Zaad niet goed

15-10-2015 21:46 42 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal,

Ik moet even van me afschrijven..

Mijn vriend en ik zijn nu al wat langer aan het proberen om een kindje te krijgen, tot op heden was dat niet gelukt. Ik ben naar de huisarts gegaan, omdat ik dacht dat het bij mij misschien niet goed zat. tot 2 maanden geleden waren we ook niet bezig met het plannen, wie lieten het op z'n beloop gaan. Vanaf 2 maanden ben ik er wel enorm veel mee bezig en nu heb ik ook ineens een onregelmatige cyclus etc.

We zijn naar de huisarts gegaan. Hij vond dat mijn vriend het beste eerst een sperma test kon doen om dat uit te sluiten. Mijn vriend was nogal laks dus heeft hij de verwijsbrief een paar weken op de kast laten liggen en vervolgens heeft hij de test gedaan. Ondertussen is er bij mij een soatest, inwendig onderzoekje door de HA en gisteren een echo gemaakt. Dat was allemaal goed. Toevallig kreeg mijn vriend gisteren ook eindelijk zijn uitslag terug en ik ben me rot geschrokken.

Wat ik ervan begrijp is dat de hoeveelheid sperma redelijk laag is (12 miljoen) maar daarvan maar 2% goed gevormd is en de helft daarvan is ongeveer actief.

We hebben een doorverwijzing gekregen naar de gynaecoloog waar we over 2 a 3 weken terecht kunnen in het ziekenhuis. De huisarts legde mijn vriend uit dat we daar een intake krijgen en hoe of wat krijgen we daar verder te horen.

Alle onderzoeken worden daar ook opnieuw uitgevoerd voor ons beide. Zijn er nog onderzoeken die ik niet gehad , naast een inwendig onderzoek, soa test en echo , heb waaruit kan komen dat ik ook minder vruchtbaar ben? Dat zou echt ontzettend vervelend zijn gezien de sperma.

Wat ik begrijp (van internet) is dat we niet eens in aanmerking kunnen komen voor IVF en dat we meteen door moeten naar ICSI klopt dat? Of loop ik op de vragen vooruit? Sorry, ik ben een beetje overdonderd van iets wat ik niet had verwacht en we moeten nog even wachten op een gesprek met de gynaecoloog dus dat ik het hier maar vraag. Mijn vriend is overigens 30 en ik 26.

We hebben het er overigens ook nog niet met familie of vrienden over gehad, bijna niemand weet dat we überhaupt een kinderwens hebben. Wellicht gaan we ze wel hierover informeren.

Heeft iemand ervaringen of tips ?
Rookt of drinkt je vriend? Dan daar vast mee gaan stoppen.

Gezonder gaan leven dus, dat kan hij zelf al doen nu.
Hij heeft nooit gerookt en drinkt ook niet veel. Heel zelden met het eten een wijntje en soms met het uitgaan.
Leeft je vriend verder gezond? Geen overmatig drank, roken en drugs?

Heeft ie misschien koorts gehad in de afgelopen 3 maanden?

Sperma kan een moment opname zijn en wellicht bij een volgende test wel wat beter scoren.

Icsi of ivf maakt voor jou niet zoveel.uit, de behandeling is hetzelfde in principe en biedt nog steeds erg goede kansen op een zwangerschap. Pittig is het wel en ik snap dat je overdonderd bent door dit alles.

Bereid je goed voor op het gesprek met de gyn en alle vragen die je hebt stellen.

Sterkte
Als je denkt dat een gezonde leefstijl alleen belangrijk is voor vrouwen, dan heb je het mis. Het is minstens zo belangrijk dat de man gezond eet en stopt met roken. Ook voor de man geldt: hoe gezonder je leeft, hoe sneller je vrouw zwanger is. Tips voor de man om de kans op een zwangerschap te vergroten.

Roken

Dat roken ongezond is, hoeven we je ongetwijfeld niet te vertellen. Roken beïnvloedt de kwaliteit van het sperma. Rokende mannen hebben minder zaadcellen en dus ook minder gezonde zaadcellen die in staat zijn om een eicel binnen te dringen.

Alcohol en drugs

Alcoholische versnaperingen en drugs hebben net als sigaretten een negatief effect op de kwaliteit van het sperma. Mannen die regelmatig een biertje drinken of drugs gebruiken, maken minder zaadcellen aan. De kwaliteit van deze cellen is ook minder. Hierdoor is het moeilijker om een eitje te bevruchten. Wanneer de drugs volledig uit het lichaam zijn, neemt de productie van het sperma weer toe.

Strakke broeken en strakke onderbroeken

De testikels of zaadballen hangen niet voor niets buiten het lichaam. De productie van zaad verloopt namelijk optimaal als het in de testikels 35 graden is, 2 graden koeler dan de lichaamstemperatuur. Daarom is het belangrijk dat het zaakje niet te warm wordt ingepakt. Het is raadzaam dat de man wijde boxershorts en wijde broeken draagt, zodat de balzak voldoende gekoeld wordt.

Stress

Stress heeft een negatief effect op de kwaliteit van het zaad. Probeer stress daarom zoveel mogelijk te vermijden.

Voeding en beweging

Wist je dat vitamine C en zink belangrijk zijn voor de productie van sperma? Als een man te weinig vitamine C en zink binnenkrijgt, is de kwaliteit van het zaad minder. Eet daarom voldoende fruit, verse groenten, vis en vlees. Over- en ondergewicht bij de man is ook nadelig voor de spermakwaliteit. Zowel de hoeveelheid zaadcellen als hun beweeglijkheid wordt beïnvloed door het lichaamsgewicht.

Daarnaast is voldoende lichaamsbeweging belangrijk om de kwaliteit van het zaad op peil te houden.

Sauna

Mannen met een kinderwens kunnen beter niet de sauna bezoeken. Door de hoge temperatuur in de sauna warmen ook de testikels op. Dit is slecht voor de productie van sperma. Een elektrische deken of lange tijd in een warm bad liggen, wordt daarom ook afgeraden.

Werk

Zittend werk heeft een negatief effect op de temperatuur van de balzak. Doordat de man hele dagen zit, warmt het zaakje op en dat komt de productie van sperma niet ten goede.

Werken met gevaarlijke stoffen, zoals lood, bestrijdingsmiddelen en röntgenstralen, zijn ook niet goed voor de kwaliteit van sperma. Schilders en kwekers vallen onder de risicogroep.
Wij hebben een gezonde dochter via ICSI. Wat wil je weten?
quote:GateKeeper schreef op 15 oktober 2015 @ 21:52:

Wij hebben een gezonde dochter via ICSI. Wat wil je weten?Even to the point: hadden jullie ook soortgelijke slecht sperma? Is dat van ons niet ontzettend slecht of valt het relatief nog mee? Hoe zwaar is ICSI? hoe snel begonnen jullie met ICSI? Hoeveel pogingen? Is ICSI de enige oplossing voor dit probleem? Na hoeveel tijd hebben jullie een gezonde dochter gekregen?
Hier een goede afloop nadat we te horen kregen dat zaad niet goed was.

Kort voor afspraak gynaecoloog bleek ik toch zwanger (na 1,5 jaar).

Evengoed naar gynaecoloog gegaan voor een verklaring en uit ongeloof zeg maar, maar die zei heel droog "ook kleine legertjes kunnen winnen" :-)

Hij legde niet eens meer de zaadkwaliteit uit (wat we anders zouden horen) maar stelde meteen een inwendige echo voor om te kijken of ik idd zwanger was. En jawel, 5 weken toen.

Mijn verhaal is natuurlijk een uitzondering, succesverhaal zonder medische ingreep nog, maar wil er wel mee zeggen: er zijn mogelijkheden, hou hoop! Wens je veel succes en geduld (oh zo moeilijk....).
Gezonde zoon na icsi poging nummer 1.

Met extreem slecht zaad.

Weinig bruikbaars en de bruikbare zaadjes waren weinig actief.

idd wel gelijk icsi en geen ivf.

Het traject was goed te doen, maar dat is voor een ieder anders.

Besef wel dat er veel mensen minder geluk hebben.
Mijn vriend is vorige maand 1x uitgegaan en daar zal heus de nodige drank aanwezig zijn geweest. Hij leeft gezond, sport 4x per week, eet voldoende groenten, eet geen vlees meer en ik heb geen idee of hij fruit eet op zijn werk maar savonds niet. Hij gaat niet naar sauna's en heeft weinig stress. Werkt niet met gevaarlijke stoffen.

We hebben 2 maanden geleden samen koorts gehad dus dat kan er wel mee te maken hebben? Maar kan het sperma dan zo drastisch laag worden dat kwalitatief goede sperma bijna nihil is?
quote:Camee schreef op 15 oktober 2015 @ 22:05:

Gezonde zoon na icsi poging nummer 1.

Met extreem slecht zaad.

Weinig bruikbaars en de bruikbare zaadjes waren weinig actief.

idd wel gelijk icsi en geen ivf.

Het traject was goed te doen, maar dat is voor een ieder anders.

Besef wel dat er veel mensen minder geluk hebben.Thanks! Fijn voor jullie dat het zo snel is gelukt. Hoeveel pogingen krijgt een stel voor ICSI? Hebben jullie extra gelet op voeding e.d.? Ook gebruik gemaakt van accuppuntuur etc?
quote:Tinkywinky1 schreef op 15 oktober 2015 @ 22:01:

[...]

Even to the point: hadden jullie ook soortgelijke slecht sperma? Is dat van ons niet ontzettend slecht of valt het relatief nog mee? Hoe zwaar is ICSI? hoe snel begonnen jullie met ICSI? Hoeveel pogingen? Is ICSI de enige oplossing voor dit probleem? Na hoeveel tijd hebben jullie een gezonde dochter gekregen?

Mijn man had bij de eerste controle 5 miljoen zaadcellen, keer erna 3 miljoen. Wij hebben 2x IUI (kunstmatige inseminatie) gedaan. Maar omdat er, na schoonmaken, minder dan 1 miljoen gezonde zaadcellen waren, waren deze pogingen kansloos. Daarna overgestapt op ICSI.

ICSI is niet zwaarder dan IVF. De behandeling die jij grotendeels moet ondergaan zijn niet altijd leuk.

Als het aan de man ligt beperk je je tot IUI of ICSI. Een voordeel (als je over een voordeel kan spreken) is dat je geen probeertijd krijgt. Dus ze starten gelijk een behandeling.

Onze eerste poging was gelijk raak. Onze dochter is nu 6 weken

Periode: Januari 2014 intake/december 2014 zwanger.
3 pogingen.

Tenzij er cryo's zijn.

Nee niet bezig geweest met voeding oid.

Maar bij ons was de aanleiding voor het slechte zaad duidelijk.

Voordeel icsi.

Directe start.

De hormoon behandeling kan wisselen.

Maar ongeveer 4 tot 6 weken bezig met hormonen spuiten voor een terugplaatsing.
Wat een rotbericht!!

Koorts kan inderdaad wel invloed hebben, tot drie maanden na de koorts nog, düs Dat zou wel een factor kunnen zijn. Om deze reden doen ze altijd meerdere sperma testen. Het kan echt heel veel fluctueren. Of Dat bij jullie ook zo is is anybody's guess totdat je een tweede Test doet.

Vwb. Icsi en ivf: het enige verschil tussen deze twee behandelingen speelt zich in Het Lab af: bij icsi wordt de zaadcel in de eicel ingespoten, bij ivf niet. Voor jou als 'Patient' maakt het qua behandeling Niets uit.

War voor sport doet je vriend? Sport is goed, Maar wielrennen is bijv. Niet zo goed omdat het zaakje Dan ze warm wordt en in de verdrukking zit zeg maar.

Sterkte ermee!
I could go into detail...but I won't.
Besef dat 1 op de 5 stellen geluk hebben.

Misschien inmiddels meer.

Voor ons is het 8 jaar geleden.

En misschien gaat het allemaal vreselijk meevallen en is er geen icsi/ivf nodig.
quote:GateKeeper schreef op 15 oktober 2015 @ 22:09:

[...]

Mijn man had bij de eerste controle 5 miljoen zaadcellen, keer erna 3 miljoen. Wij hebben 2x IUI (kunstmatige inseminatie) gedaan. Maar omdat er, na schoonmaken, minder dan 1 miljoen gezonde zaadcellen waren, waren deze pogingen kansloos. Daarna overgestapt op ICSI.

ICSI is niet zwaarder dan IVF. De behandeling die jij grotendeels moet ondergaan zijn niet altijd leuk.

Als het aan de man ligt beperk je je tot IUI of ICSI. Een voordeel (als je over een voordeel kan spreken) is dat je geen probeertijd krijgt. Dus ze starten gelijk een behandeling.

Onze eerste poging was gelijk raak. Onze dochter is nu 6 weken

Periode: Januari 2014 intake/december 2014 zwanger.

Bedankt voor je info. Klinkt nog allemaal best hoopvol ik denk dat we dan ook meteen met ICSI kunnen beginnen. En natuurlijk gefeliciteerd met jullie dochter!

Kun jij mij misschien nog vertellen welke onderzoeken jij hebt gehad? Ik heb een inwendig onderzoekje gehad door mijn HA, een soa en een echo. Ik maak me nog een beetje zorgen dat ik ook nog wat heb dan zou de kans het helemaal verkleinen. Zijn er nog meer onderzoeken waaruit kan ko,en dat het bij mij niet goed zit?
quote:Camee schreef op 15 oktober 2015 @ 22:23:

Besef dat 1 op de 5 stellen geluk hebben.

Misschien inmiddels meer.

Voor ons is het 8 jaar geleden.

En misschien gaat het allemaal vreselijk meevallen en is er geen icsi/ivf nodig.We zullen het zien. Bedankt voor je info!
quote:Tinkywinky1 schreef op 15 oktober 2015 @ 22:23:

[...]

Bedankt voor je info. Klinkt nog allemaal best hoopvol ik denk dat we dan ook meteen met ICSI kunnen beginnen. En natuurlijk gefeliciteerd met jullie dochter!

Kun jij mij misschien nog vertellen welke onderzoeken jij hebt gehad? Ik heb een inwendig onderzoekje gehad door mijn HA, een soa en een echo. Ik maak me nog een beetje zorgen dat ik ook nog wat heb dan zou de kans het helemaal verkleinen. Zijn er nog meer onderzoeken waaruit kan ko,en dat het bij mij niet goed zit?Je zal sowieso vaak een inwendige echo krijgen, maar je zal nog een HSG-behandeling krijgen, dan spuiten ze je eileiders door om te kijken of deze niet verstopt zitten. Dit onderzoek is niet fijn, maar wel zo voorbij.
quote:Sasky schreef op 15 oktober 2015 @ 22:22:

Wat een rotbericht!!

Koorts kan inderdaad wel invloed hebben, tot drie maanden na de koorts nog, düs Dat zou wel een factor kunnen zijn. Om deze reden doen ze altijd meerdere sperma testen. Het kan echt heel veel fluctueren. Of Dat bij jullie ook zo is is anybody's guess totdat je een tweede Test doet.

Vwb. Icsi en ivf: het enige verschil tussen deze twee behandelingen speelt zich in Het Lab af: bij icsi wordt de zaadcel in de eicel ingespoten, bij ivf niet. Voor jou als 'Patient' maakt het qua behandeling Niets uit.

War voor sport doet je vriend? Sport is goed, Maar wielrennen is bijv. Niet zo goed omdat het zaakje Dan ze warm wordt en in de verdrukking zit zeg maar.

Sterkte ermee!

Best een rotbericht ja.. :( maar we blijven positief. We zullen zien of zijn sperma beter is, ik ga er vanuit van wel maar het zal niet optimaal zijn denk ik. Dat het voor mij als patiënt niets uitmaakt, begin ik te begrijpen. Maar het maakt waarschijnlijk wel uit dat we dan 'nog' minder kans hebben. Als je In aanmerking komt voor IVF dan kun je daarna ook nog evt ICSI proberen, dus meer kansen? Zo zie ik het..

Mijn vriend voetbalt 4 dagen in de week dus dat zal het niet zijn.. (Denk ik)
quote:GateKeeper schreef op 15 oktober 2015 @ 22:28:

[...]

Je zal sowieso vaak een inwendige echo krijgen, maar je zal nog een HSG-behandeling krijgen, dan spuiten ze je eileiders door om te kijken of deze niet verstopt zitten. Dit onderzoek is niet fijn, maar wel zo voorbij.

Bedankt.

Mochten de eileiders verstopt zitten, is dit dan gemakkelijk te behandelen? Misschien maak ik me nu teveel zorgen, maar toch..
Vervelend bericht en een vervelend traject voor de boeg. Neem dat traject stap voor stap. Kijk nog niet te ver vooruit. Het is vooral voor jou een zwaar traject.

Mijn man heeft zwak/slecht zaad, ik weet helaas niet de aantallen/percentages meer. In ieder geval mochten wij beginnen met IUI. De eerste 2 pogingen gingen door met een redelijk aantal gewassen zaad. De 3de poging was na het wassen onder die beruchte miljoen. Ons hadden ze toen verteld dat dergelijke pogingen dan niet doorgaan omdat ze wel meetellen met het totale aantal van 6 terwijl de kans van slagen bij voorbaat al erg klein was. Maar ja, we waren er toch dus hebben het toch door laten gaan. En juist dankzij deze "mislukte" poging ligt onze dochter van 9 jaar nu heerlijk te slapen boven.

Kortom, er is niets te voorspellen. Je moet het ondergaan.

Succes!
quote:Tinkywinky1 schreef op 15 oktober 2015 @ 22:33:

[...]

Bedankt.

Mochten de eileiders verstopt zitten, is dit dan gemakkelijk te behandelen? Misschien maak ik me nu teveel zorgen, maar toch..Dat weet ik niet sorry, ze zaten bij mij nl niet verstopt.
Ik ben momenteel spontaan zwanger van ons derde kindje, na twee ICSI-kindjes (waarvan 1 uit een cryo). Dit ook vanwege een zeer slechte zaadkwaliteit, ik weet de precieze cijfers niet meer, maar in elk geval ver onder die miljoen. Alles is mogelijk! Veel succes gewenst in het traject, het is zwaar, maar de kansen zijn over het algemeen goed!
Wij kwamen in het ziekenhuis vanwege het uitblijven van ,ijn eisprong (pcos). Voor routine ook het zaad van mn vriend onderzocht en dat was ronduit slecht. Weet de waarden niet meer. Ze spraken tot onze schrik ook meteen over mogelijk icsi. Maar ongeveer een maand voor het onderzoek had hij twee dagen hoge koorts gehad. De volgende maanden een aantal keer opnieuw getest wn iedere keer beter. Ze zeggen tot drie maanden maar bij hem zagen we bij vier maanden ook nog verbetering. Ook alle alcohol (niet dat hij veel dronk) laten staan, extra gezond eten, vitaminen (foliumzuur en zink/selenium) slikken, etc. Roken heeft hij nooit gedaan. Uiteindelijk was de kwaliteit voldoende voor iui.

Qua onderzoek bij jou verwacht ik in eerste instantie een echo en wat bloedonderzoek. Mocht het ivf of icsi worden heeft een hsg weinig zin, dan heb je je eileiders niet nodig. En als je start met behandelingen zul je regelmatig een inwendige echo hebben. Ik weet niet of je je cyclus bijhoudt. Als je het doet dan kan het handig zijn een lijstje met data van je eerste menstruatiedag mee te nemen, zodat ze daarmee een indicatie hebben van de regelmaat van je cyclus.

Veel succes en sterkte. Ik vond het indertijd een behoorlijke klap om meteen een "mogelijke isci" te horen.
Bedankt voor de info. Het is dus voornamelijk afwachten. Hoelang zijn jullie bezig geweest met het traject vanaf de intake bij de gyn tot aan de eerste poging?

Ik heb normaal een normale cyclus, maar sinds iets minder dan 2 maanden ligt hij echt overhoop. Vorige maand 11 dagen overtijd met bloeding tussendoor en nu niet ongesteld wanneer ik normaal ongesteld moest worden dus maak me daar stiekem ook wel een beetje zorgen over.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven