Algemeen vluchtelingentopic

03-10-2015 12:13 3004 berichten
Alle reacties Link kopieren
Beste forummers,

In dit topic krijgen jullie de ruimte om te discussiëren over het vluchtelingenonderwerp. Aangezien dit een onderwerp is wat veel emoties oproept, willen we de discussie centraal houden en zullen alle andere topics worden voorzien van een slotje. Nieuwe topics zullen worden verwijderd.

Wat is er anders dan bij andere topics?

- De moderatie op dit topic zal, wegens de gevoeligheid van het onderwerp, extra streng zijn.

-Bij elke overtreding zal er een waarschuwing worden gegeven, bij een tweede overtreding, volgt er een pijlerban van een week en kun je dus niet meer meediscussiëren op de pijler actueel.

- Wat niet mag: op de man spelen, stemmingmakerij, discrimineren, uiten van vreemdelingenhaat.

- Genomen beslissingen voor het uitdelen van waarschuwingen/bans, zullen niet ter discussie staan binnen dit topic. Mocht je het niet eens zijn met een genomen beslissing, dan kun je dit kenbaar maken door te mailen naar forum@viva.nl.

Het vluchtelingenvraagstuk is een moeilijk vraagstuk met vele verschillende standpunten. Laten we dit topic gebruiken om hier op een beschaafde manier met elkaar over in gesprek te gaan.

Met vriendelijke groet,

Het Moderatorteam & Community Manager VIVA
Vrijheid van meningsuiting betekent NIET dat je alles maar op het forum neer mag pennen.

Bij vragen over beleidskeuzes kun je terecht op het 'vraag het de mods' topic.
quote:quiaquia schreef op 04 oktober 2015 @ 13:03:

[...]

Het zullen de mensen met de laagste opleidingen zijn.

Als ze al een opleiding hebben gehad.

Ik denk dat je als Syrische bouwvakker of putjesschepper nog eerder aan het werk komt dan als Syrische leraar geschiedenis om maar iets te noemen. Veel vluchtelingen zitten niet eens te springen om werk als ze in Nederland zijn. Ze zouden hooguit voor een baantje met het minimuminkomen in aanmerking komen. Als je dan een uitkering met alle toeslagen hebt, dan is er weinig noodzaak om aan de slag te gaan. Dat probleem geldt nu ook al voor veel Nederlanders, dus dat is voor asielzoekers niet anders.

Ik spreek uit ervaring n.a.v. werkgelegenheidsprojecten voor vluchtelingen op mijn werk. Daar werd ik echt niet blij van.
quote:sabbaticalmeds schreef op 04 oktober 2015 @ 13:04:

[...]

het op één na laagste werkeloosheidscijfer van Europa!Ja dat zeg ik niets aan de hand,banen genoeg voor alle vluchtelingen..
quote:meivogel schreef op 04 oktober 2015 @ 13:02:

[...]

ik heb begrepen dat dit Syriërs zijn die voor de oorlog al in Turkije woonden, "gewone" immigranten dus, geen vluchtelingen.Blijkbaar wordt in Nederland iedereen met een Syrisch paspoort als vluchteling gezien. Het lijkt mij overigens erg moeilijk om te achterhalen waar iemand precies vandaan komt.
quote:Ikbenanoniem schreef op 04 oktober 2015 @ 12:48:

[...]

Oh, dan is het eigen keuze?

Naar Europa komen en dan uiteindelijk opgevangen worden in een volle sporthal is dan ook een keuze. En die vergelijking over moslima's die zich dan exposed voelen is ook het gevolg van een eigen keuze. Zoek dan asiel in een land waar dezelfde cultuur heerst en het mannen en vrouwenleven zich gescheiden afspeelt.

Het stemt mij treurig dat misstanden in Nederland toe te schrijven zijn aan eigen keuzes, volgens sommigen op dit topic. Zit je hier in de shit, niet zeiken want je zult het zelf gedaan hebben of het vangnet niet adequaat benutten. De vooroordelen over mensen in de bijstand, met een wajong of een wia uitkering zijn op dit forum niet van de lucht.

En tegelijkertijd moeten we allemaal toch vooral begrip hebben voor de mensen die hier als asielzoeker heen komen. Terwijl het begrip voor mensen aan de onderkant van de samenleving er nauwelijks meer is is. Veel Nederlanders voelen zich niet solidair met mensen die hier een uitkering hebben.

Hoe kun je dan in vredesnaam verwachten dat deze groep mensen zich solidair voelt met de enorme toestroom aan vluchtelingen?

Als je oogst wat je zaait, dan mogen degenen die altijd afgeven op mensen in een uitkering de hand diep in eigen boezem steken. Zij zijn indirect medeverantwoordelijk voor datgene wat ze als rechtse onderbuikgevoelens beschrijven.

Waarom generaliseer je 't zo.

Als je niet tegen de opvang van vluchtelingen bent dan voel je je niet solidair mat mensen met een uitkering?

Ik heb nog nooit op dit forum, of er buiten, af gegeven op mensen met een uitkering. Ik heb 5 jaar geholpen bij de voedselbank in mijn stad dus ik weet dat er mensen zijn waarbij 't hun eigen schuld is dat ze in de problemen zitten. En ik heb ook meer dan genoeg mensen gezien in die tijd, waarbij 't absoluut niet hun eigen schuld was dat ze in de problemen zitten.

En ik vind 't meer dan verschrikkelijk dat er mensen in dit land wonen die armoede hebben.

Maar daarom kan ik toch ook nog wel 't lot van vluchtelingen erg vinden.

Juist omdat ik dat gezien heb snap ik niet hoe mensen in Nederland gestemd hebben.

Ik geef inderdaad liever 't geld aan de arme Nederlanders en aan de vluchtelingen dan dat ik 't aan de JSF zou geven. Waarom de hypotheekrente aftrek boven ¤350.000.

Waarom blijft er maar gehamerd worden op 't geld wat vluchtelingen kosten.

In Nederalnd worden bakken met geld weg gegooid aan dingen waar ik ze niet aan zou willen besteden.
Misschien klopt het niet allemaal, maar het is wel waar
quote:Pientjexxxx schreef op 04 oktober 2015 @ 12:44:

[...]

In veel kampen in de regio zijn al scholen. Met EU-geld zouden we voor scholen overal kunnen zorgen. Dan wordt het geld beter besteed en komt het alle vluchtelingen ten goede.

Klopt, dit kamp, het Zaatari in Jordanië, heeft negatieve publiciteit gehad maar is met geld en goede wil hard op weg

serieuze opvang te worden.

Ze zijn heel hard bezig de boel op orde te krijgen, tenten verdwijnen en daar komen noodwoningen voor, winkels,

scholen en speelplaatsen.

Juist daarom zie je dat investeren in de regio wel zin heeft.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Dank je voor de plaatjes Gijs!
quote:hollebollegijs schreef op 04 oktober 2015 @ 13:10:

[...]

Klopt, dit kamp, het Zaatari in Jordanië, heeft negatieve publiciteit gehad maar is met geld en goede wil hard op weg

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

Ze zijn heel hard bezig de boel op orde te krijgen, tenten verdwijnen en daar komen noodwoningen voor, winkels,

Natuurlijk heeft dat zin. Helaas is deze hulp pas op gang gekomen nadat de mistanden gehoor kregen in het westen. Het heeft dus niet voorkomen dat veel vluchtelingen verder trokken. Werk in Jordanie is er niet trouwens.

[...]

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

Ik vind het er prima uitzien.

Maar hetgeen wat mij het meeste raakt en ook ontroert zijn de lachende gezichten.

Die heb ik hier nog niet gezien.
Ontbijt: Een Smoothie banaan Lunch: Een cracker/avocado en guinoa salade Diner:57 pizza broodjes,13 donuts,2 bakken gefrituurde kipkluif, 9 Rosé
quote:Gatti schreef op 04 oktober 2015 @ 13:09:

[...]

Waarom generaliseer je 't zo.

Als je niet tegen de opvang van vluchtelingen bent dan voel je je niet solidair mat mensen met een uitkering?

Ik heb nog nooit op dit forum, of er buiten, af gegeven op mensen met een uitkering. Ik heb 5 jaar geholpen bij de voedselbank in mijn stad dus ik weet dat er mensen zijn waarbij 't hun eigen schuld is dat ze in de problemen zitten. En ik heb ook meer dan genoeg mensen gezien in die tijd, waarbij 't absoluut niet hun eigen schuld was dat ze in de problemen zitten.

En ik vind 't meer dan verschrikkelijk dat er mensen in dit land wonen die armoede hebben.

Maar daarom kan ik toch ook nog wel 't lot van vluchtelingen erg vinden.

Juist omdat ik dat gezien heb snap ik niet hoe mensen in Nederland gestemd hebben.

Ik geef inderdaad liever 't geld aan de arme Nederlanders en aan de vluchtelingen dan dat ik 't aan de JSF zou geven. Waarom de hypotheekrente aftrek boven ¤350.000.

Waarom blijft er maar gehamerd worden op 't geld wat vluchtelingen kosten.

In Nederalnd worden bakken met geld weg gegooid aan dingen waar ik ze niet aan zou willen besteden.mooi gezegd

[...]

[img]http://media.npr.org/assets/img/2013/10 ... 56272f.jpg[/img]

[img]https://upload.wikimedia.org/wikipedia/ ... an_(2).jpg[/img]

[img]http://images.alarabiya.net/e9/9d/640x3 ... 259097.jpg[/img]

[img]http://www.vnews.com/csp/mediapool/site ... image/jpeg[/img]

[img]http://www.thetower.org/wp-content/uplo ... -boxes.jpg[/img]

Juist daarom zie je dat investeren in de regio wel zin heeft.Tsja daar hadden ze natuurlijk jaren eerder mee moeten beginnen. Dat kun je niet op de vluchtelingen afschuiven. Maar goed, beter laat dan nooit.
Prima hoor, opvang van vluchtelingen.

Voor tijdelijk, voor nood, voor een poosje...

Maar zien jullie echt al die mensen hier in het westen een nieuw leven oppakken? Allen aan het werk? Een gezin stichten?

Hoe zien jullie dat voor je vraag ik me af??

Kijk naar de huidige ex-asielzoekers. Het merendeel is nooit aan het werk gekomen, hebben wel gezinnen laten overkomen of zoeken een islamitische vrouw. Maar zitten met zn allen in de bijstand.

De vrouwen mógen zelfs niet werken, al zouden ze willen, vanwege geloof.
quote:Eindeloos schreef op 04 oktober 2015 @ 13:13:

[...]

Maar hetgeen wat mij het meeste raakt en ook ontroert zijn de lachende gezichten.

Omdat het voor het gros van de pers interessanter is om klagers en herrieschoppers in beeld te brengen?

Of omdat zulke beelden, indien hier gemaakt, meteen afgedaan worden als propaganda van linkse knufelaars?

Ik zie namelijk wel degelijk met regelmaat dankbare mensen voorbijkomen. Op de door jullie verklaarde staats-tv, dat dan weer wel.
quote:Eindeloos schreef op 04 oktober 2015 @ 13:13:

[...]

Tja, en als er gelachen wordt, komt er vast een reactie op dat het fake is of voor de media in elkaar is gezet.

Misschien zijn ze niet zo scheuterig van asielopvang om foto's naar de media te doen, al vanwege alle media aandacht en privacy van het personeel, vrijwilligers én vluchtelingen.
@ Eindeloos & Pientje

Er wordt vanuit een westerse arrogantie zo degenererend gedaan over opvang in de regio.

En dan "roep toetert" frau Merkel o, sorry dokter Merkel "Kom allemaal naar hier"

Om dan vervolgens deze opvang te verzorgen

[

Krijg je een tent of container alleen heb je er dan 4000 km voor moeten lopen (of trein / bus)
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
quote:Pientjexxxx schreef op 04 oktober 2015 @ 13:12:

Dank je voor de plaatjes Gijs!Ja, ook van mijn kant. Mooi !
Ontbijt: Een Smoothie banaan Lunch: Een cracker/avocado en guinoa salade Diner:57 pizza broodjes,13 donuts,2 bakken gefrituurde kipkluif, 9 Rosé
quote:Pientjexxxx schreef op 04 oktober 2015 @ 12:38:

[...]

Veel Syriërs woonden en werkten in Turkije totdat ze op het idee kwamen om naar Nederland of Duitsland te vertrekken. Deze mensen woonden in gewone huizen en niet in kampen en waren daar helemaal vrij in. Ze spreken ook Turks, dus de aanpassing was niet zo groot. Alleen krijg je in Turkije geen uitkeringen of andere zaken gratis. Je moet er gewoon voor werken.

Waarom is het voor sommige mensen zo moeilijk om te begrijpen dat mensen niet voor hun veiligheid Nederland uitzoeken? Nederland wordt in het buitenland aangeprezen als het land van melk en honing. Mensen kijken waar hun voordeel ligt en maken dan een keuze. Dat doen Nederlanders, maar mensen uit andere landen zitten net zo in elkaar. Daarom zou Nederland per direct de opvang moeten versoberen. Dan heb ik het met name over de geldbedragen die nu worden verstrekt. De aanzuigende werking zal dan vele malen minder worden.Het is wel makkelijk praten van de linkse partij PVDA er zit geen maximum aan de aantal asielzoekers. Ja ja op de portemonnee van de ander .
Zijn het op die onderste foto dan vluchtelingen??
quote:hollebollegijs schreef op 04 oktober 2015 @ 13:21:

@ Eindeloos & Pientje

Er wordt vanuit een westerse arrogantie zo degenererend gedaan over opvang in de regio.

En dan "roep toetert" frau Merkel o, sorry dokter Merkel "Kom allemaal naar hier"

Om dan vervolgens deze opvang te verzorgen

[afbeelding]

[[afbeelding]

Krijg je een tent of container alleen heb je er dan 4000 km voor moeten lopen (of trein / bus)

Ik heb het gezien Gijs, met eigen ogen, kom veel voor werk in Duitsland.

Vuilnisbelten zijn het.

Zo laat ik een dier nog niet leven !
quote:sateofmayo schreef op 04 oktober 2015 @ 13:18:

Maar zien jullie echt al die mensen hier in het westen een nieuw leven oppakken? Allen aan het werk? Een gezin stichten?

Kijk naar de huidige ex-asielzoekers. Het merendeel is nooit aan het werk gekomen, hebben wel gezinnen laten overkomen of zoeken een islamitische vrouw. Maar zitten met zn allen in de bijstand.

Nee, dat hoop ik niet. Dat ze allemaal blijven.

Ik hoop van harte dat hun land weer veilig wordt en dat ze terugkunnen naar hun eigen land.

Maar tot die tijd hoop ik ook dat ze een veilige plek mogen vinden.
quote:-RoseRed- schreef op 04 oktober 2015 @ 13:25:

Zijn het op die onderste foto dan vluchtelingen??Nee een welkomst comité.
quote:Pientjexxxx schreef op 04 oktober 2015 @ 13:08:

[...]

Ik denk dat je als Syrische bouwvakker of putjesschepper nog eerder aan het werk komt dan als Syrische leraar geschiedenis om maar iets te noemen. Veel vluchtelingen zitten niet eens te springen om werk als ze in Nederland zijn. Ze zouden hooguit voor een baantje met het minimuminkomen in aanmerking komen. Als je dan een uitkering met alle toeslagen hebt, dan is er weinig noodzaak om aan de slag te gaan. Dat probleem geldt nu ook al voor veel Nederlanders, dus dat is voor asielzoekers niet anders.

Ik spreek uit ervaring n.a.v. werkgelegenheidsprojecten voor vluchtelingen op mijn werk. Daar werd ik echt niet blij van.

Met name voor technisch geschoolden zijn er kansen op werk heb ik begrepen.

Voor alle laaggeschoolden wordt het steeds moeilijker.

Onlangs werd ook bekend dat met name Somaliers hier in de bijstand blijven hangen.

Het zal niet toevallig zijn dat juist deze groep ook de minste scholing heeft gehad.

Veel kansen heb je hier niet als analfabeet.
quote:Eindeloos schreef op 04 oktober 2015 @ 13:26:

[...]

Ik heb het gezien Gijs, met eigen ogen, kom veel voor werk in Duitsland.

Vuilnisbelten zijn het.

Zo laat ik een dier nog niet leven !Nou genoeg reden om 't hier beter aan te pakken.
quote:Eindeloos schreef op 04 oktober 2015 @ 13:23:

[...]

Ja, ook van mijn kant. Mooi !

Is wel hard aan gewerkt hoor, was niet meteen een goed kamp, ook hier de problemen zoals nu in Duitsland spelen.

Daarom stel ik ook, als Duitsland die 6 miljard!! Dat is meer dan het defensie budget van Nederland nu een uitrekt voor verdere financiering van de regionale opvang bereik je veel meer met hetzelfde geld.
quote:sateofmayo schreef op 04 oktober 2015 @ 13:18:

Dat ligt ook aan ons. We kunnen leren van de fouten die we in het verleden hebben gemaakt, door alles te richten op mogelijke terugkeer. Zoals het bijvoorbeeld lange tijd gebruikelijk was om kinderen uit de les te halen voor lessen "eigen taal en cultuur", ook als ze dat zelf helemaal niet wilden.

Het opzetten van goede cursussen Nederlands zou ook een stap in de goede richting zijn. Nu zijn veel van die cursussen, hoewel goed bedoeld, vaak amateuristisch en een aanfluiting. Dit weet ik doordat ik verschillende mensen in mijn omgeving heb die heel graag goed Nederlands willen leren, en dan niet hoe ze een brood moeten kopen bij de bakker (want dat kunnen ze al), maar gewoon echt goed de taal leren op een niveau waar je iets aan hebt als je een fatsoenlijke baan wilt.

En ik ken verschillende Islamitische vrouwen die gewoon werken hoor. Eén is zelfs kostwinner.
quote:sabbaticalmeds schreef op 04 oktober 2015 @ 13:04:

[...]

het op één na laagste werkeloosheidscijfer van Europa!Volgens officiële cijfers ja. Daar komen namelijk nog heel wat ZZP-ers bij die geen drol verdienen maar weigeren een uitkering aan te pakken. Maar ja, die mensen moeten niet zeuren volgens onze minister president want die hebben daar immers zelf voor gekozen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven