwark zit maar +/- 125kcal, dat is echt veel en veel te weinig.

Ik denk dat jij amper boven de 1000kcal per dag komt dus daar mag echt wat bij!

Tips voor wat je nog mist in je eetpatroon:

Gezonde vetten (bijvoorbeeld avocado, noten en zaden, zalm, makreel, olijven enz.)

Koolhydraten (bijvoorbeeld volkoren granen, peulvruchten/bonen/linzen, (zoete) aardappels enz.)

Eiwitten (vlees bijvoorbeeld kip, vis, rundvlees, varkensvlees of vleesvervanger zoals tofu, tempeh enz.)

Misschien is het een idee om je salade 's avonds af te wisselen met warm eten. En door je salade dus wel elke dag iets van vis of kip of vleesvervanger te doen en wat noten/zaden (geroosterde pijnboompitten, zonnebloempitten, pompoenpitten, walnoten) of een paar handjes kikkererwten, olijven, wat zongedroogde tomaten. Je kan ook feta kaas proberen.

Tussendoor zou je een handje gemengde noten kunnen nemen of 1 soort noten zoals amandelen.

Ook voor je andere maaltijden zijn natuurlijk veel alternatieven en aanvullingen mogelijk. Lekker een paar geroosterde volkoren boterhammen met avocado en gekookt eitje. Of hou je van gerookte zalm? Hummous kun je kopen of maken, ik vind dat heel lekker met avocado. Als je vlees eet, bijvoorbeeld kipfilet of rosbief o.i.d. lekker aanvullen op je brood met komkommer, tomaat, paprika, sla...wat je wil. Of je maakt een wrap van ei, of een gewone wrap. Of een pastasalade, rijstsalade, quinoasalade, peulvruchtensalade. Nouja....de mogelijkheden zijn eindeloos en zo krijg je ook vele meer voedingsstoffen binnen!

En natuurlijk onwijs goed gedaan met de 33kg die eraf zijn, dat is echt een prestatie! Ik denk dat het nu tijd is om over te gaan op een andere tactiek.
quote:evien schreef op 12 september 2015 @ 10:32:

Als je te weinig eet val je ook niet af

Want?

Jupiter, weet je hoeveel je binnenkrijgt in kcal? Ik vind het van een lijstje altijd erg moeilijk in te schatten hoeveel iemand eet. En eet je elke dag hetzelfde, of heb je ook dagen dat je meer eet?

Als je minder energie binnenkrijgt dan je gebruikt, zou je in principe af moeten vallen. Dat kan eventjes stilstaan en schommelingen door vocht en maag-/darminhoud kunnen ook een paar kilo uitmaken; maar als je consequent onder je verbruik eet en je valt niet af, dan is er iets mis.
Weet je wat pas conflictvermijdend is? Wereldvrede.
Goed advies van tinypotato
Hallo Tinypotato,

Bedankt voor je super uitgebreide reactie. Dat kan ik enorm waarderen.

Sporten, met name hardlopen en wielrennen. Heb een tijd veel bootcamp gedaan. Tot het moment dat ik veel te intensief trainde, ik viel flauw en kreeg blessures. Toen heb ik me uitgeschreven en ben ermee gestopt. Ik zit nu aan te denken om een degelijke sportschool te zoeken, met begeleiding wat betreft de oefeningen. Crossfit is ook iets wat ik overweeg.

Ik besef me nu wel dat ik een veel te eenzijdig eet en dus te weinig calorieën binnen krijg. Ik tel mijn calorieën en zit vaak tussen de 800 en 1200. Hangt er vanaf wat mijn bezigheden die dag zijn. Bedankt voor je tips, ik kan hier echt wat mee. Ik ga meer vetten en miss een klein beetje koolhydraten toevoegen. Vooral die koolhydraten vind ik nog wel lastig. Maar kan altijd voor de gezondere variant zoals peulen kiezen.

Wat betreft die tactiek, dat klopt denk ik. Mijn lichaam is misschien wel helemaal gewend geraakt aan mijn manier van eten. Miss moet ik nu de boel eens helemaal omgooien. Dit beangstigd me ook, omdat maar 10% van de mensen die zijn afgevallen, het nieuwe gewicht weet vast te houden. Ik ben enorm gemotiveerd om NOOIT meer dik te worden. Maar miss dat ik daarom nu juist te obsessief bezig ben, en zo mijn doel voorbij loop. Dat kan natuurlijk ook niet de bedoeling zijn van het geheel.
Iemand die de helft van jouw oorspronkelijke gewicht weegt (52 kg) en zelfs iets langer is dan jouw lengte verbruikt bij weinig activiteit (zittend leven) ongeveer 1800 calorieën, bij normale activiteit (2 à 3 keer per week een uurtje wandelen) 2000 calorieën, en iemand die 3x per week krachttraining doet verbruikt 2200 calorieën. Mooier kunnen we het niet maken. Je zal, als je op je streefgewicht bent, nooit veel méér kunnen eten, of je moet halve dagen gaan sporten de rest van je leven.

Laat staan iemand van jouw gewicht. Als je werkelijk eerlijk bent in je berekening en alles, elk snoepje en wolkje melk in de koffie tot op de gram berekent (FYI: salade van AH bevat 400 tot bijna 900 calorieen(!)) dan zou je van je dieet moeten afvallen. De enige andere mogelijkheid is dat je een stofwisselingsaandoening hebt. Laat dit nakijken bij een arts.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
‘Mensen met obesitas kunnen niet goed vermageren’ - Het Nieuwsblad
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Dat je flauwviel had toch een eyeopener moeten zijn? En meer eten was dan een betere oplossing geweest dan stoppen met sporten, lijkt me

Echt heel knap dat je zoveel bent afgevallen, maar ik ben inderdaad bang dat je je doel zo een beetje voorbij streeft, door ongezond bezig te zijn. Je wilt toch niet alleen slank zijn voor mooi, maar vooral ook voor gezond? Dan zul je ook gezond moeten eten, lijkt me.

Tinypatato geeft lekkere voorbeelden.
Later is nu
Goede tips van Tinypotato To! Maar ik vind het ook geen verkeerd idee om je huisarts en een diëtiste te raadplegen.
quote:jupiter123 schreef op 12 september 2015 @ 15:02:

Hallo Tinypotato,

Bedankt voor je super uitgebreide reactie. Dat kan ik enorm waarderen.

Sporten, met name hardlopen en wielrennen. Heb een tijd veel bootcamp gedaan. Tot het moment dat ik veel te intensief trainde, ik viel flauw en kreeg blessures. Toen heb ik me uitgeschreven en ben ermee gestopt. Ik zit nu aan te denken om een degelijke sportschool te zoeken, met begeleiding wat betreft de oefeningen. Crossfit is ook iets wat ik overweeg.

Ik besef me nu wel dat ik een veel te eenzijdig eet en dus te weinig calorieën binnen krijg. Ik tel mijn calorieën en zit vaak tussen de 800 en 1200. Hangt er vanaf wat mijn bezigheden die dag zijn. Bedankt voor je tips, ik kan hier echt wat mee. Ik ga meer vetten en miss een klein beetje koolhydraten toevoegen. Vooral die koolhydraten vind ik nog wel lastig. Maar kan altijd voor de gezondere variant zoals peulen kiezen.

Wat betreft die tactiek, dat klopt denk ik. Mijn lichaam is misschien wel helemaal gewend geraakt aan mijn manier van eten. Miss moet ik nu de boel eens helemaal omgooien. Dit beangstigd me ook, omdat maar 10% van de mensen die zijn afgevallen, het nieuwe gewicht weet vast te houden. Ik ben enorm gemotiveerd om NOOIT meer dik te worden. Maar miss dat ik daarom nu juist te obsessief bezig ben, en zo mijn doel voorbij loop. Dat kan natuurlijk ook niet de bedoeling zijn van het geheel.

Hier kan en mag je niet mee sporten. Je teert in op je eigen lijf.

Door zo weinig te eten is je lijf bijzonder efficient met brandstof. Je hebt het waarschijnlijk snel koud want je lichaam investeert niet meer in het warmhouden. Het heeft elke calorie nodig voor de vitale functies. Als je nog meer wilt afvallen zal je nog minder moeten eten maar je snapt hopelijk dat dat geen optie is? Je moet dus eerst je lijf weer in een normale modus zien te krijgen. Dus meer en gezonder eten. Als dat lukt weer sporten en dan zal je ook weer gaan afvallen. Mits er natuurlijk sprake is van overgewicht. Als dat niet zo is dan zal je lijf alle moeite doen om dit gewicht te behouden.

Je kan niet de rest van je leven toe met 800-1200 calorieen, dus als je zo doorgaat zal je binnen vijf jaar weer zijn aangekomen. Op een zeker moment is je wilskracht niet meer genoeg want je lijft schreeuwt om voedsel
@retrostar; De fase van mijzelf voorliegen ben ik al jaren geleden voorbij gedaan 😉. Ik weet dat de salades van de Ah, enorm veel calorieën bevat. Dan spreek ik nog niet eens over alle light producten, optimel en ga zo maar door. Ik heb een totale studie gedaan naar producten met verborgen suikers. Daarom eet ik deze ongezonde 'healthy' producten ook echt niet. Koffie drink in zwart etc. etc. Maargoed, je mag altijd twijfelen aan mijn verhaal. Echter weet ik voor mijzelf dat ik echt niet minder kan eten, dan ik momenteel doe. Ook weet ik heel goed wat ik eet.

@sabbaticalmeds; ik heb het idd ook constant enorm koud. Ik begrijp wat hier niet goed gaat en dat dit onverstandig en ongezond is. Ik loop idd mijn doel helemaal voorbij. Ik ga aanstaande maandag een afspraak maken met een diëtiste en bij een sportschool! Bedankt voor de tips!
Knap hoe ver je gekomen bent!

Ik denk ook echt dat je te weinig eet, je hoeft niet direct 6 boterhammen te eten, maar bouw het eens wat op. Maak een salade met pasta en neem een cracker met mager beleg o.i.d. tussendoor. Iets meer kan ook gezond zijn.
quote:jupiter123 schreef op 12 september 2015 @ 21:07:

@retrostar; De fase van mijzelf voorliegen ben ik al jaren geleden voorbij gedaan 😉. Ik weet dat de salades van de Ah, enorm veel calorieën bevat. Dan spreek ik nog niet eens over alle light producten, optimel en ga zo maar door. Ik heb een totale studie gedaan naar producten met verborgen suikers. Daarom eet ik deze ongezonde 'healthy' producten ook echt niet. Koffie drink in zwart etc. etc. Maargoed, je mag altijd twijfelen aan mijn verhaal. Echter weet ik voor mijzelf dat ik echt niet minder kan eten, dan ik momenteel doe. Ook weet ik heel goed wat ik eet.

@sabbaticalmeds; ik heb het idd ook constant enorm koud. Ik begrijp wat hier niet goed gaat en dat dit onverstandig en ongezond is. Ik loop idd mijn doel helemaal voorbij. Ik ga aanstaande maandag een afspraak maken met een diëtiste en bij een sportschool! Bedankt voor de tips!Ik vergat nog te zeggen dat ik het super vind dat je zoveel bent afgevallen. En goed dat je naar een diëtiste gaat! Ik ben ook blij dat je iets aan onze tips hebt. Ik ben het ook eens met Meds. Ze weet daar heel veel over.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven