Postcrossing, deel 11

08-08-2015 20:04 3006 berichten
Alle reacties Link kopieren
Praat hier mee over postcrossing!

Hoe werkt het?

registreer je op de website en vul je profiel in

vraag op de website een adres aan van iemand ergens over de hele wereld

stuur een ansichtkaart naar dat adres

als de kaart ontvangen is krijg je een 'hurray!' in je mail en dan wordt jouw adres aan een willekeurige ander gegeven

wacht tot je een kaart ontvangt

registreer de ontvangen ansichtkaart in het systeem

Dus regelmatig al dan niet tropisch verrassingen op je deurmat , leuke contacten met onbekenden over de hele wereld, mooie verhalen en mooie plaatjes!

Om te weten welke avonturen wij op postgebied al beleefd hebben (stelt niets voor, maar zo klinkt het misschien beter) zie hier deel 10

Kaartje registreren en je postcardwall

Als je op je postcardwall afbeeldingen van je kaartjes wilt hebben, dan kun je de verzonden kaartjes uploaden totdat ze geregistreerd worden. Voor het uploaden moet je ze scannen of fotograferen. Wanneer je in je lijst 'travelling postcards' kijkt, zie je achter elk adres een groen rondje met een plusje. Als je daarop klikt kun je het bestand (PNG of JPG) uploaden. Wanneer het kaartje geregistreerd wordt, is er ook nog een kans dat de ontvanger het kaartje upload.

Bij registeren vul je eerst het ID in, daaronder zie je een leeg vak. Daarin schrijf je je hurray tekst. (wel zo leuk) wanneer je dan klikt op 'registreren' krijg je nog de mogelijkheid om de afbeelding te uploaden. Dit kun je in principe ook later nog doen, op dezelfde manier als bij travelling postcards.
Later is nu
Haihai

Ik lees jullie berichten, maar het dringt niet goed door. Sorry. Jammer dat er weinig activiteit is!

Snorhaar, welkom terug!

Ik had vandaag weer 2 kaartjes in de bus, maar heb ze nog niet echt bekeken/gelezen. Wel gezien dat er een kaartje met Noorderlicht bij zit. Vind ik erg mooi, daarom staat er een kaartje van bij mijn favorieten. Een kaartje dat ik al ontvangen heb. Toch jammer.

Maar ik ben dus de hele dag op pad geweest en heb even geen puf om me er nog mee bezig te houden.

Morgen weer
Later is nu
Dag ladies!

Hier een rustig PC-weekje. Daardoor ook niet zo actief geweest op het forum, maar ik heb net even alles bijgelezen. Voor meer mensen een rustig weekje blijkbaar, want ik was er snel doorheen. Nou ja, niet voor Labellei met haar zes ontvangen kaarten op één dag. Lekker hoor! Ik zag ook wat snelle hurrays uit Rusland voorbij komen, dat biedt hoop! Mijn kaartje naar Rusland is nu 20 dagen onderweg, dus wie weet... Maar het kan ook zomaar zijn dat het nog eens 20 dagen duurt voordat 'ie alle loodsen en malafide postbodes gepasseerd is. RubyJanne, de verwarring over een Nederlandstalig kaartje herken ik; ik had een paar weken geleden precies hetzelfde bij een kaartje uit België Snorhaar, welkom thuis! Altijd jammer als de vakantie voorbij is, maar nu kun je wel weer lekker postcrossen

Na een paar dagen waarin er niets gebeurde op PC-gebied, had ik gisteren een hurray uit Duitsland (8 dagen). Ontvanger had ik haar profiel staan dat ze half september was uitgerekend, dus ik had haar op de kaart alvast gefeliciteerd met de geboorte en had er al rekening mee gehouden dat de kaart wellicht niet heel snel geregistreerd zou worden. Baby bleek echter nog veilig in de buik te zitten. Gisteren was echter wel de uitgerekende datum, dus wat dat betreft waren mij felicitaties mooi op tijd aangekomen

Vanochtend nieuw adres getrokken en een mooi kaartje uitgezocht om te versturen naar... Armenië! Nieuw land op mijn lijstje, hoezee! Kaartje geschreven, mooie bijpassende postzegels (tja, dankzij mijn miskoop op PMK nu wel weer een enorme voorraad in huis...) en kaartje onder de scanner gelegd. Hé, wat ligt daar onder de scanner. O jee... het kaartje dat ik dinsdag had geschreven naar Zwitserland. En blijkbaar niet op de bus heb gedaan. Maar onder de scanner laten liggen. Dus. Hoezo warhoofd? Zo wordt het natuurlijk nooit wat met die hurrays.... Nou ja, inmiddels liggen beide kaartjes dan toch echt in de brievenbus!!
Hahaha Neliba; die kaart onder de scanner. Nou ja, de Zwitserse krijgt het kaartje nu alsnog.

En wat gaaf: Armenië! Heb ik nog nooit gehad volgens mij.

Jammer dat je nu een dubbel Noorderlicht hebt ontvangen Dreamer.

@HappyOwl234: Hopelijk krijg je vandaag nog een Hurray. En wel vreemd (en irritant) dat die Postcrossers al zo niet op de site zijn geweest. Vakantie kan natuurlijk, maar dan zijn ze hopelijk wel snel terug.

Ik had vanochtend eindelijk weer een Hurray! Hurray! Rusland, na 26 dagen. Ze schreef een blije en uitgebreide Hurray: leuk! En fijn dat er weer een langreizend kaartje is aangekomen. Kaartjes naar China en Rusland zijn toch altijd wel zorgenkindjes.

Ik heb gisteren ook weer 3 nieuwe adressen aangevraagd:

1. Finland: een "grootverzender": heeft een hele rij met specifieke wensen. Was wel even lastig om daar iets voor te verzinnen. Want steeds als ik dacht dat ik een geschikt kaartje had gevonden, bleek ze die al te hebben ontvangen (en iedere keer maar weer die gallery doorworstelen) . Één van haar wensen is "oude foto's met oude trams" en ineens kreeg ik . Want ik heb nog van die oude kaarten van Stad van de Expo en daar zijn ook een paar bij waar nog een tram opstaat. Gelukkig toch nog wat geschikts gevonden dus, pffffff.

2. Japan. Hetzelfde verhaal als hierboven. Ook een grootverzender met specifieke wensen. En ook zij heeft al een aantal geschikte kaarten ontvangen (en ook hier steeds maar weer haar ontvangen kaarten doorworstelen). Ik ben er nog niet helemaal uit. Ik heb wel wat hoor, o.a. Nouvelles Images wil ze wel hebben en die heb ik ook nog op voorraad.

3. Australië, bij Melbourne. Het leukste profiel. Een gezin met 2 kinderen in de kleuterleeftijd.

Ook grootverzenders trouwens. Ze willen gewoon een leuk "familiekaartje" . Ik ga voor Ot en Sien. Vind ik zelf ook leuk om te sturen. Als kind was ik helemaal weg van Ot en Sien. Ik wilde altijd net zo'n jurkje als Sien hebben.

Ik ga dus zo maar even schrijven. Ik mag nu weer één adres trekken vanwege de Russische Hurray. Misschien dat ik dat zo ook nog even ga doen. (En dat zal ongetwijfeld wéér Rusland worden... )
Leuk, een Ot en Sienkaart! Mijn vader werkte bij Wolters Noordhoff en zo kregen wij heel veel schoolboekjes van Aap, Noot, Mies..

Het kaartje uit Finland kreeg ik van een 16 jarig meisje. Vorige week kreeg ik een kaartje van haar 13 jarige zusje Dit meisje heeft nu 2975 kaarten verstuurd, haar zusje zo'n 500 minder. Wel grappig, natuurlijk, maar veel!

Verder een vlag uit Schotland. Ik vraag niet om vlaggen, maar ik vind ze eigenlijk wel heel leuk. Enige wat erop stond was dat het een regenachtige zomer was. Heb een heel verhaal teruggeschreven

Oh.. en m'n giraffekaartje heb ik ook geregistreerd. Voel me een beetje schuldig, dat die weer 3 dagen is blijven liggen, maar toch binnen 16 dagen geregistreerd. Ze is 5 dagen niet online geweest, dus weet het niet eens
Later is nu
Overigens kreeg mijn familie afgelopen week pas het kaartje uit Portugal, dat we 6 weken terug verstuurden

Ik zei al tegen man "Ik weet toch zeker dat het snéller kan!", maar mogelijk wordt in dat kleine plaatsje de brievenbus niet vaker geleegd. Mensen van de camping hebben ons nog wat nagezonden (dochter was oplader van haar laptop vergeten) en die is er alláng.
Later is nu
Oei! Moeten die Finse zusjes dat van hun zakgeld betalen?

Jeetje 60 dagen voor een kaartje uit Portugal. Die was dus nét expired! ik kan me inderdaad nog wel van "vroeger" herinneren dat vakantiekaartjes uit Zuid-Europa er altijd erg lang over deden. Maar anno 2015 moet dat toch echt wel sneller kunnen.

Ja ik hou ook van Ot en Sien en van Cornelis Jetses. De Australische familie wilde ook graag weten welke beroemde kinderboeken je kent van je eigen land. En dan willen ze daar op googlen en zien of daarvan ook iets in Australië verkrijgbaar is.

Ik heb dus zo'n beetje het hele kaartje volgeschreven over Ot en Sien en over de schrijvers en over de achtergrond en over de regio waarin dit speelde (arm Drenthe).

Bij de oude-tram-dame uit Finland heb ik achtergrondinfo gegeven over de Groningse tramgeschiedenis en verteld over de laatste tramplannen die dus toch niet doorgingen.

Voor de Japanse heb ik een "zomerse pudding" met zomerfruit uitgezocht en ondergekwijld (één van haar wensen is fruit).

En ik heb nóg een adres getrokken: Duitsland, gelukkig even geen Rusland (ivm met snelheid en omdat ik sta te springen om Hurrays) . Een leuk profiel, wens is o.a. fietsen en vrolijk en kleurrijk dus ik heb een hele vrolijke fiets-illustratie uitgezocht en geschreven dat ik verheiratet ben met mijn Fahrrad.

Erg productief Postcrossing ochtendje dus. Ik presteer het zelden om 4 kaarten op 1 dag te schrijven, maar het is zowaar gelukt.

Fijne zondag verder!
Ot en Sien en C. Jetses, dat is toch Gronings? Jetses in elk geval, hij woonde in de Grote Kruisstraat ofzo (in elk geval daar in de buurt) De school van dé schoolplaat, met dat aapje bovenop de school en die grote Kastanjeboom ervoor, staat mi ook daar in de buurt (heb ik ervan gemaakt, geen idee of ik gelijk heb )

Ehm.. 6 weken is 'slechts' 42 dagen he
Later is nu
Wat heb je lekker veel geschreven in elk geval!

Ik kwam er van de week achter dat ik van de losse kaartjes niet meer zoveel heb. (nouja, relatief dan) ik heb wel 6 boekjes.
Later is nu
Ik wist dat het iets met een 6 was Dreamer, van je Portugese kaartje. Het was in ieder geval een lange reis. Maar dus nog niet expired, haha.

Ik ging ervan uit dat het verhaal Ot en Sien (Noord)Drents was. Ook vanwege het standbeeld in Roden. Maar ik heb voor de zekerheid nog even gegoogeld vanochtend (ik moet die Australiërs natuurlijk wel de echte feiten vertellen) en o.a. op Wikipedia hebben ze het toch écht over Drenthe.

Op Cor(nelis) Jetses heb ik verder niet gezocht. Maar leuk te horen dat dat een Stadjer was.

Oh en tot mijn grote verbazing had ik zojuist een blije Hurray uit Valencia! Heeft er 5 dagen over gedaan, dat klinkt op zich wel redelijk normaal, maar ik zag dat zijn andere kaartjes uit Nederland er veel langer over hadden gedaan (vaak iets van 10 dagen en eentje zelfs 83(!) dagen. )

Ik mag nu dus weer een nieuw adres opvragen, maar daar wacht ik nog maar even mee. Om de filosoof G. Joling te quoten: "daar heb ik de kracht niet meer voor".
Ah.. ik heb Jetses wel even opgezocht. Hij werkte samen met Scheeptra, die de verhalen schreef en Drent was. Opmerkelijk vond ik deze zin op Wikipediaquote:Door het overlijden van Scheepstra kwam in 1913 een einde aan hun samenwerking.

Het klopt natuurlijk, maar ik heb een beetje zo'n 'duh' gevoel erbij.

Sien is wel qua uiterlijk gebaseerd op de dochter van Jetses, die in Groningen geboren is, maar woonde in Bremen, Zeist, Scheveningen en Wassenaar.

dus.. Aap, Noot, Mies tekende hij voor het Hoogeveense leesplankje. Ook nogal Drents dus.

Later is nu
Ik zit ook gewoon nog in de wachtkamer, wachtende op hurrays. Het kan elk moment gebeuren denk ik, want dit is de stand:

China 74

Taiwan 67

USA 45

China 14

Belarus 11

Hong kong 11

Germany 5

Czech Republic 5

Japan 4

Latvia 2

China (beide), Taiwan, USA, hong kong en Japan zijn dus echt al lange tijd niet online geweest (beetje tussen 2 en 3 weken bij de meeste) dat is dus even afwachten. Maar belarus, Duitsland, tsjechie en Letland kunnen dus deze week wel eens bij de ontvangers op de mat vallen. Ik verwacht morgen wel een hurray of twee.

Jullie zijn in elk geval goed bezig! Wat hebben je kaartjes uit Portugal er lang over gedaan Dreamer! Ik had in Barcelona 2 kaartjes gestuurd maar die zijn al binnen.

Die Finse zusjes vind ik wel een raar verhaal hoor, hoe kunnen die kinderen dat bekostigen? Als 15 jarige kan je natuurlijk best wat bijverdienen maar zij hebben echt al zoveel verstuurd! Ik ben daar ook gewoon wel verbaasd om hoor, ook gewoon van mensen van rond de 20 die al heel veel verstuurd hebben. Omdat ik er nu 8 tegelijk mag heb ik dat meestal wel, mijn kaartjes doen er over het algemeen lang over. Maar zou niet het geld hebben om wekelijks nog even 10 kaartjes te gaan sturen, is toch alweer ruim 20 euro per week extra. Misschien gebeurt het een keertje maar zeker niet wekelijks....
anoniem_239999 wijzigde dit bericht op 20-09-2015 15:29
Reden: Aanpassing
% gewijzigd
Ik dend dat de ouders het gewoon leuk en educatief vinden. Kan ik me wel wat bij voorstellen

Jammer dat je helemaal geen pc activiteiten hebt, HappyOwl.
Later is nu
Duitsland en Tsjechië zouden bij jou inderdaad één dezer dagen wel beHurrayd kunnen worden HappyOwl234! Letland zou deze week misschien ook nog wel kunnen. En Belarus.... Japan is er ook vaak wel na één à anderhalve week.

Ik zie mogelijkheden!

En vwb die Finse zusjes, die ouders vinden het vast en zeker educatief inderdaad. Maar als je beide kinderen van die grootverstuurders zijn dan loopt dat wel heel erg op in de kosten.

Blijkbaar kunnen die ouders het wel betalen. (Al zou het in theorie natuurlijk wel kunnen dat ze allerlei leningen hebben afgesloten, de auto de deur uit hebben gedaan, van gas en licht zijn afgesloten, omdat het hele gezin inmiddels zwaar verslaafd is aan het Postcrossen en al het geld wordt geïnvesteerd in kaarten en postzegels .... ).
Oh ik moet even een dingetje delen.

Ik zag zojuist een profiel voorbijkomen van een Britse. Zij verstuurt kaartjes met daarop een foto van haar dochtertje die een kaart door een brievenbus gooit.

Daar zit toch bijna niemand op te wachten? (Tenzij je misschien kaarten van brievenbussen verzamelt, maar dan nóg....)

Zo prachtig vind ik die foto's namelijk niet (met alle respect voor het dochtertje).

Dan heb ik 100 x liever de kaart van een hondje die ik onlangs van (ook een Britse) heb gekregen. Daar kon ik niet echt aan zien dat dat om een zelfgemaakte foto ging. En dat was gewoon een leuke, mooie kaart.
Ik heb laatst wel zo'n soort foto gezien, Labellei. Dat ging om een kerstkaart. Kind had een kerstmuts op. Ik vond het idee leuk, maar de foto niet, zeg maar. Voor mijn gevoel waren meer van haar kaarten zelfgemaakte foto's. En ik vind zelfgemaakte kaarten niet erg, maar het moet niet zo duidelijk zijn. Ik heb, in het begin van mijn postcrossingavontuur, ook wel eens een 'kaart' gezien, van een hondje in een woonkamer. Een slordige woonkamer, hondje op de bank of voor de bank. Lelijke vloerbedekking.. alles schreeuwde "eigen foto" en ook nog een slechte eigen foto. Erg jammer. (maar ja.. ik ben dan ook kritisch op foto's )
Later is nu
Zo tegen kerst verschijnen altijd heel veel kaarten met foto's van honden, katten en kinderen met kerstmuts op. En als je zoiets naar je familie en kennissen stuurt; okay. Maar als Postcrossing kaart vind ik dat wat minder, vooral als het inderdaad wat amateuristisch oogt.

Mijn vreselijkste Postcrossing kaart allertijden is ook een zelfgemaakte foto kaart. Die mensen namen een soort van rare (stomme) knuffel overal mee naartoe. En dan maakten ze van die plek een foto met die rare knuffel nogal prominent in beeld. En van die foto's hadden ze een "multiview" kaartje gemaakt die ze echt naar iedereen stuurden.

Het irritante is dat ik het kaartje nergens meer kan vinden. Niet in het echt en ook niet in mijn overzicht. Ik had 'm jullie graag geshowd namelijk.
anoniem_175496 wijzigde dit bericht op 20-09-2015 19:21
Reden: was nog niet klaahaaar...
% gewijzigd
Ja wat vreselijk van die persoonlijke foto's! Alsof iemand naast je eigen familie en jijzelf daar op zit te wachten. Ben nu wel benieuwd Labellei

Ik kreeg vanavond nog een hurray uit belarus. Mooi snel dus na 12 dagen, en waarschijnlijk dan gister dus al aangekomen. Ze was echt heel blij, ik vond het maar een stom kaartje, maar ze wilde iets met boten dus tja.

Nieuwe kaartje gaat naar Rusland, dat had ik wel verwacht aangezien ik die niet meer in mijn lijst heb. Morgen maar schrijven, eerst lekker slapen.
Gisteravond een (lege ) hurray gekregen uit Tsjechië. Kon het niet laten om nu 's ochtends vroeg nog even een nieuw adres te trekken. En de volgende kaart gaat naar.... Puerto Rico. Wauw!! Wie wilde er ook alweer een caribisch eiland? Met maar 161 postcrossers toch wel een bijzondere bestemming!

Ontvanger werkt met kinderen en heeft geen specifieke voorkeuren, dus ik stuur haar een waar-is-wally kaart. Kan ze misschien nog leuk met de kids op zoek naar Wally. Nu snel schrijven en op de post doen (niet onder de scanner laten liggen!), anders kom ik te laat op mijn werk....
Oh leuk Puerto Rico! Ik wil inderdaad Caribische eilanden, maar daar had ik (stom genoeg) PR niet zo onder geschaard. 15 dagen deed mijn kaartje erover

En HappyOwl ook een Hurray! Fijn.. activiteit!

Ik heb een keer een Duitser gezien, die zichzelf promoot met een zelf gemaakt kaartje. Ofzo.. Hij fietst en daar zag je dan foto's van, hem op de fiets. Nou.. wow.. zijn hele 'sent-wall' stond vol met dat kaartje (gelukkig kreeg ik geen kaartje van hem, maar voor versturen was ik ook ineens niet meer zo genuanceerd aan het zoeken naar zijn voorkeuren)

Dus.. ik denk dat ik donderdag pas weer kaarten ga sturen.
Later is nu
Wat fijn HappyOwl234: een Belarussische Hurray!

En wat gaaf Neliba: Puerto Rico!!! Maakt de lege Hurray een beetje goed.

Ik wil deze hele winter alleen nog maar zonnige bestemmingen! Please.... Postcrossing!
In Siberië kan het ook heel zonnig zijn, Labellei
Later is nu
Ik verheug me stiekem wel een beetje op de kerstdagen. Extra reden om veel kaartjes te sturen en ontvangen. In mijn familie stuurt vrijwel iedereen nog gewoon kerstkaarten, dus ik heb iedere kerst een of twee deuren volgeplakt met kaartjes. Die zelfgemaakte foto met die hond in de rommelige kamer zou ik dan weer absoluut niet willen ontvangen. En die fietsende Duitser klinkt ontzettend grappig, zolang hij maar niet bij mij in de brievenbus terecht komt.

Ik had een Hurray uit Amerika dit weekend en ik heb een kaart geschreven naar Duitsland. Ik vind het stiekem niet erg dat het weer naar Duitsland is, want dan komt ie des te sneller aan. De zelfontworpen postzegels met mijn kat erop zijn inmiddels op, omdat er ook wat familie in het buitenland jarig was, dus nu moet ik weer een nieuwe afbeelding zonder auteursrechten vinden. Ik denk zelf aan bloemen of vlinders, om nog een beetje een zomers gevoel te houden.

Verder heb ik nu onderweg:

Germany - 2 days

Russia - 4 days

China - 5 days

Czech Republic - 7 days

Poland - 7 days

Taiwan -14 days

Serbia - 45 days

Showing 1 to 7 of 7 postcards

Ik heb vooralsnog nog nooit een lege hurray ontvangen. Ik vind het zo stom dat het voor sommige mensen blijkbaar teveel moeite is om 'thanks!' te typen, maar een ander ziet misschien het nut niet in van het formuleren van een extra berichtje.
Ik heb even Postcrossing pauze.
Probleem met Siberië is dat gedurende onze winters de dagen daar ook niet zo lang zijn. Ik heb dag- en zonlicht nodig!
Ik was uiteraard nog niet klaar met mijn vorige berichtje maar ik kies maar niet weer voor "wijzigen bericht" want dat gaat geheid fout.

Anyway, om een lang verhaal kort te maken: ik hoop deze winter op een hoop zonnige, fleurige en vrolijke kaartjes.

En een Postcrossing pauze is helemaal prima melon! Het gaat vanzelf wel weer een keertje kriebelen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven