babynamem halfbloedjes

12-10-2015 00:24 168 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal!!!

Ik ben 23 jaar en op dit moment 27weken zwanger en we krijgen een zoon.

Wij zijn opzoek na een leuke naam hebben jullie suggesties???

Ik ben nederlandse en vriend surinaams

We willen daarom niet een standaard Nederlandse naam,maar een naam met buitenlandse invloeden.

Alvast allemaal bedankt voor het meedenken.
quote:Yggdrasil- schreef op 12 oktober 2015 @ 11:21:

Echt elke halfbloed die ik ken noemt zichzelf ook halfbloed.

Net zoiets als de negerzoenen.

De enige die er zove stenis om liepen maken waren wij blanken.Ik noem mezelf nooit halfbloed hoor, ik noem mezelf altijd "mixed race" of "van gemengde afkomst". Dat ben ik immers ook .
Am Yisrael Chai!
quote:AlejandraLaura schreef op 12 oktober 2015 @ 11:39:

[...]

Ik noem mezelf echt geen halfbloed, en zo wil ik ook echt niet genoemd worden. Ik zeg altijd gewoon dat ik half Nederlands/half ..... ben.Of dat. Of ik noem gewoon de afkomst van mijn ouders, als in "mijn moeder is... en mijn vader is...".
Am Yisrael Chai!
''halfbloedjes''....weet je wat deze term inhoudt?

Dat ze blijkbaar niet volledig is, maar een deel mist...het blanke/Nederlandse deel van de andere helft mist ze..daarom is zij maar ''half''.

Bizarre term!
quote:Yggdrasil- schreef op 12 oktober 2015 @ 12:37:

Halfbloedje stond ook in mijn tijd voor half indonesich idd. Of half javaans, half indisch, weetikveel.

Maar half surinaams noemde we geen halfbloed.

Ja zo noemde we dat. Dat was gewoon zo.

En miss dat we er tegenwoordig ineens zo spastisch per doen, net zoals die hele pieten discussie.

Ook zoiets.

Ik noem mijn halfbloed vriendin kroepoekje, uit de tijd van sandra remer en jos brink.

Toen kon het allemaal nog, zonder al dat gezemel.

Begrijp me niet verkeerd trouwens.Ja vroegah...geen vrouwenrechten...slavernij...man de baas...kolonisatie...uitbuiting...ja vroegah was alles beter
quote:Geronimo12 schreef op 12 oktober 2015 @ 12:20:

Ik ben in de eerste instantie Nederlander en omdat ik bruiner ben wil ik nog wel zeggen halfbloed, maar nooit halfbloedje, dat klinkt toch kleinerend. Als ouders wil je het allerbeste voor je kind en zoveel mogelijk gemiste kansen uitsluiten lijkt me dus waarom een naam die al tot enige achterstand kan leiden? Nou is het in mijn buitenlandse groep heel normaal om Amerikaanse namen te geven en ik vind dat zo ordinair. Jan-Peter is het andere uiterste maar Jackson omdat je iemand leuk vindt in een serie? Op een dag is Jackson een boom van een vent die zich Nederlander voelt en is en moet zich dan voorstellen als Jackson. Waarom niet iets neutraals als Ruben of Jules?

Ik vind zelf niet-Nederlandse namen wel mooier voor mijn eigen kinderen. Ik zou het heel gek vinden als mijn zoon Berend of Thijs ofzo zou heten. Dat komt vooral omdat ik me daar zelf ook niet mee identificeer, dat zou net zoiets zijn als dat ik zelf "Truus" of "Marieke" zou heten, heel gek vind ik dat. Dergelijke namen associeer ik met blanke mensen, en dus niet met mezelf.

Bovendien vind ik het leuk als mijn kinderen in hun naam ook iets internationaals meedragen, het zijn immers ook internationale, multiraciale kinderen en dat mag je best in een naam terug zien.

Om diezelfde reden hou ik overigens zelf ook niet van de zogenaamde "ghetto" namen (wat ik eigenlijk ook een beetje een vervelende uitdrukking vind, maar even bij gebrek aan betere omschrijving). Van die Amerikaans-geinspireerde Afrikaans-achtige namen passen gevoelsmatig ook niet bij mijn kinderen, dat zijn ze immers ook niet.

Zelf heb ik dus voor internationale, bestaande namen gekozen die in verschillende talen voorkomen. Ik ben blij met die keuze, aan de naam van mijn zoon is totaal niet af te lezen/horen wat voor afkomst hij heeft, ik vind ze juist doordat ze in verschillende talen / culturen voorkomen heel erg neutraal.
Am Yisrael Chai!
quote:minnimouse schreef op 12 oktober 2015 @ 10:34:

Dubbelbloedje?

Mixbloedje?

Tja ... ik vind dat vreemde termen.Jij bent vreemd. Met je nare rechtspopulistische reacties...
quote:2465324 schreef op 12 oktober 2015 @ 07:40:

Mijn dochter is zwanger van een Turkse jongen en neemt geen Turkse naam ivm met later ,ook achternaam van dochter.quote:Orangetree schreef op 12 oktober 2015 @ 07:54:

Wij zijn zelf donker, en onze kinderen hebben normale namen. Simpelweg omdat ik mijn kinderen niet reeds met een achterstand voor hun toekomst op de wereld wil zetten. Er is een gezegde; 'What's in a name?'

Heel simpel, echt heel heel veel. En dat is wetenschappelijk bewezen. Een (voorbeeld van hierboven) Jermajesty, shurandy of Dylano heeft een veel kleinere kans op een goede carrier later dan kinderen met normalere niet huidskleur gebonden namen. Ze vallen bij de briefselectie vaak al af op hun naam.

Achterstandswijknaam, achterstandouders, achterstandkind et voila.....

Heel goed idee!!

Laten wij ons aan gaan passen aan racisme..SUPER!

Immers waarom inzetten voor gelijke kansen en het weg nemen van vooroordelen?? Als alle zwarte, bruine en gele mensen nou simpelweg hun haar stijlen, blonderen, huid lichter maken, ''blanke'' namen aannemen en exact de traditionele hollandse gewoontes overnemen (eten, parenclub bezoeken, alles is de schuld van de buitenlanders etc...) Hi! Dan komt er een eind aan racisme.

Laten we geen ruimte voor verschil maken in dit land ! 1 volk, geen problemen!
Overigens zeggen bepaalde zogenaamde "halfbloedjesnamen" (bleegh) vooral iets over sociaal-economische afkomst dan over raciale afkomst. Net zoals onder blanke mensen bepaalde namen als "tokkie" of "achterbuurt" worden gezien geldt dat natuurlijk onder gekleurde mensen ook. Mijn ervaring is dat hoogopgeleide (en evt. rijkere) Surinaamse stellen of gemengde stellen ook heel andere voornamen kiezen dan laagopgeleide (en evt. armere) Surinaamse stellen. Dat was vroeger al zo.

Van een Brigitte, Hélène of Mireille hoor je gelijk dat ze uit een ander sociaal-economisch nest komt dan een Deveny, Cherenity of Jadely.
Am Yisrael Chai!
Let's all be white!

https://www.youtube.com/watch?v=oOMG3j_PSBE
Ik vind Emanuel een mooie naam, die past bij alle huidskleuren. Eventueel met dubbel m.
Alleen kalmte kan ons redden.
quote:Jan_Jansen schreef op 12 oktober 2015 @ 18:45:

[...]

[...]

Heel goed idee!!

Laten wij ons aan gaan passen aan racisme..SUPER!

Immers waarom inzetten voor gelijke kansen en het weg nemen van vooroordelen?? Als alle zwarte, bruine en gele mensen nou simpelweg hun haar stijlen, blonderen, huid lichter maken, ''blanke'' namen aannemen en exact de traditionele hollandse gewoontes overnemen (eten, parenclub bezoeken, alles is de schuld van de buitenlanders etc...) Hi! Dan komt er een eind aan racisme.

Laten we geen ruimte voor verschil maken in dit land ! 1 volk, geen problemen!

Ik vind Emanuel ook mooi. Noah, Rafael en Levi ook.
Ik ken een oersurinaamse Paul, Frits en Wilma. Kweenie hoor

En ik ken een Afrikaanse Annemieke. En nog meer 'halfbloedjes' met Hollandse namen, tja.
Wat een flauwekul Jan-Janssen. Niemand zegt dat je je kind niet Bentley moet noemen. We waarschuwen alleen voor het mogelijke negatieve stempel.

Ga verder lekker je gang.

Ik ben het eens met Fashionvictim.

Namen als Thomas, Lucas en Ian zijn ook internationale namen.
Djeez, ik stond daar vroeger echt niet bij stil en de half bloedjes hier noemden zichzelf zo. Was een enorme markt voor, jongens waren er gek op! Maar onderling was er nogal gedoe want wanneer was je nou een half bloedje?

Dat hebben ze me echt uit moeten leggen.

Maar ik dacht nooit verder dan: een half bloedje is half Nederlands. We wonen ook in Nederland dus we zeggen niet: half Indonesisch. Er werd ook gegooid met termen als kwart bloed, dan was je kwart Nederlands en kwart indo en half Surinaams ofzo.

Ik vind dat we niet op zoveel slakken zout moeten leggen. Als ik het over half bloedjes heb ben ik me echt van geen kwaad bewust dat ik iemand zit te discrimineren. Zo kan je door blijven gaan. In real life er echt nog nooit iemand over gehoord .

Overigens ben ik dan ook half of kwart bloed. Mijn oma is deels Zwitsers en er zit Italiaans bloed. Aan de andere kant zit Duits en Canadees bloed. Wat ben ik dan wel niet😳
En getto namen, die term is wel oké (bij gebrek aan beter)

😂

Van mij mag je, ik noem het beestje graag bij zijn naam, maar ik zie feitelijk geen verschil meer. Of eigenlijk wel: ik vind half bloedje lief klinken en getto niet echt 😎
quote:Yggdrasil- schreef op 13 oktober 2015 @ 07:12:

En getto namen, die term is wel oké (bij gebrek aan beter)

😂

Van mij mag je, ik noem het beestje graag bij zijn naam, maar ik zie feitelijk geen verschil meer. Of eigenlijk wel: ik vind half bloedje lief klinken en getto niet echt 😎Nee, ghettonamen is ook een vervelende term, dat zei ik zelf dus ook al. En wel raar dat je stug blijft volhouden dat halfbloedje een lieve term is terwijl je toch echt door meerdere mensen is uitgelegd waar die term vandaan komt en dat zij hem vervelend vinden. Ik bedoel, ik kan ook wel zeggen dat Tokkie of boerin een lieve term is omdat ik het schattig vind klinken, maar als de Tokkie of boerin in kwestie zegt dat ze de term vervelend vindt, dan is het heel raar om haar toch zo te blijven noemen, of niet dan?
Am Yisrael Chai!
quote:Yggdrasil- schreef op 13 oktober 2015 @ 07:10:

Djeez, ik stond daar vroeger echt niet bij stil en de half bloedjes hier noemden zichzelf zo. Maar ja, nu is je verteld dat mensen zich aan die term kunnen storen en kun je jezelf aanpassen, toch? Nooit te oud om te leren...
"I'm gonna see if you know the words to this song. If you don't you better ask somebody!"

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven