gender in Nederland

25-10-2015 09:39 884 berichten
Naar aanleiding van een spin-off in de discussie in het topic 'Racisme in Nederland.'

Het valt me op dat veel mensen, openlijk of verborgen, nog een vast rollenpatroon in hun hoofd hebben. Daarbij passen bepaalde taken niet bij mannen of bij vrouwen. In het genoemde topic werden mannelijke kraamverzorgers genoemd, of mannelijke crèchemedewerkers. Ook waren er reageerders die zich niet op hun gemak voelden in gemengde sauna's of zwembaden.

Blijkbaar kennen we (on)bewust dus toch nog steeds bepaalde kwaliteiten toe aan het mannelijk, dan wel vrouwelijk geslacht. Mannen die klussen doen, vrouwen die voor baby's zorgen. Prima dat je het thuis traditioneel wil aanpakken, maar kun je van de rest van de wereld nog verwachten dat die met je meedoet?

Hoe denken jullie daarover?
tvp!
Ik denk dat die "rest van de wereld" nog veel en veel traditioneler is dan wij hier in Nederland. Wel heb ik het idee dat we hier weer traditioneler, preutser en bekrompener aan het worden zijn. Feminisme heeft afgedaan, want is achterhaald en alles wat er te winnen was is gewonnen, die gedachte (die ik absoluut niet onderschrijf overigens)

Wel denk ik dat er verschillen zijn tussen mannen en vrouwen, deels biologisch verklaard, deel evolutionair, deels vanuit geschiedenis en cultuur bepaald. Dat hoeft niet per se een probleem te zijn, ik vind bijv. voetbal helemaal niets aan en hoef ook niet aan auto's te sleutelen. Dat zijn activiteiten die meer door mannen gewaardeerd worden dan door vrouwen. En daar is niets mis mee. Het gaat pas mis wanneer mensen daar de conclusie aan verbinden dat het DUS niet geschikt, verboden etc. etc. is voor het andere geslacht.
Alle reacties Link kopieren
Bij sommige beroepen gaat het ook om spierkracht. Tegenwoordig hoeft niemand meer te sjouwen dankzij allerlei apparaten maar ik denk dat er zo'n vijftig jaar geleden maar weinig vrouwen in de bouw of de haven werkten, zo ontstaat vanzelf een patroon.
verba volant, scripta manent.
Mijn alarmbellen gaan wel af hoor van een mannelijke crechemedewerker.

Er is niks mis met de rolverdeling tussen man en vrouw. We zijn ook anders van elkaar. Maar anders betekent niet minder gelijkwaardig en dat lijken sommigen niet te snappen.

Ik snap dat spastische niet zo. En idd, NL is natuurlijk een van de landen die al heel ver is, de meeste landen ter wereld zijn gewoon zo traditioneel als maar kan.
Dat is één van de dingen waar ik me mateloos aan kan storen. Dat tegen kleine jongetjes gezegd wordt 'grote jongens huilen niet' of 'ben jij nou een grote stoere vent?' als ze wel moeten huilen. En dat meisjes dan juist getroost worden. En ja, dat zie ik in mijn omgeving echt veel gebeuren. Dat speelgoed óf roze óf blauw schijnt te moeten zijn en dan vooral racedingen voor jongens en de keukentjes en huishoudelijke apparaten voor meisjes. Vind maar eens een neutraal keukentje voor een peuter.... Dat ikzelf op een meisjessport moest, omdat de dingen die ik leuk vond en waar ik goed in was niet geschikt waren voor meisjes, dus ging je net als de rest van de klas op ballet of turnen.

Dat voordat ik op de middelbare school belande ik door mijn omgeving al ruimschoots was voorbereid op vakken als wiskunde en natuurkunde, dat was niets voor meisjes, ik zou me er maar doorheen moeten slaan, maar goed zou ik er niet in worden. Dat beroepen zoals verpleegster, secretaresse of schooljuf prima geschikt waren voor meisjes, vooral omdat die goed geschikt zijn om vrijwel mee te stoppen nadat je gebaard hebt. Dat mijn man eigenlijk een heel andere richting op had gewild qua school, maar dat dat eigenlijk ondenkbaar was, zie als jongen van 12 maar eens te melden dat je liever voor de richting kiest met enkel meisjes, in plaats van voor de administratieve of technische hoek waar alle jongens zitten.

Dat boeken als 'mannen komen van mars' gewoon nog verkocht én geloofd worden als een soort van waarheid over mannen en vrouwen. Dat vrouwen gedrag wat totaal onaanvaardbaar is van hun man accepteren onder het mom van 'het blijven toch mannen', en dat mannen zich onder dat motto kunnen onttrekken van hun verplichtingen in huishouden en gezin, en dat vrouwen zich kunnen onttrekken aan hun verplichting om als zelfstandig mens te functioneren zonder dat een kerel voor ze zorgt.

Dat ik op mijn werk tegen een collega mijn verhaal doe over een heftige gebeurtenis, en hij reageert met 'ja, weet je, van mij hoeft dat allemaal niet, maar ik heb gewoon wel geleerd dat je de vrouwtjes gewoon hun verhaal moet laten doen omdat ze op een andere manier communiceren dan wij', dat ik tijdens een sollicitatieprocedure de vraag krijg 'hoe denk je dit te gaan combineren met een gezin, deze werktijd?' en dat ze dan verbaasd staan te kijken als ik vraag of ze die vraag ook hadden gesteld als mijn man daar had gestaan. Dat ik merk dat ik makkelijker aangenomen wordt dan leeftijdsgenoten zonder kinderen of met kleine kinderen, alleen omdat ik duidelijk al 'klaar' ben met baren. Dat op verjaardagen wordt aangenomen dat ik liever over luiers, winkelen en recepten praat met de aanwezige dames dan over andere dingen met de mannen. En als je toch tussen de mannen beland, dat je dat eigenlijk doet vanwege de aandacht.

Maar verder heb ik daar eigenlijk geen last van hoor, helemaal geslaagd die emancipatie.
anoniem_254709 wijzigde dit bericht op 25-10-2015 09:59
Reden: Typ hier de reden van wijziging..
% gewijzigd
quote:Dubbus schreef op 25 oktober 2015 @ 09:57:

Er is niks mis met de rolverdeling tussen man en vrouw. We zijn ook anders van elkaar. Maar anders betekent niet minder gelijkwaardig en dat lijken sommigen niet te snappen.

Ik snap dat spastische niet zo. En idd, NL is natuurlijk een van de landen die al heel ver is, de meeste landen ter wereld zijn gewoon zo traditioneel als maar kan.Serieus???????
Nl is helemaal niet 'ver'. De arbeidsparticipatie van vrouwen is. bijv. erg laag.
Zo was de vriendengroep van mijn zoon een poos terug hier en ze hadden het over werk en relaties e.d. De mening van allemaal was dat de man gaat werken (verzorgende beroepen zijn uit den boze!) en de vrouw doet een klein baantje en zorgt verder voor huis en kinderen. De meiden in de groep waren het er roerend mee eens.

Ik was verbijsterd. Een groep mensen van begin 20 zich zo vastzetten in patronen. Maar ook dat is een keuze uiteraard.

Ik snap dat spastische niet zo. En idd, NL is natuurlijk een van de landen die al heel ver is, de meeste landen ter wereld zijn gewoon zo traditioneel als maar kan.En een mannelijk kleutermeester dan?

Ik snap dat spastische niet zo. En idd, NL is natuurlijk een van de landen die al heel ver is, de meeste landen ter wereld zijn gewoon zo traditioneel als maar kan.

Mijn alarmbellen niet. Dus een jongeman die graag bij een kinderdagverblijf wil werken, kan die droom gelijk maar al opgeven. Wat vind je daar precies alarmerend aan? Vermoed je bij een man eerder seksuele afwijkingen? Is het onnatuurlijk dat een man voor jonge kinderen wil zorgen? Zorgt het y-chromosoom daarvoor? Ik klink wat dwingend, maar ik bedoel het wel vragend.

Ik vind heel veel mis met de rolverdeling tussen man en vrouw. Eigenlijk precies wat Sid zegt, als is dat wat flauw. Om eens een voorbeeld te noemen: in mijn nabijheid is een gezin met een jongen en een meisje. Ze zijn compleet verschillend van karakter. Helaas is het jongetje het gevoelige kind. Die raakt snel overstuur, maar zijn vader kan daar helemaal niets mee. Die begint gelijk te schreeuwen dat hij zich niet moet aanstellen, waardoor het jong nog harder gaat huilen. Wat hij leert: als ik moet huilen, vindt papa mij niet meer lief. Ik mag mijn gevoelens niet uiten. Ik heb het hier over een jong kind, voor de duidelijkheid.

Mijn man wilde op de middelbare school graag een gammapakket kiezen. Maar hij was heel goed in betavakken. De school en zijn ouders hebben hem die kant opgestuurd, maar uiteindelijk doet hij er niets meer mee en vindt hij het heel erg jammer dat hij geen geschiedenis en aardrijkskunde gevolgd heeft. Andersom mocht ik van mijn decaan alles studeren wat ik wilde (ik zat toen erg in de agogische hoek) want ik was 'toch een leuk meisje dat vast wel een rijke vent aan de haak zou slaan.'

In het topic dat Sid vorige week opende over de eisen die vrouwen aan elkaar stelden, heb ik het ook al gehad over hoe lastig het is voor mannen die afwijken van de standaard. Ik houd zielsveel van mijn man, maar hij is geen klusser. Hij is ook geen voetballer, geen bierdrinker, geen joviale gozert met een grappig t-shirt aan. Hij is een bedachtzame, ontwikkelde, intelligente man die graag met de kinderen in het bos wandelt. Maar veel mensen vinden dat maar apart. Hij heeft geluk dat hij er zo groot en mannelijk uitziet

Oh ja: Een nabij familielid van mij is spastisch, maar dat heeft meestal maar weinig met maatschappelijke zaken te maken. Maar misschien ben ik iets te gevoelig in dat opzicht.
quote:Isabela schreef op 25 oktober 2015 @ 10:07:

Zo was de vriendengroep van mijn zoon een poos terug hier en ze hadden het over werk en relaties e.d. De mening van allemaal was dat de man gaat werken (verzorgende beroepen zijn uit den boze!) en de vrouw doet een klein baantje en zorgt verder voor huis en kinderen. De meiden in de groep waren het er roerend mee eens.

Ik was verbijsterd. Een groep mensen van begin 20 zich zo vastzetten in patronen. Maar ook dat is een keuze uiteraard.Domme keuze voor de meiden. Ongeveer de helft van hen zal er alleen voor komen te staan en dan kunnen ze niet hun eigen boontjes doppen
quote:sabbaticalmeds schreef op 25 oktober 2015 @ 10:14:

[...]

Domme keuze voor de meiden. Ongeveer de helft van hen zal er alleen voor komen te staan en dan kunnen ze niet hun eigen boontjes doppenEens. Dat zei ik ook tegen ze.
Toen ik klein was, was het juist modern om dat traditionele los te laten.

Op school moesten de meiden bijv techniek doen en dan de jongens voor de meiden koken bijv.

Bij mijn oudste in de klas zit een jongetje dat van roze houdt en niet echt.meidenkleding aan heeft, maar wel glitterlaarzen bijvoorbeeld.

De ouders van dat jongetje kregen op de vorige school het advies (nav ernstig pestgedrag) bepaalde kleding niet meer aan te trekken.

Belachelijk.

Nu is het helaas wel zo dat kinderen erop reageren (hij probeerde laatst op de nso een 'meidenliedje' te luisteren met een ander jongetje en ineens moesten alle andere jongetjes precies daar stoeien en schreeuwen en heel stoer doen).

Maar dat volwassenen dat zo slecht trekken begrijp ik echt niet.

Oh en hier op het kdv al eeuwen een mannelijke leider. Hard nodig.

Heb ooit zelf op een bso gewerkt en stoere jongetjes vertellen dat mannen overal de baas zijn.

Wie is de baas thuis? Mamma (veel gescheiden)

Wie op school? De juf

Wie hier? Jij.

Euhmmmmm.

Wij kregen een cursus die ik heel verhelderend vond. Groep met 80 % jongetjes en wij ons maar afvragen of wij nou van die slechte leidsters waren, ze wilden niet van elkaar afblijven, stoeien, schreeuwen en rennen.

We hadden een grote gymzaal, het 'stoeilokaal' maar daar mochten ze niet stoeien want dat werd huilen vonden wij.

Wij kregen die cursus en ook een mannelijke collega. Aha.

Dat stoeien is niet 'ondeugend'. Maar mits goed begeleid kan dat best.

Mannelijke collega liep als een soort wandelend klimrek rond, hing ze als ze een grote mond hadden op de kop en leerde ze grenzen.

Dus ja, mannen zijn hard nodig in het werken met vooral vanaf de peuterleeftijd.
Mijn man is ook zo Babs. Geen voetballer, geen sporter, geen makkelijke prater met een vlotte babbel die de lachers op zijn hand heeft. En klussen doet hij wel, maar hij is niet superhandig. Hij heeft met het grootste gemak een keuken vol kleuters waar hij fijn roze glittercakejes mee aan het bakken is, hij houdt van geschiedenis en economie, is slim, en kan briljant goed koken en had daar graag zijn werk van gemaakt, maar dat zat er niet in.

En ik ben geen typische vrouw, daar ben ik te eigengereid voor. En dan loop je beiden tegen allerlei normen aan.
Vruchtgebruik, maar dat vind ik een beetje bizar, druk gedrag is niet fout, stoeien is niet fout. Dat doe ik ook met mijn kinderen, maar ik vind het hele onderscheid tussen jongens en meisjes daarin zo raar. Daar heb je toch geen mannen voor nodig om te bedenken dat elk kind verschillend is en dat het ene kind baat heeft bij stoeien en fysiek grenzen aftasten en het andere niet?
quote:Sid-returns schreef op 25 oktober 2015 @ 10:19:

Mijn man is ook zo Babs. Geen voetballer, geen sporter, geen makkelijke prater met een vlotte babbel die de lachers op zijn hand heeft. En klussen doet hij wel, maar hij is niet superhandig. Hij heeft met het grootste gemak een keuken vol kleuters waar hij fijn roze glittercakejes mee aan het bakken is, hij houdt van geschiedenis en economie, is slim, en kan briljant goed koken en had daar graag zijn werk van gemaakt, maar dat zat er niet in.

En ik ben geen typische vrouw, daar ben ik te eigengereid voor. En dan loop je beiden tegen allerlei normen aan.

Wat grappig! Erg herkenbaar. Voor mijn verjaardag staat mijn man met een schort om taarten te bakken, terwijl ik nog even het oliepeil van de auto controleer. Wij vinden het prima zo, maar de buren vinden het zo merkwaardig dat het ze lijkt pijn te doen.

Kinderen willen hier ook graag spelen op de dag dat mijn man vrij is. Hij is heel duidelijk tegen ze, maar tegelijkertijd kan er ook best veel. Ik heb nog geen ouder gehoord die het raar vond, maar misschien vinden ze het wel gek, zo'n man alleen in een huis vol meiden.

Mijn man kan trouwens wel klussen als hij er heel goed voor moet nadenken. Stroomcircuits of heel gekke ruimtes voorzien van vloerbedekking. Dat is dan meer een uitdaging.
Mijn vriend houdt van voetbal maar niet van klussen.

Wij hebben een oud huis en de meeste kluswerkzaamheden heb ik gedaan met hulp van hem.

Twee weken geleden was ik 't houtwerk van de buitenkant van ons huis aan 't schilderen. Werkelijk waar drie keer commentaar gehad van oudere mannen dat mijn man maar geluk had dat ik 't mannenwerk deed.

Wij hebben een caravan en ik heb rijervaring met een aanhanger, omdat ik jaren met een paardentrailer heb gereden. Steeds die verbaasde blikken op de campings als ik uit- of instap van de bestuurdersplaats. En wederom die opmerkingen.
Misschien klopt het niet allemaal, maar het is wel waar
quote:Isabela schreef op 25 oktober 2015 @ 10:07:

Ik was verbijsterd. Een groep mensen van begin 20 zich zo vastzetten in patronen. Maar ook dat is een keuze uiteraard.Ik heb het ook weleens gehoord. Onbegrijpelijk.
Boeiend onderwerp, maar mijn discussie knop staat nog uit zo vroeg in de ochtend, dus een ordinaire tvp hier.
Je ziet ook vaak dat vrouwen in een klein "vrouwenautootje" rijden en de mannen in de grote bak. Dat is bij ons ook zo, maar eigenlijk stoort het me een beetje. Het is zo cliché en rolbevestigend dat ik er bijna een andere auto voor zou kopen. Maar ik hou van mijn kleine wagentje (het is er dan wel eentje met 170 pk) en zo'n klein wagentje is het wel praktisch in een grote stad.

We hebben trouwens een periode gehad dat ik in die grote bak reed. Hoeveel mensen ervan uit gingen dat het de auto van vriend moest zijn...
Nog geen 10% van de topfuncties wordt vervuld door een vrouw
quote:Sid-returns schreef op 25 oktober 2015 @ 10:21:

Vruchtgebruik, maar dat vind ik een beetje bizar, druk gedrag is niet fout, stoeien is niet fout. Dat doe ik ook met mijn kinderen, maar ik vind het hele onderscheid tussen jongens en meisjes daarin zo raar. Daar heb je toch geen mannen voor nodig om te bedenken dat elk kind verschillend is en dat het ene kind baat heeft bij stoeien en fysiek grenzen aftasten en het andere niet?

Wel als van de 10 kinderen er 4 consequent slaand en schoppend rondlopen en dat zo graag lijken te doen dat ze amper te corrigeren zijn.

En ik heb veel met kinderen gewerkt maar dit ging echt verder, ook omdat ze et zelf geen lol in leken te hebben.

En de 2 meiden er elke dag bleekjes en sip bijzitten.

Wij hadden een pedagoge die wel aangaf dat het testosteron gehalte bij ons erg hoog was, combi van ook soort jongetjes. Dus het was ook de groepsdynamiek. Ik heb ook nooit meer ergens zo gelachen als met dat groepje. Waren echt schatten maar veel geen contact met vader, geen mannelijk rolmodel.
quote:barbaracartland schreef op 25 oktober 2015 @ 10:24:

[...]

Wat grappig! Erg herkenbaar. Voor mijn verjaardag staat mijn man met een schort om taarten te bakken, terwijl ik nog even het oliepeil van de auto controleer. Wij vinden het prima zo, maar de buren vinden het zo merkwaardig dat het ze lijkt pijn te doen.

Kinderen willen hier ook graag spelen op de dag dat mijn man vrij is. Hij is heel duidelijk tegen ze, maar tegelijkertijd kan er ook best veel. Ik heb nog geen ouder gehoord die het raar vond, maar misschien vinden ze het wel gek, zo'n man alleen in een huis vol meiden.

Mijn man kan trouwens wel klussen als hij er heel goed voor moet nadenken. Stroomcircuits of heel gekke ruimtes voorzien van vloerbedekking. Dat is dan meer een uitdaging.

Haha, dat laatste is heel herkenbaar. Al kan hij ook best goed dingen in elkaar zetten, en zelf maken, maar dat duurt dan héél lang. Want het moet heel precies. Maar uren prutsen aan iets wat het niet doet en het wel moet doen inderdaad.

De hele digitale toestand is mijn pakkie an. Als de laptop of andere apparatuur gek doet dan word ik ingeschakeld. Sowieso is hij daar niet van, terwijl ik heel blij word van gadgets en computers en gamen. Hij snapt er niks van. Hij kijkt liever drama films, ik liever actie, enzovoorts.
quote:nerdopviva schreef op 25 oktober 2015 @ 10:37:

Je ziet ook vaak dat vrouwen in een klein "vrouwenautootje" rijden en de mannen in de grote bak. Dat is bij ons ook zo, maar eigenlijk stoort het me een beetje. Het is zo cliché en rolbevestigend dat ik er bijna een andere auto voor zou kopen. Maar ik hou van mijn kleine wagentje (het is er dan wel eentje met 170 pk) en zo'n klein wagentje is het wel praktisch in een grote stad.

We hebben trouwens een periode gehad dat ik in die grote bak reed. Hoeveel mensen ervan uit gingen dat het de auto van vriend moest zijn...

Ik heb weleens ergens gelezen dat mannen ook koste wat kost met de auto naar het werk gaan.

Vrouwen schijnen ook makkelijker met het ov te gaan als dat praktischer is.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven