doktersassistent BBL/apothekersassistent BBL
woensdag 27 april 2011 om 07:56
Hallo forummers,
Ik ben me aan het oriënteren op de opleidingen doktersassistent en apothekersassistent in de BBL variant.
Ik heb al een HBO diploma (ben 24 jaar), maar niet gerelateerd aan de gezondheidszorg.
Nu heb ik begrepen dat het erg moeilijk is om een BBL plek te bemachtigen. (noorden van het land) Ik kan helaas alleen voor de BBL variant gaan, omdat ik anders niet rondkom.
Als bijbaan heb ik een tijd als alfahulp gewerkt, zou dat in mijn voordeel kunnen werken?
Ik vroeg me af: zijn er mensen die hier ervaring mee hebben? En met de BBL variant: vond je het moeilijk om aan een leerplek te komen? Wat is de beste tactiek om aan een leerplek te komen? En is er misschien nog verschil wat betreft de beschikbaarheid van leerplekken apothekersassistent en doktersassistent?
Ik heb her en der gelezen dat de beste manier gewoon is om een praktijk of apotheek binnen te wandelen en daar kenbaar te maken dat je een leerplek zoekt. Is dat inderdaad de beste manier? En is het handiger om eerst te vragen of ik een dagje zou mogen meelopen of is het beter om meteen kenbaar te maken dat ik een leerplek zoek?
Ik zou graag in september willen beginnen met de opleiding. Is het realistisch om in 4 maanden een leerplek te vinden?
Zijn er do's of don'ts?
Ik ben me aan het oriënteren op de opleidingen doktersassistent en apothekersassistent in de BBL variant.
Ik heb al een HBO diploma (ben 24 jaar), maar niet gerelateerd aan de gezondheidszorg.
Nu heb ik begrepen dat het erg moeilijk is om een BBL plek te bemachtigen. (noorden van het land) Ik kan helaas alleen voor de BBL variant gaan, omdat ik anders niet rondkom.
Als bijbaan heb ik een tijd als alfahulp gewerkt, zou dat in mijn voordeel kunnen werken?
Ik vroeg me af: zijn er mensen die hier ervaring mee hebben? En met de BBL variant: vond je het moeilijk om aan een leerplek te komen? Wat is de beste tactiek om aan een leerplek te komen? En is er misschien nog verschil wat betreft de beschikbaarheid van leerplekken apothekersassistent en doktersassistent?
Ik heb her en der gelezen dat de beste manier gewoon is om een praktijk of apotheek binnen te wandelen en daar kenbaar te maken dat je een leerplek zoekt. Is dat inderdaad de beste manier? En is het handiger om eerst te vragen of ik een dagje zou mogen meelopen of is het beter om meteen kenbaar te maken dat ik een leerplek zoek?
Ik zou graag in september willen beginnen met de opleiding. Is het realistisch om in 4 maanden een leerplek te vinden?
Zijn er do's of don'ts?
woensdag 27 april 2011 om 07:57
Ik heb ook gelezen dat het misschien makkelijker is om een leerplek te vinden als je via zelfstudie al de theorie hebt gehad. Is dat zo?
Ik wil het liefst gewoon de opleiding volgen via een ROC, maar als ik geen leerplek kan vinden wil ik zelfstudie wel overwegen, maar hoe staat dat aangeschreven? Zien werkgevers dat als iets goeds of hebben ze toch liever dat je je diploma haalt via een ROC?
Ik wil het liefst gewoon de opleiding volgen via een ROC, maar als ik geen leerplek kan vinden wil ik zelfstudie wel overwegen, maar hoe staat dat aangeschreven? Zien werkgevers dat als iets goeds of hebben ze toch liever dat je je diploma haalt via een ROC?
woensdag 27 april 2011 om 10:22
Zelfstudies staan niet zo hoog aangeschreven, ik zou je dat niet aanraden. Mensen met een diploma van een ROC of de NIPA worden in de regel sneller uitgenodigd voor een gesprek. (Zeker als de keus hebt, soms reageren er wel 30 mensen op een DA vacature.) Zij verzorgen ook volwassenenopleidingen, die in deeltijd gevolgd kunnen worden en hoger aangeschreven staan. Daar kun je gewoon naast blijven werken tot je stage moet lopen.
woensdag 27 april 2011 om 11:27
Dank je voor je reactie Georgette!
Ok, geen zelfstudie dus!
Hebben werkgevers ook nog een voorkeur voor een diploma via BOL(deeltijd) of BBL of maakt dat verder niet echt uit?
BOLdeeltijd is inderdaad ook een optie, al zou ik liever voor BBL gaan.
Heb je misschien ook tips voor het zoeken van een BBL plek? Ik lees in ieder geval dat het heel lastig is... Maar als het niet lukt, dan is BOLdeeltijd wel een optie
Ok, geen zelfstudie dus!
Hebben werkgevers ook nog een voorkeur voor een diploma via BOL(deeltijd) of BBL of maakt dat verder niet echt uit?
BOLdeeltijd is inderdaad ook een optie, al zou ik liever voor BBL gaan.
Heb je misschien ook tips voor het zoeken van een BBL plek? Ik lees in ieder geval dat het heel lastig is... Maar als het niet lukt, dan is BOLdeeltijd wel een optie
woensdag 27 april 2011 om 22:12
Ik heb een aantal jaar terug de bbl opleiding gedaan tot apothekersassistente en ben voor een leerplek gewoon gaan rondbellen. Ik begon de apotheek het dichtst bij en toen steeds verder. Heb idd best wel even moeten rondbellen, maar het is uiteindelijk gelukt en binnen 4 maanden moet het ook wel lukken. bol deeltijd is voor jou geen optie indien je wilt verdienen want dat doe je hier namelijk niet mee. Alleen bij de bbl krijg je een salaris volgens de cao apotheken. Wil je weten wat dit voor salaris is dan kun je kijken op www.sbaweb.nl
donderdag 28 april 2011 om 07:52
Hoi Tinka,
Bedankt voor je reactie!
Ja, ik had inderdaad al door dat je bij de BOL-deeltijd niks verdient, dus dan zou ik er naast moeten werken. Lijkt me niet ideaal, maar het is een optie als BBL niet lukt. Maar BBL heeft wel absoluut de voorkeur!
Ben je nu ook werkzaam als apothekersassistent? En hoe vond je de opleiding?
Bedankt voor je reactie!
Ja, ik had inderdaad al door dat je bij de BOL-deeltijd niks verdient, dus dan zou ik er naast moeten werken. Lijkt me niet ideaal, maar het is een optie als BBL niet lukt. Maar BBL heeft wel absoluut de voorkeur!
Ben je nu ook werkzaam als apothekersassistent? En hoe vond je de opleiding?
vrijdag 29 april 2011 om 19:40
Ja ik ben nu al bijna 4 jaar werkzaam als apothekersassistente en heb net de hbo opleiding tot farmaceutisch consulente afgerond en ga dus nu al farmaceutisch consulente werken. Ik vond de opleiding altijd heel leuk. Die 2 jaar vliegen voorbij aangezien je maar 1 dag in de week naar school gaat en de rest werkt. Waar wil je de opleiding gaan volgen?
zaterdag 30 april 2011 om 21:36
TO ik doe de opleiding voor DA gewoon op een ROC in het noorden van het land. Ik ga 1 dag in de week naar school en daarnaast heb ik gewoon mijn werk gezin enz.... Het is prima te doen en de stage wordt door het ROC geregeld dus ik hoef niet te zoeken.
Wat ik mij afvraag is welke HBO opleiding leuk is om te doen na mijn opleiding voor DA.
Wat ik mij afvraag is welke HBO opleiding leuk is om te doen na mijn opleiding voor DA.
zaterdag 30 april 2011 om 23:12
Verpleegkunde is een populaire vervolgstudie. En verder kan je via je werk soms een vervolgopleiding doen na ervaring te hebben opgedaan als DA. Praktijkondersteuner worden als je bij een huisarts werkt. Of TOA als je op oogheelkunde werkt (Technisch Ooogheelkundig Assistent). Die Technische Assistenten zijn in opkomst, er werken meerdere afdelingen mee. Urologie bijvoorbeeld.
zondag 1 mei 2011 om 07:51
Tinka,
Klinkt goed! Ik wil de opleiding volgen aan het Noorderpoort College.
Fruitje: volg jij je opleiding toevallig aan het Noorderpoort College?
Klinkt ook goed in ieder geval!
Ook interessant om te lezen welke vervolgopleidingen je kan doen!
Ik had bij DA gelezen dat operatie- of anesthesie assistent ook een optie kan zijn (is wel iets heel anders natuurlijk)?
Het is voor mij nu (nog) niet aan de orde, maar vind het wel fijn dat er vervolgopeidingen mogelijk zijn!
Jij ook weer bedankt Georgette!
Hadden jullie van te voren een duidelijk idee 'ik ga voor doktersassistent' of 'ik ga voor apothekersassistent'?
Het lijkt me namelijk allebei interessant, maar ik neig net iets meer naar doktersassistent.
Klinkt goed! Ik wil de opleiding volgen aan het Noorderpoort College.
Fruitje: volg jij je opleiding toevallig aan het Noorderpoort College?
Klinkt ook goed in ieder geval!
Ook interessant om te lezen welke vervolgopleidingen je kan doen!
Ik had bij DA gelezen dat operatie- of anesthesie assistent ook een optie kan zijn (is wel iets heel anders natuurlijk)?
Het is voor mij nu (nog) niet aan de orde, maar vind het wel fijn dat er vervolgopeidingen mogelijk zijn!
Jij ook weer bedankt Georgette!
Hadden jullie van te voren een duidelijk idee 'ik ga voor doktersassistent' of 'ik ga voor apothekersassistent'?
Het lijkt me namelijk allebei interessant, maar ik neig net iets meer naar doktersassistent.
zondag 1 mei 2011 om 13:01
Ik ben nu bezig met de laatste loodjes van mijn AA opleiding BBL. Ik was al in december gaan zoeken naar een plek om de rest die pas in mei gaat zoeken voor te zijn. Ik heb hievoor de SPH en de Verzorgende ig opleiding afgerond. Ik heb alle apotheken in de buurt aangeschreven met mijn motivatie en CV. Voor alle 6 werd ik afgewezen. bij 1 mocht ik op gesprek komen maar dat werd achteraf ook niets. Daarna 4 brieven gestuurd naar een stad vedreop en daar kreeg ik 3 reacties op en bij 1 van die apotheken werk ik nu nog!
zondag 1 mei 2011 om 14:57
dasvidanja ik volg mijn opleiding in de provincie ernaast .Het is een hele leuke opleiding. Veelpraktisch vakken. Ik heb ook even nagedacht of ik AA of DA zou gaan doen maar uiteindelijk voor DA gekozen omdat het werkveld breeder is. Ben ook erg blij dat ik het heb gedaan want ik vind medicijnkennis best pittig maar wel interessant.
Wat grappig dat jij over operatie en anesthesieass. begint. Ik ben mij aan het orienteren op de anesthesie opleiding.
Wat grappig dat jij over operatie en anesthesieass. begint. Ik ben mij aan het orienteren op de anesthesie opleiding.
maandag 2 mei 2011 om 07:45
Ik heb de opleiding apothekersassistente gedaan bbl, wel in de randstad, dus ik weet niet of er daar verschil in zit.
Ik kwam redelijk snel aan een werkplek. Ik heb gewoon alle apotheken die binnen mijn reisafstandsmarge zaten aangeschreven. Mijn school had een site waar alle gecertificeerde apotheken stonden ( die dus bevoegd zijn stagiares op te leiden) en daar kon ik de adressen af halen.
Ik vond en vindt het beroep erg leuk, ben nu een half jaar afgestudeerd. Ik heb ook vanwege dezelfde reden als jij voor bbl gekozen en het salaris is niet hoog, maar als je zuinig aan doet red je het wel.
Ik kwam redelijk snel aan een werkplek. Ik heb gewoon alle apotheken die binnen mijn reisafstandsmarge zaten aangeschreven. Mijn school had een site waar alle gecertificeerde apotheken stonden ( die dus bevoegd zijn stagiares op te leiden) en daar kon ik de adressen af halen.
Ik vond en vindt het beroep erg leuk, ben nu een half jaar afgestudeerd. Ik heb ook vanwege dezelfde reden als jij voor bbl gekozen en het salaris is niet hoog, maar als je zuinig aan doet red je het wel.
maandag 2 mei 2011 om 07:58
T-rex en Shenandoah, leuk om jullie succesverhalen te lezen wat betreft het vinden van een BBL-plek!
Shenandoah: werk je nog steeds op dezelfde plek?
Is het bij BBL-plekken ook zo dat je vaak na je opleiding daar mag blijven werken of verschilt dat heel erg?
Hoelang van te voren (voor het starten van de opleiding) was je begonnen met het zoeken van een BBL plek?
Ik heb het nu ook niet echt breed, dus ik vind het niet erg dat het salaris niet hoog is. Als ik er maar van kan rondkomen.
Fruitje: ok, de provincie hiernaast dus! Fijn om te lezen dat de opleiding goed bevalt!
Leuk al die verhalen!
Shenandoah: werk je nog steeds op dezelfde plek?
Is het bij BBL-plekken ook zo dat je vaak na je opleiding daar mag blijven werken of verschilt dat heel erg?
Hoelang van te voren (voor het starten van de opleiding) was je begonnen met het zoeken van een BBL plek?
Ik heb het nu ook niet echt breed, dus ik vind het niet erg dat het salaris niet hoog is. Als ik er maar van kan rondkomen.
Fruitje: ok, de provincie hiernaast dus! Fijn om te lezen dat de opleiding goed bevalt!
Leuk al die verhalen!
maandag 2 mei 2011 om 10:17
Hee
voor mij geldt een beetje hetzelfde, ik wil een opleiding doen voor doktersassistente maar heb wel mijn inkomen nodig... ik werk gewoon en heb een dochter dus een BOL opleiding is niet te doen. Ik heb heel veel info opgezocht en rond gebeld, ervaringen gevraagd. Ik heb nu de thuisstudie via NHA aangevraagd dit weekend voor doktersassistente, je kunt dan thus studeren en je stage kun je zelf invullen, of eventueel (in het 3e jaar is stage) dat je dan een baan zoekt in die branche.. Ik ga tegen die tijd of 1 dag in de week stage lopen, of ik zoek tegen die tijd vast een baan als doktersassistent en loop daar dan meteen mijn stage...
Heb er iniedergeval heel veel zin in!
voor mij geldt een beetje hetzelfde, ik wil een opleiding doen voor doktersassistente maar heb wel mijn inkomen nodig... ik werk gewoon en heb een dochter dus een BOL opleiding is niet te doen. Ik heb heel veel info opgezocht en rond gebeld, ervaringen gevraagd. Ik heb nu de thuisstudie via NHA aangevraagd dit weekend voor doktersassistente, je kunt dan thus studeren en je stage kun je zelf invullen, of eventueel (in het 3e jaar is stage) dat je dan een baan zoekt in die branche.. Ik ga tegen die tijd of 1 dag in de week stage lopen, of ik zoek tegen die tijd vast een baan als doktersassistent en loop daar dan meteen mijn stage...
Heb er iniedergeval heel veel zin in!
maandag 2 mei 2011 om 12:04
princess zit er bij jou in de buurt niet een roc die deze opleiding aanbied? Ik doe een volwassenen opleiding en ga 1 dag in de week naar school. Daarnaast gewoon werken. Volgens mij hebben ze liever een roc opgeleide assistente dan een van een thuisstudie.
Het is volgens mij ook praktischer omdat je de technische handelingen op school goed kunt oefenen.
Het is volgens mij ook praktischer omdat je de technische handelingen op school goed kunt oefenen.
maandag 2 mei 2011 om 13:43
Princess, kan je nog van de NHA af? Ik heb een keer een stagiaire gehad van de NHA. Haar kennis was bedroevend en haar werk slecht (dat laatste kan de NHA niks aan doen). Maar we konden steeds maar niemand van het NHA te pakken krijgen om erover te praten. Er was gewoon geen begeleiding mogelijk. Daarop is besloten voortaan geen stagiaires meer aan te nemen van schriftelijke DA opleidingen. Het aanbod van de reguliere opleidingen is gelukkig meer dan voldoende.
Daarom adviseer ik niemand om zo'n praktische studie schriftelijk te doen. In ieder geval helemaal niet bij de NHA. (De LOI komt al beter over, maar heeft dus ook te kampen met het slechte imago van thuisstudies.)
Daarom adviseer ik niemand om zo'n praktische studie schriftelijk te doen. In ieder geval helemaal niet bij de NHA. (De LOI komt al beter over, maar heeft dus ook te kampen met het slechte imago van thuisstudies.)
vrijdag 13 mei 2011 om 20:14
Ik heb zelf de opleiding via capabel gedaan. Het is een 1jarige opleiding waarbij je 1 dag per week naar school gaat. Nadat je een paar vakken hebt gehaald, moet je met de stage beginnen. Voor BBLers is dat 900 uur en BOLers 600 uur. Ik weet niet precies waar je woont natuurlijk, maar misschien is er een vestiging bij jou in de buurt.
Nadat je alles hebt afgerond heb je het officiële niveau 4 diploma.
Toen ik de opleiding deed werkte ik er 32 uur naast, ik kon zelfs wel wat minder werken omdat ik ook recht op stufi had Verder vond ik het prima te doen, wel was de hoeveelheid zelfstudie voor sommige medeleerlingen best zwaar.
Nadat je alles hebt afgerond heb je het officiële niveau 4 diploma.
Toen ik de opleiding deed werkte ik er 32 uur naast, ik kon zelfs wel wat minder werken omdat ik ook recht op stufi had Verder vond ik het prima te doen, wel was de hoeveelheid zelfstudie voor sommige medeleerlingen best zwaar.
zondag 20 november 2011 om 16:03
Ik ben mij momenteel aan het oriënteren op de opleiding doktersassistent en kwam dit topic tegen. Ik ben heel benieuwd of TO een BBL-plek heeft gevonden! Hopelijk leest ze dit nog.
Meer ervaringen zijn uiteraard welkom. Ik ben vooral erg benieuwd of er nog meer mensen zijn die ervaring hebben met de opleiding bij capabel.
Meer ervaringen zijn uiteraard welkom. Ik ben vooral erg benieuwd of er nog meer mensen zijn die ervaring hebben met de opleiding bij capabel.