gender in Nederland

25-10-2015 09:39 884 berichten
Naar aanleiding van een spin-off in de discussie in het topic 'Racisme in Nederland.'

Het valt me op dat veel mensen, openlijk of verborgen, nog een vast rollenpatroon in hun hoofd hebben. Daarbij passen bepaalde taken niet bij mannen of bij vrouwen. In het genoemde topic werden mannelijke kraamverzorgers genoemd, of mannelijke crèchemedewerkers. Ook waren er reageerders die zich niet op hun gemak voelden in gemengde sauna's of zwembaden.

Blijkbaar kennen we (on)bewust dus toch nog steeds bepaalde kwaliteiten toe aan het mannelijk, dan wel vrouwelijk geslacht. Mannen die klussen doen, vrouwen die voor baby's zorgen. Prima dat je het thuis traditioneel wil aanpakken, maar kun je van de rest van de wereld nog verwachten dat die met je meedoet?

Hoe denken jullie daarover?
Alle reacties Link kopieren
quote:Amand schreef op 02 november 2015 @ 12:21:

[...]

Hoe verzin je het allemaal bij elkaar? Get a life.Nou .......je komt niet erg enthousiast over
quote:lisaviva schreef op 02 november 2015 @ 09:58:

Over het algemeen kruipen mannen achter het stuur in het buitenland en loodsen de gezinsbak langs steile hellingen, door haarspeldbochten, hellingbeproefde bergen, nauwe pitoreske stadjes en manoeuvreren schijnbaar moeiteloos de stationwagen in een te krap bemeten parkeergarage.

Waarom is dat?

Dat zie ik eigenlijk alleen terug bij de generatie boven mij. Ik rijd doorgaans in pittoreske stadjes en op de buitenring (centre periferique) van grote steden. De meditterane rijstijl past prima bij mij en ik kan in diverse talen duidelijk maken wat ik vind van de bestuurder/bestuurster voor mij. Idem met bergen aangezien man geen enkel risico wil nemen (denk aan te ruim insturen, als een gek claxonneren voor een blinde bocht, nooit inhalen) en ik graag voor een bepaald tijdstip wil arriveren. Man doet de oersaaie lange stukken Autobahn.

Parkeren doet man. Omdat het zijn auto is die hij met veel zorg omringt. Voor mij is het een gebruiksvoorwerp en een kras meer of minder is geen probleem voor mij. Verder kan ik niets met die achteruitrijcamera en ben ik te klein om in te parkeren op spiegels in die bak (alles is een grote dode hoek).
quote:Sid-returns schreef op 02 november 2015 @ 10:06:

Maar ik begrijp dat jij ook geen verzekeringen hebt, geen autogordel draagt en geen spaargeld hebt? Want je gaat je leven toch niet inrichten voor eventuele narigheid?Sorry, maar dat heb je helemaal verkeerd begrepen, Sid-returns.
quote:gewiekst schreef op 02 november 2015 @ 09:35:

Interessant onderwerp.

Naar mijn mening zijn mannen en vrouwen ook erg verschillend. Niet alleen lichamelijk, maar volgens mij werkt het brein van mannen en vrouwen op bepaalde vlakken ook anders. Ik vind de verschillen tussen mannen en vrouwen juist heel mooi. Daardoor hebben zowel mannen als vrouwen in mijn ogen inderdaad bepaalde beroepen die beter bij ze passen. Een mannelijke kraamverzorger vind ik inderdaad bijzonder, net zoals ik een vrouw in het leger bijvoorbeeld bijzonder vindt. Niet omdat het beroepen zijn die slechts zijn weggelegd voor één geslacht, maar er zijn beroepen die ik beter bij mannen vind passen dan bij vrouwen en vice versa.

Overigens heb ik bij de emancipatie-discussie altijd de indruk dat de klaagzang enkel over managementfuncties gaat. Ik hoor nooit gejammer over het kleine aandeel vrouwen dat bouwvakker is of loodgieter.Amen.
quote:gewiekst schreef op 02 november 2015 @ 10:08:

Pfft, nou, excuses voor het feit dat ik een mening heb hoor. Die laatste zin van jou is overigens ook jouw mening die je uiteraard mag ventileren, hoewel je het doet overkomen alsof het een feit is. Ik bepaal lekker zelf hoe en waarmee ik wil reageren in een discussie. Ik neem daarmee netjes de huisregels in acht.

De voorbeelden die jij noemt als conclusie van mening slaan ook helemaal nergens op. Het zegt meer over hoe je er zelf in staat, aangezien je zelf degene bent die de voorbeelden bedenkt.

Dat de verschillen tussen mannen en vrouwen wetenschappelijk gezien schijnbaar niet zo heel groot zijn, is mooi. Maar als ik om me heen kijk zie ik wel degelijk verschillen. Grote verschillen, inderdaad ook onderling. Maar ik vind het prachtig. En gelukkig mag ik dat in Nederland ook lekker prachtig vinden. Amen.
quote:Dreamer schreef op 02 november 2015 @ 11:11:

Ik kan niet voor andere mensen spreken, maar ik vind het niet erg om 'ernaast' te zitten, mijn man heeft daar een hekel aan. Waar ik geniet van uitzichten, in mijn gedachten hele verhalen zit te schrijven en ook nog vaak met het fototoestel in de aanslag leuke plaatjes schiet, zit hij zich zuchtend te vervelen. Daarom is dat dus bij ons Hier ook Erg prettig om naast iemand te zitten die een kei is in auto-rijden, terwijl je zelf kunt relaxen.
Ik verbaas me altijd over de hoeveelheid vrouwen die niet eens zelf met een caravan durven rijden, maar wel met man en gezin 1500 km verderop vakantie vieren. Ten eerste is het onverantwoord dat hij dat hele stuk 's nachts rijdt, met amper pauzes (ja zo gaat het niet bij iedereen maar vaak toch wel). En ten tweede, wat als hij zijn enkel kneust, last van zijn rug krijgt, in zijn hand snijdt tijdens de vakantie, hoe gaat dan die caravan weer thuis komen?

Dat niet iedereen even goed is in een aanhanger (achteruit) op de juiste plek zetten, prima, dat geeft niets. Maar zelfs niet op de Autobahn willen rijden... daar snap ik helemaal niets van.

Mijn ex hield ook niet van ernaast zitten, toch stond ik er op dat ik ook minstens anderhalf uur reed als hij drie uur had gereden. Even zijn ogen dicht, even relaxen, en dan weer een stuk frisser verder gaan.

Qua werk, eens met Dreamer, ik vind ook dat werk er gewoon bij hoort, je steentje bijdragen, leven kost geld en geld krijg je door te werken.
@marana: Ik rijd überhaupt geen auto, maar dat is geen genderkwestie hoor. Ik had mijn rijbewijs eerder dan hij, maar ik heb een fobie ontwikkeld voor autorijden. Als bijrijder in de auto zitten vind ik ook niet fijn. Dus ja, dan zijn wij wat dat betreft redelijk ouderwets: hij rijdt, ik stippel de route uit. Maar we gaan niet verder dan 600 km op vakantie met de auto.
Ik vind dat gegiebel over je eigen onzelfstandigheid wat ik vaak op verjaardagen hoor ook zo bijzonder. Dan zijn ze helemaal verbaasd dat ik naar Kroatië gereden ben. Ook door die tunnels en ook over de vierbaansweg.

Waar komen die vrouwen nog als hun mannen wegvallen? Dat je vroeger vanuit financiele overwegingen maar een partner een rijbewijs liet halen, dat snap ik nog wel, maar dat je nu er niet voor zorgt dat je mobiel bent...
quote:marana schreef op 02 november 2015 @ 19:51:

Ik verbaas me altijd over de hoeveelheid vrouwen die niet eens zelf met een caravan durven rijden, maar wel met man en gezin 1500 km verderop vakantie vieren.Ik verbaas mij er uberhaupt over dat mensen 1500 km met een sleurhut achter hun auto willen rijden.
quote:barbaracartland schreef op 02 november 2015 @ 20:07:

Waar komen die vrouwen nog als hun mannen wegvallen?

Mensen, mensen, wat een zorgen hier voor de toekomst, voor partners die wegvallen door scheiding of overlijden.

Vergeet vooral niet te genieten van het nu, samen met je partner en kinderen, het leven is al kort genoeg.
quote:ibbeltje12 schreef op 02 november 2015 @ 19:56:

@marana: Ik rijd überhaupt geen auto, maar dat is geen genderkwestie hoor. Ik had mijn rijbewijs eerder dan hij, maar ik heb een fobie ontwikkeld voor autorijden. Als bijrijder in de auto zitten vind ik ook niet fijn. Dus ja, dan zijn wij wat dat betreft redelijk ouderwets: hij rijdt, ik stippel de route uit. Maar we gaan niet verder dan 600 km op vakantie met de auto.Hier precies hetzelfde. Ik heb ook een fobie voor auto rijden, ook als ik naast iemand zit. Wij gaan regelmatig op vakantie maar altijd met het vliegtuig. Van hier naar het vliegveld rijden is voor mij al een ramp. Mijn man moet binnenkort voor een dagopname naar het ziekenhuis voor een operatie. Ik moet dan terug rijden en ik ben daar nu al zenuwachtig over. Ik heb sinds 1999 zelf niet meer op de snelweg gereden.
quote:Amand schreef op 01 november 2015 @ 13:26:

[...]

Dat denk ik ook. En wanneer er dan gescheiden wordt, wordt die man opeens voor het feit gesteld dat zijn 'ik vind het eigenlijk wel lekker' met dwang wordt ingeruild voor 12 jaar partneralimentatie terwijl hij de 'vruchten' van dat 'eigenlijk wel lekker' niet meer kan plukken. Niet echt een goede ruil, vind ik.

De crux met scheiden zit 'em erin dat het huwelijkscontract nooit ontworpen is om ontbonden te worden.

Ik meen trouwens dat de Raad van Staten zich op dit moment buigt over het verkorten van de PA verplichting van 12 jaar naar 5 jaar. Dat lijkt me een heel stuk realistischer (eerlijker) dan 12 jaar.

Ik ben niet voor het afschaffen van PA. Wel voor het verkorten van de termijn.

Als er geen kinderen in het spel zijn, lijkt me dit eigenlijk wel een goed idee. Vooral als huwelijken minder dan pakweg 12 jaar hebben geduurd. Voor zestig jarigen, die nog uit een vrouw=thuis tijd komen en hun hele leven voor een man hebben gezorgd, vind ik dat wel wat anders.

Voor alle korte huwelijken mag dit best ingaan.

Dan moet je als vrouw maar zo verstandig zijn om jezelf niet geheel financieel afhankelijk van iemand te maken. En na 5 jaar hoeft iemand dan echt niet meer aan een ander vast te zitten, idd.

Goh, ik ben het een keer met Amand eens
quote:Fargo schreef op 02 november 2015 @ 20:35:

[...]

Ik verbaas mij er uberhaupt over dat mensen 1500 km met een sleurhut achter hun auto willen rijden.Ja dat eigenlijk alleen al
quote:Wollstonecraft1792 schreef op 25 oktober 2015 @ 09:47:

Ik denk dat die "rest van de wereld" nog veel en veel traditioneler is dan wij hier in Nederland. Van de westerse landen (en daar reken ik Centraal en Oost-Europa ook bij) zijn wij toch wel het meest "achterlijk" op dit gebied.
quote:Blondie456 schreef op 02 november 2015 @ 20:58:

[...]

Hier precies hetzelfde. Ik heb ook een fobie voor auto rijden, ook als ik naast iemand zit. Wij gaan regelmatig op vakantie maar altijd met het vliegtuig. Van hier naar het vliegveld rijden is voor mij al een ramp. Mijn man moet binnenkort voor een dagopname naar het ziekenhuis voor een operatie. Ik moet dan terug rijden en ik ben daar nu al zenuwachtig over. Ik heb sinds 1999 zelf niet meer op de snelweg gereden.

Zou je dan niet voordat hij naar het ziekenhuis moet eerst eens met hem oefenen in het autorijden?

Snelwegen zijn overigens veiliger dan andere wegen buiten de bebouwde kom. Iedereen rijdt dezelfde kant op. Het is alleen eng als je (waar er geen file is) zelf geen 80 km/u rijdt.
quote:Defietsboer schreef op 02 november 2015 @ 21:04:

[...]

Als er geen kinderen in het spel zijn, lijkt me dit eigenlijk wel een goed idee. Vooral als huwelijken minder dan pakweg 12 jaar hebben geduurd. Voor zestig jarigen, die nog uit een vrouw=thuis tijd komen en hun hele leven voor een man hebben gezorgd, vind ik dat wel wat anders.

Voor alle korte huwelijken mag dit best ingaan.

Dan moet je als vrouw maar zo verstandig zijn om jezelf niet geheel financieel afhankelijk van iemand te maken. En na 5 jaar hoeft iemand dan echt niet meer aan een ander vast te zitten, idd.

Goh, ik ben het een keer met Amand eens Ik had ook wel graag voor max 5 jaar PA af willen spreken met mijn ex. t Zijn niet alleen mannen die PA betalen, en ja er zijn mannen die PA gewoon opeisen...
quote:marana schreef op 02 november 2015 @ 21:08:

[...]

Ik had ook wel graag voor max 5 jaar PA af willen spreken met mijn ex. t Zijn niet alleen mannen die PA betalen, en ja er zijn mannen die PA gewoon opeisen...Je hebt gelijk natuurlijk.
quote:marana schreef op 02 november 2015 @ 21:04:

[...]

Ja dat eigenlijk alleen al Sleurhutten willen zelf eigenlijk ook helemaal niet dat er met ze gesleurd wordt, daarom gaan ze ook zo langzaam.
quote:marana schreef op 02 november 2015 @ 21:06:

[...]

Zou je dan niet voordat hij naar het ziekenhuis moet eerst eens met hem oefenen in het autorijden?

Snelwegen zijn overigens veiliger dan andere wegen buiten de bebouwde kom. Iedereen rijdt dezelfde kant op. Het is alleen eng als je (waar er geen file is) zelf geen 80 km/u rijdt.Ja, we gaan van te voren ook oefenen. Ik durf ook niet goed in te voegen.
quote:Fargo schreef op 02 november 2015 @ 20:39:

[...]

Mensen, mensen, wat een zorgen hier voor de toekomst, voor partners die wegvallen door scheiding of overlijden.

Vergeet vooral niet te genieten van het nu, samen met je partner en kinderen, het leven is al kort genoeg.Die zorgen heeft jouw partner ook hoor, vergis je niet. Dat jij er niet over na hoeft te denken wil niet zeggen dat het er niet is.
quote:Defietsboer schreef op 02 november 2015 @ 21:04:

Dan moet je als vrouw maar zo verstandig zijn om jezelf niet geheel financieel afhankelijk van iemand te maken.

Waarom zouden dit alleen vrouwen zijn, het heet niet voor niets partner-alimentatie.

Daarna zoek je gewoon een baan en maak je je financieeel afhankelijk van je werkgever.
Foutje.
quote:ardni schreef op 02 november 2015 @ 21:24:

Die zorgen heeft jouw partner ook hoor, vergis je niet. Dat jij er niet over na hoeft te denken wil niet zeggen dat het er niet is.Hoe verzin je het allemaal bij elkaar? Get a life.
quote:NYC schreef op 02 november 2015 @ 21:13:

[...]

Sleurhutten willen zelf eigenlijk ook helemaal niet dat er met ze gesleurd wordt, daarom gaan ze ook zo langzaam.

Zo heerlijk met je eigen caravan op vakantie, in je eigen bed.

Maar ik rijd 80% van de afstand. En inderdaad verbaasde blikken als vriend op de bijrijdersstoel gaat zitten.
Misschien klopt het niet allemaal, maar het is wel waar

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven