Werk & Studie alle pijlers

Ontslagen? Uh..

03-10-2015 20:00 72 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Tot vandaag werkte ik bij een supermarkt als Hulpkracht (werd vaak ingezet als caissière maar geen vakkenvullen, etc.). Ik ben wonende in Leiden en 3 oktober is een enorm groot festival/kermis/feestgebeuren. Zelf woon ik vijf minuten van werk af, en ben een half uur van te voren gaan lopen om op tijd te zijn. Helaas, geluk stond niet aan mijn kant waardoor ik in totaal drie minuten te laat was.

Vrijwel gelijk toen ik aankwam wilde ik naar mijn leidinggevende lopen om uit te leggen dat ik doormiddel van de drukte niet door de mensenmassa heen kwam, maar meteen kreeg ik een sneer naar mijn hoofd ("WANNEER had je moeten beginnen?"). Ik heb mezelf toen netjes uit proberen te leggen, maar werd door mijn leiding gevende (geen 'baas', alleen teamleider die dag) eigenlijk keihard voor schut gezet tegenover mijn collegas. Dat ik voortaan maar een uur van te voren moet vertrekken voor een stukje van vijf minuten.

Helaas dus totaal geen begrip voor het feit dat ik door een enorm feest bijna niet door de mensenmassa heen kwam. Heb mezelf toen nog een keer geprobeerd uit te leggen, excuses aangeboden, maar werd alleen maar verder de grond in geboord. Ik heb toen gezegd dat ik dit geen 'gang van zaken vond.' Hij heeft toen aangegeven dat hij me ging ontslaan voor werkweigering, zonder officiële waarschuwing, terwijl ik gewoon wilde werken! Daardoor heb ik mijn tas gepakt en ben redelijk overstuur weggegaan. Ik schaamde me kapot terwijl ik netjes mijzelf uitlegde.

Nu is mijn vraag, kan deze jongen mij zonder enige officiële rede ontslaan? Ook al is hij niet de 'baas'? Ik ben al van plan Maandag naar het filiaal te bellen aangezien de baas dan pas weer aanwezig is, maar kan ik hier iets mee? Ik snap er niets meer van.
En als de wereld niet goed in elkaar zit, verhuizen we naar mars.
Je maakt mij niet wijs dat je een half uur doet over 5 minuten. Ook niet met Kermis, festivals etc.
Nee, dat lijkt me niet. Maar nu ben je zelf weggegaan, dus het argument 'werkweigering' is opeens wél van kracht. Je had gewoon aan het werk moeten gaan en maandag je leidinggevende inlichten.
En nog nooit eerder een waarschuwing gehad?
quote:Damselindistress schreef op 03 oktober 2015 @ 20:03:

Je maakt mij niet wijs dat je een half uur doet over 5 minuten. Ook niet met Kermis, festivals etc.Je hoeft me ook niet te geloven, maar drie oktober is op dezelfde maat als Koningsdag. Zelfde drukte, geen weg om door heen te banen.
Te laat is geen reden voor ontslag op staande voet
Was je echt maar drie minuten te laat, of had hij misschien toch een punt?
quote:-RoseRed- schreef op 03 oktober 2015 @ 20:05:

En nog nooit eerder een waarschuwing gehad?Nog nooit! Ben altijd minstens 10 minuten te vroeg, en krijg juist complimenten over m'n werken. Ik had deze leidinggevende ook nog nooit gezien.
quote:prik schreef op 03 oktober 2015 @ 20:05:

Was je echt maar drie minuten te laat, of had hij misschien toch een punt?Werkelijk waar drie minuten, ik heb het bijgehouden op m'n telefoon en wilde zelfs 15 minuten langer doorwerken om te compenseren, wat erg nodig is op dit festival.
Niet zo slim dat je weg bent gegaan, want dat lijkt wel op werkweigering. Of anders op instemmen met je ontslag.
Tja, als je zo goed weet dat het op die dag net zo druk is als met Koningsdag had je kunnen inschatten dat een half uur niet genoeg was. En dan als je op het te laat komen wordt aangesproken ook nog weglopen (waarmee je dus je collega's in de steek laat die jouw werk op moeten vangen) dat is onprofessioneel en oncollegiaal.
quote:whispwill schreef op 03 oktober 2015 @ 20:05:

[...]

Je hoeft me ook niet te geloven, maar drie oktober is op dezelfde maat als Koningsdag. Zelfde drukte, geen weg om door heen te banen.Dan had je toch op je vingers kunnen natellen dat ook een half uur niet genoeg was?
Als ik jou was zou ik nu gewoon Leidens Ontzet gaan vieren, en lekker de kroeg in duiken nu je vrij bent.
Nog nooit gezien...de leidinggevende. Hoe lang werk je daar?
Gewoon volgende openingsdag langsgaan en vragen of je met de manager mag spreken.
Je moet niet bellen maar een formele brief sturen dat het ontslag op staande voet wegens werkweigering door leidinggevende X onrechtmatig is gegeven omdat 3 minuten te laat aanwezig zijn geen geldige reden geeft voor ontslag op staande voet, dat je derhalve het ontslag niet accepteert en dat jij je beschikbaar houdt voor werk en er vanuit gaat dat jouw salaris conform CAO aan jou doorbetaald wordt. Deze brief zsm sturen, zowel per mail als per aangetekende post, en liefst vandaag nog per mail.
quote:Wollstonecraft1792 schreef op 03 oktober 2015 @ 20:14:

Tja, als je zo goed weet dat het op die dag net zo druk is als met Koningsdag had je kunnen inschatten dat een half uur niet genoeg was. En dan als je op het te laat komen wordt aangesproken ook nog weglopen (waarmee je dus je collega's in de steek laat die jouw werk op moeten vangen) dat is onprofessioneel en oncollegiaal.Boos weglopen na aangesproken te zijn? Ze werd ontslagen!
quote:Jeweethetniet schreef op 03 oktober 2015 @ 20:21:

Je moet niet bellen maar een formele brief sturen dat het ontslag op staande voet wegens werkweigering door leidinggevende X onrechtmatig is gegeven omdat 3 minuten te laat aanwezig zijn geen geldige reden geeft voor ontslag op staande voet, dat je derhalve het ontslag niet accepteert en dat jij je beschikbaar houdt voor werk en er vanuit gaat dat jouw salaris conform CAO aan jou doorbetaald wordt. Deze brief zsm sturen, zowel per mail als per aangetekende post, en liefst vandaag nog per mail.

Dankjewel, een erg goede tip! Zal

Vanavond maar eens mailen!
quote:milna schreef op 03 oktober 2015 @ 20:09:

Niet zo slim dat je weg bent gegaan, want dat lijkt wel op werkweigering. Of anders op instemmen met je ontslag.Onzin. Ze werd ontslagen en ging daarna pas weg. Ze kan het ontslag nietig verklaren.
quote:whispwill schreef op 03 oktober 2015 @ 20:23:

[...]

Dankjewel, een erg goede tip! Zal

Vanavond maar eens mailen!Gebruik de woorden die ik ook gebruikte, kort en bondig en verder niets. Dan sta je juridisch het sterkst.
quote:Wollstonecraft1792 schreef op 03 oktober 2015 @ 20:14:

Tja, als je zo goed weet dat het op die dag net zo druk is als met Koningsdag had je kunnen inschatten dat een half uur niet genoeg was. En dan als je op het te laat komen wordt aangesproken ook nog weglopen (waarmee je dus je collega's in de steek laat die jouw werk op moeten vangen) dat is onprofessioneel en oncollegiaal.In de hoofd tekst staat aangegeven dat ik gewoon wilde werken, en ik ben pas overstuur weggelopen nadat ik ben 'ontslagen' en de grond in werd geboord. Ik ga die opmerking over mijn collegas in de steek laten dus ook negeren, aangezien ik vaak genoeg sta te springen om diensten over te nemen.
Die leidinggevende reageerde erg kinderachtig over het feit dat je 3 minuten te laat was (Afgaande op je verhaal)

Je had alleen nooit weg moeten lopen want nu heb je de problemen zelf veroorzaakt.
Tja. Soms kun je beter je mond houden.... Als een leidinggevende je zo makkelijk buiten kan zetten en je baantje je lief is, is assertief zijn niet handig. Niet het feit dat je te last was, masr het feit dat je een weerwoord gaf heeft je je baantje gekost.

Je kunt inderdaad de eerstvolgende dag langsgaan en verhaal gaan halen bij een meerdere. Maar je kunt ook lekker gaan feesten en denken zakken jullie lekker in de sh#t... En maandag op zoek gaan naar een ander baantje.

Ik persoonlijk zou denk ik voor het laatste kiezen. Ben niet geschikt als voetveeg....
Reik niet naar de hemel - maar haal hem naar je toe, Karin Bloemen.
Volgens mij was je al te duur .
Wat Jeweethetniet schrijft klopt. Je moet zo snel mogelijk schriftelijk laten weten dat je het niet eens bent met het ontslag en dat je wil werken.

Jij bent niet ervoor verantwoordelijk dat collega's het zonder jou moesten doen, omdat een leidinggevende je immers heeft weggestuurd. Jij bent niet uit jezelf vertrokken.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven