Gezondheid alle pijlers

vraag over sleepzz melatonine

02-10-2008 09:33 81 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo mede forummers,

Aangezien ik door een aantal ingrijpende veranderingen in mijn leven nu al 2 weken niet goed slaap en echt aan het eind ben van mijn grens, heb ik gisteren melatoine gekocht, de verkoopster vertelde dat ik er voor het slapen ging 3 tot 4 onder de tong moet laten smelten, dat heb ik gedaan en toch werd ik vanacht weer wakker, waardoor ik gewoon niet meer terug in slaap val, is de dosering te laag of is het juist te veel of is het zo dat je een spiegel moet opbouwen ? Ik kies voor melatoine omdat ik nog niet aan de echte recept slaappillen wil, omdat die toch verslavend kunnen zijn en omdat slaappillen maar 2 weken werken waarna een hogere dosering mischien tot gevolg nodig zijn, probeer ik het toch eerst op deze manier. Dus weten jullie mischien of ik meer pilletjes moet nemen en mischien op een andere wijze nemen verdeeld over de avond ?

Alvast hartelijk dank.

Girlxxx.
Oja... ter aanvulling wat ik zelf al doe om te relaxen ik ben bezig met ontspanningsoefeningen en laat alle caffeine houdende dranken ver van mij af, dus daar let ik al op, en de gebeurtenissen die zo ingrijpend zijn voor mijn leven zijn op 1 na erg positief de andere word aan gewerkt d.m.v. gesprekken.
Niets is zo vervelend als slecht slapen. Melatonine is een goede inslaper mits de dosering goed is. Inderdaad is het te verkrijgen bij de drogist maar de dosering is heel erg laag.

Voor een hogere dosering zul je naar de huisarts moeten. Sommigen hebben echt wel 5 mg nodig om in te kunnen slapen!

Veel succes!
2 weken is nog niet echt een slaapprobleem volgens medische termen. Ik heb nu 2 jaar slapeloosheidsklachten..en oa baan er door verloren.

In feite wordt melatonine gebruikt om je biologische klok te resetten. Volgens de arts van het slaapcentrum is het gebruik van melatonine niet gegrond bij slaapproblemen maar meer bij jetlags (boeit het zeg ik dan het werkt wel , maar goed;)

Het beste is om je melatonine niet vlak voor het slapen in te nemen maar 2 uurtjes daarvoor. De dosering is wel oke . Als je meer gaat gebruiken kan je erg duf gaat worden overdag. Ik zou je aanraden als het probleem een paar weken blijft bestaan naar je huisarts te gaan.

Bij mij werkt sporten (hardlopen) goed. Hoef je geen slaapmiddelen te slikken.

Succes!
Valdispert is ook een natuurlijk middel en heeft mij goed geholpen met slaapproblemen. Je hebt het in verschillende sterktes.
melatonine van de drogist is een placebo
@girlxxx, Hoeveel mg melatonine gebruik je?

Mijn zoon gebruikt melatonine 2,5mg. Misschien moet je de dosering iets hoger doen. Of anders een afspraak maken met je huisarts. Kan nooit verkeerd zijn om te doen.

Succes met slapen!
linkje naar "mijn" merk melatonine.

Ik gebruik af en toe deze soort, en die bevalt me goed. Ik heb het van de huisarts voorgeschreven gekregen omdat ik "echte" slaapmiddelen niet aandurfde met een baby in huis. Het is gewoon te bestellen in de apotheek.

De dosering melatonine is in alle "vrij verkrijgbare" soorten hetzelfde. Bij de vitaminezaak werd mij verteld dat zij als eerste startdosis van een ander merk 30 tabletjes (hele kleine tabletjes) adviseerden, en elke dag met 5 stuks afbouwen.

In de soort die ik slik zitten ook nog valeriaan, passiebloem en hop.
De melatonine die vrij verkrijgbaar is, is heel laag gedoseerd.

0,1 mg per tabletje. Twee tabletjes is dus heel weinig.

Terwijl de melatonine die door een arts wordt voorgeschreven, minstens 2,5 mg is. Maar liefst 25x zo hoog dus.

Je kunt er niet aan verslaafd raken en je wordt er niet suf van.

In het ziekenhuis waar ik werk wordt het zelfs voorgeschreven aan hyperactieve kinderen.

In de VS is het vrij verkrijgbaar. Vorig jaar heb ik twee grote potten van 3 mg meegebracht. Daar neem ik een kwart tablet van in als ik niet kan slapen en doe járen met die potten. Jammer dat dat in NL niet meer vrij verkrijgbaar is.
Ik vind het niet vreemd dat het niet vrij verkrijgbaar is in die hoeveelheden. Melatonine is gewoon een hormoon en moet je niet te pas en te onpas gaan gebruiken.

@ Heyjij van de drogist zit er heus wel in wat er op staat dat er in zit, anders krijgen de fabrikanten namelijk nogal problemen.
Ook mijn zoon gebruikt melatonine. Hij is autistisch maar erg druk in zijn hoofd. Het is een ideaal middel om wat rustiger te worden en daardoor makkelijker in slaap te vallen. De gebruikelijke tips werken bij hem echt niet.

Het voordeel is idd dat het niet verslavend is.
Melatonine is wel vrij verkrijgbaar in de hogere doseringen, maar dan moet je ze halen bij de apotheek. Heb je geen recept voor nodig.
Ook belangrijk om te weten: Melatonine is bedoeld om je te helpen in te slapen. Het helpt niet te voorkomen dat je daarna weer wakker schrikt.
Je bouwt overigens geen spiegel op zoals met sommige medicijnen. Normaal gesproken maakt je lichaam overdag melatonine aan zodat je rond bedtijd voldoende 'spiegel' hebt om slaperig te worden, met slapen verdwijnt dit weer en de volgende ochtend gaat het hele proces opnieuw van start.
Mijn zus heeft melatonine gekregen op doktersrecept terwijl ze last had van ME (chronisch vermoeidheidziekte). Ze had ook problemen om in slaap te komen en haar biologische klok werkte niet goed. Bij haar heeft het juist niet geholpen maar haar nog zieker gemaakt.... Het schijnt dat als je al last hebt van vermoeidheid dat melatonine dit kan versterken. Met een lage dosis zal je hier niet snel last van krijgen maar pas op met een te hoge dosis!
ik heb vernomen dat de dosering juist niet zoveel uitmaakt. Ik gebruik het voor jetlag. Kreeg 1 mg tabletten en mijn reisgenoot kreeg van een andere dokter 5 mg. Het werkte bij ons allebei even goed (geen jetlag terwijl ik die vroeger wel had).

Ben gaan googelen en vond toen dat een hoge dosering niet nodig is. Heb alleen geen link meer bij de hand. Maar 0,1 is wellicht wél te weinig.

Maar het helpt idd alleen voor inslapen, niet voor doorslapen.

Misschien moet je eens een jointje roken voor het slapengaan? Vroeger toen ik nog blowde sliep ik als een roos. Nu heb ik ook meer moeite met doorslapen. Lijkt me in elk geval beter dan slaappillen.
.
Bedankt voor het meedenken en alle tips !

Placebo pillen zullen het niet zijn, want er zit wel de stof melatoine in, maar zoals jullie al zeggen is dat idd maar 0,1 mg.

Ik kijk aankomende nacht nog even aan, morgen ben ik gelukkig vrij van het werk, dus mocht ik vanacht wederom slecht slapen, bel ik morgen ochtend de huisarts en vraag om de 5 mg melatoine op recept basis.

Nou zou zeggen slaap lekker voor straks hihi.

Girlxxx.
de hoeveelheden werkzame stof die in de drogist melatonine zit is veel te laag om effect te hebben. Ga naar je huisarts die kan je een hogere dosis voorschrijven (vanaf 3 mg schijnt het effect te hebben) je moet de pillen dan wel zelf betalen ( = duur!)
Ik heb die van 0,1 mg. een jaar of twee geleden gekocht. Bij mij had het weinig effect. Soms nam ik er een stuk of 10 en dacht dat dat heel veel was, maar hielp nog steeds niet.

Ik heb nu tabletten van 1,5 mg. per stuk en daar slik ik er 2 van. 3,0 mg., dus. Dat helpt bij mij wel. Als ik slaperig word, moet ik dan ook wel echt vrij snel naar bed gaan (geen uur wachten), anders is het stofje bij mij al over z'n piek heen en helpt het niet meer.

Zoals al eerder opgemerkt; het is bij uitstek een inslaper, geen doorslaper.

Overigens merk ik het de dag erna wel degelijk; ik ben duidelijk wat suffer dan. Ik gebruik het dan ook maar eens in de twee weken, als ik weer eens een enorm slaaptekort heb opgebouwd en graag eens een keer vroeg wil gaan slapen.
Toeval bestaat niet haha, maar ik heb gisteravond het volgende gedaan, ik heb op eigen houtje 6 pilletjes genomen, het dubbele van eergisteravond, en ik ben echt slaperig m'n bed ingedoken rond 22.30 en ik ben echt binnen 5 minuten in slaap gevallen athans naar mijn idee, ik ben vanacht 2 keer wakker geworden, maar ben blijven liggen en toch weer snel in slaap gevallen, of het nou het pilletje is die heeft gewerkt of dat ik gewoon echt totaal moe was ? geen idee, maar kan vertellen dat ik mij nu echt goed voel en niet zo ellendig. Toch juich ik nog niet te vroeg eerst kijken hoe het blijft gaan, en gaat het toch weer fout ga ik toch over op jullie advies !

Nogmaals bedankt voor het meedenken !

groetjes Girl.
Ik heb ze ook een tijdje gebruikt in een zware periode in mijn leven (na overlijden vader) en ik heb het tel.nr gebeld wat op het potje staat voor info. Daar zeiden ze dat je inderdaad wel met 20 pilletjes moest beginnen en langzaam af moet bouwen en dat het geen kwaad kan. Nu ben ik nooit zo voor medicijnen maar als hetmoet dan moet het vandaar dat ik dit liever wilde proberen dan slaaptabletten van de dokter.

Ik ben begonnen met 6 pilletjes en afgbouwd tot 2 of 3 en ik moet zeggen het werkte bij mij wel! Ik was er erg blij mee.

Je word ook niet suf wakker of zo.

voor mij was het een half jaar lang een uitkomst!
Vanaf 1 mg is er wel degelijk een recept voor nodig! De apotheek die ze verkoopt zonder recept is in overtreding!
Je kunt ze gewoon online kopen zonder doktersrecept.

http://www.import-usa.nl/website/index. ... uct=113463
Gisteravond weer 6 ingenomen en heb weer heerlijk geslapen, dus het werkt bij mij echt goed.

Wie weet leest hier nu iemand mee die hetzelfde probleem heeft dus wie weet heeft het dan op jou/jullie ook een positieve werking, 4 pilletjes waren te weinig hoor, maar ik ga volgende week al proberen af te bouwen naar 5 dan 4 enz...!

Slaap lekker;)
Ik heb zo'n zelfde probleem, zie mijn topic verderop. Ik ga vanavond naar bed met 5 mg. En hoop op een heerlijek nacht van 8 uur slaap.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven