Hartelijk (?) welkom 3

02-10-2015 09:53 538 berichten
Hier discussiëren we verder over de vluchtelingencrisis.

Of de vluchtelingen hartelijk welkom zijn, daarover verschillen de meningen. En we zijn het zelfs niet eens over wie nu een echte vluchteling is, of wat veilige landen zijn. En de media nemen ons allemaal in de maling met hun gekleurde meningen en plaatjes.

Hier is in ieder geval iedereen welkom om mee te praten.

Deel 2 Hartelijk welkom
Alle reacties Link kopieren
quote:rosemetijs schreef op 02 oktober 2015 @ 18:18:

[...]

Het is niet te doen denk ik om daar allemaal rekening mee te houden.Maar het maakt wel dat de vlam in de pan slaat : geen privacy, een niet aflatende herrie, onderbroken nachten vanwege gesnurk, gehuil, gehoest, gepraat.... Het is bepaald geen vakantie oord, hoor. Het is zwaar behelpen. En absoluut beter dan niets. Maar laten we niet doen alsof ze in de hemel op aarde terecht zijn gekomen. Ze zijn veilig and that's it.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
quote:blijfgewoonbianca schreef op 02 oktober 2015 @ 18:18:

[...]

Je zou ze natuurlijk ook op een andere manier in kunnen delen over de verschillende opvangcentra's.

Als je - even een heel simpel voorbeeld - een tafelschikking maakt voor een bruiloft zet je ook ome Piet met een kort lontje en een Ajax hart niet naast neef Piet die een Feyenoordtattoo op zijn voorhoofd heeft.

En als je ze uit kunt nodigen en ze niet naast elkaar zet en iedereen heeft dan een leuke avond is het toch verder prima?Als je weet dat ze zich niet kunnen gedragen als ze elkaar tegen komen of naast elkaar zitten dan nodig je ze gewoon alle twee niet uit. Dat is een veel betere oplossing.
quote:blijfgewoonbianca schreef op 02 oktober 2015 @ 18:22:

[...]

Maar het maakt wel dat de vlam in de pan slaat : geen privacy, een niet aflatende herrie, onderbroken nachten vanwege gesnurk, gehuil, gehoest, gepraat.... Het is bepaald geen vakantie oord, hoor. Het is zwaar behelpen. En absoluut beter dan niets. Maar laten we niet doen alsof ze in de hemel op aarde terecht zijn gekomen. Ze zijn veilig and that's it.Maar goed dat waren ze in alle landen die ze doorgereisd zijn om hier te komen ook al dus opvangkampen in de regio beter regelen en financieren.
quote:Pientjexxxx schreef op 02 oktober 2015 @ 18:24:

[...]

. Dat is een veel betere oplossing.Dat VIND JIJ een betere oplossing. Mag je vinden, maar dat maakt het nog geen feit natuurlijk.
Je leest, ziet en hoort veel maar ik lees toch ook wel vol ongeloof de post van BGB;

Diefstal, neerkijken op anderen, mishandeling, intimidatie, racisme....in een AZC?

Ik vind de incidenten helemaal niet verklaarbaar. De vluchtelingen zijn op zoek gegaan naar een veilig land.

Ipv te zorgen dat iedereen die in hetzelfde schuitje (pffff sorry) zat en vanuit een oorlog hierheen is gekomen, zich veilig voelt, ontstaan er conflicten onderling en creëren zij onrust. Juist de vluchteling zou toch moeten weten dat je veilig voelen prio nummer 1 is. Ongeacht de achtergrond van een andere vluchteling.

Ik vrees ook dat wij de oorlog hiernaar toe halen.
quote:dianavankrimpen schreef op 02 oktober 2015 @ 18:27:

Diefstal, neerkijken op anderen, mishandeling, intimidatie, racisme....in een AZC?

.

Niks menselijks is een vluchteling kennelijk vreemd.

Die dingen gebeuren ook in verpleeghuizen, scholen, voetbalstadions, in de Efteling.
quote:Pientjexxxx schreef op 02 oktober 2015 @ 18:07:

[...]

Daaruit blijkt toch duidelijk dat het helemaal niet meer om veiligheid gaat! Deze mensen komen om hier te halen wat er te halen valt.

En zie hier:

http://www.metronieuws.nl/buitenland/20 ... kende-luxe

Volgens staatssecretaris voor Asiel en Migratie Theo Francken (N-VA) hadden de asielzoekers foto's van een luxer oord bij zich. „Dit getuigt van ondankbaarheid en een gebrek aan respect. Er zijn natuurlijk grenzen aan onze gastvrijheid", zegt hij in een reactie

[...]

Maar het maakt wel dat de vlam in de pan slaat : geen privacy, een niet aflatende herrie, onderbroken nachten vanwege gesnurk, gehuil, gehoest, gepraat.... Het is bepaald geen vakantie oord, hoor. Het is zwaar behelpen. En absoluut beter dan niets. Maar laten we niet doen alsof ze in de hemel op aarde terecht zijn gekomen. Ze zijn veilig and that's it.En ik benijd die mensen niet. Gezien het feit dat er ongeveer 100.000 wachtenden op een woning voor hen zijn en die woningen er al niet zijn, blijft het nog jaren en jaren behelpen.
quote:blijfgewoonbianca schreef op 02 oktober 2015 @ 18:05:

Het was te verwachten dat jullie datgene eruit zouden halen en de conclusies zouden trekken die jullie nu eruit halen en doen.

Stom van mij om te denken dat jullie zouden begrijpen dat het nogal naief is om alles en iedereen in een beperkte ruimte te proppen en te verwachten dat ze een kamplied aan zouden heffen en de hele dag dankbaar zouden lopen glimlachen.

Onze " eigen mensen " die eigenlijk over zouden moeten lopen van dankbaarheid omdat hun wiegje toevallig in Nederland stond kunnen nog niet met supporters van de tegenstander in 1 trein, die gaan onder politiebegeleiding naar een wedstrijd. Maar we verwachten van anderen dat ze, geconfronteerd met mensen uit landen die al jaren in conflict zijn, dat het een en al liefde is.

Maar ik ben er wel weer even klaar mee, het woorden in de mond leggen stoort me namelijk vreselijk. Nare manier van een discussie voeren vind ik dat.

Van mij mogen ze die mensen opvangen. Tuurlijk!

Maar niet zoals het nu gaat, in grote, drukke, overvolle AZC's waar snel de vlam in de pan dreigt bij de minste ruzie en waar vrouwen en kinderen alles behalve veilig zijn.

Het beleid hier in Nederland is vragen om moeilijkheden.

Dus:

*als ze wat meer aan verspreiding doen. Meer kleinere complexen, en dan in elke (zeker de rijke) gemeenten leegstaande kantoorpanden of scholen waar de mensen opgevangen worden.

*Waar gezinnen, vrouwen en kinderen veilig kunnen wonen en geen last ondervinden van oververhitte enge mannen. ( plus deze dan uiteraard enkeltje retour)

*Waar de verschillende geloven gescheiden zijn.

*Waar iedereen zelf de boel schoonmaakt. (hoezo kunnen ze dat niet??)

* Waar ipv leefgeld bonnen verkrijgbaar zijn, zodat er niet drugs of drank gekocht gaat worden.

Tja, dan hoor je m.i. weinig mensen nog klagen. Ik denk dat de Nederlandse bevolking dan steeds minder van die Wilderse trekjes laat zien.
quote:blijfgewoonbianca schreef op 02 oktober 2015 @ 18:31:

[...]

Die dingen gebeuren ook in verpleeghuizen, scholen, voetbalstadions, in de Efteling.Veiligheid is wat een vluchteling beweegt om hier naar toe te komen. Niets meer en niet minder. Als mijn huis is afgebrand en ik heb niets meer, en jij hebt voor mij en mijn kind/man/ wie dan ook een zolderkamer waar ik kan blijven, interesseert het mij niet of jij snurkt en of de kleding die jij mij geeft mij wel of niet staat. Nee BGB, ik ben dankbaar dat er iemand is met een groot hart, haar deur voor ons openzet en ervoor zorgt dat ik een plek heb waar ik veilig kan slapen. Dat is dan voor mij prioriteit nummer 1.
quote:rosemetijs schreef op 02 oktober 2015 @ 18:01:

Kijk wat mooi:

http://nos.nl/artikel/2060879-vluchteli ... usten.html

Dat is ongeveer 2 km bij ex + kids vandaan.

Zal ik me melden als activiteiten begeleider?
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
quote:hollebollegijs schreef op 02 oktober 2015 @ 18:45:

[...]

Dat is ongeveer 2 km bij ex + kids vandaan.

Zal ik me melden als activiteiten begeleider?Ja dat lijkt mij nou echt een leuke hobby voor jou..
Dat kamp ziet er goed uit voor eerste opvang. Als je niets hebt, ik zal wel tien megapotten mosterd zijn, ben je blij als je daar onderdak en een warm bed krijgt, eten en medische verzorging. Ik heb zomaar het idee dat echte vluchtelingen die voorheen in een groot huis hebben gewoond en luxe hebben gekend, zich eerder met de situatie kunnen verzoenen dan degenen die uit een, bij wijze van spreken, plaggenhut komen en verwachten hier meteen een villa te krijgen, liefst met personeel. Zal wel iets te maken hebben met educatie en zo.
verba volant, scripta manent.

[...]

Maar het maakt wel dat de vlam in de pan slaat : geen privacy, een niet aflatende herrie, onderbroken nachten vanwege gesnurk, gehuil, gehoest, gepraat.... .

En nog wat kleine "probleempjes"

1) vluchtelingenvrouwen vaak zorgen voor huisvesting en voedsel, maar zijn (seksuele) intimidatie, mishandeling, vernedering en isolement vaak hun lot.

2) In de vluchtelingeninfrastructuur hebben criminele bendes een dikke vinger in de pap.

3) Tot nu toe gaat het in Nederland (als het mis gaat) vooral mis tussen Syriërs en Eritreeër. De verschillen tussen beide groepen zijn groot, niet alleen wat ras en religie betreft. Qua opleidingsniveau gaapt er een groot gat tussen beide groepen.

.

4) Golfstaten maar later uitgebreid naar de Arabisch sprekende landen in Noord-Afrika en het Midden-Oosten) en Perzen (Iraniërs, Afghanen en Tadzjieken) Laatstgenoemden beschouwen zichzelf als een elitevolk en kijken vaak neer op Arabieren die zij plagerig 'sprinkhanenvreters' noemen.

5)Tussen Arabieren en zwarte Afrikanen bestaat openlijk racisme.

6) Dom racisme naar Afrikanen tiert ook welig bij Oost-Europese vluchtelingen (Albanezen, Kosovaren, Bulgaren).

7) Onderling is er veel rivaliteit tussen Afrikaanse stammen. Doorgaans hoger opgeleide en welvarender Afghanen (Tadzjieken) kunnen vaak moeilijk door een deur met de Pathanen.

8) Soennieten bevechten sjiieten en andersom.

9) Op de achtergrond vechten enerzijds Saudie-Arabië en de Golfstaten (soennieten) en anderzijds Iran (sjiieten) om de hegemonie binnen de islam.

10) Vluchtelingen hebben vaak familieleden voor hun ogen vermoord zien worden door extremisten van het andere kamp. In hun bagage hebben ze veel trauma's en haatgevoelens.

Bron = AD

http://www.ad.nl/ad/nl/36 ... a-wel-mis-moet-gaan.dhtml
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
quote:blijfgewoonbianca schreef op 02 oktober 2015 @ 18:26:

[...]

Dat VIND JIJ een betere oplossing. Mag je vinden, maar dat maakt het nog geen feit natuurlijk.Ik heb het woord feit nergens genoemd. Het is alleen wel oerdom om mensen uit te nodigen op je bruiloft van wie je weet dat zij zich niet kunnen gedragen en je al kunt voorspellen dat ze je feestje gaan verpesten.
quote:hollebollegijs schreef op 02 oktober 2015 @ 18:59:

[...]

En nog wat kleine "probleempjes"

1) vluchtelingenvrouwen vaak zorgen voor huisvesting en voedsel, maar zijn (seksuele) intimidatie, mishandeling, vernedering en isolement vaak hun lot.

2) In de vluchtelingeninfrastructuur hebben criminele bendes een dikke vinger in de pap.

3) Tot nu toe gaat het in Nederland (als het mis gaat) vooral mis tussen Syriërs en Eritreeër. De verschillen tussen beide groepen zijn groot, niet alleen wat ras en religie betreft. Qua opleidingsniveau gaapt er een groot gat tussen beide groepen.

.

4) Golfstaten maar later uitgebreid naar de Arabisch sprekende landen in Noord-Afrika en het Midden-Oosten) en Perzen (Iraniërs, Afghanen en Tadzjieken) Laatstgenoemden beschouwen zichzelf als een elitevolk en kijken vaak neer op Arabieren die zij plagerig 'sprinkhanenvreters' noemen.

5)Tussen Arabieren en zwarte Afrikanen bestaat openlijk racisme.

6) Dom racisme naar Afrikanen tiert ook welig bij Oost-Europese vluchtelingen (Albanezen, Kosovaren, Bulgaren).

7) Onderling is er veel rivaliteit tussen Afrikaanse stammen. Doorgaans hoger opgeleide en welvarender Afghanen (Tadzjieken) kunnen vaak moeilijk door een deur met de Pathanen.

8) Soennieten bevechten sjiieten en andersom.

9) Op de achtergrond vechten enerzijds Saudie-Arabië en de Golfstaten (soennieten) en anderzijds Iran (sjiieten) om de hegemonie binnen de islam.

10) Vluchtelingen hebben vaak familieleden voor hun ogen vermoord zien worden door extremisten van het andere kamp. In hun bagage hebben ze veel trauma's en haatgevoelens.

Bron = AD

[...]

Die dingen gebeuren ook in verpleeghuizen, scholen, voetbalstadions, in de Efteling.Ja natuurlijk hoe meer ellende hoe beter volgens jou?
quote:Wageningen1985 schreef op 02 oktober 2015 @ 19:02:

[...]

Ja natuurlijk hoe meer ellende hoe beter volgens jou?

T

En weer zo'n vervelend discussie trucje. Ik ben daar klaar mee, met op die manier benaderd te worden over dit onderwerp. Doe je maar lekker thuis, of bij je buren,....maar zo voer ik geen gesprek.

[...]

Die dingen gebeuren ook in verpleeghuizen, scholen, voetbalstadions, in de Efteling.Wel op iets kleinere schaal. In verpleeghuizen speelt dementie dikwijls een rol, in voetbalstadions rivaliteit, in de Efteling het voordringen bij attracties en op scholen wordt al sinds mensenheugenis gepest. In de eerste drie gevallen speelt geloof geen enkele rol, in het laatste geval tegenwoordig wel.
quote:blijfgewoonbianca schreef op 02 oktober 2015 @ 19:05:

[...]

T

En weer zo'n vervelend discussie trucje. Ik ben daar klaar mee, met op die manier benaderd te worden over dit onderwerp. Doe je maar lekker thuis, of bij je buren,....maar zo voer ik geen gesprek.Nee jij bent lekker bezig met je agressieve toon.

[...]

Die dingen gebeuren ook in verpleeghuizen, scholen, voetbalstadions, in de Efteling.

Mijn vader zit in een verpleeghuis maar daar spelen ze bingo en is dit toch geen onderdeel van de gezamenlijke activiteiten:

Ook in het azc in het Utrechtse Overberg waren het jonge jongens die elkaar met bedbodems, glazen en brandblussers te lijf gingen

Noem me maar radicaal ik vind het eerder realistisch
quote:Wageningen1985 schreef op 02 oktober 2015 @ 19:10:

[...]

Nee jij bent lekker bezig met je agressieve toon.

Als mensen mij meningen die ik niet heb in mijn schoenen blijven schuiven dan raak ik daar erg ge"irriteerd van, ja. Het is niet de eerste keer dat dit gebeurt : jij was - binnen een paar uur - de zoveelste al. Er zou ook netjes gediscussieerd kunnen worden. Zonder al die snert trucjes.

Als je een vraag hebt over wat ik bedoel zou het je sieren om gewoon te vragen wat ik bedoel, zonder eerst met een suggestie te komen die ik eerst moet gaan ontkennen of ontkrachten.

Aktie is nou eenmaal reactie.
quote:hollebollegijs schreef op 02 oktober 2015 @ 19:13:

[...]

Mijn vader zit in een verpleeghuis maar daar spelen ze bingo en is dit toch geen onderdeel van de gezamenlijke activiteiten:

Ook in het azc in het Utrechtse Overberg waren het jonge jongens die elkaar met bedbodems, glazen en brandblussers te lijf gingen

Noem me maar radicaal ik vind het eerder realistisch Je kan gerust reageren op wat ik schrijf, hoor, maar je hebt je een paar uur geleden wat MIJ betreft iiig voorlopig als gesprekspartner gediskwalificeerd.
quote:blijfgewoonbianca schreef op 02 oktober 2015 @ 14:39:

Zo'n 300 man die 24 uur per dag op elkaars lip zitten, zonder echt iets om handen te hebben. Het klinkt als het concept van een slecht tv-programma: sensatie gegarandeerd. Maar het is de situatie waar vluchtelingen zich mee geconfronteerd zien. En dan ontploft er wel eens iemand.

Vechtpartijen en incidenten zijn verklaarbaar:

1. Vrouwen erg kwetsbaar

Bijna twee derde van de vluchtelingen die dit jaar in Duitsland arriveerden is onder de 30. Daarvan is driekwart man en een kwart vrouw. De verhouding is vergelijkbaar met de mensen die zich nu melden in de Nederlandse azc's. Vrouwen vormen een heel kwetsbare minderheid. Temeer in een omgeving van jonge mannen zonder vrouw of vriendin.Volgens een recent rapport van de VN over vrouwen in verschillende vluchtelingenkampen in Turkije, Libanon en Jordanië moeten vluchtelingenvrouwen vaak zorgen voor huisvesting en voedsel, maar zijn (seksuele) intimidatie, mishandeling, vernedering en isolement vaak hun lot.

2. Enorme onzekerheid

Verveling is een goede voedingsbodem voor incidenten, weet de Nederlands-Afghaanse schrijver Qader Shafiq, die zelf ook in azc verbleef. ,,Zijn vluchtelingen al op de plaats van bestemming als ze in een azc zitten? Ik denk van niet. Zolang mensen in de asielprocedure zitten, zijn ze onderweg. Dat geeft een enorme onzekerheid.''

,,In een azc komt iedereen binnen met zijn eigen referentiekader en zijn eigen waslijst aan ervaringen. Vaak hebben ze een lange reis achter de rug. Ze missen hun gezin, hun cultuur, hun dorp. En ze zijn moe. Dat geeft spanning.''

,,In het asielzoekerscentrum zoeken landgenoten elkaar op. Ik deed dat ook met de andere Afghanen toen ik hier in 1993 kwam. Dat komt voort uit melancholie. Je spreekt elkaars taal en kunt samen herinneringen ophalen. Bij andere groepen gebeurde hetzelfde. Die groepsdynamiek is heel gevaarlijk. Vaak zijn het ook nog groepen die van nature al op gespannen voet staan. Vergelijk het met voetbalfans. Je zet supporters van NEC en Vitesse ook niet samen in een trein. Ik had destijds problemen met fundamentalistische, Algerijnse moslims die afkeurden dat ik wijn dronk.''

,,Een andere bron van onrust is verveling, het feit dat je 24 uur op elkaars lip zit in een kleine ruimte. Ook vluchtelingen moeten iets om handen hebben, dat geeft waardigheid. Toen ik in het azc in Scheerwolde zat had ik het geluk dat ik vrijwilligerswerk kon doen op een kinderboerderij. Dat was fantastisch. Het zorgde ervoor dat we konden ontsnappen aan de verveling van het azc.''

3. Niet alleen moeder Teresa's

In de vluchtelingeninfrastructuur hebben criminele bendes een dikke vinger in de pap. Er varen weinig boten zonder dat mensensmokkelaars daar beter van worden. Ook zijn er veel geluiden over IS-strijders en criminelen die meeliften op de vluchtelingenstroom. Of het waar is? Bewijs is er niet. Net zo min als dat kan worden bewezen dat er géén IS'ers tussen de vluchtelingen zitten. Hoe dan ook: in de azc's zitten niet alleen moeder Teresa's. Jonge vluchtelingen beschuldigen elkaar onderling van diefstal. Dat zet de verhoudingen extra op scherp.

4. Stoppen slaan snel door bij pubers

,,Jongens van die leeftijd zijn nog dom. Die vechten. Daar moet je je verder niet zo druk over maken." Een bewoner van het azc in Almelo had de oorzaak van de vechtpartij die daar vorige week plaatsvond snel gevonden. Het is de leeftijd.''

Daar zit misschien wel wat in. De vijf arrestanten in Almelo waren allemaal 16 of 17 jaar oud. Ook in het azc in het Utrechtse Overberg waren het jonge jongens die elkaar met bedbodems, glazen en brandblussers te lijf gingen.

,,In Drachten, eergisteren, hetzelfde verhaal. Hier vochten twee groepen jongeren (Syriërs tegen Eritreeërs) om een gestolen telefoon. Twee jongens, 16 en 17, werden aangehouden.

Dat jonge jongens heetgebakerd zijn, is algemeen bekend. Ga eens op een voetbalveld kijken, op zaterdagmiddag, of een paar uur later in de kroeg. Zet ze met honderd man 24 uur op elkaars lip, en de kans is groot dat er iets gebeurt. Je kunt het op elke opvoedsite teruglezen: in de puberteit gieren de hormonen door het lijf, zijn ze op zoek naar hun grenzen, de hersenen zijn een kookpot. Tel daar een soms traumatische jeugd en een lange, gevaarlijke vlucht bij op en de stoppen slaan (snel) door.''

5. 'Meeste Syriërs hoogopgeleid

Tot nu toe gaat het in Nederland (als het mis gaat) vooral mis tussen Syriërs en Eritreeër. De verschillen tussen beide groepen zijn groot, niet alleen wat ras en religie betreft. Qua opleidingsniveau gaapt er een groot gat tussen beide groepen. Syriërs zijn over het algemeen erg goed opgeleid ten opzichte van de vluchtelingen uit andere landen. De Duitse overheid becijferde het voor de Duitse vluchtelingenpopulatie. Van de Syriërs heeft de helft gymnasium of hoger onderwijs gevolgd. Voor de totale populatie is dat 31 procent. Dat is inclusief de Syriërs, dus het cijfer voor de andere groepen ligt nog lager.

Natuurlijk, je gaat er niet meteen om vechten, maar het mengt wat minder makkelijk.

6. Sprinkhanenvreters en ander 'tuig'

Etnische verschillen tussen de diverse groepen vluchtelingen spelen zeker een rol in onderlinge rivaliteit. Syriërs en Afghanen matchen slecht. Over het algemeen gaat er weinig liefde verloren tussen Arabieren (oorspronkelijk uit Saudi-Arabië, Jemen en de Golfstaten maar later uitgebreid naar de Arabisch sprekende landen in Noord-Afrika en het Midden-Oosten) en Perzen (Iraniërs, Afghanen en Tadzjieken).

Laatstgenoemden beschouwen zichzelf als een elitevolk en kijken vaak neer op Arabieren die zij plagerig 'sprinkhanenvreters' noemen.

Tussen Arabieren en zwarte Afrikanen bestaat openlijk racisme. Lang waren de Arabieren de belangrijkste slavenhandelaren op het Afrikaanse continent.

Dom racisme naar Afrikanen tiert ook welig bij Oost-Europese vluchtelingen (Albanezen, Kosovaren, Bulgaren). Onderling is er veel rivaliteit tussen Afrikaanse stammen. Doorgaans hoger opgeleide en welvarender Afghanen (Tadzjieken) kunnen vaak moeilijk door een deur met de Pathanen.

7. Soennieten tegen sjiieten

Op dit moment zijn er negen burgeroorlogen aan de gang in overwegend islamitische landen. Er wordt gevochten in Afghanistan, Irak, Syrië, zuidoostelijk Turkije (Koerden), Jemen, Libië, Somalië en noordoost Nigeria (Boko Haram). Miljoenen mensen zijn gevlucht naar veiliger oorden. De meeste religieuze conflicten laaiden op na de aanslagen van 11 september 2001 in de VS en na 2010 (Arabische Lente). Soennieten bevechten sjiieten en andersom. Op de achtergrond vechten enerzijds Saudie-Arabië en de Golfstaten (soennieten) en anderzijds Iran (sjiieten) om de hegemonie binnen de islam.

De meeste Afghanen komen hier via Iran. Ze zijn overwegend sjiitisch en sterk beïnvloed door de Iraanse propaganda die pro president Al-Assad is (zelf behorend tot een sjiitische stam). Dit terwijl de meeste gevluchte Syriërs juist soennieten zijn of christen.

Vluchtelingen hebben vaak familieleden voor hun ogen vermoord zien worden door extremisten van het andere kamp. In hun bagage hebben ze veel trauma's en haatgevoelens.Goed artikel ! Waar heb je het vandaan ?
quote:hollebollegijs schreef op 02 oktober 2015 @ 19:13:

[...]

http://www.ad.nl/ad/nl/36 ... a-wel-mis-moet-gaan.dhtmlBinnen ieder geloof heb je stromingen maar ik heb echt nog nooit gehoord dat gereformeerden en protestanten elkaar te lijf gaan, katholieken en protestanten dan weer wel maar dat lijkt een soort van Ierse provocerende traditie geworden (oranjemarsen).

https://www.youtube.com/watch?v=JFM7Ty1EEvs

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven