Hoe vier jij kerst?

01-11-2015 21:22 78 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi,

Ik weet dat het nog circa 2 maanden duurt maar ik ben benieuwd naar jullie kerst tradities.

Wat maakt jouw kerstviering zo typisch? Versier je je huis ook over the top of juist niet?

Hier nog een beetje zoekende, nieuw huis, kind van 1,5 die nog niet snapt wat kerst is, ouders die verhuisd zijn naar het buitenland, schoonouders met een horecazaak dus die werken met kerst.

Kerst staat dus nog helemaal in de kinderschoenen in ons nieuwbakken gezin dus tradities zijn er nog niet maar heb wel zin om het lekker Amerikaans groots aan te pakken dit jaar!
quote:ana_isabel schreef op 01 november 2015 @ 22:35:

[...]

Nu al een boom?!

Sint maarten is nog niet eens geweest...

Ik vind het soms zo afgeraffeld overkomen.

Dan klopt de volgorde niet voor mijn gevoel.Veel mensen vieren al die dingen (sint maarten/sinterklaas) niet, dus is er niets afgeraffelds aan.
Shoot first, ask questions later!
Ik ben met kerst alleen. Mijn man zit aan boord en is gelukkig met oud en nieuw wel thuis.

In de Xenos staan de schappen weer vol met kerstversieringen en het begint dan toch wel te kriebelen. Elk jaar wanneer ik alleen ben heb ik het plan om geen kerstboom in huis te zetten. Tot nu staat er elk jaar weer de kerstboom.

Ik ben dan wel alleen, maar zeker niet eenzaam. Ik kook lekker voor mezelf en zorg voor gezelligheid in huis. Ik maak er niet een minder klein feestje van dan wanneer ik niet alleen ben.
Dinsdagavond is hier de start van de kerstmarkt bij Intratuin. Heb er wel zin in om daar even rond te gaan snuffelen.
quote:redbuIIetje schreef op 01 november 2015 @ 22:59:

Dinsdagavond is hier de start van de kerstmarkt bij Intratuin. Heb er wel zin in om daar even rond te gaan snuffelen.

Dat vind ik ook zo leuk! Dit jaar ga ik samen met mijn moeder naar de kerstmarkt bij het tuincentrum. Maken we er meteen moeder-dochter-dag van (doen we ieder jaar).

Ik fietste twee weken geleden langs een huis wat al compleet kerstproof was. Leuk maar voor mij gevoelsmatig nog wat vroeg. Aan de andere kant luister ik kerstliedjes in de zomer en heb ik guirlandes met kerstlampjes in de vensterbanken het hele jaar door dus heb eigenlijk geen recht van spreken
quote:Saracenen schreef op 01 november 2015 @ 22:24:

[...]

Wij ook als vriend besluit niet naar hen te gaan. Vooral het gebeuren bij schoonmoeder duurt lang en is 'mwa' qua gezelligheid, we zitten vooral allemaal samen omdat opa het wil en diespreek je natuurlijk niet tegen . Toen schoonbroer en zijn toenmalige vriendin eens kozen voor kerstavond bij haar familie werd dat al niet in dank afgenomen. Enpersoonlijk vind ik dat als we de ene dag niet naar de ene kant gaan, we ook niet de andere dag naar de andere kant kunnen gaan. Want dat wordt denk ik gegarandeerd echt niet op prijs gesteld.

Ja echt precies dat laatste is wat ons zo tegen staat. Dat het niet in dank wordt afgenomen als je er niet bent, om wat voor reden dan ook. Ik kan daar zo slecht tegen!

Bij ons is het altijd dat het niet 'erg' is als je er niet bent maar dat het toch wel oh zo gezellig is als je er wel bent. Dus lekker een schuld gevoel aanpraten als jij andere plannen of verplichtingen hebt.
quote:Lulu62 schreef op 01 november 2015 @ 23:07:

[...]

Ja echt precies dat laatste is wat ons zo tegen staat. Dat het niet in dank wordt afgenomen als je er niet bent, om wat voor reden dan ook. Ik kan daar zo slecht tegen!

Bij ons is het altijd dat het niet 'erg' is als je er niet bent maar dat het toch wel oh zo gezellig is als je er wel bent. Dus lekker een schuld gevoel aanpraten als jij andere plannen of verplichtingen hebt.En dat is dus precies de reden dat vriend er geen zin in heeft dit jaar, omdat het hem zo tegen staat dat je verplicht moet langskomen, of dat er anders negatief gereageerd wordt. We zien het dus wel, misschien bedenkt hij zich nog.
Geen verplichtingen buitenshuis. Nooit eigenlijk meer sinds een jaar of tien.

Veel werk maak ik van decoraties; de herfstige (huisjes, lichtjes) t/m Sinterklaas en daarna de glitters en zilver t/m Kerst.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Ik heb nog geen flauw idee. Vorig jaar was het lekker rustig met z'n vieren (moeder, stiefvader en oom). De afgelopen 3 jaar daarvoor vierden we 1e Kerstdag met de aanhang van stiefvader. Daar zijn we vorig jaar mee gestopt, omdat er spanningen in zijn familie zijn en het bij niemand goed bevallen was. Elke keer met Kerst was er wel iets. Ik vond het ook te druk met 15 mensen. Zat er altijd wat verloren bij en dan duurt de avond zo lang. Er is nog niet onderling gepraat over deze Kerst. Als we het weer met z'n vieren gaan doen bij mijn moeder en stiefvader, ga ik naar hen. Maar als het toch weer met de grote club is, blijf ik thuis of ga naar mijn oom. Mijn oom viert het ook nog een dag met mensen die alleen zijn. Het zal dan voor het eerst zijn dat ik die dag zonder mijn moeder vier. Geen idee hoe dat is. Maar ik denk beter dan me ongemakkelijk voelen met die familie.

Tweede Kerstdag doen we altijd met z'n vieren met gourmetten of fonduen.
Kerstavond bij schoonmoeder. Als mijn schoonbroer en - zus komen is dat best gezellig.

Kerstdag bij mijn familie. Uren en uren cadeautjes uitpakken, ondertussen hapjes en champagne, dan een diner en dan uitbuiken/spelletjes spelen/kerstfilms kijken. En we blijven allemaal logeren (voor een paar dagen zelfs).

Alleen zit de planning dit jaar iets anders: kerstavond blijft idem, maar eerste kerstdag moet ik werken en mijn familie is zo lief geweest om alles te verschuiven naar tweede kerstdag.
quote:redbuIIetje schreef op 01 november 2015 @ 22:59:

Dinsdagavond is hier de start van de kerstmarkt bij Intratuin. Heb er wel zin in om daar even rond te gaan snuffelen.20% korting op alle kerstspullen en woonaccessoires. Lijkt me megadruk worden dus.
De toekomst is niet meer wat het was
Ik zou het liefst alleen zijn met mijn hond en een boom, dat eeuwige gezeik elk jaar. Familie, hysterische honden Blugh als ik eraan denk heb ik al geen zin meer. Mijn moeder wil het altijd iedereen naar de zin maken wat dan natuurlijk net niet lukt, ik ben er nu al klaar mee.

Misschien ga ik wel even gewoon weg ofzo.
Ja en?
quote:the4ofus schreef op 02 november 2015 @ 00:33:

Kerstavond bij schoonmoeder. Als mijn schoonbroer en - zus komen is dat best gezellig.

Kerstdag bij mijn familie. Uren en uren cadeautjes uitpakken, ondertussen hapjes en champagne, dan een diner en dan uitbuiken/spelletjes spelen/kerstfilms kijken. En we blijven allemaal logeren (voor een paar dagen zelfs).

Alleen zit de planning dit jaar iets anders: kerstavond blijft idem, maar eerste kerstdag moet ik werken en mijn familie is zo lief geweest om alles te verschuiven naar tweede kerstdag.

Is dat slapen omdat jullie ver van elkaar wonen of gewoon omdat het gezellig is?

Slapen gaat mij net even een brug te ver, ben toch wel gehecht aan m'n privacy.
quote:snoopylynn schreef op 02 november 2015 @ 00:46:

Ik zou het liefst alleen zijn met mijn hond en een boom, dat eeuwige gezeik elk jaar. Familie, hysterische honden Blugh als ik eraan denk heb ik al geen zin meer. Mijn moeder wil het altijd iedereen naar de zin maken wat dan natuurlijk net niet lukt, ik ben er nu al klaar mee.

Misschien ga ik wel even gewoon weg ofzo.Of organiseer kerst bij jou thuis op de manier hoe jij het wil, of verandert er dan niks aan het verkrijgen van zin?
quote:mdh schreef op 02 november 2015 @ 00:37:

[...]

20% korting op alle kerstspullen en woonaccessoires. Lijkt me megadruk worden dus.

Die kans zit er in. Als het echt zo erg is, dan ren ik net zo hard die winkel weer uit, haha!

Met 'n beetje mazzel gaan de meeste mensen pas na etenstijd en ik wil er voor zessen al zijn.
Kerstmiddag ( de 24e) gaan we de stad in, altijd een groots gebeuren hier en echt een begrip in de regio

1e kerstdag hebben we zowel mijn familie als de familie van vriend ( ouders, broers, zussen, aanhang en oma's) bij ons op bezoek.

Eerder deden we altijd 1e kerstdag bij mijn ouders, 2e kerstdag bij ouders van vriend. Dat vonden we beiden niet fijn meer en sinds we samenwonen hebben we alles bij elkaar gegooid. Erg gezellig en 2e kerstdag hebben we niets Lekker luieren, wandelen en 's avonds de kliekjes eten van de dag ervoor.

De een maakt het voorgerecht, de ander het hoofdgerecht, de derde het toetjes. Weer een ander zorgt voor taart/hapjes of de wijn.

Scheelt dat iedereen goed met elkaar overweg kan en het echt een aanvulling is, het samenzijn van de gezinnen met kerst

Een van de gezelligste dagen van het jaar voor ons.
Kerst is hier altijd gezellig. Wij doen niet mee aan verplichtingen, maar kiezen zelf het moment waarop we naar familie gaan. We doen altijd om en om: kerstavond ene familie, 1e kerstdag de andere. 2e kerstdag is voor ons als gezin.

Versieren vind ik altijd leuk. Niet over the top, maar wel overal wat. Grote kerstboom in de kamer. Krans aan de voordeur met lampjes. Coniferen in de tuin verlicht. In de keuken een grote slinger met versiering. De planken in de woonkamer zijn voor het kerstdorp. Kinderkamers krijgen ook een boompje.
quote:Bibi1973 schreef op 02 november 2015 @ 09:12:

Kerst is hier altijd gezellig. Wij doen niet mee aan verplichtingen, maar kiezen zelf het moment waarop we naar familie gaan. We doen altijd om en om: kerstavond ene familie, 1e kerstdag de andere. 2e kerstdag is voor ons als gezin..

Sorry, maar dit vind ik te grappig.. geen verplichtingen, maar wel elk jaar eenzelfde programma afdraaien met om en om de familiebezoekjes

Hier nog geen plannen. Het is net november! Ik denk lekker saampjes een lange boswandeling maken of zo. En lekker eten. Eigenlijk zoals we weekend vieren dus.
quote:paresseuse schreef op 02 november 2015 @ 09:30:

[...]

Sorry, maar dit vind ik te grappig.. geen verplichtingen, maar wel elk jaar eenzelfde programma afdraaien met om en om de familiebezoekjes

Het is geen verplichting. Het tijdstip en hoe lang we blijven kiezen we zelf. En als we geen zin zouden hebben, is het ook oke. Tot nu toe vinden we het wel leuk, dus hebben we om en om gedaan. We zijn wel een jaar heel moe geweest, veel gewerkt. Toen zijn we thuis gebleven.
dit jaar loopt het wat anders.

Dus 1e kerstdag gaan we óf uit eten óf ik laat het thuisbezorgen.. 2e kerstdag gaat mijn middelste kind op vakantie met vrienden en zullen we dus makkelijk eten o.i.d. envooral niets doen.. lekker spelletjes, beetje film kijken.. relaxt..

Normaal kook ik uitgebreid op 1e kerstdag en komen er mensen eten.. 2e kerstdag is meestal wat rondlummelen en spelletjes doen.

dus dit jaar niet koken en geen visite ..
quote:redbuIIetje schreef op 01 november 2015 @ 22:43:

[...]

Veel mensen vieren al die dingen (sint maarten/sinterklaas) niet, dus is er niets afgeraffelds aan.Voor mij wel.
quote:Chantilly21 schreef op 02 november 2015 @ 08:47:

Kerstmiddag ( de 24e) gaan we de stad in, altijd een groots gebeuren hier en echt een begrip in de regio

1e kerstdag hebben we zowel mijn familie als de familie van vriend ( ouders, broers, zussen, aanhang en oma's) bij ons op bezoek.

Eerder deden we altijd 1e kerstdag bij mijn ouders, 2e kerstdag bij ouders van vriend. Dat vonden we beiden niet fijn meer en sinds we samenwonen hebben we alles bij elkaar gegooid. Erg gezellig en 2e kerstdag hebben we niets Lekker luieren, wandelen en 's avonds de kliekjes eten van de dag ervoor.

De een maakt het voorgerecht, de ander het hoofdgerecht, de derde het toetjes. Weer een ander zorgt voor taart/hapjes of de wijn.

Scheelt dat iedereen goed met elkaar overweg kan en het echt een aanvulling is, het samenzijn van de gezinnen met kerst

Een van de gezelligste dagen van het jaar voor ons.Ow wat zou dat fijn zijn, alles bij elkaar! Ware het niet dat vriends ouders tot kort geleden elkaar alleen in rechtszalen zagen en de vechtscheiding nog vers in het geheugen ligt. Ben heel benieuwd wat er zou gebeuren als een van hun kinderen zou trouwen, want de haat van de een jegens de ander is niet te onderschatten. Gelukkig zijn mijn ouders wel 'gewoon' nog samen, volgens mij zag ik hier al een geval voorbijkomen waarvan beide ouders gescheiden zijn. Dat moet pas vervelend zijn, zeker als ze niet met elkaar door een deur kunnen/willen.
quote:k.middleton schreef op 02 november 2015 @ 08:07:

[...]

Is dat slapen omdat jullie ver van elkaar wonen of gewoon omdat het gezellig is?

Slapen gaat mij net even een brug te ver, ben toch wel gehecht aan m'n privacy.Nee, zo ver is het niet. Uurtje rijden. Maar we doen dat eigenlijk wel meerdere keren per jaar. Als we op zaterdagnamiddag naar mijn moeder gaan, blijven we regelmatig tot zondagmiddag. Maar het scheelt dat ze een héél groot huis heeft. Er zijn niet echt privacy-issues. Bovendien, het is ook gewoon mijn ouderlijk huis dus zelfs al woon ik er al dik 15 jaar niet meer, het voelt toch nog altijd ook als een thuis. Man heeft er geen enkel probleem mee en kinderen zijn dol op hun oma.
Ik weet het nog niet, maar verheug me er wel op! Vooral op het optuigen van de kerstboom, geweldig om te doen. Met kerstmuziek op de achtergrond.... laat de mooiste tijd van het jaar maar beginnen! :-D
Ik heb trouwens enkele jaren een bijbaan gehad in een tuincentrum, toevallig daar wat al genoemd is in dit topic. Die jaren was ik kerst rond deze periode al zat, want vanaf half augustus stonden we al kerstspullen uit te pakken en hielpen we het Leemaxdorp mee op te bouwen. Enorm leuke ervaring, maar na een maandje ben je die deuntjes echt wel zat.
quote:the4ofus schreef op 02 november 2015 @ 12:39:

[...]

Nee, zo ver is het niet. Uurtje rijden. Maar we doen dat eigenlijk wel meerdere keren per jaar. Als we op zaterdagnamiddag naar mijn moeder gaan, blijven we regelmatig tot zondagmiddag. Maar het scheelt dat ze een héél groot huis heeft. Er zijn niet echt privacy-issues. Bovendien, het is ook gewoon mijn ouderlijk huis dus zelfs al woon ik er al dik 15 jaar niet meer, het voelt toch nog altijd ook als een thuis. Man heeft er geen enkel probleem mee en kinderen zijn dol op hun oma.Wat leuk!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven