Geld & Recht alle pijlers

opoffering ouders te groot

14-10-2015 17:15 340 berichten
Alle reacties Link kopieren
De laatste tijd pieker ik veel over het volgende...

Mijn ouders betalen mijn studie. Ze betalen mijn woonruimte, collegegeld en nog een bedrag per maand voor andere kosten. Eigenlijk betalen ze alles.

Ik heb nog een broer die nog thuis woont, maar voor wie ze ook verder collegegeld betalen en nog wat zakgeld meegeven. OK, dat is een wat kleiner bedrag.

Mijn ouders zijn niet rijk, ze verdienen volgens mij redelijk maar het zijn geen grootverdieners, en voor hen is dit echt een grote opoffering. Dat realiseerde ik me laatst pas, toen bleek dat ze dit jaar niet op vakantie gaan omdat het financieel niet uitkomt. Ook blijven mijn ouders al tijdenlang in een oude auto rondrijden.

Dat ze betalen is niet eens een discussie geweest. Ze willen gewoon dat wij, de kinderen, maximaal de kansen krijgen om te studeren en ze willen dat we dat doen zonder studieschuld op te bouwen.

Ik voel me hier zo langzamerhand ongemakkelijk bij. Soms zelfs emotioneel; ik moest bijna huilen toen ik me realiseerde dat ze door de enorme studiekosten niet op vakantie gingen deze zomer. Het is niet in verhouding. Ik heb wel eens gezegd dat ik ook zelf wat meer kan verdienen (heb nu ook een bijbaantje) maar dat willen ze niet horen.

Ik voel me ongemakkelijk en ook wat schuldig over zoveel opoffering van hun kant. 'Gelukkig' kom ik vrij goed door alle tentamens heen; ik heb echt het gevoel dat dat wel het minste is dat ik moet doen.

Eigenlijk denk ik er wel eens over om wat meer bij te verdienen of gewoon toch een lening af te sluiten en een deel van het geld niet meer te accepteren. Omdat het ook mijn verantwoordelijkheid is. En als ik later een goed inkomen heb, is zo'n studieschuld ook wel weer te overzien.

Wat denken jullie?

PS er zijn in mijn vriendenkring mensen met een studielening maar ook wel kinderen met ouders die alles betalen.. maar dat zijn dan vaak volgens mij ouders die het gemakkelijk(er) kunnen betalen.
Werken naast je studie en iig je eigen huur betalen
Let op: het is hun beslissing. En je ouders zijn echt oud genoeg om hun eigen beslissingen te nemen.
Ik vind het lief van je dat je hier zo over denkt.

Je ouders vind ik heel lief dat ze dit voor je willen doen. Als ze echt niet van ophouden / andere verdeling willen weten, dan zou je misschien kunnen overwegen om ze af en toe eens lekker in de watten te leggen. Onverwacht ergens een dagje heen, een keer uitgebreid voor ze koken, een mooi boeket bloemen laten bezorgen. Zo kun je toch iets doen, zonder dat er veel "gedoe" ontstaat omdat zij willen betalen en jij dat ongemakkelijk vindt.
Ga lenen, accepteer niet al het geld van je ouders en laat ze lekker op vakantie gaan. Een studieschuld is inderdaad prima te overzien.
Before you assume, there is this thing called asking.
Jezus mens, dan ga je meer verdienen en zet je het geld dat je overblijft op de bank. Kan je dat mooi aan ze terug geven...

Hoe moeilijk kan het zijn??
Wat lief van je ouders!

Als zij dat zo voelen en doen, dan denk ik dat je dat het beste terug kunt betalen door af te studeren en dan een leuke baan te vinden. Zodat je later op een dag, als zij het nodig hebben, een vangnet voor hun kunt zijn.
Ik kan me erg goed voorstellen dat jij je hier ongemakkelijk bij voelt. Als jij wel goed door je tentamens komt en daarbij meer uren zou kunnen werken, zou ik dat zeker doen.
Dat wat Amand zegt: zij kiezen daar zelf voor, willen dat graag zo dus, en dat mag je accepteren.

.

quote:Wollstonecraft1792 schreef op 14 oktober 2015 @ 17:18:

Ik vind het lief van je dat je hier zo over denkt.

Je ouders vind ik heel lief dat ze dit voor je willen doen. Als ze echt niet van ophouden / andere verdeling willen weten, dan zou je misschien kunnen overwegen om ze af en toe eens lekker in de watten te leggen. Onverwacht ergens een dagje heen, een keer uitgebreid voor ze koken, een mooi boeket bloemen laten bezorgen. Zo kun je toch iets doen, zonder dat er veel "gedoe" ontstaat omdat zij willen betalen en jij dat ongemakkelijk vindt.Dat vind ik een hele lastige, dan ga je dus je ouders trakteren van hun eigen geld...
Je ouders doen dit niet om jouw eeuwige dankbaarheid te verwerven, TO. Ze doen het omdat ze je de best mogelijke start in je leven willen geven.
Ik zou het niet eens WILLEN, zo op de zak van mijn ouders te teren!

Ga maar eens zelf wat meer bijdragen!

Wat betaal jij eigenlijk zelf?

Volgens mij alleen je eten en drinken.

Zorg dat je minstens één post van ze overneemt, bijvoorbeeld je woonruimte!!
quote:kerol schreef op 14 oktober 2015 @ 17:18:

Wat lief van je ouders!

Als zij dat zo voelen en doen, dan denk ik dat je dat het beste terug kunt betalen door af te studeren en dan een leuke baan te vinden. Zodat je later op een dag, als zij het nodig hebben, een vangnet voor hun kunt zijn.Precies!

Wat lief van je ouders!

Als zij dat zo voelen en doen, dan denk ik dat je dat het beste terug kunt betalen door af te studeren en dan een leuke baan te vinden. Zodat je later op een dag, als zij het nodig hebben, een vangnet voor hun kunt zijn.Dat ook
Wat lief van je ouders!

En wat lief van jou, dat je je realiseert wat een opoffering het voor hen is.

Bespreek het eens met hen en zeg, dat je niet wil dat ze zichzelf tekort doen door jou zoveel te geven elke maand.

Een kleine studieschuld kun je inderdaad best t.z.t. terug betalen.

Je hoeft ook pas te gaan betalen als je voldoende inkomen hebt.

Wat lief van je ouders!

Als zij dat zo voelen en doen, dan denk ik dat je dat het beste terug kunt betalen door af te studeren en dan een leuke baan te vinden. Zodat je later op een dag, als zij het nodig hebben, een vangnet voor hun kunt zijn.Zo zie ik het ook.
Je doet er denk ik het beste aan om nominaal door je studie te lopen, geen vertraging op te lopen.
Vangnet? Huh? Je maakt je ouders gelukkig door een gelukkig mens te worden. Ik krijg ernstig de kriebels van de suggestie dat dat iets met terugbetalen te maken heeft.
Super van je dat je hier zo over denkt, en wat heb je lieve ouders .

Kun je van het bijbaantje wat je nu hebt niet wat meer betalen dan? Of ga je daarvan opstap etc? Je zou meer kunnen gaan werken zoals veel studenten, maar let wel op dat je hierdoor niet je studie wat meer verslonst zegmaar. Jij hebt nu namelijk de ruimte om je volledig op je studie te richten en als jij het gevoel hebt dat je die ruimte ook echt niet kunt opgeven omdat het anders ten koste gaat van je opleiding, dan zou ik het houden zoals het nu is.
Mijn ouders hebben het wel breed, maar geven hun geld slecht uit. Dat besteden ze ook graag aan ons. Ik heb het maar geaccepteerd, heb me er ook tijden niet goed bij gevoeld. Maar zij willen het beste voor ons en de tijd is nu dat we toch zelf ons geld moeten verdienen, dus levenslang zullen ze je echt niet sponsoren. En kun je wat fijns voor ze terugdoen.
Je hebt net als alle studenten in Nederland recht op een studielening, ga die gebruiken en stel je ouder gerust dat je het daarmee prima redt. Je kunt daar, als je tegelijk ook een bijbaan hebt, makkelijk je huur van betalen. Dat ze je daarnaast financieel steunen in de vorm van een klein bedrag is prima, maar én-én-én is echt niet nodig. Zo wen jij er nooit aan dat je op een dag je eigen broek op moet houden (en tenzij je ouders miljonair zijn, wat zo te lezen niet zo is, komt die dag echt snel dichterbij).

Overigens vind ik het knap dat je vanuit je luxepositie ook kritisch naar jezelf kan kijken, en lief dat je ziet dat het je ouders veel kost. Ze hebben je wel verwend, maar je bént het gelukkig niet. Keep it up
quote:miepje1971 schreef op 14 oktober 2015 @ 17:20:

Zorg dat je minstens één post van ze overneemt, bijvoorbeeld je woonruimte!!Waarom deze neerbuigende reactie? Alsof TO een klein zielig kuikentje is die niet onafhankelijk kan zijn. Dat je het niet hóeft, betekent niet dat ze het niet kan. Haar ouders betalen dit graag voor haar zolang zij haar studie afmaakt en een leuke baan kan vinden. En ze zegt toch al dat ze wat meer zou kunnen gaan werken?
quote:miepje1971 schreef op 14 oktober 2015 @ 17:20:

Zorg dat je minstens één post van ze overneemt, bijvoorbeeld je woonruimte!! waarom ga je zo tekeer tegen TO? Haar ouders willen dit zo en zij voelt zich hier niet lekker bij. Geen reden om zo uit je panty te schieten of wel?
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Volgens mij had je dit eerder moeten verzinnen.

Nu is alles wat je leent een lening.

Voorheen werd dit nog omgezet in een schenking wanneer je probleemloos je studie af ronden.
Niet geschoten is altijd mis
Waarom doe jij ze geen vakantie cadeau?

Je hebt een bijbaan, dus spaar het geld en boek een vakantie voor ze.
Gewoon je ouders heel dankbaar zijn. Als zij niet willen dat je bijdraagt is dat hun keuze, en waarmee zij het gelukkigst zijn.

Laat heb gewoon voelen hoe dankbaar je bent.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven