Autisme,wie ook?

31-05-2015 16:01 3006 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik vroeg me af of er meerdere dames zijn met autisme die zin hebben om mee te schrijven. Bij mij is de diagnose pas gesteld en ben al in de 30. Ze weten alleen nog niet of het Asperger is of pdd-NOS. Wil er iemand meekletsen?😊
.
.
quote:waranaka schreef op 06 november 2015 @ 08:57:

[...]

Het lijkt me goed dat je weet dat dit ís gedeeld met een psychiater. En dat die niets kan betekenen in deze specifieke situatie.

Zelfmoordaankondigingen zijn verboden hier op het forum. Door het euthanasie te noemen is het niet ineens geen zelfmoord meer.

Uiteraard is dit gedeeld met een psychiater, en uiteraard is die het ermee eens dat hij/zij niets meer kan betekenen.

Maar ik ben geen psychiater en ik vind dat we (als in: de 'gewone' mensen) tot het laatst aan toe ons moeten verzetten tegen een zelfverkozen dood.
The most common reason people fail in life: They're just not good enough.
Week 12 van de Extremely Demotivational Calendar
quote:elfje12 schreef op 06 november 2015 @ 08:40:

Nogmaals vind ik het niet aan mij om hierover te oordelen of te beoordelen. Ik steun ze hierin, omdat ik niets anders kan doen voor mijn gevoel. Solo, jouw post begrijp ik volkomen. Maar het is hun keuze en niet die van mij.

Uit het leven willen stappen ken ik zelf ook. Maar voor mij heeft het leven nog teveel moois te bieden. Ik vecht gewoon door. Maar besluit iemand het niet meer aan te kunnen, dan accepteer ik dat. Ik kan niet over het leven van een ander beslissen.

Maar nogmaals, Solo ik snap jouw post ook.

Als ik een onbehandelbare behoefte heb om dingen in brand te steken dan word ik opgenomen, om de maatschappij te beschermen, zelfs als ik alleen maar vuilnisbakken in brand steek en anderen geen risico lopen.

Sommige behoeftes mogen gewoon veroordeeld worden.
The most common reason people fail in life: They're just not good enough.
Week 12 van de Extremely Demotivational Calendar
Ik geloof in het absolute recht op leven, maar voor mij is het recht op leven recht evenredig met het recht op sterven.

Cru gezegd: een hond die crepeert, daar heb je mededogen voor, en 'verlos je uit zijn lijden'. Een mens die zegt 'nu is het genoeg, hier kan en/of wil ik niet meer verder', die wens moet m.i. gerespecteerd worden, uiteraard op voorwaarde dat duidelijk is dat die wens langdurig en stabiel is.

Het druist tegen onze natuur in om dood te willen gaan, en ik vermoed dat daardoor dergelijke onderwerpen zo'n heftige emoties oproepen, en ik denk dat we die emoties ook niet mogen negeren.

Maar zeker bij euthanasie denk ik: er zijn tig dokters die hun handtekening moeten zetten, die zullen dat niet onbedacht doen, mensen zijn in hun hoofd vaak al jaren bezig met de doodswens,...

Ik vind euthanasie op zich niet moedig, ik vind het ook niet laf, ik vind het gewoon eigen keuze, net zoals ik het ook niet moedig of laf vind om zelf te blijven leven.

Maar hier open voor uitkomen en wildvreemden laten binnenkijken in een stukje van hun hoofd dat toch wel heel persoonlijk is, daarvoor heb ik immens veel respect en vind ik van grote moed getuigen - ik betwijfel sterk of ik het zelf zou willen/durven/kunnen.
quote:MonicaGeller schreef op 06 november 2015 @ 09:09:

Ik geloof in het absolute recht op leven, maar voor mij is het recht op leven recht evenredig met het recht op sterven.

Cru gezegd: een hond die crepeert, daar heb je mededogen voor, en 'verlos je uit zijn lijden'. Een mens die zegt 'nu is het genoeg, hier kan en/of wil ik niet meer verder', die wens moet m.i. gerespecteerd worden, uiteraard op voorwaarde dat duidelijk is dat die wens langdurig en stabiel is.

Het druist tegen onze natuur in om dood te willen gaan, en ik vermoed dat daardoor dergelijke onderwerpen zo'n heftige emoties oproepen, en ik denk dat we die emoties ook niet mogen negeren.

Maar zeker bij euthanasie denk ik: er zijn tig dokters die hun handtekening moeten zetten, die zullen dat niet onbedacht doen, mensen zijn in hun hoofd vaak al jaren bezig met de doodswens,...

Ik vind euthanasie op zich niet moedig, ik vind het ook niet laf, ik vind het gewoon eigen keuze, net zoals ik het ook niet moedig of laf vind om zelf te blijven leven.

Maar hier open voor uitkomen en wildvreemden laten binnenkijken in een stukje van hun hoofd dat toch wel heel persoonlijk is, daarvoor heb ik immens veel respect en vind ik van grote moed getuigen - ik betwijfel sterk of ik het zelf zou willen/durven/kunnen..

Precies hoe ik er ook over denk.
.
Ik ben niet moedig. Ik geloof ook niet dat ik laf ben.

Ik heb erg spijt dat ik hier heb gereageerd gisteren en dat kijkje heb gegeven in mijn leven. Niet vanwege de reactie van solomio, maar omdat ik niemand wil bezwaren hiermee. Dat is nu toch gebeurd en dat vind ik heel naar.
Als ik eerlijk ben, waranaka, had ik het ook liever niet geweten.

Maar dat is misschien gewoon laf van míj.
Nu ik het eenmaal weet, kan ik het wel van me afzetten hoor.

Maar het niet weten had mijn voorkeur gehad.
Ik vind ook dat mensen zelf moeten kunnen bepalen wanneer het genoeg is. Niemand vraagt erom om geboren te worden en al helemaal niet om aan eisen te moeten voldoen.

Ik vraag me ook wel eens af waarom dat allemaal moet (slank, knap, haarloos behalve op je hoofd, rimpelloos, sterk, extravert, spontaan, snel kunnen werken) als we toch allemaal dood gaan. Waarom ben je niet gewoon goed zoals je bent?
quote:hondenmens schreef op 06 november 2015 @ 10:35:

[..]

Ik vraag me ook wel eens af waarom dat allemaal moet (slank, knap, haarloos behalve op je hoofd, rimpelloos, sterk, snel kunnen werken) als we toch allemaal dood gaan.Daar kan ik dan weer om in een deuk liggen
Nu ja, laatste keer: mijn oprechte excuses.
quote:MonicaGeller schreef op 06 november 2015 @ 07:50:

Ik kan niet goed inschatten of het oké als ik hier even iets anders post, maar op woensdag 11.11 om 19.35u is er op Canvas (ik dacht vanuit NL ook te bekijken) de documentaire Girls with Autism.

http://www.gva.be/tv-gids/canvas/woensd ... ismBedankt voor de tip!
Je hoeft je er niet voor te excuseren waranaka! Ik zie dat je je account verwijderd hebt.

Weet je, we weten het nu toch allemaal al, het maakt niet meer uit of er nu wel of niet verder over gesproken wordt (naar mijn mening dan). Ik vind het ook weer vervelend dat jij hier nu een soort van "weggejaagd" bent. Dat is niet het goede woord, maar goed.
quote:yolo8 schreef op 06 november 2015 @ 11:31:

Je hoeft je er niet voor te excuseren waranaka! Ik zie dat je je account verwijderd hebt.

Weet je, we weten het nu toch allemaal al, het maakt niet meer uit of er nu wel of niet verder over gesproken wordt (naar mijn mening dan). Ik vind het ook weer vervelend dat jij hier nu een soort van "weggejaagd" bent. Dat is niet het goede woord, maar goed.

+1, de mensen die het niet zo fijn vinden kunnen het niet 'on-weten', ook niet door een account te verwijderen.

Maar als jij dat doet omdat je dat zelf prettiger vindt, is het natuurlijk een ander verhaal.
Eens met bovenstaande, hoop niet dat dit jouw eenzaamheid juist vergroot.
Hatsjikideee...
quote:yolo8 schreef op 06 november 2015 @ 11:31:

Weet je, we weten het nu toch allemaal al, het maakt niet meer uit of er nu wel of niet verder over gesproken wordt (naar mijn mening dan). Ik vind het ook weer vervelend dat jij hier nu een soort van "weggejaagd" bent. Dat is niet het goede woord, maar goed.Mee eens.
quote:Solomio schreef op 06 november 2015 @ 08:26:

[...]

Wat dit betreft lijk ik wel een fanatiek gelovige, maar ik vind het volstrekt ongepast om dit soort verhalen te delen. Dit deel je met je psychiater, die vervolgens constateert dat je een gevaar bent voor jezelf en dat je direct opgenomen moet worden.

Ik kan een doodswens begrijpen, mss wel beter dan je kunt vermoeden, maar het is altijd een symptoom van een ziekte en die moet en kan behandeld worden.

Dat je daar op een gegeven moment geen zin meer in hebt begrijp ik ook, maar dat vind ik dan niet iets om complimenten over te krijgen en al helemaal niet iets wat gesteund moet worden.Tja, ik ben het hiermee eens. Ik ben het daarom ook eens met een aantal vragen van Impala, richting Deej en X. Er zijn oplossingen en manieren om met autisme om te leren gaan.
hans66 wijzigde dit bericht op 06-11-2015 16:04
Reden: Naam van geanonimiseerde forummer gecensureerd.
% gewijzigd
World of Warcraft: Legion
Het heeft mij vandaag niet meer losgelaten ik vind het jammer om te lezen dat iemand toch heeft gekozen om te anonimiseren dat vind ik jammer en had voor mij niet gehoeven.
quote:Solomio schreef op 06 november 2015 @ 08:26:

[...]

Wat dit betreft lijk ik wel een fanatiek gelovige, maar ik vind het volstrekt ongepast om dit soort verhalen te delen. Dit deel je met je psychiater, die vervolgens constateert dat je een gevaar bent voor jezelf en dat je direct opgenomen moet worden.

Ik kan een doodswens begrijpen, mss wel beter dan je kunt vermoeden, maar het is altijd een symptoom van een ziekte en die moet en kan behandeld worden.

Dat je daar op een gegeven moment geen zin meer in hebt begrijp ik ook, maar dat vind ik dan niet iets om complimenten over te krijgen en al helemaal niet iets wat gesteund moet worden.

Je hoeft geen complimenten uit te delen, of te steunen. Begrip opbrengen is al heel wat.

Er zijn mensen die echt zelfmoord plegen. Ik oordeel daar niet zomaar over. Ik stond immers niet in hun schoenen. Ik kan me echter voorstellen dat er een moment komt dat je meer hebt moeten incasseren dan dat je aan kon, en dat je het moe bent.

Aangezien zelfmoord bestaat, en ook euthanasie, is het beter om het in de openheid te brengen. Doodzwijgen werkt namelijk niet. Het bestaat. Dat is een feit.

Daarnaast hoeft het niet altijd een ziekte te zijn. Ik denk dat er hier geen sprake is van een ziekte, maar meer van een verruïneerd leven.

Maar mocht het een ziekte zijn, niet elke ziekte valt te behandelen.
quote:Solomio schreef op 06 november 2015 @ 09:08:

[...]

Als ik een onbehandelbare behoefte heb om dingen in brand te steken dan word ik opgenomen, om de maatschappij te beschermen, zelfs als ik alleen maar vuilnisbakken in brand steek en anderen geen risico lopen.

Sommige behoeftes mogen gewoon veroordeeld worden.Alleen als deze behoeftes anderen schade berokkenen dan jezelf.quote:hans66 schreef op 06 november 2015 @ 16:01:

[...]

Tja, ik ben het hiermee eens. Ik ben het daarom ook eens met een aantal vragen van Impala, richting Deej en X. Er zijn oplossingen en manieren om met autisme om te leren gaan.Probleem is dat er meer speelt dan alleen autisme. Er zijn ook nog gebeurtenissen aan vooraf gegaan die nooit hadden mogen plaatsvinden. Het is nooit één ding alleen. Het is en + en + en.....
quote:Solomio schreef op 06 november 2015 @ 09:03:

[...]

Zelfmoordaankondigingen zijn verboden hier op het forum. Door het euthanasie te noemen is het niet ineens geen zelfmoord meer.

Uiteraard is dit gedeeld met een psychiater, en uiteraard is die het ermee eens dat hij/zij niets meer kan betekenen.

Maar ik ben geen psychiater en ik vind dat we (als in: de 'gewone' mensen) tot het laatst aan toe ons moeten verzetten tegen een zelfverkozen dood.Sorry, maar euthanasie en zelfmoord zijn toch echt 2 hele verschillende dingen.
Ik zie waranaka weg is. Ik vreesde al dat het hierop zou uit uitdraaien. En ik vind dat heel erg jammer. En naar, eerlijk gezegd.
.
ik ook.
quote:iones schreef op 06 november 2015 @ 17:44:

[...]

Alleen als deze behoeftes anderen schade berokkenen dan jezelf.

[...]

Probleem is dat er meer speelt dan alleen autisme. Er zijn ook nog gebeurtenissen aan vooraf gegaan die nooit hadden mogen plaatsvinden. Het is nooit één ding alleen. Het is en + en + en.....Klopt. Ik denk dat we moeten oppassen om dit zelfmoord door autisme te noemen. Dat lijkt me niet juist. Bij allebei is veel meer aan de hand. Problemen die ook zonder autisme moeilijk te behapstukken zijn. Maar met autisme nog moeilijker. Dat wel.
.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven