Late lopers

02-10-2008 12:03 55 berichten
Alle reacties Link kopieren
Onze dochter is nu 15 maanden en loopt alleen wanneer wij haar handjes goed vasthouden (alhoewel lopen...het is meer marcheren ). Ze staat wel zelfstandig aan bijv de tafel of in bed, maar dan blijft ze wel op 1 plek staan. Het lijkt wel of ze het eng vindt om dan wat stapjes opzij te zetten.

Ik maak(te) me er eigenlijk nooit zo druk om, op het consultatiebureau doen ze dat trouwens ook niet. Alles is verder in orde, geen afwijkingen aan heupen/voeten oid dus zij zijn heel nuchter "komt vanzelf" en die instelling heb ik zelf ook.

Maar toch...soms krijg je opmerkingen en ik merk aan mezelf dat ik daar een ontzettend onzekere muts van word. Opmerkingen zoals: "Loopt ze nou nóg niet" (met bijbehorend meewarig gezicht) "wat een baby nog zeg" (ze is namelijk ook nogal klein, dysmatuur bij geboorte) etc etc.

Ik heb dan van die buien dat ik toch ga twijfelen of alles wel goed is en of ik het wel goed doe qua stimuleren enz.

Het zijn trouwens wel meestal dezelfden hoor die zulk soort opmerkingen maken en ik hou mezelf voor dat ik er gewoon boven moet staan maar het is soms toch wel lastig.

Verder qua ontwikkeling doet ze het meer dan prima. Alleen het lopen dus niet. Ze heeft trouwens ook nooit gekropen, ze is een billenschuiver. Ze gaat soms wel vooruit op haar knietjes maar dan altijd nog meer schuivend. Meestal schuift ze gewoon op d'r billen en sjeest ze zo de hele kamer door. Wat ik begrepen heb is dat billenschuivers sowieso latere lopers zijn over het algemeen.

Nog meer mensen met (bijv) late lopers die zulke opmerkingen kregen en daardoor wat onzeker werden? En is 15 mnd nu echt zo extreem laat of valt het nog best mee?
Mijn dochter liep met ruim 19 maanden.

Daarvoor liep ze niet los, niet aan het handje, niet ergens achter, niet langs de bank of box, helemaal NIETS... ze kon zelfs niet los staan.

Ze was geen billenschuiver maar kon wel pijlsnel kruipen.

Op een dag stond ze vanuit zitten geheel zelfstandig op, wankelde even, en liep zo weg. Ze kon direct perfect lopen en is nooit gevallen.

Je hebt er nu eenmaal perfectionisten tussen.

CB of kinderarts heeft er ook nooit iets van gezegd.

En het gemiddelde is volgens onze kinderarts 18 maanden, dus maak je niet druk.
anoniem_26795 wijzigde dit bericht op 02-10-2008 13:12
Reden: typo
% gewijzigd
quote:Ainne schreef op 02 oktober 2008 @ 13:08:

Sorry Snoopy, ik begreep juist van de OP dat het CB zich niet druk maakte, maar lees nu van Metis' laatste post dat ze dus wel gezegd hadden dat dat laat was. Never mind, wij forummers weten wel beter, haha!

Maar ze zeiden beide dus: wel laat maar ze maakten zich er niet druk over.
Hoi,

Mijn dochter liep pas met 22 maanden. Behoorlijk laat dus. Ze was ook een billenschuiver en ze was totaal niet geinteresseerd in lopen. Waarom zou je dat gaan doen als je op je billen zo makkelijk overal heen kan schuiven. Ze kon alles zien en alles zelf meenemen. Met 22 maanden bedacht ze dat lopen misschien wel leuk zou zijn, stond ze op en liep ze weg. Tja. Nu loopt ze wel nog steeds motorisch (althans de grove motoriek, de fijne is wel goed) iets achter op kinderen van haar leeftijd (ze is nu 2,5). Ze rent wat houteriger en ze kan nog niet springen bijvoorbeeld. Fietsen ook niet, maar daarbij heeft ze ook nog het nadeel dat ze klein is en dus nog niet bij de trappers kan. Ach ja, ik maak me niet zo'n zorgen. Ben met 6 maanden met haar bij de fysio geweest omdat ze niet wilde rollen en die vertelde me ook dat je kinderen had die daar gewoon minder interesse in hadden. Mijn dochter kletst bijvoorbeeld echt de oren van je hoofd af. Dat kan ze veeeeeel eerder dan lopen. Tja als je kan vertellen waar je heen wil, waarom zou je dan zelf moeite doen he?
Is there anyway I can get it off my fingers quickly without betraying my cool exterior?
Maar jullie hebben gelijk. Het slaat eigenlijk nergens op dat ik me zo op laat fokken daardoor. Dus mooi dat ik wél met beide voeten op grond ben gezet, itt dochter dan.
Onze dochter liep pas los met een maand of 22. Daarvoor "liep" ze op dr knietjes het hele huis door. Op t cb zeiden ze alles tot 2 jaar is normaal (zei de kinderfysio trouwens ook, die ik belde voor advies). Gewoon even afwachten. Die van ons stond opeens op en liep weg. Is een héél raar gezicht en ze was ineens heel erg lang.

Op t commentaar wat we kregen "of ze nou nog steeds niet liep" of "ook wel een beetje een slome" was mijn tegenwoord "Lopen? Nee, dat niet. Ze leest wel avi9, aleen nog niet hardop" of, "nee hoor, ze wil wel, maar wij hebben t liever niet!" Klaar, nooit meer commentaar gehad

Succes!
snico

Over die perfectionisten gesproken, mijn schoonvader, een hele intelligente en intellectuele man, sprak pas met 3 jaar. Daarvoor geen woord, niks niet eens papa of mama. Met drie jaar liep de familie langs een standbeeld waar ze vlakbij woonden, en vroeg een tante aan zijn moeder wie dat was, schoonvader, drie jaar oud, zei toen zijn eerste woorden, oh dat is johan van oldenbarneveld. Iedereen sloeg stijl (steil, stijl, steil?? ik weet ineens niet meer welke steijl) achterover daar op straat en sindsdien praatte hij, meteen volzinnen dus.
quote:snico schreef op 02 oktober 2008 @ 13:24:

"Lopen? Nee, dat niet. Ze leest wel avi9, aleen nog niet hardop" of, "nee hoor, ze wil wel, maar wij hebben t liever niet!" Klaar, nooit meer commentaar gehad

Succes!Ja, ik moest ook zulk soort antwoorden verzinnen, die van mij liep ook pas na 15 maanden, daarvoor kon ze heel snel kruipen, ze zien zelf niet zo de noodzaak van dat lopen denk ik.
toety froety, het is dus niet PAS na 15 maanden, dat is heel normaal!
Het laatste wat ik meegemaakt heb qua lopen is 2,5 jaar. Maar dat kindje had ook iets aan de voetjes, waardoor ze zonder steunzolen niet goed kan lopen.

Daarnaast ken ik een kindje wat al kon staan met 8 maanden, lopen met 9 maanden, maar die had iets met d'r heupen (waardoor ze zo'n broekje moest).

Iedere baby is anders. En mensen die het vreemd vinden, moet je niet naar luisteren.
Hahaha Snico die antwoorden zijn goed inderdaad. Die ga ik onthouden.

Arwen: Zo, dat is wel heel bijzonder. Kijk je wel even heel vreemd op wanneer zoon zoiets ineens zegt.
het was, als ik de verhalen mag geloven, zeker een bijzonder moment, eerste denk je 3 jaar dat je zoon niet kan praten, en twijfel je aan zijn verstandelijke vermogens, vervolgens gooit die er in 1 keer zo'n zin uit.
Zeer herkenbaar. Hier een kerel van 20 maanden die nog niet loopt. Nou ja, inmiddels wankelt hij vijf stappen om zich snel weer egrns aan vast te grijpen of door de knietjes te gaan. Hij loopt ook niet achter iets. Hij heeft een tragere ontwikkeling door een schedelafwijking en ontwikkelt dus ook op verbaal gebied nauwelijks. Al met al is hij heel erg jong voor zijn leeftijd. Aleen is hij zo groot als een kind van drie ongeveer. Hij wordt dus enorm overschat en loopt achter en dan is het commentaar echt niet van de lucht. Word er weleens een beetje moe van, maarja. Het is zoals het is. En extra stimuleren kan, maar na maanden van oefenen zijn we hier nog niet veel verder gekomen. Voor hun 18e lopen ze vast wel.
Kan me goed voorstellen dat je er gaar van wordt. jij krijgt natuurlijk nog veel meer opmerkingen doordat je zoontje stuk groter oogt. Buiten dat lijkt het me ook erg pijnlijk die opmerkingen omdat je zoontje dus inderdaad die tragere ontwikkeling heeft.

Hier is dochter erg klein en wordt ze vaak veel jonger geschat, dus ze onderschatten haar juist eerder.
quote:arwen173 schreef op 02 oktober 2008 @ 13:35:

snico

Over die perfectionisten gesproken, mijn schoonvader, een hele intelligente en intellectuele man, sprak pas met 3 jaar. Daarvoor geen woord, niks niet eens papa of mama. Met drie jaar liep de familie langs een standbeeld waar ze vlakbij woonden, en vroeg een tante aan zijn moeder wie dat was, schoonvader, drie jaar oud, zei toen zijn eerste woorden, oh dat is johan van oldenbarneveld..He, die is leuk. Dat standbeeld staat bij mij in de buurt (nou ja, een kilometertje of 6 hiervandaan) én dochter zegt nog bijna niets (papa, mama, auto, eten, dinku, bah)..Zij is natuurlijk ook zo intelligent . Ik zal over een jaartje ofzo eens naar dat standbeeld gaan met haar.
(Metis, hoe klein is klein? Hier is dochter ook niet bepaald groot (vooral licht) en zij wordt standaard ook jonger geschat, omdat ze vrij laat liep en nog bijna niets zegt.)
Met 14 mnd was ze iets meer dan 8 kg en 75 cm. En jouw dochter?
-
-
quote:Metis schreef op 02 oktober 2008 @ 14:24:

Met 14 mnd was ze iets meer dan 8 kg en 75 cm. En jouw dochter?(dit was mijn dochter met haar eerste verjaardag. jouw meisje is nog weer een stukkie kleiner dus!)
South, ook mensen die niet zo goed kunnen leren/dyslectisch zijn, worden vaak gelukkig hoor, mijn vriend is dat tenminste wel . En dat is toch het enige wat ik voor mijn kind wens, dat ze gelukkig en gezond mag blijven.

En je verandert er verder toch niets aan, dus waarom dan zorgen maken? Heeft toch geen zin?

Dochter kruipt en tijgert trouwens niet, ze schuift vooruit en dat gaat best snel. Lopen doet ze liever, dan gebruik je toch ook 2 benen en leer je dus het onderscheid tussen links en rechts? Of moet ik me nu zorgen gaan maken? (dochter is dus 9 maanden)
South: nooit geweten van die connecties zo. Verwachtingen ga ik nu ook niet bijstellen naar beneden hoor. Maar t is wel interessant en ik zal het in de gaten houden dan.

Mirjam: t Is ook een kleine gup hoor, bij de geboorte woog ze maar 2275 gr/42 cm en ze heeft, tot nu toe, nog geen groeispurt gemaakt. Denk zelf ook dat die niet meer komt, dat het gewoon een klein, tenger ding blijft. Ze heeft wel hamsterwangetjes dus het valt niet eens zo erg op
@snoopysnoopy: Zo bedoel ik het ook absoluut niet. Dyslectische kinderen hebben het vaak op de basisschool wel moeilijker.

Er zijn zo ontzettend veel mensen die dyslectisch zijn, maar het helemaal gemaakt hebben in het leven. En ook al zal je het niet maken in het leven. Als je maar gelukkig bent. En dat is ook de bedoeling van mijn verhaal; zorg ervoor dat je kind niet ongelukkig wordt doordat het iets zou moeten doen wat het niet kan, maar zorg op tijd voor de juiste hulp.

Loopt jouw dochter al met 9 maanden? Dat is snel!

In grove lijnen bestaat de motorische ontwikkeling uit 3 fasen; (ik doe het nu even uit mijn hoofd, dus corrigeer me als ik het fout schrijf)

1. de antagonistische ontw. fase. Als de linkerhelft van het lijf zich aanspant, ontspant de rechterhelft en andersom. Kijk maar eens naar babypoppen. Die hebben altijd één gesloten en één open handje. En; als een baby het ene beentje intrekt is het andere gestrekt.

2. de ... (ben de naam even vergeten) fase. Dat is de fase waarin de hersenhelften hetzelfde doen. Zo heb je bijvoorbeeld de tuitbeker met de twee oren. In deze fase blijven dyslecten vaak te lang hangen. Waardoor ze dus het onderscheid niet leren maken in fase 3.

3. de fase van het kruipen en het onderscheid maken. Resten van fase 2 zijn bijvoorbeeld bij het kleuren/tekenen nog wel eens te herkenenn. Een kind kleurt/tekent met de ene hand, terwijl de andere mee beweegt.

Zo....en daar houdt mijn wijsheid op.....
Mijn dochter, die is laat met lopen...ze is nu 25 maanden, en kan lopen aan de hand, overal achter en klimmen als de beste maar los lopen wil ze nog niet (te weinig zelfvertrouwen en durf) Ze was altijd heel laat met de grove motoriek dus het zat wel een beetje in de lijn van de verwachting, Toch hoop ik dat ze nu gauw het los lopen gaat ontdekken.

Maar maak je geen zorgen, want 15 maanden is heel gemiddeld. Pas na 20-24 maanden zijn kinderen laat als ze nog niet los lopen.
Wij hebben trouwens in december, dochter is dan 18 mnd, een extra afspraak staan bij de arts van het cb. Arts zei vorige maand dat, omdat ze dus laat zou zijn met lopen, ze er de volgende keer even naar wil kijken. Ze zei dat het vanzelf zou komen maar met 18 mnd moest ze toch al wel kunnen lopen, vandaar. Wanneer ze dan al wel loopt gaat de afspraak niet door.

Eigenlijk wel vreemd dan als ik hier zo lees dat dochter helemaal niet zo laat is. En veel er nooit wat gehoord hebben van het cb hierover. Nah ja, zal het ze volgende keer wel vragen wat zij voor gemiddelden aanhouden dan.
Metis, is er een oorzaak voor gevonden dat jouw meisje zo klein en licht was bij de geboorte?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven