Hartelijk welkom

10-09-2015 15:43 3046 berichten
Deel 2 van 'Wees welkom'. Deel 1

Twaalf van de twintig miljoen Syriërs hebben hun huis verlaten.

Acht van die twaalf miljoen Syriërs zijn in andere delen van het land gaan wonen.

Vier van de twaalf miljoen Syriërs zijn neergestreken in Turkije, Libanon en Jordanië.

Ongeveer 250.000 Syriërs zijn in Europa beland.

Het filmpje van Rosling is een paar maanden oud: intussen zijn er (volgens de laatste telling in juli) nog eens 100.000 Syriërs in Europa gearriveerd. Hier vind je de laatste cijfers van de UNCHR over de Syrische vluchtelingen.

2. Zo’n 350.000 Syrische vluchtelingen dus. Is dat veel of weinig?

De Hongaarse premier Viktor Orbán waarschuwde onlangs dat Europeanen een minderheid op hun eigen continent worden. Maar in dit tempo kan dat nog eeuwen duren. Ten opzichte van de totale Europese bevolking - ongeveer Voor deze berekening is deze lijst van bevolkingsaantallen gebruikt (min Turkije en Rusland). 630 miljoen inwoners - vormen de Syrische vluchtelingen namelijk een kleine groep: zo’n 0,05 procent. Er wonen ongeveer evenveel mensen in de stad Utrecht. volledig artikel: https://decorrespondent.n ... ndebat/247360256-2c9daf42

De bedoeling is en blijft een positief geluid temidden van angst voor verandering en anderen, het vorige topic bleef relatief respectvol, afgezien van een paar fanatiekelingen, laten we dat hier zo houden.
quote:Pientjexxxx schreef op 01 oktober 2015 @ 23:44:

[...]

Van de Syriërs die hier al jaren wonen en hier ook mogen werken, werkt het grootste deel nog steeds niet. Het ligt niet in de lijn der verwachting dat al de nieuwkomers wel straks aan de slag gaan.dus?
quote:sabbaticalmeds schreef op 01 oktober 2015 @ 23:44:

[...]

Nederland heeft zo'n beetje het laagste werkeloosheidscijfer van heel europa. Als er ergens een baankans is, dan is het hier

[img]http://www.luxetveritas.nl/blog/wp-cont ... amloos.png[/img]Het gros van de nieuwkomers zal alleen in aanmerking komen voor banen met het minimumloon. Ze zullen er snel achter komen dat werken in Nederland niet loont als je ook een uitkering kan krijgen. (Wat helaas ook voor veel Nederlanders geldt.) Wij hebben als bedrijf al eens meegedaan met een project om mensen aan de slag te krijgen. Het was niet bepaald een succes. Ik ben dus heel pessimistisch.
Alle reacties Link kopieren
quote:Pientjexxxx schreef op 01 oktober 2015 @ 23:44:

[...]

Van de Syriërs die hier al jaren wonen en hier ook mogen werken, werkt het grootste deel nog steeds niet. Het ligt niet in de lijn der verwachting dat al de nieuwkomers wel straks aan de slag gaan.Klopt volgens de Volkskrant van afgelopen zaterdag 41% niet.

Maar Rik heeft vast een oplossing.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
quote:sabbaticalmeds schreef op 01 oktober 2015 @ 23:44:

[...]

dus?Dan heb je niet zoveel aan die baankansen toch?
quote:sabbaticalmeds schreef op 01 oktober 2015 @ 23:33:

[...]

Het ging over de onderbuik. Het gros van de tegenargumenten is gebaseerd op angst en niet op ratio. Welke rationele argumenten bedoel jij?

Ik weet het niet hoor. Ik zie best dat er discussie plaats vindt op basis van zowel feiten als emoties, maar ik kan niet zeggen dat dat voorbehouden is aan voorstanders of tegenstanders. Volgens mij maken beide partijen gebruik van dergelijke argumenten. Alleen zien we niet wat een ander ziet, omdat diegene kijkt vanuit een andere invalshoek.

De andere partij wegzetten als dom en irrationeel, is wat mij betreft dan ook ontzettend goedkoop.
quote:Rik78 schreef op 01 oktober 2015 @ 23:44:

[...]

De NS en IT branche staan te springen om mensen. Een werkeloosheidspercentage van 0% is utopisch. Er zijn zat kansen.Dan moet je wel zoveel geluk hebben dat die migranten precies geschikt zijn voor die banen.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
quote:hollebollegijs schreef op 01 oktober 2015 @ 23:46:

[...]

Klopt volgens de Volkskrant van afgelopen zaterdag 41% niet.

[IMG]http://i1337.photobucket.com/albums/o68 ... m69vyd.jpg[/IMG]

Maar Rik heeft vast een oplossing.Volgens de één of andere statistiek die ik pas zag, lag het percentage bijstandsgerechtigden bij Syriërs zelfs op 60%. Ik weet niet welke bron de Volkskrant heeft gebruikt.
quote:Pientjexxxx schreef op 01 oktober 2015 @ 23:39:

Dan ben je dus niet in Oost-Turkije geweest. Dat Syrië de niqab verboden heeft en dat vrouwen ze nu toch dragen nu ze in Turkije, zegt dus heel wat over die Syriërs. De vluchtelingen die ik de laatste tijd zie zijn voornamelijk (behoorlijk agressieve) mannen. Er zijn veel minder vrouwen en een groot deel daarvan komt volgens de schattingen niet eens uit Syrië.

Wat gooi je weer lekker alles door elkaar..

Als de niqab dragende dames nou blijkbaar in Turkije zitten, en de modernere dames hier.. Wat is dan je angst? En nee, ik ben niet recent in Oost Turkije geweest. Hoe weet jij trouwens zo zeker dat dat Syriërs zijn, als je al niet weet wat hier de Syriers zijn.

Waar zie je die vluchtelingen? Op geenstijl filmpjes? Ik heb er echt niet één "behoorlijk agressieve" man gezien op de stations, in bussen, op Schiphol, in de buurt van het AZC. Niet één. Ik ken ook niemand die er één gezien heeft.

En stel een groot deel van de vrouwen komt niet uit Syrië, wat is je punt in deze context? Zit je ergernis erin dat niqabdraagsters vaak niet uit Syrie komen? Dat het toch vaak agressieve mannen blijken te zijn? Of wildje je het toch maar weer even gezegd hebben, ongeacht de relevantie?

En een bonusvraagje: vraag je je wel eens af wat voor mensen voor IS vluchten? Zijn dat de extreme moslims denk je?
quote:hollebollegijs schreef op 01 oktober 2015 @ 23:48:

[...]

Dan moet je wel zoveel geluk hebben dat die migranten precies geschikt zijn voor die banen.Nou Gijs lieverd dat moet wel lukken denk ik..
quote:sabbaticalmeds schreef op 01 oktober 2015 @ 23:42:

[...]

Zolang de verblijfsvergunning er nog niet is mogen ze toch niet werken. Dus banen is niet nu een prioriteit. Wel een bed en een dak boven het hoofd.Je vergeet de WIFI en die moet niet traag zijn.
quote:Rik78 schreef op 01 oktober 2015 @ 23:42:

[...]

Er is op veel plekken in Nederland inderdaad gewoon plek. Ruimte. M/2.

Je gaat nu politieke bezwaren gebruiken, die noemde ik niet in mijn post. Kijk je naar de feiten dan kun je niet anders concluderen dat ebgewoon nog plek is in Nederland.Oh oké. Als we op deze manier gaan redeneren, dan kunnen we dus ook stellen dat er in Syrie genoeg vierkante meters zijn waar het gewoon veilig is. Als je gewoon even puur naar de feiten kijkt dan hè, afgezien van de praktische en politieke bezwaren.
quote:elein schreef op 01 oktober 2015 @ 23:49:

[...]

Wat gooi je weer lekker alles door elkaar..

Als de niqab dragende dames nou blijkbaar in Turkije zitten, en de modernere dames hier.. Wat is dan je angst? En nee, ik ben niet recent in Oost Turkije geweest. Hoe weet jij trouwens zo zeker dat dat Syriërs zijn, als je al niet weet wat hier de Syriers zijn.

Waar zie je die vluchtelingen? Op geenstijl filmpjes? Ik heb er echt niet één "behoorlijk agressieve" man gezien op de stations, in bussen, op Schiphol, in de buurt van het AZC. Niet één. Ik ken ook niemand die er één gezien heeft.

En stel een groot deel van de vrouwen komt niet uit Syrië, wat is je punt in deze context? Zit je ergernis erin dat niqabdraagsters vaak niet uit Syrie komen? Dat het toch vaak agressieve mannen blijken te zijn? Of wildje je het toch maar weer even gezegd hebben, ongeacht de relevantie?

En een bonusvraagje: vraag je je wel eens af wat voor mensen voor IS vluchten? Zijn dat de extreme moslims denk je?

Ik denk dat er wel degelijk extreme moslims mee komen met de stroom. Dat blijkt wel uit de gevechten die uitbreken in de AZC's, de christenen die bedreigd en mishandeld worden en uit het roepen van allah akbar kreten.

Ik weet niet wat jij onder agressief verstaat, maar ik zie er genoeg in allerlei beelden. Mannen die de boel kort en klein slaan en elkaar te lijf gaan met ijzeren staven noem ik toch echt agressief. Je bent ziende blind.

Ik denk dat Syriërs veel meer kans maken op werk in Turkije, omdat heel veel Syriërs Turks spreken. Waarom ga je dan naar een land waarvan je de taal niet spreekt?
quote:hollebollegijs schreef op 01 oktober 2015 @ 23:46:

Klopt volgens de Volkskrant van afgelopen zaterdag 41% niet.

[afbeelding]

Maar Rik heeft vast een oplossing.

Ik ben niet Rik, maar zou het feit dat hogeropgeleide vluchtelingen moeilijk aan een baan kunnen komen iets vergelijkbaars zijn met hoogopgeleide Nederlanders met een exotische achternaam? Namelijk dat niemand ze aan wil nemen omdat de wereld soms net een viva forum is en wemelt van de vage vooroordelen?

Daar kan je best wat aan doen als je zou willen. Net als administratieve rompslomp om diploma's erkend te krijgen.
quote:Superhuisvrouw schreef op 01 oktober 2015 @ 23:52:

[...]

Je vergeet de WIFI en die moet niet traag zijn.En geld om te roken...
quote:adnama schreef op 01 oktober 2015 @ 23:35:

Opvallend dat mensen die zo tolerant zijn ten opzichte van alles rondom asielzoekers, vaak zo intolerant zijn naar mensen met een andere mening.

Met een andere mening doe je niemand kwaad, in tegenstelling tot allerlei misdragingen van een behoorlijk deel asielzoekers. Vrijwel alles wordt veelal afgedaan als incidenten en vrijwel alles wordt recht gepraat onder het mom van de zieligheid van de asielzoekers, desnoods wordt het weggezet als groepsgedrag.

In mijn ogen heeft het bij de meeste tegenstanders bar weinig met racisme te maken. Het gaat doorgaans om gedragingen die ongewenst zijn, om normen en waarden die niet matchen. Om het systeem dat al die lasten op den duur niet meer kan dragen. Om alle mensen die het nu al slecht hebben in Nederland en die niet nog meer bezuinigingen kunnen hebben. Mensen die geen twee auto's, vakanties, genoeg geld voor vaste lasten en eten hebben. Mensen zonder uitzicht op een baan of slecht van gezondheid. De ouderen. Het economisch wensdenken ten spijt, al die nieuwe mensen opnemen en verzorgen kost zeer veel geld. We moeten op allerlei belangrijke zaken enorm bezuinigen, waarom dan niet daarop? Waar komt het geld ineens vandaan? Onze overheid maakt keuzes die ik echt niet volg en die niet laten zien dat men het beste voor heeft met de bevolking.

De kleur, de afkomst of het geloof van medemensen maakt de meeste mensen niets uit. Toch vreemd dat telkens weer die racismekaart getrokken wordt. Volgens mij hoor of lees ik van bijna iedereen dat men vindt dat mensen die werkelijk vluchteling zijn geholpen moeten worden. Het verschilt alleen waar en in hoeverre.Jij beschrijft precies hoe ik er over denk!
quote:Superhuisvrouw schreef op 01 oktober 2015 @ 23:52:

[...]

Je vergeet de WIFI en die moet niet traag zijn.

En de kampservice die niet goed is, gisteren 2 x moeten zeuren voor ontbijt op bed.
quote:elein schreef op 01 oktober 2015 @ 23:55:

[...]

Ik ben niet Rik, maar zou het feit dat hogeropgeleide vluchtelingen moeilijk aan een baan kunnen komen .

Er is wat discussie of dat "hoog opgeleid" uberhaupt klopt.

quote:hollebollegijs schreef op 01 oktober 2015 @ 23:56:

[...]

[afbeelding][afbeelding]

En de kampservice die niet goed is, gisteren 2 x moeten zeuren voor ontbijt op bed.

Allejezusnogantoe had jij gisteren ontbijt op bed?

Ik dus weer niet hè..
quote:Pientjexxxx schreef op 01 oktober 2015 @ 23:42:

[...]

Als je van heel Nederland een stad wil maken, dan is er ruimte genoeg. Voor de leefbaarheid zou ik die laatste stukjes natuur die we nog hebben toch graag groen willen houden. We zitten hier al met veel te veel mensen te dicht op elkaar. Als je heel Nederland asfalteert en volbouwt dan is het hier straks onleefbaar. Het zou handig zijn als je die roze bril eens zou afzetten.

Zet even je realiteits bril op. Dit jaar worden er 35.000 vluchtelingen verwacht. Er wonen 16.500.000 mensen in Nederland. Dat is 0,2%. 1/5 van 1%. Dat is echt heel weinig.

Er zijn rond de 400 gemeenten in Nederland. Dus gemiddeld 40.000 inwoners per gemeente. Door de vluchtelingen komen daar 86 bij.

Dat is geen roze bril maar realiteit.
quote:elein schreef op 01 oktober 2015 @ 23:55:

[...]

Ik ben niet Rik, maar zou het feit dat hogeropgeleide vluchtelingen moeilijk aan een baan kunnen komen iets vergelijkbaars zijn met hoogopgeleide Nederlanders met een exotische achternaam? Namelijk dat niemand ze aan wil nemen omdat de wereld soms net een viva forum is en wemelt van de vage vooroordelen?

Daar kan je best wat aan doen als je zou willen. Net als administratieve rompslomp om diploma's erkend te krijgen.

Voor de mensen die dol zijn op cijfers en grafieken ; zo is het dus gesteld met die vele, vele werkelozen onder - oa - vluchtelingen.

http://www.flipvandyke.nl ... chtonen-en-buitenlanders/
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
quote:sabbaticalmeds schreef op 01 oktober 2015 @ 23:36:

[...]

Wel als die mening gebaseerd is op discriminatie. En dat is gewoon bij wet verboden.Terecht dat echte discriminatie bij wet verboden is, maar ik vind dat het erg snel en onterecht wordt geroepen door onvermogen om de werkelijke standpunten van de ander te begrijpen. De meningen liggen kennelijk te ver uiteen.
quote:Pientjexxxx schreef op 01 oktober 2015 @ 23:54:

Ik denk dat er wel degelijk extreme moslims mee komen met de stroom. Dat blijkt wel uit de gevechten die uitbreken in de AZC's, de christenen die bedreigd en mishandeld worden en uit het roepen van allah akbar kreten.

Ik weet niet wat jij onder agressief verstaat, maar ik zie er genoeg in allerlei beelden. Mannen die de boel kort en klein slaan en elkaar te lijf gaan met ijzeren staven noem ik toch echt agressief. Je bent ziende blind.

Ik denk dat Syriërs veel meer kans maken op werk in Turkije, omdat heel veel Syriërs Turks spreken. Waarom ga je dan naar een land waarvan je de taal niet spreekt?

De gevechten in de AZC's waren veroorzaakt door extreme moslims? Bron graag!

Hoeveel mannen heb jij de boel kort en klein zien slaan met ijzeren staven recent? In het echt? En op wat voor manier zijn die representatief voor een volledige bevolkingsgroep (of groepen, want ik weet niet of de aggresieve mannen in jouw hoofd nou moslims zijn, Syriërs, mannen met een mediterraans uiterlijk, mannen met baarden, etc.)? De laatste keer dat ik (op film!) mannen iets kort en klein zag slaan waren het Marseille fans. Maar ik denk niet dat alle Fransen zo zijn. Jij wel?

En dank je wel voor je laatste opmerking: Waarom inderdaad? Waarom zou iemand hier komen als hij ergens zit waar hij wel de taal spreekt... Hmz... (Hint: mensen stappen niet midden in de nacht met kleine kinderen in een rubber bootje, om vervolgens kilometers door europa te zwerven naar een land waar ze de taal niet spreken 'omdat ze daar alles gratis krijgen')
quote:rosemetijs schreef op 01 oktober 2015 @ 23:55:

[...]

En geld om te roken...En we eisen wel 2000 euro per maand. Anders gaan we in hongerstaking.
quote:hollebollegijs schreef op 01 oktober 2015 @ 23:58:

Er is wat discussie of dat "hoog opgeleid" uberhaupt klopt.Ik reageer notabene op jouw stukje tekst over academici-vluchtelingen En nee ik denk niet dat alle Syrische vluchtelingen hoogopgeleid zijn.
quote:rosemetijs schreef op 01 oktober 2015 @ 23:55:

[...]

En geld om te roken...en het eten moet wel halal zijn!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven