Algemeen vluchtelingentopic

03-10-2015 12:13 3004 berichten
Alle reacties Link kopieren
Beste forummers,

In dit topic krijgen jullie de ruimte om te discussiëren over het vluchtelingenonderwerp. Aangezien dit een onderwerp is wat veel emoties oproept, willen we de discussie centraal houden en zullen alle andere topics worden voorzien van een slotje. Nieuwe topics zullen worden verwijderd.

Wat is er anders dan bij andere topics?

- De moderatie op dit topic zal, wegens de gevoeligheid van het onderwerp, extra streng zijn.

-Bij elke overtreding zal er een waarschuwing worden gegeven, bij een tweede overtreding, volgt er een pijlerban van een week en kun je dus niet meer meediscussiëren op de pijler actueel.

- Wat niet mag: op de man spelen, stemmingmakerij, discrimineren, uiten van vreemdelingenhaat.

- Genomen beslissingen voor het uitdelen van waarschuwingen/bans, zullen niet ter discussie staan binnen dit topic. Mocht je het niet eens zijn met een genomen beslissing, dan kun je dit kenbaar maken door te mailen naar forum@viva.nl.

Het vluchtelingenvraagstuk is een moeilijk vraagstuk met vele verschillende standpunten. Laten we dit topic gebruiken om hier op een beschaafde manier met elkaar over in gesprek te gaan.

Met vriendelijke groet,

Het Moderatorteam & Community Manager VIVA
Vrijheid van meningsuiting betekent NIET dat je alles maar op het forum neer mag pennen.

Bij vragen over beleidskeuzes kun je terecht op het 'vraag het de mods' topic.
En hoe egoïstisch ben je om alles maar over te willen laten aan Turkije en andere buurlanden.

En maar zaniken over 't lege tentenkamp in S.A. terwijl jezelf 't liefste ook niemand wil opvangen.
Misschien klopt het niet allemaal, maar het is wel waar
quote:Gatti schreef op 04 oktober 2015 @ 09:48:

Waarom ben je in godsnaam geen "zielige vluchteling" als je vlucht voor geweld maar nog wel een telefoon hebt.

Wat een onzin zeg.

Het is toch helemaal niet zo dat mensen uit Syrië vluchten omdat ze honger hebben. Ze vluchten omdat er een achterlijke groep rondgaat die huizen afbreekt en hoofden afhakt.

Maar dat geeft allemaal niet want ze hebben toch een telefoon.Ik las trouwens dat de meeste Syriërs op dit moment op de vlucht zijn voor Assad. Je weet wel, die man die nu geholpen wordt door de Russen.
Ik geloof ook dat Assad net zo erg is als I.S.
quote:hollebollegijs schreef op 04 oktober 2015 @ 09:35:

[...]

Klopt maar het beeld "zielige vluchteling" is dus een hoax. Er is dus geen sprake van een vlucht maar van een economische migratie.Lees voor de grap eens een poosje mee op de Facebookpagina "Humans of New York". Daar worden de echte verhalen van de vluchtelingen op Lesbos gedeeld. Misschien snap je daarna beter waarom posts als de post die ik hier quote kwetsend zijn.
quote:hollebollegijs schreef op 04 oktober 2015 @ 09:35:

[...]

Klopt maar het beeld "zielige vluchteling" is dus een hoax

Overigens strookt het wel een beetje met het algemene beeld op de stranden van Kos

[afbeelding]

Vanuit het veilige Turkije naar het rijkere westen

Er is dus geen sprake van een vlucht maar van een economische migratie.

Ben je pas zielig zonder mobieltje?

Stel dat je hier in Nederland rebellen zou hebben die moordend en slopend mijn kant opkomen. Op het moment dat ze de Utrechtse heuvelrug oversteken, heb ik mijn rekeningen al leeggetrokken. Ik zal de meest waardevolle spullen, wat kleren en wat eten al in rugzakken klaar hebben staan. Zo ook in Syrië. Ze zullen het nieuws op de voet gevolgd hebben. Ik wil niet totaal onvoorbereid met mijn gezin moeten vluchten. Ik vertrek al voor mijn stad in puin wordt geschoten.

En ja, dan nemen we natuurlijk onze mobieltjes mee! Stel je voor dat je elkaar kwijt raakt in die chaos.
quote:Gatti schreef op 04 oktober 2015 @ 09:53:

Ik geloof ook dat Assad net zo erg is als I.S.Dit Tussen wal en schip vallen van de burgers daar.

Waarom ben je in godsnaam geen "zielige vluchteling" als je vlucht voor geweld maar nog wel een telefoon hebt.

Wat een onzin zeg.

Het is toch helemaal niet zo dat mensen uit Syrië vluchten omdat ze honger hebben. Ze vluchten omdat er een achterlijke groep rondgaat die huizen afbreekt en hoofden afhakt.

Maar dat geeft allemaal niet want ze hebben toch een telefoon.Als ze zo zielig zijn waarom lopen ze hier dan te piepen dat het kamp dat speciaal in Nijmegen voor hun is opgezet niet goed genoeg is? Ze hebben hier veiligheid maar dan lopen ze hier over andere dingen te zaniken. Ik ben best menselijk en vind dat mensen die echt op opvang nodig hebben ook opgevangen moeten worden maar dit loopt de spuigaten uit.
quote:Gatti schreef op 04 oktober 2015 @ 09:53:

Ik geloof ook dat Assad net zo erg is als I.S.Klopt. Burgers worden door beide partijen gedwongen tot medewerking, gemarteld voor info over de andere partij, en vervolgens gestraft voor contact met de andere partij.
quote:Wageningen1985 schreef op 04 oktober 2015 @ 09:55:

[...]

Als ze zo zielig zijn waarom lopen ze hier dan te piepen dat het kamp dat speciaal in Nijmegen voor hun is opgezet niet goed genoeg is? Ze hebben hier veiligheid maar dan lopen ze hier over andere dingen te zaniken. Ik ben best menselijk en vind dat mensen die echt op opvang nodig hebben ook opgevangen moeten worden maar dit loopt de spuigaten uit.Jii zou zelf geen moeite hebben met een verblijf in een ruimte waarbij de gemiddelde jeugdherberg als een 5-sterrenhotel afsteekt? Honderden mensen op stretchers in sporthallen vind jij menselijke opvang waar niet over gezeurd mag worden?
http://www.gelderlander.n ... uit-heumensoord-1.5298461

Het ging over nog geen 20 personen, en een deel is inmiddels weer terug
Nou inderdaad dan zijn die 20 die liepen te piepen in Nijmegen ook zanikers en dan zijn die 150 die niet liepen te piepen er ook nog. Waarom alleen concentreren op degene die zeuren, onaardig zijn.

Wat een onzin zeg.

Maar dat geeft allemaal niet want ze hebben toch een telefoon.

Pfff nog maar een keer dan.

In Turkije waren ze al veilig en in de overige landen die ze gepasseerd zijn voor ze in Nederland/Duitsland zijn ook.!
quote:Jeweethetniet schreef op 04 oktober 2015 @ 09:59:

[...]

Jii zou zelf geen moeite hebben met een verblijf in een ruimte waarbij de gemiddelde jeugdherberg als een 5-sterrenhotel afsteekt? Honderden mensen op stretchers in sporthallen vind jij menselijke opvang waar niet over gezeurd mag worden?Het ging ze toch om de veiligheid? Zijn ze hier veilig is het weer niet goed, ik trap niet in dat zieligheidsgevoel want dat zijn deze mensen niet.
quote:rosemetijs schreef op 04 oktober 2015 @ 10:01:

[...]

In Turkije waren ze al veilig en in de overige landen die ze gepasseerd zijn voor ze in Nederland/Duitsland zijn ook.!Pfff nog maar een keer dan. Waarom moet Turkije 't alleen opknappen, of Griekenland.

[...]

Jii zou zelf geen moeite hebben met een verblijf in een ruimte waarbij de gemiddelde jeugdherberg als een 5-sterrenhotel afsteekt? Honderden mensen op stretchers in sporthallen vind jij menselijke opvang waar niet over gezeurd mag worden?Precies er is hier niet eens fatsoenlijk plek voor ze maar welkom welkom welkom hoor..
[...]
moderatorviva wijzigde dit bericht op 04-10-2015 10:21
Reden: Op de man spelen
% gewijzigd
quote:Gatti schreef op 04 oktober 2015 @ 10:02:

[...]

Pfff nog maar een keer dan. Waarom moet Turkije 't alleen opknappen, of Griekenland.

Nog maar een keer dan,Turkije moet daar bij geholpen worden en Griekenland moet ze terugsturen..

Opvang in de regio moet veel meer uitgebreid en gefinancierd worden.!
quote:rosemetijs schreef op 04 oktober 2015 @ 10:05:

[...]

Nog maar een keer dan,Turkije moet daar bij geholpen worden en Griekenland moet ze terugsturen..

Opvang in de regio moet veel meer uitgebreid en gefinancierd worden.!

Natuurlijk Turkije moet alles maar oplossen.

Moet je niet even Churcill quoten.

[...]

Jii zou zelf geen moeite hebben met een verblijf in een ruimte waarbij de gemiddelde jeugdherberg als een 5-sterrenhotel afsteekt? Honderden mensen op stretchers in sporthallen vind jij menselijke opvang waar niet over gezeurd mag worden?

Voor een eerste opvang denk ik inderdaad dat dat op dat moment genoeg is. Iedereen is ook overvallen door de toestroom. Niemand kan verwachten dat alles al voor elkaar is.

Van mij zouden ze best tegen die 20 mensen mogen zeggen dat ze dan maar moeten kijken of ze ergens anders beter kunnen.

Een vluchteling is niet per definitie aardig. Dat waren ze in geen één oorlog. Er zijn aardige en minder aardige.
quote:rosemetijs schreef op 04 oktober 2015 @ 10:01:

[...]

In Turkije waren ze al veilig en in de overige landen die ze gepasseerd zijn voor ze in Nederland/Duitsland zijn ook.!

In Turkije trekken ze het niet lang meer. De komst van 2 miljoen vluchtelingen heeft geleid tot een crisissituatie.

Vluchtelingen worden volgens de Turkse wet gezien als gasten, zonder vluchtelingenstatus, zonder rechten. Ze kunnen dus van de een op de andere dag teruggestuurd worden. Tot die tijd is er geen vooruitzicht op werk, wonen, scholing. Geen vooruitzicht op een normaal leven.

Volkomen logisch dat een beetje realistische vluchteling daar niet gaat zitten wachten tot Syrië weer veilig is. Je wilt niet jaren in onzekerheid zitten in een Turks vluchtelingenkamp. Dan maar het risico nemen en de overtocht wagen. Naar Europa. Daar waar je je leven misschien wel weer op kan pakken.
[...]

Bah ik mag zeker mijn eigen mening niet hebben omdat ik niet meeloop met de meute? En wie ben jij dan die denkt de waarheid in pacht te hebben?
moderatorviva wijzigde dit bericht op 04-10-2015 11:27
Reden: Quote verwijderd
% gewijzigd
Mijn opa heeft een joods gezin opgevangen en de vader van dat gezin was een arrogante, onaardige man. Maar hij had 't te doen met wat mijn opa hem kon bieden. En iedere dag irriteerde mijn opa zich aan die man. Maar hij wist ook wat die man te wachten stond als hij niet kon onderduiken. En hij vond de moeder en de kinderen wel heel aardig.

Zoals ik al zei, sommige mensen zijn aardig en sommige niet.

[...]

Jii zou zelf geen moeite hebben met een verblijf in een ruimte waarbij de gemiddelde jeugdherberg als een 5-sterrenhotel afsteekt? Honderden mensen op stretchers in sporthallen vind jij menselijke opvang waar niet over gezeurd mag worden?

Een goede vergelijking zou voor een aantal van deze mensen zijn: een verblijf van een paar weken in een sauna of op een naaktcamping.

Mensen die vanuit hun geloofsovertuiging en de zeden en gewoonten in het land waar ze vandaan komen hun hoofddoek niet eens af mogen doen als er vreemden bij zijn, moeten zich in zo'n sporthal ongeveer zo exposed voelen als een preutse Nederlander op het naaktstrand.
If none of us is prepared to die for freedom, then all of us will die under tyranny.

quote:yette schreef op 04 oktober 2015 @ 10:12:

[...]

In Turkije trekken ze het niet lang meer. De komst van 2 miljoen vluchtelingen heeft geleid tot een crisissituatie.

Vluchtelingen worden volgens de Turkse wet gezien als gasten, zonder vluchtelingenstatus, zonder rechten. Ze kunnen dus van de een op de andere dag teruggestuurd worden. Tot die tijd is er geen vooruitzicht op werk, wonen, scholing. Geen vooruitzicht op een normaal leven.

Volkomen logisch dat een beetje realistische vluchteling daar niet gaat zitten wachten tot Syrië weer veilig is. Je wilt niet jaren in onzekerheid zitten in een Turks vluchtelingenkamp. Dan maar het risico nemen en de overtocht wagen. Naar Europa. Daar waar je je leven misschien wel weer op kan pakken.Daar komt nog bij dat in Turkije de mogelijkheden om zelfstandig te wonen ook steeds lastiger worden voor de mensen buiten zo'n kamp die nog wel de luxe hadden van een dak oven hun hoofd en niet in een tentje sliepen. De huren schieten daar omhoog, mensen kunnen niet werken want de beslissing over een werkvergunning voor vluchtelingen is uitgesteld tot na de verkiezingen in november en het eventuele Syrische geld dat ze hadden is geen drol meer waard, en de rest is waarschijnlijk wel op. (Ook Turkije heeft een hoge inflatie trouwens.) Afgezien van de Koerden die het uiteraard griezelig vinden in Turkije zullen ook steeds meer andere vluchtelingen snappen dat ze het daar niet nog jaren kunnen uitzingen.
If none of us is prepared to die for freedom, then all of us will die under tyranny.

quote:Wageningen1985 schreef op 04 oktober 2015 @ 10:14:

[...]

Bah ik mag zeker mijn eigen mening niet hebben omdat ik niet meeloop met de meute? En wie ben jij dan die denkt de waarheid in pacht te hebben?[...]
moderatorviva wijzigde dit bericht op 04-10-2015 11:45
Reden: Op de man spelen
% gewijzigd

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven