Algemeen vluchtelingentopic

03-10-2015 12:13 3004 berichten
Alle reacties Link kopieren
Beste forummers,

In dit topic krijgen jullie de ruimte om te discussiëren over het vluchtelingenonderwerp. Aangezien dit een onderwerp is wat veel emoties oproept, willen we de discussie centraal houden en zullen alle andere topics worden voorzien van een slotje. Nieuwe topics zullen worden verwijderd.

Wat is er anders dan bij andere topics?

- De moderatie op dit topic zal, wegens de gevoeligheid van het onderwerp, extra streng zijn.

-Bij elke overtreding zal er een waarschuwing worden gegeven, bij een tweede overtreding, volgt er een pijlerban van een week en kun je dus niet meer meediscussiëren op de pijler actueel.

- Wat niet mag: op de man spelen, stemmingmakerij, discrimineren, uiten van vreemdelingenhaat.

- Genomen beslissingen voor het uitdelen van waarschuwingen/bans, zullen niet ter discussie staan binnen dit topic. Mocht je het niet eens zijn met een genomen beslissing, dan kun je dit kenbaar maken door te mailen naar forum@viva.nl.

Het vluchtelingenvraagstuk is een moeilijk vraagstuk met vele verschillende standpunten. Laten we dit topic gebruiken om hier op een beschaafde manier met elkaar over in gesprek te gaan.

Met vriendelijke groet,

Het Moderatorteam & Community Manager VIVA
Vrijheid van meningsuiting betekent NIET dat je alles maar op het forum neer mag pennen.

Bij vragen over beleidskeuzes kun je terecht op het 'vraag het de mods' topic.
quote:meivogel schreef op 03 oktober 2015 @ 16:36:

[...]

Ik vind dit eigenlijk niet kunnen hoor Gijs. Je kunt het niet met iemand eens zijn, maar haar dan meteen zwakzinnig verklaren?

Maak je geen zorgen, ze leest niet mee.

Anders zal ik er van maken: Politieke brokkenpiloot

Klinkt wat netter.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
quote:MarianneDavids schreef op 03 oktober 2015 @ 16:47:

[...]

Ze worden door die mensenhandelaren met loze beloftes naar Europa gelokt. Er is geld, een huis, werk. Nederland heeft een groot tekort aan betaalbare woningen, Duitsland moet in sneltempo 300.000 betaalbare woningen bouwen, dat vertellen die smokkelaars er echt niet bij, die beloven koeien met gouden horens.

volgens mij zeggen die smokkelaars ook nog tegen ze:

"ga maar heel hard klagen en zeuren als je er bent, dan wordt je sneller geholpen"
quote:-RoseRed- schreef op 03 oktober 2015 @ 16:42:

[...]

Hmmm een tehuis voor zwakzinnigen. En dat voor een van de hoogste leiders van EU.

Beetje eng dit. Over A. Merkel mag niets gezegd worden , want het is een van de hoogste leiders van de EU toch?

Wat een gotspe. Met het grootste gemak wordt onze eigen leider van dit land Mark Rutte weggezet als puppet of als een van de eerste de beste idioot . En ontken het niet, de laatste tijd worden er heel vaak lelijke woorden gebruikt voor M. Rutte. Dat kan dan weer wel. Erg tegenstrijdig is het wel eerlijk gezegd en nog veel hypocrieter. En dan verwoord ik het nog heel netjes.

Ook leiders van de EU maken fouten. En ondoordachte uitspraken doen ze ook.. Dit is er een van. Het zijn net mensen. En ja, Merkel heeft een hele grote fout gemaakt om de grenzen wagenwijd open te zetten, zonder enige vorm van controle. Het stopt n.l. niet in Duitsland, was dat maar waar. Nu wordt heel Europa meegezogen in deze ellende , waarvan het einde nog lang niet in zicht is.
Eén ding is zo goed als zeker, als er geen adequate oplossingen worden gevonden ontstaat er nog véél meer rechts extremisme.
verba volant, scripta manent.
quote:hollebollegijs schreef op 03 oktober 2015 @ 16:45:

[...]

Ze doet niets, niets, niets

Dit politieke warhoofd heeft de grenzen opgezet zonder enige voorbereiding.

Als ze de 6 miljard die ze nu uittrekt geïnvesteerd had in Turkije, Jordanië en Libanon was daar voldoende geld geweest voor echte opvang.

[IMG]http://i1337.photobucket.com/albums/o68 ... zhwypr.png[/IMG]

6 miljard noem jij niets?

Ze besteedt het geld wat anders dan jij graag zou willen, maar ze doet bepaald niet niets.
Morrigan Crow, net zo leuk als Harry Potter.
@ gewiekst, je quote uit een ander topic, volgens mij is dat in het algemeen niet de bedoeling of zelfs tegen de regels. Ik heb daar al op een deel van die post gereageerd, dat kun je daar verder nalezen.
[quote]jo-elise schreef op 03 oktober 2015 @ 16:56:

[...]

Beetje eng dit. Over A. Merkel mag niets gezegd worden , want het is een van de hoogste leiders van de EU toch?

/quote]

O, prima hoor wat mij betreft, klinkt een beetje raar om Merkel zwakzinnig te vinden en in een tehuis te stoppen.

Als mensen dit zo willen, allemaal prima . Niet mijn mening om zomaar iemand te bestempelen als zwakbegaafd.
quote:Cameron10 schreef op 03 oktober 2015 @ 16:40:

Newest topic live out of Berlin; zeer schrijnende situaties (en dat meen ik)

http://www.volkskrant.nl/ ... llkommenskultur~a4155036/

En er komen er nog 100.000 aan......

Als Duitsland vol zit, of er breekt anarchie uit, waar gaan de vluchtelingen dan naartoe?

Dit is toch vreselijk? 50 dagen wachttijd alleen voor registratie.

Duitsland is compleet de regie kwijt en de vrijwilligers daar staan op instorten. En dan zijn er nog tienduizenden mensen onderweg naar Duitsland.

Dit artikel is geschreven door iemand die verbonden is aan het kennisinstituut van de PvdA. En hij noemt de situatie in Duitsland een humanitaire ramp. Dat is schokkend. En het sluit aan bij datgene wat o.a. Liubi vertelde over de situatie in de opvang en bij alle signalen die al naar buiten kwamen via de Duitse media.

Ik vind dit oprecht heel ernstig en ik hoop dat de Duitse regering haar verantwoordelijkheid gaat nemen om via de noodtoestand maatregelen te nemen om de chaos in goede banen te leiden.
quote:tonkje schreef op 03 oktober 2015 @ 16:44:

[...]

Sommigen hebben heel hoge verwachtingen heb ik gelezen. Die denken echt dat er een riant bedje voor hen is gespreid. Dan kan ik me enige teleurstelling wel voorstellen.

Hopelijk wordt hen snel uitgelegd dat er in Europa en Nederland echt geen duizenden huizen leegstaan waar ze zo in kunnen trekken. En dat ze niet al te kieskeurig kunnen zijn over het aangeboden eten, kleding etc.Ze kennen Nederland van horen zeggen, en hebben een heel idealistische voorstelling van hoe het hier is. Dus ik kan me de teleurstelling ook wel voorstellen. Zeker als je na een lange reis ergens aankomt, en denkt eindelijk rust te vinden. Ik ben daarom ook niet zo onder de indruk van de klagers. Misschien zit ontevredenheid in hun karakter, misschien tref je ze net op een verkeerd moment. Wij weten het niet. Het is een minuut, of zelfs minder, uit iemands leven. Te weinig voor mij om een oordeel te vormen over die persoon, laat staan over alle vluchtelingen.
quote:hollebollegijs schreef op 03 oktober 2015 @ 16:45:

[...]

Ze doet niets, niets, niets

Dit politieke warhoofd heeft de grenzen opgezet zonder enige voorbereiding.

Als ze de 6 miljard die ze nu uittrekt geïnvesteerd had in Turkije, Jordanië en Libanon was daar voldoende geld geweest voor echte opvang.

[afbeelding]

Deze landen willen helemaal geen miljoenen vluchtelingen opvangen! Turkije zelf wil bijvoorbeeld containersteden in Syrië bouwen. Ze vangen de vluchtelingen noodgedwongen op, maar gaan er uiteindelijk aan onderdoor. Het gaat niet in eerste instantie om de financiën, het gaat om 2 miljoen vluchtelingen! Mensen. Mensen die hun leven voort willen zetten. Dat vraagt veel meer dan geld alleen.

We kunnen als Europa niet zomaar besluiten dat deze landen miljoenen mensen op moeten vangen omdat wij betalen.

Stel je voor zeg. Dan kunnen deze landen ook besluiten dat ze de miljarden die ze nu uitgeven aan vluchtelingen, investeren in de opvang hier.
quote:bungaa schreef op 03 oktober 2015 @ 16:53:

[...]

Wat doet ze dan precies?

echt, in Duitsland is het zo droevig geregeld allemaal.. De asielzoekers slapen daar gewoon op straat en

Vrijwilligers moeten al het vuile werk oplossen, geen betaalde functies.

de rechts extremisten gaan daar steeds meer los...

Ik vind het echt vreselijk wat er daar allemaal aan de hand is.Gelukkig denken de vrijwilligers daar niet zo over.
quote:yette schreef op 03 oktober 2015 @ 16:40:

Ik vind dat Merkel gelijk heeft. We hebben te maken met een enorme toestroom. Deze situatie vraagt om aktie. Niet om politiek gehakketak. Zij doet tenminste iets!

Lees dat artikel eens wat gepost werd over Berlijn.

Dat lezende kan ik alleen maar concluderen dat Duitsland de regie kwijt is en dat Merkel een enorme ontwrichtende chaos heeft gecreërd, waar heel veel mensen, waaronder echte vluchtelingen, de dupe van zijn.
quote:bungaa schreef op 03 oktober 2015 @ 16:53:

[...]

Wat doet ze dan precies?

echt, in Duitsland is het zo droevig geregeld allemaal.. De asielzoekers slapen daar gewoon op straat en

Vrijwilligers moeten al het vuile werk oplossen, geen betaalde functies.

de rechts extremisten gaan daar steeds meer los...

Ik vind het echt vreselijk wat er daar allemaal aan de hand is.Dat lijkt me nu een gedeeltelijke goede oplossing: Veel betaalde functies creëren voor de opvang van asielzoekers. In Nederland maar ook in de rest van Europa. Giro 6868 heeft 3 miljoen euro opgeleverd. Dus van dat geld kunnen ze best wat banen creëren. Toch jammer dat niemand me wat vraagt.
Je bent beter, knapper, leuker, liever en slimmer dan ik. Maak het jezelf niet zo moeilijk, NPS-er.
quote:jo-elise schreef op 03 oktober 2015 @ 16:56:

[...]

Wat een gotspe. Met het grootste gemak wordt onze eigen leider van dit land Mark Rutte weggezet als puppet of als een van de eerste de beste idioot . En ontken het niet, de laatste tijd worden er heel vaak lelijke woorden gebruikt voor M. Rutte. Dat kan dan weer wel. Erg tegenstrijdig is het wel eerlijk gezegd en nog veel hypocrieter. En dan verwoord ik het nog heel netjes.

Ook leiders van de EU maken fouten. En ondoordachte uitspraken doen ze ook.. Dit is er een van. Het zijn net mensen. En ja, Merkel heeft een hele grote fout gemaakt om de grenzen wagenwijd open te zetten, zonder enige vorm van controle. Het stopt n.l. niet in Duitsland, was dat maar waar. Nu wordt heel Europa meegezogen in deze ellende , waarvan het einde nog lang niet in zicht is.Het gaat me er niet om dat er niets gezegd mag worden, het gaat me om de manier waarop. Of het nu Merkel is of Rutte of Pietje Puk. Het is gewoon niet deftig om lelijke woorden te gebruiken over andere mensen. Op die manier wil ik niet discussiëren.
http://www.elsevier.nl/Bu ... W/?intcmp=related-content

Angela Merkel in de race voor Nobelprijs voor de Vrede

e Duitse bondskanselier Angela Merkel wordt genoemd als mogelijke winnaar van de prestigieuze Nobelprijs voor de Vrede van dit jaar. Merkel is in de running dankzij haar 'morele leiderschap in het vluchtelingendebat'.

Volgens de Duitse krant Bild maakt Merkel 'een goede kans' om de prestigieuze prijs binnen te halen dit jaar. Ze zou dit te danken hebben aan haar rol in de oorlog in Oost-Oekraïne en de migratiecrisis.

Moreel leiderschap

Eerder prees de directeur van het Noorse Nobelcomité, Kristian Berg Harpviken, Merkel al vanwege haar optreden in de migratiecrisis. 'Angela Merkel is degene die echt het morele leiderschap nam en die het debat over vluchtelingenzaken in Europa heeft omgedraaid,' vindt de Nobeprijs-directeur.

Dat Merkel genoemd wordt, is opvallend gezien de kritiek die de bondskanselier krijgt juist vanwege haar optreden in de vluchtelingencrisis. Haar uitnodiging aan alle Syrische vluchtelingen was niet alleen een oproep om geldende Europese regels te overtreden, maar ook een aanjager van de grote migratiestroom waar Europa nu mee te maken heeft.

Andere kandidaten

Merkel is overigens niet de enige kandidaat. Ook de paus, vluchtelingenorganisatie UNHCR, de Eritrese priester Mussie Zerai en de Russische krant Novaja Gazeta worden genoemd. Opvallend is dat de Colombiaanse regering en de terroristische organisatie FARC beiden kanshebber zijn.

Daarnaast is de Congolese gynaecoloog Denis Mukwege ook weer kandidaat. Het zou wel bijzonder zijn als Merkel de prijs zou winnen. In het verleden ging de prijs slechts in 15 procent van de gevallen naar een vrouw. De Nobelprijs voor de Vrede wordt aanstaande vrijdag uitgereikt.

-------------

En dan bestempelen als zwakbegaafd.
quote:tonkje schreef op 03 oktober 2015 @ 16:56:

[...]

6 miljard noem jij niets?

Ze besteedt het geld wat anders dan jij graag zou willen, maar ze doet bepaald niet niets.

Frau Merkel zal de geschiedenis boeken ingaan als de bundeskanzlerin die Duitsland de afgrond injoeg, zonder enige voorbereiding

of plan de grenzen open zetten getuigt niet alleen van een totaal gebrek aan politiek inzicht het is zelfmoord op termijn en daarbij sleept ze de hele bevolking mee.

Met de door haar (met spoed) vrijgemaakte 6 miljard had ze in de regio fatsoenlijke opvang kunnen regelen en, indien gewenst, migranten in Duitsland kunnen uitnodigen.

Ik denk dat haar kinderen en kleinkinderen er goed aan doen te zorgen dat ze hun naam wijzigen, de naam Merkel zal gaan staan voor de ondergang van Duitsland
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
quote:hollebollegijs schreef op 03 oktober 2015 @ 17:07:

[...]

Ik denk dat haar kinderen en kleinkinderen er goed aan doen te zorgen dat ze hun naam wijzigen, de naam Merkel zal gaan staan voor de ondergang van DuitslandMijn hemel wat een aparte opmerking.
quote:Star schreef op 03 oktober 2015 @ 17:01:

[...]

Gelukkig denken de vrijwilligers daar niet zo over.

Nah ik las toch gisteren op het andere topic een reactie van liubi? die toch hele andere berichten van vrijwilligers had.

Uit de eerste hand een vrijwilligster die bespuugd aangerand etc werd maar eigenlijk ook niet durfde te stoppen omdat niet iedereen in die opvang zo was..
quote:yette schreef op 03 oktober 2015 @ 17:01:

[...]

Deze landen willen helemaal geen miljoenen vluchtelingen opvangen! Turkije zelf wil bijvoorbeeld containersteden in Syrië bouwen. Ze vangen de vluchtelingen noodgedwongen op, maar gaan er uiteindelijk aan onderdoor. Het gaat niet in eerste instantie om de financiën, het gaat om 2 miljoen vluchtelingen! Mensen. Mensen die hun leven voort willen zetten. Dat vraagt veel meer dan geld alleen.

We kunnen als Europa niet zomaar besluiten dat deze landen miljoenen mensen op moeten vangen omdat wij betalen.

Stel je voor zeg. Dan kunnen deze landen ook besluiten dat ze de miljarden die ze nu uitgeven aan vluchtelingen, investeren in de opvang hier.

Ze zijn daar al.

Turkije klaagt dat maar 21% van de opvang gefinancierd wordt.

Was er op tijd meebetaald was die stroom niet op gang gekomen.

Marokko heeft aangeboden tegen betaling opvang te willen regelen.

http://www.metronieuws.nl ... voor-opvang-van-migranten
quote:rosemetijs schreef op 03 oktober 2015 @ 17:09:

[...]

Nah ik las toch gisteren op het andere topic een reactie van liubi? die toch hele andere berichten van vrijwilligers had.

Uit de eerste hand een vrijwilligster die bespuugd aangerand etc werd maar eigenlijk ook niet durfde te stoppen omdat niet iedereen in die opvang zo was..Dat zal een uitzondering zijn, die niet durft te stoppen.
quote:meivogel schreef op 03 oktober 2015 @ 16:59:

[...]

Ze kennen Nederland van horen zeggen, en hebben een heel idealistische voorstelling van hoe het hier is. Dus ik kan me de teleurstelling ook wel voorstellen. Zeker als je na een lange reis ergens aankomt, en denkt eindelijk rust te vinden. Ik ben daarom ook niet zo onder de indruk van de klagers. Misschien zit ontevredenheid in hun karakter, misschien tref je ze net op een verkeerd moment. Wij weten het niet. Het is een minuut, of zelfs minder, uit iemands leven. Te weinig voor mij om een oordeel te vormen over die persoon, laat staan over alle vluchtelingen.

Vooral dat laatste: een paar mensen misdragen zich, en er wordt gedaan alsof alle vluchtelingen niet deugen. Het lijkt mij niet meer dan logisch dat er minder leuke figuren tussen zitten, vluchtelingen zijn net mensen ten slotte, en de omstandigheden zijn niet erg fijn. Lange, vermoeiende reis gehad, met z'n allen hutje mutje in een opvangcentrum, tja, dan gebeurt er weleens wat minder leuks.

Niet om net goed te praten, maar wat verwachten sommigen Nederlanders dan? Dat alle vluchtelingen engeltjes zijn die overal ja en amen op zeggen?
Morrigan Crow, net zo leuk als Harry Potter.
quote:hollebollegijs schreef op 03 oktober 2015 @ 17:11:

[...]

Ze zijn daar al.

Turkije klaagt dat maar 21% van de opvang gefinancierd wordt.

Was er op tijd meebetaald was die stroom niet op gang gekomen.

Marokko heeft aangeboden tegen betaling opvang te willen regelen.

http://www.metronieuws.nl ... voor-opvang-van-migrantenMaar willen ze wel in Marokko blijven? Per slot van rekening is dat nog steeds een derdewereldland.
verba volant, scripta manent.
quote:yette schreef op 03 oktober 2015 @ 17:01:

[...]

Deze landen willen helemaal geen miljoenen vluchtelingen opvangen! Turkije zelf wil bijvoorbeeld containersteden in Syrië bouwen. http://www.zamanvandaag.n ... 00-syrische-vluchtelingen

Turkije bouwt ook op eigen grondgebied, in juli zijn ze begonnen in de Zuid-Turkse stad Kilis

[...]

dit is wel typisch wat je doet. én onder de gordel. op 2 zinnetjes een onliner plaatsen waardoor je probeert te laten zien dat ik vind dat vluchtelingen opvangen vuil werk is

een quote uit het artikel uit de Volkskrant:

"Uitgeputte vrijwilligers bij het Lageso bevestigen dit schrikbeeld. Christiane Beckmann heeft tranen in haar ogen. 'We gaan dit niet redden,' erkent ze. Ze voelt zich in de steek gelaten door de politiek en de bureaucratie. De autoriteiten weigeren, volgens Beckman om politiek-correcte redenen, om de 'noodtoestand' af te kondigen - waarna bijvoorbeeld de hulp van de Bundeswehr zou kunnen worden ingeroepen - , omdat dit het feel-good-verhaal van de 'Willkommenskultur' zou ondermijnen. 'Dat is een politiek uiterst gevoelig thema: een "Politikum".'In de rigide bureaucratie schuift men elkaar de schuldvraag toe. Beckmann: 'Niemand wil verantwoordelijk zijn voor deze schande.' "

Oh en de rest van mijn post? wat vindt je daar van?

[...]

Weet je dat zeker? De vrijwilligster in Berlijn in dat artikel gaat er zo ongeveer aan onderdoor en voelt zich in de steek gelaten door de autoriteiten.

Liubi vertelde een paar dagen geleden dat een Duitse vriendin wil stoppen met het vrijwilligerswerk in een noodopvangcentrum, maar dat er geen vrijwilligers meer te krijgen zijn omdat het zo'n chaos is en de vrijwilligers worden lastig gevallen (ik meen het betasten van vrouwen, bespuugd worden, met eten bekogeld worden, money money toegesist krijgen en een hoop agressie).

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven