babynamem halfbloedjes
maandag 12 oktober 2015 om 00:24
Hallo allemaal!!!
Ik ben 23 jaar en op dit moment 27weken zwanger en we krijgen een zoon.
Wij zijn opzoek na een leuke naam hebben jullie suggesties???
Ik ben nederlandse en vriend surinaams
We willen daarom niet een standaard Nederlandse naam,maar een naam met buitenlandse invloeden.
Alvast allemaal bedankt voor het meedenken.
Ik ben 23 jaar en op dit moment 27weken zwanger en we krijgen een zoon.
Wij zijn opzoek na een leuke naam hebben jullie suggesties???
Ik ben nederlandse en vriend surinaams
We willen daarom niet een standaard Nederlandse naam,maar een naam met buitenlandse invloeden.
Alvast allemaal bedankt voor het meedenken.
maandag 12 oktober 2015 om 12:23
Ik hoor de term 'halfbloedje' wel regelmatig. Overigens niet van mensen die het zelf zijn, meer van anderen die hen dan aanduiden als 'een halfbloedje'. Als iemand dat niet wil, dan mag hij/zij dat gewoon aangeven toch? Ik ken niemand die tegen de persoon zelf zegt dat het een halfbloedje is, net zoals dat ik niemand ken die een neger 'een neger' noemen.
maandag 12 oktober 2015 om 12:37
Halfbloedje stond ook in mijn tijd voor half indonesich idd. Of half javaans, half indisch, weetikveel.
Maar half surinaams noemde we geen halfbloed.
Ja zo noemde we dat. Dat was gewoon zo.
En miss dat we er tegenwoordig ineens zo spastisch per doen, net zoals die hele pieten discussie.
Ook zoiets.
Ik noem mijn halfbloed vriendin kroepoekje, uit de tijd van sandra remer en jos brink.
Toen kon het allemaal nog, zonder al dat gezemel.
Begrijp me niet verkeerd trouwens.
En miss dat we er tegenwoordig ineens zo spastisch per doen, net zoals die hele pieten discussie.
Ook zoiets.
Ik noem mijn halfbloed vriendin kroepoekje, uit de tijd van sandra remer en jos brink.
Begrijp me niet verkeerd trouwens.
maandag 12 oktober 2015 om 13:14
quote:Yggdrasil- schreef op 12 oktober 2015 @ 12:38:
Mogen we negers nu ook al geen negers meer noemen?
En eskimo's dan ook maar geen eskimo's?
En aboriginals geen aboriginals ?
Laten we ze donkere mensen/ zwarte mensen/bruine mensen, blauwe mensen, en knoestige mensen noemen.
Nee das beter
Neger valt in de categorie spleetoog. Een aboriginal valt in een totaal andere categorie.
Mogen we negers nu ook al geen negers meer noemen?
En eskimo's dan ook maar geen eskimo's?
En aboriginals geen aboriginals ?
Laten we ze donkere mensen/ zwarte mensen/bruine mensen, blauwe mensen, en knoestige mensen noemen.
Nee das beter
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
maandag 12 oktober 2015 om 13:14
Inderdaad, ik denk dat ik het het niet op prijs stel als je mij zou aanduiden als 'Neger'. Echt niet.
"Volgens het Woordenboek der Nederlandse Taal komt het woord Neger in het Nederlands voor het eerst voor in 1644 [1], verwijzend naar de lading van een slavenschip"
Daarbij heeft het een negatieve lading omdat het puur ende alleen wijst op de huidskleur.
Een Chinees is een inwoner van China en dus hetzelfde als 'Nederlander' of 'Duitser' en dus geenszins een negatieve lading. Aboriginals en Eskimo's zijn officiele volken net zoals de Masai in Afrika of de Inca in Zuid Amerika.
Negerland echter, bestaat niet. Net zomin als het 'negervolk'.
"Volgens het Woordenboek der Nederlandse Taal komt het woord Neger in het Nederlands voor het eerst voor in 1644 [1], verwijzend naar de lading van een slavenschip"
Daarbij heeft het een negatieve lading omdat het puur ende alleen wijst op de huidskleur.
Een Chinees is een inwoner van China en dus hetzelfde als 'Nederlander' of 'Duitser' en dus geenszins een negatieve lading. Aboriginals en Eskimo's zijn officiele volken net zoals de Masai in Afrika of de Inca in Zuid Amerika.
Negerland echter, bestaat niet. Net zomin als het 'negervolk'.
maandag 12 oktober 2015 om 13:16
quote:Yggdrasil- schreef op 12 oktober 2015 @ 12:39:
Maar chinees, redneck, kaaskop, maffioso mag allemaal wel?
chinees is toch geen scheldwoord of een manier om in 1 klap iemands uiterlijk te omschrijven?! Een Chinees komt uit China.
Kaaskop is een omschrijving.
Maar chinees, redneck, kaaskop, maffioso mag allemaal wel?
chinees is toch geen scheldwoord of een manier om in 1 klap iemands uiterlijk te omschrijven?! Een Chinees komt uit China.
Kaaskop is een omschrijving.
maandag 12 oktober 2015 om 13:16
quote:dubbeltje4 schreef op 12 oktober 2015 @ 02:23:
Noem je kind Hans, Kees of Jan.
Dat is pas origineel!
Dat wilde ik ook neerzetten.
Zo'n mooi getint ventje, '' Hallo ik ben Dirk"" Hoe leuk is dat ?
Noem je kind Hans, Kees of Jan.
Dat is pas origineel!
Dat wilde ik ook neerzetten.
Zo'n mooi getint ventje, '' Hallo ik ben Dirk"" Hoe leuk is dat ?
Ontbijt: Een Smoothie banaan Lunch: Een cracker/avocado en guinoa salade Diner:57 pizza broodjes,13 donuts,2 bakken gefrituurde kipkluif, 9 Rosé
maandag 12 oktober 2015 om 13:17
quote:Orangetree schreef op 12 oktober 2015 @ 13:14:
Inderdaad, ik denk dat ik het het niet op prijs stel als je mij zou aanduiden als 'Neger'. Echt niet.
Een Chinees is een inwoner van China en dus hetzelfde als 'Nederlander' of 'Duitser' en dus geenszins een negatieve lading. Aboriginals en Eskimo's zijn officiele volken net zoals de Masai in Afrika
Negerland echter, bestaat niet.Dus dat.
Een Chinees is een inwoner van China en dus hetzelfde als 'Nederlander' of 'Duitser' en dus geenszins een negatieve lading. Aboriginals en Eskimo's zijn officiele volken net zoals de Masai in Afrika
Negerland echter, bestaat niet.Dus dat.
maandag 12 oktober 2015 om 13:20
quote:minnimouse schreef op 12 oktober 2015 @ 12:23:
Ik hoor de term 'halfbloedje' wel regelmatig. Overigens niet van mensen die het zelf zijn, meer van anderen die hen dan aanduiden als 'een halfbloedje'. Als iemand dat niet wil, dan mag hij/zij dat gewoon aangeven toch? Ik ken niemand die tegen de persoon zelf zegt dat het een halfbloedje is, net zoals dat ik niemand ken die een neger 'een neger' noemen.Een nogal lompe (blanke) vriend heeft mij ooit omschreven als 'die mooie negerin'. Daar wordt hij nog mee gepest (ik ook trouwens). Het klinkt inderdaad heel raar en is geen normaal taalgebruik.
Ik hoor de term 'halfbloedje' wel regelmatig. Overigens niet van mensen die het zelf zijn, meer van anderen die hen dan aanduiden als 'een halfbloedje'. Als iemand dat niet wil, dan mag hij/zij dat gewoon aangeven toch? Ik ken niemand die tegen de persoon zelf zegt dat het een halfbloedje is, net zoals dat ik niemand ken die een neger 'een neger' noemen.Een nogal lompe (blanke) vriend heeft mij ooit omschreven als 'die mooie negerin'. Daar wordt hij nog mee gepest (ik ook trouwens). Het klinkt inderdaad heel raar en is geen normaal taalgebruik.
maandag 12 oktober 2015 om 13:26
Hahaha die ken ik. Bij mij was het alleen geen vriend maar een wildvreemde die me vertelde dat hij op 'negerinnen' viel. Nodeloos om te vertellen dat hij alleen al door die opmerking kansloos was. Of net zo erg; "klopt dat nou, die opmerking 'once you go black you never go back"
Zo leuk 'vleiend' of 'grappig' bedoelt maar zo extreem fout de plank misslaand
Zo leuk 'vleiend' of 'grappig' bedoelt maar zo extreem fout de plank misslaand
maandag 12 oktober 2015 om 14:23
Oke sorry dan.
Ik zeg het zelf overigens nooit en leer mijn kinderen als ze iemand willen duiden die donker is, dat het woord neger zeggen niet aardig is. Ik zit dan altijd te worstelen met het waarom.
Maar de omschrijving dat er een negerland bestaat is een goeie.
Maar er bestaat ook geen eskimo land of aboriginal land.
Maar ik snap jullie punt.
Ik neem het mee
Ik zeg het zelf overigens nooit en leer mijn kinderen als ze iemand willen duiden die donker is, dat het woord neger zeggen niet aardig is. Ik zit dan altijd te worstelen met het waarom.
Maar de omschrijving dat er een negerland bestaat is een goeie.
Maar er bestaat ook geen eskimo land of aboriginal land.
Maar ik snap jullie punt.
Ik neem het mee
maandag 12 oktober 2015 om 14:39
maandag 12 oktober 2015 om 14:52
maandag 12 oktober 2015 om 16:48
quote:evaq schreef op 12 oktober 2015 @ 16:44:
Even checken: als "halfbloed" mag, mag "mulat" dan ook?
En voordat de storm losbarst: ik vind het allebie rare termen. Niet meer van deze tijd. Ik zou niet aan iemand durven vragen "Hee, ben jij halfbloed?".
Dat is aan mij zo vaak gevraagd. Evenals 'hee ben jij... *insert zo ongeveer iedere afkomst*'
Heb er nooit aanstoot aangenomen, ik bén een halfbloed.
Even checken: als "halfbloed" mag, mag "mulat" dan ook?
En voordat de storm losbarst: ik vind het allebie rare termen. Niet meer van deze tijd. Ik zou niet aan iemand durven vragen "Hee, ben jij halfbloed?".
Dat is aan mij zo vaak gevraagd. Evenals 'hee ben jij... *insert zo ongeveer iedere afkomst*'
Heb er nooit aanstoot aangenomen, ik bén een halfbloed.
maandag 12 oktober 2015 om 16:50
quote:Yggdrasil- schreef op 12 oktober 2015 @ 12:37:
Halfbloedje stond ook in mijn tijd voor half indonesich idd. Of half javaans, half indisch, weetikveel.
Ook zoiets.
Begrijp me niet verkeerd trouwens.Ik ken ook mensen die zichzelf een 'Pinda' noemen. Dat woord gebruik ik overigens nooit, tenzij ik het over een handje pinda's heb.
Ook zoiets.
Begrijp me niet verkeerd trouwens.Ik ken ook mensen die zichzelf een 'Pinda' noemen. Dat woord gebruik ik overigens nooit, tenzij ik het over een handje pinda's heb.
maandag 12 oktober 2015 om 16:55
maandag 12 oktober 2015 om 17:56
quote:minnimouse schreef op 12 oktober 2015 @ 16:50:
[...]
Ik ken ook mensen die zichzelf een 'Pinda' noemen. Dat woord gebruik ik overigens nooit, tenzij ik het over een handje pinda's heb.Oh, ja: Pinda! Dat zeg ik wel eens gekscherend tegen iemand met gedeeltelijk Azatische voorouders, zoals "Pinda's houden BMW's". Zijn antwoord "Kwestie van goede smaak!"
Maar ik heb hem nog nooit "halfbloed" genoemd. Dat zou ik niet durven.
[...]
Ik ken ook mensen die zichzelf een 'Pinda' noemen. Dat woord gebruik ik overigens nooit, tenzij ik het over een handje pinda's heb.Oh, ja: Pinda! Dat zeg ik wel eens gekscherend tegen iemand met gedeeltelijk Azatische voorouders, zoals "Pinda's houden BMW's". Zijn antwoord "Kwestie van goede smaak!"
Maar ik heb hem nog nooit "halfbloed" genoemd. Dat zou ik niet durven.
maandag 12 oktober 2015 om 17:59
quote:blue_lagoon schreef op 12 oktober 2015 @ 16:48:
[...]
Heb er nooit aanstoot aangenomen, ik bén een halfbloed.Iets over feitelijke afkomst vind ik prima kunnen, zoals "heb je Aziatische voorouders?" Maar niet "Ben je een blauwe?!".
[...]
Heb er nooit aanstoot aangenomen, ik bén een halfbloed.Iets over feitelijke afkomst vind ik prima kunnen, zoals "heb je Aziatische voorouders?" Maar niet "Ben je een blauwe?!".