Mode & Beauty alle pijlers

een jaar geen kleding kopen

24-12-2014 16:08 2698 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo Allemaal,

2 Jaar geleden was er een groep mensen met het voornemen om in heel 2013 geen kleding te kopen (free fashion Challenge).

Ze mochten wel lenen of ruilen maar niks nieuws in de winkel aanschaffen.

Eigenlijk lijkt het me wel wat om dit in 2015 ook te gaan doen.

Het scheelt met tijd, geld en ik hoop er wat creatiever van te worden door dingen te combineren.

Zijn er hier mensen die dit toen ook gedaan hebben..................en hoe is dat bevallen?
mieke1966 wijzigde dit bericht op 24-12-2014 16:39
Reden: 2014 gewijzigd in 2015
% gewijzigd
De vervangingen die ik vorig jaar deed. Tot nu toe wel blij mee.

De voor erbij aankopen zijn echt nodig om sets te kunnen maken zonder lang voor de kast te moeten staan om ze te vormen.
Welkom Ollie

Dat je na het uitmesten van je kast weer tevreden bent, dat heb ik ook. Ik wil dat daarom voortaan elke paar maanden doen. Misschien elk nieuw seizoen ofzo. Dan aanvullen wat ik nodig heb, en dan pas volgend seizoen weer iets kopen.

Ik hoop dat dit topic volgend jaar door blijft lopen, want ik ben nog niet klaar met ont-shoppen
quote:spuit-elf schreef op 07 oktober 2015 @ 16:18:

Ik hoop dat dit topic volgend jaar door blijft lopen, want ik ben nog niet klaar met ont-shoppen

Heel graag! Ik lees hier fijne dingen en herken veel. Dus wil het ook graag vasthouden en begin ook steeds meer te geloven dat ik het niet nodig heb (het, als in: vaak iets nieuws kopen).

Wil wel nog heel graag af van alle dingen die voor verkoop of ruil klaarliggen. Pas dan voel ik me denk ik echt 'genezen'. Ik vind het nog te pijnlijk om het voor niks weg te brengen omdat het nog haast of helemaal nieuw spul is
quote:spuit-elf schreef op 27 september 2015 @ 08:15:

Ik merk ook dat ik moeite heb om mijn echt mooie kleding te dragen, omdat ik het goed wil houden. Bang dat ik straks anders helemaal niks meer heb om aan te trekken. Maar als ik het dan na een paar weken uit de kast trek omdat ik iets belangrijks heb, zit het soms opeens niet goed meer. Terwijl sommige dingen ook jaren goed blijven. Je weet het dus nooit vantevoren.

Ik neem me nu voor om wat ik heb gewoon te dragen en wat niet mooi meer is weg te doen. Als ik dan ergens van echt te weinig over heb, mag ik het vervangen.

Zeker doen. Ik was altijd zo zuinig met spulletjes (van proefmonsters tot lekker parfum tot mooie hakken etc) en uiteindelijk moet je het wegdoen omdat het niet meer goed is, of stinkt, of niet meer past. Dan liever met plezier dragen en gsnieten van de mooiheid waar die bedoeld is: aan je lijf. Niet in je kast.

Ken je het boek van Marie Kondo (opgeruimd)? Dat sluit hier ook wel op aan. Vind het erg de moeite waard, beetje te veel gehypet ofzo, maar alsnog! Dat kan zij immers ook niet helpen ;).
Ik heb niet echt meegeschreven in dit topic maar jullie wel gevolgt.

Zelf heb ik nu 6 maanden niks gekocht. Een hele mijlpaal voor mij. Mede door een lang durende verbouwing thuis en het afvallen is het mij gelukt.

Het resultaat is nu wel dat mijn gehele inhoud van mijn kleidingkast of kapot is of te groot geworden is. Binnenkort maar wat duurzame kledingstukken halen om weer een basis te hebben en alles wat kapot of niet meer te vermaken is, weg doen.

Ik zal jullie niet gaan pesten met mijn aankoop berichtjes maar zal jullie nog wel volgen! En wie weet doe ik in de toekomst nog wel een keertje mee!
Ik ben ook veel afgevallen en heb, na die twee broeken, ook nog drie shirts met lange mouwen en een jurk gekocht. Die shirts waren heel goedkoop (eentje zelfs afgeprijsd voor één euro ), die zijn echt even voor tussendoor, tot ik in de volgende maat pas. Die jurk was wat duurder, die heb ik nodig voor een fotoshoot, maar die kan ik ook met een kleinere maat nog wel aan. Ik heb de afgelopen weken dus weer eens meerdere kledingwinkels van binnen gezien een merk dat ik een stuk kritischer ben geworden. Terwijl ik nu juist meer kleding pas dan vroeger! Als er ook maar iets is dat me niet aanstaat (het model, de hals, de stof, de kleur) dan koop ik het niet. Ik denk dat dat wel een goede instelling is, dat ik gewoon alleen iets koop als het helemaal perfect is. En dan kocht ik nu alleen nog maar wat shirtjes voor tussendoor. Als ik ooit mijn streefgewicht heb bereikt en voor een hele nieuwe garderobe ga shoppen zal ik ongetwijfeld nog véél kritischer zijn!
Prik, dat klinkt zeker goed :-)!

In navolging op eerder gedeeld blog zag ik net een nieuwe blog van die 33-items dame. Geen idee of ik mag linken, het gaat over beter voor jezelf zorgen ipv kopen als je je niet goed voelt. Vrees dat ik dat deels herken maar dat het na tijdje niks kopen ook wel goed wegtrekt!

Trade Shopping for Self-Care and Everything Will Change http://bemorewithless.com/noshop/
quote:Lous123 schreef op 08 oktober 2015 @ 09:41:

Prik, dat klinkt zeker goed :-)!

In navolging op eerder gedeeld blog zag ik net een nieuwe blog van die 33-items dame. Geen idee of ik mag linken, het gaat over beter voor jezelf zorgen ipv kopen als je je niet goed voelt. Vrees dat ik dat deels herken maar dat het na tijdje niks kopen ook wel goed wegtrekt!

Trade Shopping for Self-Care and Everything Will Change http://bemorewithless.com/noshop/Bedankt voor de link. Leuke blog
Ik ben net een maand op vakantie geweest waar ik mij voorgenomen had om een paar items te halen want goedkoper dan in nl. 1/3e vd prijs zo n beetje en daar heb ik mij aan gehouden. Denk ondergoed en broeken. Ik heb mijn oude versleten kleding meegenomen en afgedragen. Dit doe ik vaker als ik lange reizen maak. Het ruimt op en geeft overzicht en inzicht. Nu ga ik weer een half jaar niks kopen want niets nodig

Ik heb nu kast 1 uitgemest en opnieuw in zitten delen. Komende week kast 2.

Ik heb best wat goede merken en zag dat er een 2e hands winkeltje zit die dat verkoopt dus ik ga het via deze weg proberen. Ben niet zo van marktplaats.
quote:Lous123 schreef op 07 oktober 2015 @ 21:43:

[...]

Zeker doen. Ik was altijd zo zuinig met spulletjes (van proefmonsters tot lekker parfum tot mooie hakken etc) en uiteindelijk moet je het wegdoen omdat het niet meer goed is, of stinkt, of niet meer past. Dan liever met plezier dragen en gsnieten van de mooiheid waar die bedoeld is: aan je lijf. Niet in je kast.

Ken je het boek van Marie Kondo (opgeruimd)? Dat sluit hier ook wel op aan. Vind het erg de moeite waard, beetje te veel gehypet ofzo, maar alsnog! Dat kan zij immers ook niet helpen ;).Ik ken het boek niet, maar ik ga het direct even googlen. Ik heb die stomme bewaardrang namelijk altijd al. Vooral met dingen die voor mijn gevoel niet vervangbaar zijn. Proefmonsters, inderdaad: zo'n leuke kleine verpakking die niet in de winkel te koop is. Wel leuk om te lezen dat meer mensen dat hebben
Ik bedacht nadat ik dit typte nog veel meer waarmee ik dat had. Een mooie doos potloden, een rolykit (wie kent m nog), gelpennen, stickers...

Gaat dus al best ver terug, maar goed beschouwd is t een jammer soort zuinigheid. Het zijn immers geen museumstukken

Maar goed, dat is mooi achteraf, ben blij dat ik er inmiddels beter in ben en idd fijn die lotgenoten
Ik ben af

Heb van de week zwarte enkellaarsjes gekocht. Ter vervanging van zwarte schoenen die ik via MP heb verkocht omdat ik erop uitgekeken was, dat dan weer wel.

Geloof dat ik gelukkiger word van mijn eigen regels: duurzaam kopen (dat betekent voor mij voornamelijk vintage kwaliteitsmerken) en alleen ter vervanging. De hoop om de rust te vinden om er niet mee bezig te zijn begin ik zo langzamerhand op te geven. Dan maar op een manier die beter bij me past, denk ik dan; misschien is dat zelfs rustiger.

Blijf wel meelezen want jullie verhalen zijn zeer inspirerend. Bedankt daarvoor & fijne zondag allemaal!
Ok ik koop echt teveel kleding! Mijn kast puilt uit en zogenaamd heb ik niks om te dragen. Dat moet anders! Ik houd van mooie duurdere merken, maar mijn Shabbies: 3 x aangehad. Deze spullen heb ik uitgezocht en op MP gezet en mag nu van mezelf niets kopen! Een jaar vind ik te lang, mijn eerste uitdaging is: 3 maanden. I know, het lijkt kort maar het voelt nu als een eeuwigheid. Half januari mag ik dus evt weer wat shoppen maar wie weet verleng ik nog eens met 3 maanden. Kan ik gelijk wat sparen! Geef momenteel zeker wel 200-300 per maand uit aan kleding. Nu ik het zo typ vind ik het alleen maar erger! In 3 maanden (be)spaar ik dus 600-900 euro en lukt het me 6 maanden dan wel 1200-1800 euro. Ik hoop dat ik mijn huidige kleding wat meer ga waarderen. Ook ben ik van plan om in de toekomst alleen maar dingen te kopen die ik écht leuk vind. Mogen ze best wat duurder zijn, als ik er maar verliefd op ben. Dus, ookal doe ik niet helemaal mee met de challenge, mag ik meeschrijven?!
Ik ben ook al langer af, maar ik ben er niet rouwig om.

De weerstand om nieuwe sets te moeten maken. Die is groot genoeg om voorlopig geen onzin mee te shoppen.

Ik had 11 paar schoenen die echt vervangen moesten worden.

Het is me gelukt om via koopjes toch een aantal te scoren die wel passen. Dan mag het. Ik heb nu ook een paar sneakers gekocht die ik niet nodig had, maar voor de prijs kan ik volgend jaar niet zoiets kopen. Waarschijnlijk kan ik ook niet zoiets met die pasvorm vinden.
Af of niet... Ik doe nog steeds mee, heb nu twee maanden niks gekocht, ik wil me door deze challenge bewuster worden van mijn koopgedrag en van de onzin die ik mezelf wijs maak om toch maar weer iets te kopen. Kijk, ik hoef niet in ouwe rommel rond te lopen - want ik heb een kast vol. En eerlijk gezegd denk ik dat de meesten hier voldoende nette, hele kleren in de kast hebben, zodat we niet in lompen over straat hoeven.

Eigenlijk denk ik dat al die redenen om toch iets te kopen: als ik deze riem/schoenen/shirt/vest heb, dan kan ik weer nieuwe setjes maken - dit koopje kan ik niet weerstaan want ik kan nooit meer zoiets vinden - ik heb een jas weggegooid dus ik mag een nieuwe jas kopen - eigenlijk allemaal smoesjes zijn, die je worden aangepraat door een kledingindustrie die er erg wel bij vaart als wij alsmaar denken dat we nieuwe dingen nodig hebben en zelfs met een kast vol spullen toch nog moeten shoppen. Een soort chronische ontevredenheid, rupsje nooitgenoeg: ja nou heb ik deze schoenen maar het is pas echt af als ik die bijpassende tas heb, en die jas, en dan die sjaal en handschoenen erbij, oh wacht, nu staat het niet zo mooi met die broek en als ik een nieuwe broek heb, dan ook een nieuwe blouse erbij en nieuwe oorbellen en en en en. Ik heb alle online nieuwsbrieven afgezegd en de kledingfolders flikker ik zo bij het oud papier, dat scheelt al de helft.

Ga maar na: de mode-industrie is er toch niet bij gebaat dat wij zuinig zijn op de spullen die we hebben en tevreden zijn met een kledingkast vol met schoenen, tassen, jurken, broeken en shirts die vorig jaar in de smaak vielen en dus nog steeds mooi zijn? Of zie ik dat verkeerd?
Wat eten we vanavond?
Ik ben per 1 oktober begonnen - enige uitzondering waren been warmers (zit een gat in en ik draag ze veel) en een nieuwe muts voor de winter aangezien ik vaak voor zeven uur al buiten ben. Maar die items stonden dus vantevoren vast, en zijn dus ook de enige die mogen. Nu eerst tot 1 januari en dan zien We verder! Tot nu toe gaat het me vrij makkelijk af. Maar ja, het zijn maar twee weken....
Gisteren was in Radar (TROS op npo) een stukje over "GAATJES IN SHIRTS" en daarover zijn op VIVA heel veel topics geweest.

Misschien interessant om de herhaling of via internet even te kijken.

Dat had ik helaas ook ontdekt in mijn eigen kleding. Maar de prijs die ik betaalde was niet zodanig dat ik erover mag klagen.

Ik heb wel bewust een aantal oudere bewaard en die zitten in een koffer. Is gewoon kwaliteit zoals het hoort.

(De katoenen met gaatjes gebruik ik wel om vies schoon te maken voordat ik het weg gooi.)

Bij mij slijten wel de kousen en sokken snel onder de hak en op de hiel als ik ze in te kleine schoenen draag.

Pasvorm is voor de beenmode met voeten ook bepalend voor slijtvast bij mij.

Ik moet dus zeker nieuwe kousen, beenmode aanvullen. Ook dikkere panty's in bepaalde kleuren kunnen echt niet onder alles gedragen worden. Met een enkele panty kan je zomaar opeens 5 sets maken. Dat is dus een goed aanvulling, vind ik.
Grr, één van mijn leukste en warmste vestjes bleek vanmorgen opeens een gat te hebben. Ik heb hem niet eens zo vaak gedragen, want wol en alleen geschikt als het koud is. Kennelijk toch slechte kwaliteit (of zou ik motten hebben? 😱)

Maar ik ga niks nieuws kopen. Eerst echt opdragen wat ik nog heb. En zelfs al zou ik willen shoppen, deze is moeilijk vervangbaar, want echt een leuk apart ontwerp.

Stom, maar ik baal er echt van. Volgens mij hecht ik veel te veel waarde aan kleding.
Ik denk dat Makreel de spijker op z'n kop slaat... We zijn voorzien van alle primaire levensbehoeften, maar ons wordt aangepraat dat het allemaal leuker, mooier, comfortabeler, etc. kan. En wij laten ons ompraten; omdat we het ons kunnen veroorloven. Prima zolang we er gelukkig van worden en e.e.a niet ten koste van anderen laten gaan. Of omgekeerd .
Omdat we het ons kunnen veroorloven... maar als je die film ziet over de kledingindustrie, dan denk ik dat die prijs best hoog is.

Bovendien heb ik soms het idee dat het een soort schijn-geluk is: als ik iets nieuws heb gekocht, ben ik er dolblij mee en vind ik mezelf er echt goed uitzien met mijn nieuwe blouse/spijkerbroek/schoenen/jas - maar een week later ben ik er al aan gewend en nog een paar maanden later denk ik: die blouse, die staat eigenlijk helemaal niet leuk, ik wil een nieuwe! Dus als het nieuwe ervan af is, is dat lekkere gevoel ook weg. En dat wil ik dus niet meer!
Wat eten we vanavond?
@spuit-elf, je zou een coupeuse kunnen vragen of ze hen kan maken. Tot mijn verrassing kon het bij mij ook een keer bij een favoriet kledingstuk.
Dat ga ik proberen! Ik ben bang van niet, want het gat zit niet op een naadje, maar nee heb je...
Helaas heb je gelijk, Makreel...
Ik heb dat niet echt meer, maar dat was eerder denk ik wel waar inderdaad.

Ik voel me nog wel naar als ik kijk naar de stapels die nog weg moeten. Dat voelt zo strijdig, met hoe ik er nu insta. Ook al zijn het geen buitensporige aankopen qua prijs, het zijn wel amper gedragen dingen. Nu geven zs me een dubbel slecht gevoel
Ik heb dit jaar wel minder gekocht, ik denk wel de helft, omdat er zoveel ongedragen blijft hangen. Ik heb ook heel veel weggedaan op MP, echt kritisch kijken.. 8 zwarte jurkjes...2 of 3 weg. Heb zelfs 7 paar laarzen nagenoeg ongedragen weggedaan.

Maar het lukt me wonderlijk genoeg niet om niks meer te kopen, wat is dat toch?

Maar van ca 800 p/m ben ik nu toch naar ca 200-300 gegaan, dat is hier al een hele besparing. Maar goed ook, want we hebben veel financiële pech dus is ook wel welkom. ( implantaat echtgenoot, lekkage dak, cv ketel vervangen )

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven