oude onderbroeken

11-11-2015 14:18 123 berichten
Alle reacties Link kopieren
Niet een heel belangrijk onderwerp maar toch iets wat ik mij afvraag.

Het is mij nu al vaker opgevallen als bijv vriendjes van mijn zoon komen logeren dat ze some echt oude verwassen onderbroeken of shorts aan hebben. Verder zijn het frisse jongens met leuke kleding. Ik kan mij herinneren dat ik in het verleden ook weleens vriendjes had waar de gaten in hun shorts zaten. irriteerde ik mij ook dood aan.

Ik zorg zelf altijd dat mijn zoon en man een flinke voorraad ondergoed hebben liggen en alles wat er verwassen uitziet gooi ik meteen weg.

Is dit een typisch mannending en ben ik gewoon een zeikerd?
Verwassen vind ik geen probleem, daar ga ik kleding voor weggooien. Zodra er gaten in komen gaat het de vuilnisbak in.
quote:_blabla_ schreef op 11 november 2015 @ 16:20:

[...]

Maar hoe doe je dat dan als je bijvoorbeeld gaat samenwonen? Gooi je dan alle handdoeken, theedoeken, badlakens enz. weg (ook als ze nog gewoon goed zijn) en koop je dan allemaal nieuwe in dezelfde kleur? Want toen mijn vriend en in samen gingen wonen hadden we natuurlijk allebei handdoeken enz. en de kans is wel heel klein dat die toevallig van beide precies dezelfde kleur hadden.

Mijn badkamer is qua handdoekenkleuren een regenboog, handdoeken die van mij waren, handdoeken die van hem waren, handdoeken van spaaracties, twee keer een kerstpakket waar handdoeken in zaten, pas nog zes badlakens gewonnen.

Ik ben bij man ingetrokken vanuit mijn ouders, ik had niks van handdoeken enz en man had handdoeken, theedoeken en washandjes van zijn moeder meegenomen.

De oude theedoeken worden gebruikt als poetslappen in de schuur en de handdoeken zijn langzaamaan uit huis verdwenen.

Hetgeen dat we nu hebben, matcht bij elkaar en vloekt niet met elkaar als je het bij elkaar hangt.

[...]

Maar hoe doe je dat dan als je bijvoorbeeld gaat samenwonen? Gooi je dan alle handdoeken, theedoeken, badlakens enz. weg (ook als ze nog gewoon goed zijn) en koop je dan allemaal nieuwe in dezelfde kleur? Want toen mijn vriend en in samen gingen wonen hadden we natuurlijk allebei handdoeken enz. en de kans is wel heel klein dat die toevallig van beide precies dezelfde kleur hadden.

Mijn badkamer is qua handdoekenkleuren een regenboog, handdoeken die van mij waren, handdoeken die van hem waren, handdoeken van spaaracties, twee keer een kerstpakket waar handdoeken in zaten, pas nog zes badlakens gewonnen.

Ja dat heb ik ook. Onze eerste handdoeken waren cadeautjes voor de uitzet, wat krijgertjes en nog een stapel die mijn man uit zijn diensttijd (dat is dus al 22 jaar geleden) heeft overgehouden. (die zijn ook onverslijtbaar btw, ik heb nog steeds een stuk of drie legergroene handdoeken in de kast liggen, die nog gewoon gebruikt worden ook. Dat we ze niet allemaal meer hebben komt omdat ik ze altijd meegeef aan de kinderen voor zwemmen en kamp, als ze kwijtraken is het niet zo erg)

Servies hadden we mooi matchend gekocht, maar ja, dan krijg je in een kerstpakket een leuk setje kopjes wat er totaal niet bij past, dan sneuvelt er wat en dezelfde bordjes zijn natuurlijk nergens meer te krijgen etc etc.

Ik zal nooit een vt wonen huishouden hebben, ben ik bang.
quote:khemam schreef op 11 november 2015 @ 15:23:

Hiermee komt er een tweede vraag in mij op. Hoeveel van dit soort ingebakken dingen komt van huis uit.

.Met dat soort dingen ben ik zwaar erfelijk belast, hoor.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
quote:SpringDing schreef op 11 november 2015 @ 16:34:

[...]

Omkleden vanwege een stip op een romper, serieus? Ik zou al blij zijn als ik m'n kinderen op tijd aangekleed en ontbeten op t kdv zou krijgen..Jep. Maar ik heb nu 1 kind en die pluk ik een kwartier voor vertrek uit bed. Ik krijg het nu nog allemaal gemakkelijk gedraaid thuis.
quote:blijfgewoonbianca schreef op 11 november 2015 @ 16:51:

[...]

Met dat soort dingen ben ik zwaar erfelijk belast, hoor.

ik ben dus erfelijk belast met 'weggooien is zonde'.

Als de handdoeken dus niet matchen, als er een stukje aardewerk van een bord af is, als het ondergoed vaal is: geeft niks, het voldoet nog steeds.

[...]

Mijn badkamer is qua handdoekenkleuren een regenboog, handdoeken die van mij waren, handdoeken die van hem waren, handdoeken van spaaracties, twee keer een kerstpakket waar handdoeken in zaten, pas nog zes badlakens gewonnen.Alles wat buiten de schakeringen van wit tot grijs viel, zijn inmiddels idd gebombardeerd tot " campinghanddoeken"
En uiteraard leg ik de handdoeken ook qua stapel in kleur weg.

Dus een stapel witte handdoeken, en de stapel grijze op de volgende plank.

En ja ik weet het hoe idioot het er zo staat.

Maar ik ben zo opgevoed, en ik zal het ook in mijzelf hebben zitten dat wat orde om mij heen mij rust heeft.

Ik noem het altijd " het moet kloppen"

Mijn dochter is precies zo. Als ik tegen haar zeg, ja zo klopt het,dan knikt ze volledig begrijpend wat ik bedoel, en andersom.

Overigens is het ook niet zo dat ik altijd orde heb, maar aan het eind van de dag doe ik dan even rondje

" puntjes op de i" en dan ben ik weer zennnn.
quote:Starshine schreef op 11 november 2015 @ 16:55:

[...]

Als de handdoeken dus niet matchen, als er een stukje aardewerk van een bord af is, als het ondergoed vaal is: geeft niks, het voldoet nog steeds.Werden het dan geen campinghanddoeken, of dweilen? En dat kapotte bord geen verfpalet voor de vingerverf?

[...]

Ik ook. Maar ik vind het ook echt idioot hoor, een handdoek weggooien omdat ie een beetje verwassen is. Verwassen handdoeken drogen trouwens veel beter dan nieuwe. Om maar niet te spreken van een het weggooien van een handdoek omdat ie niet matcht met de rest, alsof er ooit iemand in je linnenkast komt kijken zeg. En dan nog.
quote:Starshine schreef op 11 november 2015 @ 16:44:

[...]

Ja dat heb ik ook. Onze eerste handdoeken waren cadeautjes voor de uitzet, wat krijgertjes en nog een stapel die mijn man uit zijn diensttijd (dat is dus al 22 jaar geleden) heeft overgehouden. (die zijn ook onverslijtbaar btw, ik heb nog steeds een stuk of drie legergroene handdoeken in de kast liggen, die nog gewoon gebruikt worden ook. Dat we ze niet allemaal meer hebben komt omdat ik ze altijd meegeef aan de kinderen voor zwemmen en kamp, als ze kwijtraken is het niet zo erg)

Servies hadden we mooi matchend gekocht, maar ja, dan krijg je in een kerstpakket een leuk setje kopjes wat er totaal niet bij past, dan sneuvelt er wat en dezelfde bordjes zijn natuurlijk nergens meer te krijgen etc etc.

Ik zal nooit een vt wonen huishouden hebben, ben ik bang.

Een allegaartje is tegenwoordig heel vtwonen verantwoord

De truuk is, het dan TOCH te laten kloppen

Ah ja, ik besef dat ik een beetje vreemd ben wat dat betreft.
Waar ik trouwens niet tegen kan is slordig gevouwen handdoeken, of handdoeken die verkeerd om (dus niet met de dichte kant naar voren) in de kast worden neergelegd. Dan ros ik gewoon de hele plank leeg en ik doe het opnieuw.

Was ophangen moet bij mij ook in een bepaalde volgorde: van groot naar klein. Dat je dus niet meteen tegen die wapperende onderbroeken aan zit te kijken.

[...]

Als de handdoeken dus niet matchen, als er een stukje aardewerk van een bord af is, als het ondergoed vaal is: geeft niks, het voldoet nog steeds.

Ik ook. Al heb ik het gelukkig minder dan mijn moeder. Mijn moeder gebruikt bijvoorbeeld ook theedoeken met gaatjes erin, want de rest van de theedoek is nog goed. Theedoeken met vlekken erin die er niet meer uitgaan of gaatjes erin doe ik wel weg.

Helaas is mijn vriend er nog erger mee belast dan ik, hij heeft heel veel moeite met weg doen, hij is erg van het "misschien komt het ooit nog van pas". Zijn ouders hebben dat nog erger, die bewaren echt alles, het wordt ook steeds voller daar in huis....

Bij mijn vriend ben ik al blij dat ik hem meestal wel kan overtuigen om iets weg te gooien als het kapot of leeg is (ondergoed, sokken, zelfs lege deobussen bleven in de kast staan voor ik me ermee bemoeide) dat scheelt al iets (al hebben we wel al een jaar een kapotte stofzuiger staan omdat hij van mening is dat hij die nog gaat repareren, kan hij wel, maar heeft er geen tijd voor, maar wegdoen mag ik ook niet, terwijl we allang een nieuwe hebben).
Een bord met een scherfje eraf wordt hier nog best gebruik.

Ik zal dat bord alleen niet op tafel zetten als ik eters over de vloer heb.
quote:Fenrir-Greyback schreef op 11 november 2015 @ 17:07:

[...]

Ik ook. Maar ik vind het ook echt idioot hoor, een handdoek weggooien omdat ie een beetje verwassen is. Verwassen handdoeken drogen trouwens veel beter dan nieuwe. Om maar niet te spreken van een het weggooien van een handdoek omdat ie niet matcht met de rest, alsof er ooit iemand in je linnenkast komt kijken zeg. En dan nog.Tegenwoordig hebben veel mensen een koophuis met een zelf uitgekozen badkamer. Kost best een paar centen. Dan doet een oude, vale handdoek afbreuk aan jouw zorgvuldig gekozen tegels, etc. vlag -> modderschuit.
quote:blijfgewoonbianca schreef op 11 november 2015 @ 17:11:

[...]

Tegenwoordig hebben veel mensen een koophuis met een zelf uitgekozen badkamer. Kost best een paar centen. Dan doet een oude, vale handdoek afbreuk aan jouw zorgvuldig gekozen tegels, etc. vlag -> modderschuit.

Hahaha, idd. Vlag op een modderschuit.

Ik hoor mijn moeder praten ( en mijzelf )
Precies mijn punt Starshine. Dat het vaak toch te maken heeft met wat je van huis uit gewend bent.

Mij is bijgebracht dat alles wat je niet gebruikt of stuk is je weg moet geven of gooien. Bij ons thuis werd zelfs speelgoed waar je lange tijd niet meer naar omgekeken had naar het weeshuis gebracht. Als ik protesteerde werd mij verteld dat ik alleen op die manier ruimte kreeg voor mooiere en leukere dingen. En ik kwam idd niks tekort.

Is toch iets wat is blijven hangen op sommige punten. Meuk uit kerstpakketten ed schuif ik meteen door naar iemand die het wel leuk vind. Vond pas een tas achter in de kast die ik al zeker 2 jaar niet gemist had. Mijn schoonzus sprong bijna een gat in de lucht toen ik vroeg of zij hem wilde hebben. Ja hij was zo goed als nieuw maar hij nam alleen maar ruimte in. Weg ermee dus. Heb ik weer ruimte voor iets mooiers.
quote:blijfgewoonbianca schreef op 11 november 2015 @ 17:11:

[...]

Tegenwoordig hebben veel mensen een koophuis met een zelf uitgekozen badkamer. Kost best een paar centen. Dan doet een oude, vale handdoek afbreuk aan jouw zorgvuldig gekozen tegels, etc. vlag -> modderschuit.Tja. Ik heb geen koophuis met een zelf uitgekozen badkamer. En mocht ik dat ooit krijgen ( ) dan stop ik mijn ouwe handdoeken wel in een kastje met een deurtje ervoor. Gotsamme zeg.
quote:khemam schreef op 11 november 2015 @ 17:12:

Precies mijn punt Starshine. Dat het vaak toch te maken heeft met wat je van huis uit gewend bent.

Mij is bijgebracht dat alles wat je niet gebruikt of stuk is je weg moet geven of gooien. Bij ons thuis werd zelfs speelgoed waar je lange tijd niet meer naar omgekeken had naar het weeshuis gebracht. Als ik protesteerde werd mij verteld dat ik alleen op die manier ruimte kreeg voor mooiere en leukere dingen. En ik kwam idd niks tekort.

Is toch iets wat is blijven hangen op sommige punten. Meuk uit kerstpakketten ed schuif ik meteen door naar iemand die het wel leuk vind. Vond pas een tas achter in de kast die ik al zeker 2 jaar niet gemist had. Mijn schoonzus sprong bijna een gat in de lucht toen ik vroeg of zij hem wilde hebben. Ja hij was zo goed als nieuw maar hij nam alleen maar ruimte in. Weg ermee dus. Heb ik weer ruimte voor iets mooiers.Wat een bizarre manier van opvoeden. Als wij speelgoed moesten wegbrengen voor zielige kindertjes was dat het moment waarop we leerden dat je niet zomaar iets nieuws kreeg en best met minder kon doen, en iets goeds kon doen voor een ander zonder dat je er zelf iets voor kreeg. Dat het toch goed was om iets waardevols aan iemand anders te geven die niets had.
quote:Fenrir-Greyback schreef op 11 november 2015 @ 17:15:

[...]

Tja. Ik heb geen koophuis met een zelf uitgekozen badkamer. En mocht ik dat ooit krijgen ( ) dan stop ik mijn ouwe handdoeken wel in een kastje met een deurtje ervoor. Gotsamme zeg.Ook zonde van je gekregen design radiator.
quote:lux. schreef op 11 november 2015 @ 17:16:

[...]

Wat een bizarre manier van opvoeden. Als wij speelgoed moesten wegbrengen voor zielige kindertjes was dat het moment waarop we leerden dat je niet zomaar iets nieuws kreeg en best met minder kon doen, en iets goeds kon doen voor een ander zonder dat je er zelf iets voor kreeg. Dat het toch goed was om iets waardevols aan iemand anders te geven die niets had.Jij moest dus je lievelingsspeelgoed weggeven?
quote:Fenrir-Greyback schreef op 11 november 2015 @ 17:10:

Waar ik trouwens niet tegen kan is slordig gevouwen handdoeken, of handdoeken die verkeerd om (dus niet met de dichte kant naar voren) in de kast worden neergelegd. Dan ros ik gewoon de hele plank leeg en ik doe het opnieuw.

Was ophangen moet bij mij ook in een bepaalde volgorde: van groot naar klein. Dat je dus niet meteen tegen die wapperende onderbroeken aan zit te kijken.

Vreselijk, ik snap niet dat mensen het rommelig opvouwen, dan ligt het al niet mooi in de kast.

Hier gaat ook alles op volgorde op de lijn en in de kast, broeken bij broeken, t-shirts bij t-shirts, shirts met lange mouw bij shirts met lange mouw.

Jasjes bij jasjes, jurkjes bij jurkjes enz.

Stel je toch voor dat er iemand in je kast kijkt. Wat waarschijnlijk niet snel gebeurt
quote:khemam schreef op 11 november 2015 @ 17:12:

Is toch iets wat is blijven hangen op sommige punten. Meuk uit kerstpakketten ed schuif ik meteen door naar iemand die het wel leuk vind. Vond pas een tas achter in de kast die ik al zeker 2 jaar niet gemist had. Mijn schoonzus sprong bijna een gat in de lucht toen ik vroeg of zij hem wilde hebben. Ja hij was zo goed als nieuw maar hij nam alleen maar ruimte in. Weg ermee dus. Heb ik weer ruimte voor iets mooiers.Oh maar dat herken ik wel. Juist leuk, om iemand blij te maken met iets waar je op uitgekeken bent. Maar een handdoek is voor mij dus gewoon een gebruiksvoorwerp en dan boeit het me niet.
Dat heb ik ook allemaal meegekregen. Maar 1x in de zoveel tijd werd er echt uitgezocht waar er niet meer mee gespeeld werd en ging dat naar het weeshuis in de buurt. Moest wel anders zou mijn kamertje op de intertoys gaan lijken. Mij zoon had een enorme duploverzameling maar zodra hij met lego begon te spelen en de duplo stof stond te vangen wilde ik er echt vanaf. Natuurlijk wilde hij dat niet, maar arme kindjes wilde hij wr wel blij mee maken.

De gedachte van ruimte maken voor mooiere en betere dingen heeft betrekking op alles. Dus ook op mensen, dingen waar je je mee bezighoud etc.
Ik heb ook zo'n weggooi mentaliteit TO. Van mijn mams gekregen. Ik geef het vaak voor niets weg, ik maak er dan graag iemand blij mee die het gebruiken kan. Alleen dingen die echt nog zo goed als nieuw zijn (mijn te hoge rode pumps bijvoorbeeld) die verkoop ik dan op MP.

De mentaliteit is nog eens extra versterkt nadat we het huis van schoonmoeder gingen leeghalen toen ze naar het tehuis ging. Er lag echt decennia's aan spullen (zo zijn we bijvoorbeeld 4 verschillende eetkamerstoelen tegengekomen op zolder). Ik houd het dus nu tijdig bij zodat ik mijn dochters na mijn dood niet opzadel met zeeën aan spullen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven