Witte mensen moeten eens luisteren (NRC)

07-11-2015 20:43 2182 berichten
Alle reacties Link kopieren
Black Twitter Ze zijn een kleine maar groeiende groep: de vrouwen die op sociale media ageren tegen het ‘vanzelfsprekende uitgangspunt’ dat in de Nederlandse samenleving wit de standaard is.

Lees het artikel rechtstreeks. Leest beter.

http://www.nrc.nl/handels ... en-eens-luisteren-1553271
quote:operator_7 schreef op 11 november 2015 @ 15:25:

[...]

Witte privileges is een selectieve waarneming. Ik ben wit en heb sinds de crisis keihard moeten werken om mijn huur te kunnen betalen. Er waren maanden bij dat ik niet meer dan 500 euro binnensprokkelde. Nu het beter gaat zou het ineens te maken hebben met witte privileges... Wat dachten ze van hard werken?white privilege is een maatschappelijk fenomeen, het gaat niet over individuele situaties
quote:fashionvictim schreef op 11 november 2015 @ 15:28:

[...]

Ik weet toevallig, omdat ik degene die dat in dat artikel heeft gezegd persoonlijk ken, dat ze reageerde op het feit dat zij en heel veel anderen al heel vaak geprobeerd hebben om een documentaire / serie / journalistiek item over zowel racisme als Zwarte Piet bij de NPO geplaatst te krijgen. Dat is keer op keer niet gelukt. Ik denk dan ook dat ze bedoelt dat als Sunny Bergman echt zo begaan was met het onderwerp, of echt een lans had willen breken voor racisme, ze er ook voor had kunnen kiezen om de deur die voor haar kennelijk wel opengaat maar voor al die zwarte filmmakers/ journalisten steeds maar gesloten blijft, met hen te delen. Dan had ze écht verschil gemaakt.

Het is dus geen kwestie van dat niemand anders het deed of wilde doen en Sunny Bergman dacht "als niemand het doet dan ik maar", de realiteit is dat dergelijke onderwerpen bij de NPO pas aan bod komen / een podium krijgen als ze door witte makers gemaakt worden.

Wist Sunny Bergman dan wel dat anderen dit onderwerp ook al bij de NPO aangekaart hadden ?

Vond je haar documentaire uiteindelijk wel goed ?
quote:TheQ schreef op 11 november 2015 @ 15:30:

[...]

Inderdaad.

#hadtochechtbovenenonderhetberichtdetermsarcasmeopgeschreven #blijkbaariszelfsdatnietvoldoendeindezewittemaatschappijAlsof slechte grappen niet bestaan en alsof grappen niets te maken hebben met je opvatting
quote:sabbaticalmeds schreef op 11 november 2015 @ 15:33:

[...]

Alsof slechte grappen niet bestaan en alsof grappen niets te maken hebben met je opvattingdie illustreren juist perfect wat white privilege inhoudt, net als grapjes over blondines / vrouwen het sexisme in de maatschappij laten zien.
quote:magazinejunkie schreef op 11 november 2015 @ 15:35:

[...]

die illustreren juist perfect wat white privilege inhoudt, net als grapjes over blondines vrouwen het sexisme in de maatschappij laten zien.ja dat doet dit hele topic ook
daarom probeer ik ook niet te reageren, meds.

het maakt toch geen verschil en ik ga me alleen meer ergeren.
quote:magazinejunkie schreef op 11 november 2015 @ 15:29:

Degene met het privilege merkt het na een tijd niet meer op, dat lijkt me logisch.

Ik ben bekend met het verschijnsel omdat ik al voor ik mijn kind kreeg, namelijk toen ik zijn vader leerde kennen, een deel van mijn white privilege verloor.

Niemand ontkent dat ook witte mensen het niet altijd makkelijk hebben, ze hebben alleen altijd ( onbewust ) toch een streepje voor.

Maar zoals ik al zei, als je al heel je leven een streepje voor hebt, zie je dat niet meer zo, dan wordt dat onzichtbaar.

Maar ik denk dat het in elke maatschappij een bekend verschijnsel is om de mensen van de eigen groep een streepje voor te geven. Niet alleen bij "witten".

Hier in de stad zocht een Turkse pizzaboer een bezorger. Een kennis van me solliciteerde (hij is geen Turk), had ervaring als maaltijdbezorger, zag er keurig uit, enz. Toch werd hij niet aangenomen: men koos voor een Turkse jongen/man.

Een blanke vriendin van me heeft een tijdje in Ghana gewoond. Ze zocht een gewoon baantje, iets op een kantoor, en had genoeg opleiding en papieren. Bovendien woonde ze in de hoofdstad, dus bedrijven genoeg. Toch heeft het haar verdomd veel moeite gekost ergens aan de bak te komen, omdat ze als buitenstaander werd gezien.

Het gaat me er niet om dingen goed te praten, maar het stuit me tegen de borst als wordt gedaan alsof het alleen in "blanke kringen" zou bestaan.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
quote:magazinejunkie schreef op 11 november 2015 @ 15:29:

Degene met het privilege merkt het na een tijd niet meer op, dat lijkt me logisch.

Ik ben bekend met het verschijnsel omdat ik al voor ik mijn kind kreeg, namelijk toen ik zijn vader leerde kennen, een deel van mijn white privilege verloor.

Niemand ontkent dat ook witte mensen het niet altijd makkelijk hebben, ze hebben alleen altijd ( onbewust ) toch een streepje voor.

Maar zoals ik al zei, als je al heel je leven een streepje voor hebt, zie je dat niet meer zo, dan wordt dat onzichtbaar.

Maar ik denk dat het in elke maatschappij een bekend verschijnsel is om de mensen van de eigen groep een streepje voor te geven. Niet alleen bij "witten".

Hier in de stad zocht een Turkse pizzaboer een bezorger. Een kennis van me solliciteerde (hij is geen Turk), had ervaring als maaltijdbezorger, zag er keurig uit, enz. Toch werd hij niet aangenomen: men koos voor een Turkse jongen/man.

Een blanke vriendin van me heeft een tijdje in Ghana gewoond. Ze zocht een gewoon baantje, iets op een kantoor, en had genoeg opleiding en papieren. Bovendien woonde ze in de hoofdstad, dus bedrijven genoeg. Toch heeft het haar verdomd veel moeite gekost ergens aan de bak te komen, omdat ze als buitenstaander werd gezien.

Het gaat me er niet om dingen goed te praten, maar het stuit me tegen de borst als wordt gedaan alsof het alleen in "blanke kringen" zou bestaan.
quote:magazinejunkie schreef op 11 november 2015 @ 15:32:

[...]

Wist Sunny Bergman dan wel dat anderen dit onderwerp ook al bij de NPO aangekaart hadden ?

Vond je haar documentaire uiteindelijk wel goed ?ik vond het goede in de documentaire dat ze ook haarzelf en haar eigen racisme onder het vergrootglas legt en erkent.
quote:operator_7 schreef op 11 november 2015 @ 15:25:

[...]

Witte privileges is een selectieve waarneming. ..... Wat dachten ze van hard werken?

Dus omdat jij hard hebt moeten werken tijdens de crisis bestaan witte privileges niet?

Even een paar voorbeelden van witte privileges voor degenen die het blijkbaar nog steeds niet hebben begrepen:

-Als ik shampoo nodig heb, vind ik deze in rij met haarverzorging. Niet in de rij met exotische producten bij de supermarkt of drogist

-Ik kan leuke reisflesjes van die bovengenoemde shampoo kopen voor op vakantie.

-Mijn (semi) witte huidskleur zorgt niet voor vooroordelen over mijn opleidingsniveau, financiële verantwoordelijkheid en mijn zakelijke competenties

-Mensen nemen ook niet aan dat ik door mijn huidskleur positief gediscrimineerd ben om te komen tot waar ik nu ben in mijn carrière

-Ik word niet in de gaten gehouden als ik in een winkel aan het rondsnuffelen ben tot ik dat ene kledingstuk heb gevonden waar ik al de hele middag naar op zoek ben

Heeft niks te maken met crisis, niet willen werken of zeuren. Gewoon zaken waar wij allemaal dagelijks mee geconfronteerd worden en acceptabel schijnen te vinden.
quote:magazinejunkie schreef op 11 november 2015 @ 15:38:

daarom probeer ik ook niet te reageren, meds.

het maakt toch geen verschil en ik ga me alleen meer ergeren.ik begrijp het
We voeren hier een discussie over een algemeen probleem en ja, in Nederland is dat voornamelijk een probleem van ''zwarte'' mensen vs witte mensen, dat het in Afrika anders ligt en in sommige individuele gevallen in Nederland ook, doet daar niet aan af.
quote:magazinejunkie schreef op 11 november 2015 @ 15:41:

We voeren hier een discussie over een algemeen probleem en ja, in Nederland is dat voornamelijk een probleem van ''zwarte'' mensen vs witte mensen, dat het in Afrika anders ligt en in sommige individuele gevallen in Nederland ook, doet daar niet aan af.Het doet er in zoverre aan toe of af, dat het gepresenteerd wordt als een probleem dat alleen in de "witte" maatschappij bestaat, terwijl dat pertinent niet zo is.
quote:magazinejunkie schreef op 11 november 2015 @ 15:32:

[...]

Vond je haar documentaire uiteindelijk wel goed ?

Ik ken Sunny Bergman niet dus ik weet niet wat die wel of niet weet. Sunny Bergman lijkt me ook het probleem niet, ik ben van mening dat het probleem veel meer is dat zowel aan de pro- als anti-kant het vooral een feestje voor witte mensen is. Zoals ze in het artikel ook al zeggen: enerzijds de "kijk mij eens tegen racisme zijn" witte mens die wel heel politiek correct anti is maar in dezelfde adem zegt dat hij/zij er toch verder ook niks aan kan veranderen, en anderzijds de "racisme hebben ze aan zichzelf te danken" die sowieso vindt dat zwarten hun bek moeten houden en anders maar moeten oprotten naar hun eigen land, en die dus ook niks willen veranderen.

Either way kom je met beide partijen als minority dus eigenlijk geen reet verder, je krijgt niet ineens wel een baan door bijvoorbeeld.

Ik vond de docu niet heel erg sterk, nee. Ik denk dat een zwarte maker een betere docu gemaakt zou hebben, en ik denk ook dat een betere witte maker een betere docu gemaakt zou hebben.
Am Yisrael Chai!
Ik doe eigenlijk mee aan deze discussie namens mijn zoon, als ik erover nadenk.

Voor hem heb ik veel over.
quote:Pientjexxxx schreef op 10 november 2015 @ 23:52:

[...]

Nederland is echt zo slecht nog niet. Als dat zo zou zijn, dan wilden ook niet zoveel mensen uit andere landen hier wonen.Het is zeker niet slecht, maar het kan altijd beter.
quote:pejeka schreef op 11 november 2015 @ 15:43:

[...]

Het doet er in zoverre aan toe of af, dat het gepresenteerd wordt als een probleem dat alleen in de "witte" maatschappij bestaat, terwijl dat pertinent niet zo is.

Die schijn heb ikzelf in ieder geval nooit gewekt, dat dit soort verschijnselen alleen in Nederland voorkomen.

Ik weet bijvoorbeeld dat in Marokko de zwarte bevolking erg veel discrimatie meemaakt en dat dat ook deels in hier in Nederland nog doorwerkt.
quote:sabbaticalmeds schreef op 11 november 2015 @ 15:32:

[...]

white privilege is een maatschappelijk fenomeen, het gaat niet over individuele situatiesHet is een mogelijke doch zeer beperkte theorie van een maatschappelijk verschijnsel.
Religion is an insult to human dignity. With or without it you would have good people doing good things and evil people doing evil things. But for good people to do evil things, that takes religion. - Steven Weinberg
quote:fashionvictim schreef op 11 november 2015 @ 15:43:

[...]

Ik ken Sunny Bergman niet dus ik weet niet wat die wel of niet weet. Sunny Bergman lijkt me ook het probleem niet, ik ben van mening dat het probleem veel meer is dat zowel aan de pro- als anti-kant het vooral een feestje voor witte mensen is. Zoals ze in het artikel ook al zeggen: enerzijds de "kijk mij eens tegen racisme zijn" witte mens die wel heel politiek correct anti is maar in dezelfde adem zegt dat hij/zij er toch verder ook niks aan kan veranderen, en anderzijds de "racisme hebben ze aan zichzelf te danken" die sowieso vindt dat zwarten hun bek moeten houden en anders maar moeten oprotten naar hun eigen land, en die dus ook niks willen veranderen.

Either way kom je met beide partijen als minority dus eigenlijk geen reet verder, je krijgt niet ineens wel een baan door bijvoorbeeld.

Ik vond de docu niet heel erg sterk, nee. Ik denk dat een zwarte maker een betere docu gemaakt zou hebben, en ik denk ook dat een betere witte maker een betere docu gemaakt zou hebben.

ik heb de documentaire van Sunny Bergman zelf niet gezien, ik kan er niet over oordelen.

Maar goed, wat is mijn rol als witte ouder van een zwart kind ?

Kan ik iets betekenen voor hem ?
quote:kitschy schreef op 11 november 2015 @ 15:40:

[...]

Dus omdat jij hard hebt moeten werken tijdens de crisis bestaan witte privileges niet?

Even een paar voorbeelden van witte privileges voor degenen die het blijkbaar nog steeds niet hebben begrepen:

-Als ik shampoo nodig heb, vind ik deze in rij met haarverzorging. Niet in de rij met exotische producten bij de supermarkt of drogist

-Ik kan leuke reisflesjes van die bovengenoemde shampoo kopen voor op vakantie.

-Mijn (semi) witte huidskleur zorgt niet voor vooroordelen over mijn opleidingsniveau, financiële verantwoordelijkheid en mijn zakelijke competenties

-Mensen nemen ook niet aan dat ik door mijn huidskleur positief gediscrimineerd ben om te komen tot waar ik nu ben in mijn carrière

-Ik word niet in de gaten gehouden als ik in een winkel aan het rondsnuffelen ben tot ik dat ene kledingstuk heb gevonden waar ik al de hele middag naar op zoek ben

Heeft niks te maken met crisis, niet willen werken of zeuren. Gewoon zaken waar wij allemaal dagelijks mee geconfronteerd worden en acceptabel schijnen te vinden.

je wordt als witte ook nooit aangesproken op dingen die andere witten doen. Zo is bekend dat witten nogal moordzuchtig, geweldsgeil en belust zijn op geld en macht, gelet op de historie. Nooit gehoord dat je dus beter geen witte mannen op topfuncties zet.

Of dat je als witte publiekelijk afstand moet nemen van dingen die andere witten (hooligans ofzo) doen.

Of dat men tegen je zegt: knap witte, dat jij het wel hebt gered in deze samenleving

Andersom:

Vrouwen in topfuncties zouden problematisch zijn omdat 'ze' moeilijk werk en gezin zouden kunnen combineren en dus is de vraag legitiem hoe een vrouw die combinatie denkt te maken.

Moslims moeten publiekelijk afstand nemen van alle gekken die toevallig ook moslim zijn, anders zou men wel eens kunnen denken dat je ook een gek bent

en men kan het niet nalaten het ras van zwarte mensen in topfuncties te benoemen. Zo was men o, zo blij dat Obama de eerste zwarte president was van de states.
quote:pejeka schreef op 11 november 2015 @ 15:43:

[...]

Het doet er in zoverre aan toe of af, dat het gepresenteerd wordt als een probleem dat alleen in de "witte" maatschappij bestaat, terwijl dat pertinent niet zo is.

Nee, dat zie je verkeerd. Het wordt gepresenteerd alsof het in DEZE maatschappij een probleem is voor mensen uit DEZE maatschappij. Heel zwart wit gesteld: wat kan mij het nou verrekken wat er in Ghana gebeurt? Daar krijg ik in Nederland toch niet ineens een baan, huis, gelijk inkomen, hetzelfde respect, minder te maken met vooroordelen, etcetera door? Het is echt heel flauw om keer op keer als je medemensen in DEZE maatschappij klagen over een probleem dat zij hier in en met jouw en hun gezamenlijke maatschappij hebben, je met de vinger wijst naar elders.

Het is ook hypocriet, want als die minority naar elders verwijst dan krijgt ie om zijn oren dat ie maar naar elders moet oprotten.
Am Yisrael Chai!
quote:magazinejunkie schreef op 11 november 2015 @ 15:41:

We voeren hier een discussie over een algemeen probleem en ja, in Nederland is dat voornamelijk een probleem van ''zwarte'' mensen vs witte mensen, dat het in Afrika anders ligt en in sommige individuele gevallen in Nederland ook, doet daar niet aan af.ook in afrika heb je als witte privileges
quote:magazinejunkie schreef op 11 november 2015 @ 15:48:

[...]

ik heb de documentaire van Sunny Bergman zelf niet gezien, ik kan er niet over oordelen.

Kan ik iets betekenen voor hem ?ik weet het niet, mijn kinderen zijn wit. Lucky basterds.
*hand in eigen boezem*

Ik heb altijd gezegd dat ik naar Amerika op vakantie gaan zou gaan overwegen als er een zwarte president verkozen zou worden, als in ''dat gebeurt vast nooit''.

Nu moet ik een andere reden aanvoeren, misschien was dat idd toentertijd niet zo netjes van me.
quote:magazinejunkie schreef op 11 november 2015 @ 15:48:

[...]

Kan ik iets betekenen voor hem ?Uiteraard. Hem een goede opvoeding mee geven, een goede opleiding, sociale omgangsvormen en beschaving bijbrengen, hem niet bij nacht en ontij met vage vrienden op straat laten rondzwerven, enz. Kortom, hetzelfde wat iedere andere ouder kan en moet doen. Zorgen dat hij zo goed mogelijk geëquipeerd is om zijn plaats in de maatschappij te verwerven. En dat mensen die de juiste instelling en bagage hebben, het heus wel kunnen maken, ongeacht hun huidskleur of afkomst, daar zijn bewijzen genoeg van, in de media, in de politiek, in het openbaar bestuur, enz.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven