Geld & Recht alle pijlers

Consuminderaars, mustachians en knieperds gezocht ;)

04-08-2015 13:14 3007 berichten
Zijn er hier nog meer consuminderaars, mustachians en knieperds?

Ik geloof niet dat er al een echt leuk kletstopic is voor "zuinigerds". Ja, natuurlijk wel het vrekkentopic maar dat is meer om echt tips te delen voor geld terug acties. Maar ik ben benieuwd of er hier ook mensen zijn die bijvoorbeeld:

- Een staycation houden

- De hypotheek versneld aflossen

- Kiezen voor goedkope uitstapjes

En het leuk vinden om daarover te kletsen.

Nou, ik ben benieuwd

Op zoek naar een Roamler invite?? Kijk dan in dit topic: Roamler
Wat jammer, Pampas.....

Heb je anders wel eens overwogen om thermostaatknoppen te nemen? Wij hebben die dus, omdat we ook geen thermostaat hebben. En ook omdat het gewoon niet handig is met een kleintje. want stel dat het beneden lekker warm is, dan zorgt een centrale thermostaat ervoor dat de verwarming overal in huis uit is....

Die knoppen werken als een thermostaat, alleen dan instlbaar per kamer. Heel handig
We gaan in november verhuizen dus ik ga me er niet meer druk om maken. Ik weet niet wat er in ons nieuwe huis zit, maar daar gaan we sowieso nog even naar kijken. Als de thermostaat goed te regelen is laat ik het zo, maar we hebben daar ook een studeerkamer, en die moet wel los warm te krijgen zijn - anders zit je in de kou te werken. Maar dat zie ik over een week of 5 wel
Hier ben ik bezig met de budgetten voor volgend jaar.

Wil het volgende:

- Zorgverzekering / Eigen risico in 1x betalen ( scheelt ¤ 50.-) en wil het geld voor 2017 al in een deposito hebben staan.

- Wil minimaal weer 10% aflossen op de hypotheek

- Pensioenpotje (naast pensioen via werk) weer met 10% aanvullen ( en daar weer een deposito van maken)

Wordt schuiven met geld maar denk wel dat het gaat lukken.
Ik heb en een mooie instelbare thermostaat die nadenkt over hoelaat hij aan moet om op een bepaalde tijd een bepaalde temp te hebben en thermostaatknoppen boven en in de gang.
Hier werd het ineens kouder dan 17,5 graden, en dat merkte ik omdat de gaskachel tóch even aansprong. Ik heb de temperatuur maar even naar beneden gedraaid, want ik wil nog wel even de balkondeur openhouden nu het zo lekker is buiten. Omslagdoek om en ik merk er niets van dat het afkoelt - en anders kan ik die deur altijd nog dicht doen. Zeker als het zonnetje zo schijnt vind ik een wat lagere temperatuur in huis helemaal niet erg.
quote:maiskip schreef op 29 september 2015 @ 10:09:

Hier ben ik bezig met de budgetten voor volgend jaar.

Wil het volgende:

- Zorgverzekering / Eigen risico in 1x betalen ( scheelt ¤ 50.-) en wil het geld voor 2017 al in een deposito hebben staan.

- Wil minimaal weer 10% aflossen op de hypotheek

- Pensioenpotje (naast pensioen via werk) weer met 10% aanvullen ( en daar weer een deposito van maken)

Wordt schuiven met geld maar denk wel dat het gaat lukken.

Oeh, da´s netjes op tijd

Goed idee om alvast doelen op te schrijven voor volgend jaar.
Bij ons staat het zonnetje nu trouwens lekker naar binnen te schijnen. Gratis verwarming, joepie
Mijne is ook nog niet aangeweest trouwens, hij staat nog op 17 graden en nog niet aangeslagen tot nu toe.
Zoooo, alweer een nieuwe maand Nieuwe ronde, nieuwe kansen.... Al is onze financiele maand een paar dagen geleden al begonnen op de 26e. Het voelt trouwens wel heel lekker dat we nu gewoon vanaf het salaris tellen ipv dat we altijd eigenlijk geld uitgeven dat er zogenaamd nog neit is omdat het pas de 26e binnenkomt. Het geeft gewoon een veel duidelijker beeld, vind ik

Maargoed, dingen als de netto-waarde enzo bereken ik wel aan het begin van de maand. Alleen is het deze maand gewoon even * piep * Maargoed.... We hebben nu wel echt een woonkamer waar ik me eindelijk. voor het eerst sinds we hier wonen. écht thuis voel Dat is voor mij meer waard dan duizenden euro´s op een spaarrekening.
Fijn he Bumba, soms moet je ook gewoon juist bewust voor iets leuks kiezen wat jou het geld waard is, je moet ook leven tussen het bezuinigen door.

Wat bedoel je met de netto-waarde? Is dat iets mustachians?
Oh en ik vroeg me nog af wat je met jouw loon gaat doen, nu je gaat werken? Ga je dat in z'n geheel opzij zetten (na aftrek van kosten als kinderopvang en vervoerkosten voor je werk en zo)?
Netto-waarde is inderdaad een term die ik van mister money mustache heb overgenomen, al weet ik niet 100% zeker of ik het helemaal goed toepas, maargoed.... Het is de som van al het geld dat je hebt (spaarrekening, betaalrekening eventueel beleggingen, waarde van je huis etc) minus je schulden. Het bedrag dat daar uitkomt is dan je netto-waarde....

Wat we gaan doen met mijn salaris daar denk ik ook best veel over na de afgelopen dagen... We willen er in elk geval niet afhankelijk van worden, want stel dat mijn contract over een half jaar niet word verlengd of stel dat ons zoontje echt totaal zijn draai niet kan vinden op het KDV, dan willen we wel graag de mogelijkheid hebben om het terug te draaien..

In elk geval willen we de buffer aanvullen, we willen zonnepanelen en een nieuwe bank.... En naar Disneyworld. Genoeg doelen om voor te sparen, dus ;) Ik denk dus dat mijn salaris inderdaad grotendeels gespaard zal worden voor doelen in de toekomst
Ah ok. En dat bereken je dus iedere maand? Is het niet genoeg om dat eens per half jaar volledig te doen, en dan iedere maand alleen te denken 'dit geld is bijgeboekt op de spaarrekening dus onze nettowaarde is dit toegenomen'?

Je hebt de woonkamer aangepakt he? Schat je dan van dat soort dingen ook een eventuele waardevermeerdering in? Of hoe bepaal jij de waarde van je woning?

Ik vind zelf het bedrag op de 1e van de maand op mijn betaalrekening altijd een beetje vaag. Van mijn hypotheek bijvoorbeeld worden de rentes afgeschreven op de 1e, maar de aflossing een paar dagen later. De kosten van de bank (meestal 1,80 als ik niet rood heb gestaan) zie ik altijd pas na de 2e verschijnen in mijn bankapp, maar krijgt wel als datum de 1e. De gemeentelijke belastingen werden 23 juni afgeschreven, 27 juli, 26 augustus, 25 september. Die datum is dus niet vast, maar wel altijd na de 22e. Welke vaste lasten er dus wel of niet vanaf zijn op de 1e wisselt nog wel eens.

Mijn loon wordt altijd de 23e gestort. Alle maandelijkse vaste lasten worden afgeboekt tussen de 23e die maand en de 5e van de volgende maand. Daarom kijk ik de 22e 's avonds hoeveel geld ik heb en boek ik dat naar de spaar. Dat is mijn vaste ijkpunt dus, de 22e 's avonds, dan zie ik of ik die maand teveel heb uitgegeven of niet. Is bij jou de 1e wel een heel stabiel ijkpunt, zijn jouw vaste lasten wel op vaste data?
anoniem_205773 wijzigde dit bericht op 01-10-2015 14:30
Reden: er stond meerderverwaardering :-p
% gewijzigd
Ik hoop trouwens dat je het niet als kritiek ziet, want zo bedoel ik het absoluut niet. Ik vind het heel interessant om te zien hoe anderen ermee om gaan, en vind het juist een leuk item dus, hoe je dit soort dingen regelt.

Hoe doen anderen in dit topic dit?
Oh sorry, vergeet ik nog te reageren op het sparen van jouw loon. Goede doelen zeg! Zonnepanelen zijn echt de investering waard, en gaaf om zo je reis naar Disneyworld bij elkaar te sparen.
Alle reacties Link kopieren
quote:marana schreef op 01 oktober 2015 @ 13:49:

Hoe doen anderen in dit topic dit?Ik vind mijn netto-waarde niet zo interessant eerlijk gezegd. Ik heb geen schulden (heb mijn hypotheek afgelost), en al het spaargeld dat ik heb is dus ook echt van mij. En of dat de ene maand nu wat hoger is dan de andere (omdat we net een vakantie hebben geboekt, een grote uitgave hebben gedaan of juist wat extra’s naar de spaarrekening hebben overgemaakt) boeit me eigenlijk niet zoveel. En al helemaal niet of het de 21e, de 25e of de 1e net iets hoger of lager is dan de 6e of de 18e.
Ik doe het altijd op de eerste van de maand, omdat mijn financiele maand altijd vanaf de eerste liep. Maar misschien wijzig ik dat ook nog wel naar de 26e... Ik denk dat het belangrijkste is (als je het uberhaupt wilt bijhouden!) dat je het op een vast moment doet. Dan krijg je het beste overzicht.

De vloer heb ik niet in waardevermeerdering meegenomen... Maar ik hou wel in mijn achterhoofd dat dit zeker de waarde vermeerderd heeft.

En in principe is het natuurljk ook niet zo boeiend, maar ik vind het gewoon leuk om zulke dingen bij te houden Stomme uit de hand gelopen hobby
Fijn dat je waardevermeerdering las, ik zag net pas dat het er andersom stond

Ik snap dat het je hobby is hoor maar ik vind het voor mij persoonlijk ook niet zo boeiend eerlijk gezegd. Je grootste bezit, je huis, is niet zomaar te waarderen. De waarde weet je pas als je het verkoopt (ik probeer het te verkopen en het blijkt dat huizenzoekers mijn huis niet dezelfde waarde toekennen als ikzelf ). Als ik die waarde niet exact weet maar wel mijn huis meeneem in de berekening, is het sowieso dus een grote onzekerheid.
Heb nog nooit onze netto-waarde berekend. Denk ook niet dat ik daar heel vrolijk van zou worden, met een nog lang niet afgeloste hypotheek (1,5 jaar geleden gekocht) en allebei een studieschuld (die gelukkig wel al aardig afgelost wordt).....

Afgelopen maand hebben we het redelijk gered. Aankomende maand wordt lastig, we moeten een flink bedrag terugbetalen aan de belastingdienst, dus echt heel goed opletten dat we niet te veel uitgeven. Maar we gaan ons best doen!
quote:Vamke schreef op 01 oktober 2015 @ 14:57:

Heb nog nooit onze netto-waarde berekend. Denk ook niet dat ik daar heel vrolijk van zou worden, met een nog lang niet afgeloste hypotheek (1,5 jaar geleden gekocht) en allebei een studieschuld (die gelukkig wel al aardig afgelost wordt).....

Afgelopen maand hebben we het redelijk gered. Aankomende maand wordt lastig, we moeten een flink bedrag terugbetalen aan de belastingdienst, dus echt heel goed opletten dat we niet te veel uitgeven. Maar we gaan ons best doen!Wij hebben ook een huis gekocht 3 jaar geleden inmiddels.... Maar je rekent ook een bedrag mee aan wat je denkt dat je zou kunnen terugkrijgen als je het huis verkoopt.... Dat streept bij ons aardig tegen elkaar weg
Ik weet eigenlijk op praktisch elk moment wel ongeveer onze 'netto-waarde' (niet op de cent hoor dat vind ik niet zo interessant, maar het grote plaatje is me vrij goed bekend) als je je zaken op orde hebt moet dat niet zo moeilijk zijn toch? Maar hier weinig schulden dus dat vereenvoudigt wel.

Verder loopt onze Fin.maand altijd van 25 tot 24, dus op 24 kan ik in principe zien hoeveel we extra over hebben. En op welke dag dan precies afgeschreven wordt vind ik minder interessant, het meeste gebeurt tussen 25e oude mnd en 3e nieuwe maand
quote:Bumba1985 schreef op 29 september 2015 @ 12:20:

Bij ons staat het zonnetje nu trouwens lekker naar binnen te schijnen. Gratis verwarming, joepie Hier ook overdag, heerlijk. Wij doen nu vaak als het 's avonds afkoelt de open haard aan. En die stoken we met gratis hout (wegwerp pallets) We zetten indien nodig de woonkamerdeur open, zodat de warmte nog wat naar boven trekt. Verder hou ik nu bewust alle zonnescreens open boven, zo wordt het warm boven, als het te warm wordt raampje open. De badkamer was net lekker op temperatuur na vanaf een uur of 13.00 de zon erin gehad te hebben.
Heerlijk Shenandoah.

Hier is het nu wel een klein beetje fris, maar ik zit gezellig met een dekentje op de bank.... Ook lekker dat mijn hoofd dan wel gewoon koel blijft
Zo alles eerst maar eens alles rustig gelezen afgelopen week. Staan goede tips tussen! Man en ik hebben 4 jaar geleden nieuwbouw huis gekocht en dit jaar 10% afgelost. Zo fijn dat onze maandlasten daardoor zijn gedaald, kunnen we nog meer sparen.

Half juni hebben we zonnepanelen laten installeren en we hebben nu al meer dan de helft van ons jaarverbruik opgewekt. De beste maanden zijn nu ook wel geweest, al was afgelopen week heel erg goed! Ook hebben we ons grote aquarium verkocht, waardoor we minder gaan verbruiken. Het voorschot bij greenchoice hebben we gelate wat het was, dus krijgen straks een flink bedrag terug en dan gaat het nieuwe maandbedrag ook omlaag.

Mijn man begint binnenkort met zijn nieuwe baan en krijgt dan z'n salaris op een vaste datum, ipv om de 4 weken. Ik hoop dat dit de 25e is, want dan komt ook mijn salaris binnen. Dat rekent dan wel makkelijk qua financiele maand. Nu vond ik het vaak onoverzichtelijk doordat het telkens op een andere datum kwam. Ook krijgt hij een lease auto en dan gaat onze eigen auto eruit. Dat scheelt aanzienlijk!

Al met al gaan we komende periode steeds meer besparen. De verzekeringen en boodschappen ga ik ook nog bekijken. Daar kunnen we ook nog wat minder aan uitgeven, vooral met de genoemde tips en de blog van bumba. Man is een echte hamster en wilt mij vaak verwennen met lekkere dingen die ik wel mag eten (ivm allergieen) en daardoor zijn we echt meer kwijt dan toen ik nog boodschappen deed. Gelukkig is hij al van een bigspender een knieperd geworden, alleen nu met de boodschappen nog!
En zolang overdag het zonnetje bij ons lekker naar binnen schijnt hoeft de cv hier voorlopig hopelijk nog niet aan. Overdag nog steeds ruim 21 binnen, en dan staat de tuin deur ook nog veel open.

We hebben op slaapkamers nooit verwarming aan, boven alleen op badkamer. Beneden hebben we vloerverwarming, vind ik zoveel fijner dan radiatoren! Maar komende tijd eerst weer sloffen en trui aan en een dekentje erbij

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven