Witte mensen moeten eens luisteren (NRC)

07-11-2015 20:43 2182 berichten
Alle reacties Link kopieren
Black Twitter Ze zijn een kleine maar groeiende groep: de vrouwen die op sociale media ageren tegen het ‘vanzelfsprekende uitgangspunt’ dat in de Nederlandse samenleving wit de standaard is.

Lees het artikel rechtstreeks. Leest beter.

http://www.nrc.nl/handels ... en-eens-luisteren-1553271
quote:fashionvictim schreef op 11 november 2015 @ 20:11:

[...]

Niet mijn vrienden, mijn familieleden. Zoals gezegd, ik herken het beeld van "allochtonen" dat hier, in de media, in de kroeg en op verjaardagen geschetst wordt niet. Misschien kan je begrijpen dat het zeer frustrerend is als je systematisch en categorisch op een hoop wordt gegooid met mensen die in achtergrond, opleiding, geschiedenis, cultuur, taal, etcetera totaal niet op je lijken maar je wel altijd behandeld wordt alsof je een van hen bent. Dan is het vaak lekker om als je met elkaar bent er in ieder geval maar om te lachen en foute grappen over te maken, dan heb je er tenminste ook nog wat lol van.

Ik denk persoonlijk dat autochtone Nederlanders daar ook niet goed van zouden worden. Voor mij is dat persoonlijk misschien wel het allerbeste voorbeeld van white privilege.

Ja, zoals ik hierboven al schreef denk ik dat het bij jou uit frustratie komt.

De meerderheid van de mensen (allochtoon en autochtoon) wil gewoon een goed leven leiden. Veel allochtonen zijn hoogopgeleid en ambitieus, gevat, intelligent en helpen mee de samenleving op te bouwen.

Dat mensen nauwelijks nederlands kunnen spreken vind ik bijvoorbeeld te begrijpen, omdat hier een generatie eerder niet echt de nadruk op lag. De talen van allochtonen staan vaak ver af van het nederlands en nederlands is daarom moeilijker om te leren voor niet-westerse allochtonen dan voor ons engels of duits. Wat ik wel een probleem vindt is dat er aan bepaalde excessen weinig is gedaan. Er worden homo's uitgescholden en getreiterd door allochtonen vanwege denkbeelden die in nederland niet langer heersend (maar nog wel bestaand) zijn. Tegen dergelijke dingen mag best harder worden opgetreden zonder dat er dan meteen geroepen wordt dat dit discriminatie is.

Daarbij wel met deze kanttekening wat betreft beeldvorming: de minderheid die zich op een nare manier gedraagt doet dat op een andere manier dan autochtonen dat doen, waardoor dit ons meer opvalt. Een voorbeeld hiervan was eerder op dit forum; van autochtone mannen die vrouwen op de billen wilden slaan. Dit is net zo goed fout als allochtonen mannen die 'hey schatje, schatje....reageer eens, hoer!" roepen. Wij zijn echter gewend aan de 'joligheid' van het eerste en zullen daarom het tweede sneller veroordelen, wat natuurlijk niet fair is.
quote:fashionvictim schreef op 11 november 2015 @ 20:15:

[...]

Je hoeft het ook niet bij te houden, je kan het toch wel gewoon zien? Als je een witte mevrouw in Pauwkleding en met een Gooische R tegenkomt wiens kinderen Sophie en Julius heten dan denk je toch ook niet automatisch dat ze uit hetzelfde milieu als Barbie van Oh oh Cherso komt? Waarom zou dat verschil in milieus, scholing of achtergrond dan bij allochtonen dan ineens niet meer zichtbaar zijn?

[...]

Welnu, uit eigen ervaring bestrijd ik dat volmondig.En ik weet uit eigen ervaring dat mensen die goed Nederlands spreken, zich interesseren in onze samenleving, daar actief in deelnemen, in welke vorm dan ook en zich actief openstellen voor de Nederlandse samenleving, meer kans van slagen hebben en vaak óók slagen, dan mensen die zich in hun eigen kring opsluiten, in traditionele gewaden blijven lopen, nauwelijks Nederlands beheersen en eigen meer náást dan ín de samenleving leven.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
quote:pejeka schreef op 11 november 2015 @ 20:35:

[...]

En ik weet uit eigen ervaring dat mensen die goed Nederlands spreken, zich interesseren in onze samenleving, daar actief in deelnemen, in welke vorm dan ook en zich actief openstellen voor de Nederlandse samenleving, meer kans van slagen hebben en vaak óók slagen, dan mensen die zich in hun eigen kring opsluiten, in traditionele gewaden blijven lopen, nauwelijks Nederlands beheersen en eigen meer náást dan ín de samenleving leven.nou dan kunnen we al die (inter)nationale onderzoeksgegevens wel in de open haard schuiven
quote:fashionvictim schreef op 11 november 2015 @ 20:11:

[...]

Niet mijn vrienden, mijn familieleden. Zoals gezegd, ik herken het beeld van "allochtonen" dat hier, in de media, in de kroeg en op verjaardagen geschetst wordt niet. Misschien kan je begrijpen dat het zeer frustrerend is als je systematisch en categorisch op een hoop wordt gegooid met mensen die in achtergrond, opleiding, geschiedenis, cultuur, taal, etcetera totaal niet op je lijken maar je wel altijd behandeld wordt alsof je een van hen bent. Dan is het vaak lekker om als je met elkaar bent er in ieder geval maar om te lachen en foute grappen over te maken, dan heb je er tenminste ook nog wat lol van.

Ik denk persoonlijk dat autochtone Nederlanders daar ook niet goed van zouden worden. Voor mij is dat persoonlijk misschien wel het allerbeste voorbeeld van white privilege.Dat klopt helemaal. Ik als autochtone Nederlander word er niet goed van dat ik systematisch en categorisch op 1 hoop wordt gegooid met mensen die in achtergrond, opleiding, geschiedenis en cultuur niet op mij lijken ( ook onder 'witte autochtone' mensen zitten veel verschillen) , maar wel behandeld en toegesproken wordt alsof we allemaal hetzelfde zijn, doen, denken en dezelfde voordelen hebben en altijd in het voordeel zijn ten opzichte van'de andere groep'
quote:sabbaticalmeds schreef op 11 november 2015 @ 20:40:

[...]

nou dan kunnen we al die (inter)nationale onderzoeksgegevens wel in de open haard schuivenDat soort onderzoeken is toch sowieso vaak het intrappen van open deuren?
Doe even normaal! Er is geen verschil, Bestaat niet, bestond niet. Slavernij was nooit ok Ik denk dat ik dat vroeger ook niet zou denken, niet in de oorlog en niet nu. Nu ook zeg ik als er aan de deur geklopt wordt doe ik open.

ik ben blank en mag niks zeggen. Nou wel, en dat doe ik. En daar voel ik me niet beter door, ik weet dat je muil houden slechter is. Ik trek 'm hard open.

Ik snap het niet. Ik wil het ook niet snappen. Agency.. WTF . Niks agency. Gewoon jij en ik. En even vertellen hoe ik balkeljouw moet , ben ik dan racist?
Zou het wellicht een idee kunnen zijn om in dit topic eindelijk eens op te houden over Marokkanen, moslims en in mindere mate Turken?

Dit topic ging toch over white privilege en over zwarte mensen? Marokkanen en Turken zijn niet zwart, het merendeel van de zwarte mensen is geen moslim, dus eigenlijk zijn alle postings die over moslims, Marokkanen en Turken gaan zwaar off topic.

Bovendien zijn er sowieso tig miljoen moslim- en Marokkanenbash topics.

Ik zou het erg op prijs stellen in ieder geval.
Am Yisrael Chai!
quote:pejeka schreef op 11 november 2015 @ 20:35:

[...]

En ik weet uit eigen ervaring dat mensen die goed Nederlands spreken, zich interesseren in onze samenleving, daar actief in deelnemen, in welke vorm dan ook en zich actief openstellen voor de Nederlandse samenleving, meer kans van slagen hebben en vaak óók slagen, dan mensen die zich in hun eigen kring opsluiten, in traditionele gewaden blijven lopen, nauwelijks Nederlands beheersen en eigen meer náást dan ín de samenleving leven.Dat geldt voor vrijwel iedere zwarte Nederlander, dat ze de taal spreken en actief aan de samenleving deelnemen. En toch geeft een grote groep zwarte Nederlanders aan zich gediscrimineerd te voelen of gediscrimineerd te worden en bestaat er zoiets als white privilege. Kunnen we het daar weer over hebben?
Am Yisrael Chai!
Ik heb heel enkel weleens een vervelende jongen in de klas, die niet naar de docenten wil luisteren. Veel vrouwelijke docenten bij ons op school. 5 Jaar geleden nog bijvoorbeeld, bij een leerling die oorspronkelijk niet uit Nederland kwam (in een ver weg buitenland geboren, niet uit Noord-Afrika) en onlangs bij een witte jongen uit een dorp verderop. Bij de eerste jongen werd het door meerdere collega's al gauw op zijn achtergrond gegooid: hij zou wel niet naar vrouwen willen luisteren, cultureel bepaald. Daarbij was die jongen tegen mij ongelooflijk respectvol, alleen een ongelooflijke luiaard. Bij tatta-jongen opperden mijn collega en ik dat hij niet naar vrouwen wilde luisteren en ook opmerkingen plaatste die dat beeld bevestigden. Hoon was ons deel: witte jongens konden niet respectloos zijn tegen vrouwen.
quote:fashionvictim schreef op 11 november 2015 @ 20:46:

Zou het wellicht een idee kunnen zijn om in dit topic eindelijk eens op te houden over Marokkanen, moslims en in mindere mate Turken?

Dit topic ging toch over white privilege en over zwarte mensen? Marokkanen en Turken zijn niet zwart, het merendeel van de zwarte mensen is geen moslim, dus eigenlijk zijn alle postings die over moslims, Marokkanen en Turken gaan zwaar off topic.

Bovendien zijn er sowieso tig miljoen moslim- en Marokkanenbash topics.

Ik zou het erg op prijs stellen in ieder geval.

In zoverre is het niet off-topic dat veel mensen zaken als racistisch beschouwen terwijl het gaat om een afwijkende/botsende cultuur of religie. Het kleurtje is daarbij helemaal niet van belang.

Wanneer is iemand eigenlijk zwart? Ben je nog zwart als je een blanke en een zwarte ouder hebt? Ben je zwart als je eigenlijk oer en oer Hollands bent?

Bounty vind ik ook zo'n apart begrip. Dan wordt een donker iemand door mensen met dezelfde kleur uitgescholden voor bounty, omdat hij zich "wit" gedraagt. Wat moet ik mij daar eigenlijk bij voorstellen?
quote:fashionvictim schreef op 11 november 2015 @ 20:49:

[...]

Dat geldt voor vrijwel iedere zwarte Nederlander, dat ze de taal spreken en actief aan de samenleving deelnemen. En toch geeft een grote groep zwarte Nederlanders aan zich gediscrimineerd te voelen of gediscrimineerd te worden en bestaat er zoiets als white privilege. Kunnen we het daar weer over hebben?Er is wel een verschil tussen je gediscrimineerd voelen en daadwerkelijk gediscrimineerd worden.
Zou het kunnen dat door het geëmmer van de zich gediscrimineerd voelende medemens de van discriminatie beschuldigde medemens meer is gaan discrimineren?
Niemand is volledig nutteloos, je kunt altijd nog als slecht voorbeeld dienen.
quote:Grzeczny schreef op 11 november 2015 @ 21:09:

Zou het kunnen dat door het geëmmer van de zich gediscrimineerd voelende medemens de van discriminatie beschuldigde medemens meer is gaan discrimineren?Dat zou zo maar kunnen.
quote:fashionvictim schreef op 11 november 2015 @ 20:49:

[...]

Dat geldt voor vrijwel iedere zwarte Nederlander, dat ze de taal spreken en actief aan de samenleving deelnemen. En toch geeft een grote groep zwarte Nederlanders aan zich gediscrimineerd te voelen of gediscrimineerd te worden en bestaat er zoiets als white privilege. Kunnen we het daar weer over hebben?

Uiteraard.

Ten eerste geldt niet voor iedere (of vrijwel iedere) zwarte Nederlander dat ze de taal spreken of actief aan de samenleving deelnemen. Ik zie bosjes Somaliërs, Eritreërs, Ghanezen, enz. hier in de stad die allesbehalve de taal spreken of actief aan de samenleving deelnemen.

Ten tweede is niet elk gevoel van "gediscrimineerd worden" terug te voeren op daadwerkelijke discriminatie, maar eerder op overgevoeligheid op dit punt. Om duidelijk te zijn, ja, discriminatie komt voor. In elke samenleving. Maar niet ieder geval van afwijzing, anders behandeld worden of een onvriendelijke blik is per definitie discriminatie. Ook ik word wel eens onterecht anders behandeld in mijn idee, of maak wel eens mee dat ik een benadering niet terecht vind. Onrechtvaardigheid en onredelijkheid vallen ieder van tijd tot tijd ten deel. Blank én zwart. Als ik dan een keer onredelijk behandeld wordt, is dat "jammer, maar helaas", maar als een gekleurd iemand diezelfde onredelijke behandeling ervaart, is het "discriminatie"? Dat klopt niet, in mijn optiek. Het is dus zaak niet alles direct discriminatie te noemen. Te vaak "Wolf" roepen gaat in je nadeel werken.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
quote:Grzeczny schreef op 11 november 2015 @ 21:09:

Zou het kunnen dat door het geëmmer van de zich gediscrimineerd voelende medemens de van discriminatie beschuldigde medemens meer is gaan discrimineren?

Ja! Dat is het!

En als je echt goed discrimineert, kan de gediscrimineerde niks meer zeggen. En dan ben je ook van het gezeur af EN kun je heerlijk je grote hobby blijven uitoefenen!

Wel oppassen dat je niet per ongeluk aan de verkeerde kant van de streep komt he. Succes!
quote:Pientjexxxx schreef op 11 november 2015 @ 20:15:

[...]

Niemand gooit je op één hoop met andere mensen. Dat zit echt tussen je oren en blijkbaar zit het je vreselijk dwars. Je kunt toch wel trots zijn op wat je bereikt hebt, zonder al die frustratie? Waarom ben je zo overgevoelig voor wat je denkt dat anderen van je denken? Je weet niet eens hoe ze over je denken, want je maakt er telkens zelf je verhaal van. Dan zit je toch alleen maar jezelf in de weg?Vergis je niet, de rol van achtergestelde en onheus bejegende, en voelen dat je behoort tot een intellectuele groep die poept op scholen waar vooral autochtone kinderen zitten, is een groot deel van de identiteit. Die kun je niet zo maar af doen met: wat jij allemaal over jezelf en over anderen in je hoofd haalt, dat klopt niet. Dan trek je het fundament onder iemand vandaan, daar zal nooit en te nimmer aan worden toegegeven. Het is toch best lekker om je zo speciaal te voelen en met termen te smijten als white privilege, en onderling te grappen over domme witte scholen. Dan zit je inderdaad alleen maar jezelf in de weg.
quote:fashionvictim schreef op 11 november 2015 @ 19:58:

[...]

Tja, misschien frustreert het me wel dat er steeds maar weer over Marokkanen en Turken gezeverd wordt. Ook jij maakt nu naadloos weer die overgang. Dit topic ging over een artikel over 4 zwarte vrouwen, white privilege en zwart vs. wit, maar 80% van de klachten, opmerkingen, voorbeelden, ervaringen en meningen van de witten in dit topic gaan over moslims of Marokkanen als ze allochtonen zeggen. Nu net de groep die ik persoonlijk niet met zwart zou aanduiden, en die ook totaal andere issues en achtergronden heeft dan daadwerkelijk zwarte Nederlanders.Het artikel gaat helemaal niet over 4 zwarte vrouwen. Ik zie toch echt de namen van een Marokkaanse en een Turkse moslima tussen staan.
quote:natasha_poet schreef op 11 november 2015 @ 21:20:

[...]

Vergis je niet, de rol van achtergestelde en onheus bejegende, en voelen dat je behoort tot een intellectuele groep die poept op scholen waar vooral autochtone kinderen zitten, is een groot deel van de identiteit. Die kun je niet zo maar af doen met: wat jij allemaal over jezelf en over anderen in je hoofd haalt, dat klopt niet. Dan trek je het fundament onder iemand vandaan, daar zal nooit en te nimmer aan worden toegegeven. Het is toch best lekker om je zo speciaal te voelen en met termen te smijten als white privilege, en onderling te grappen over domme witte scholen. Dan zit je inderdaad alleen maar jezelf in de weg.Zo dat zat je hoog.
quote:vruchtgebruik schreef op 11 november 2015 @ 21:32:

[...]

Zo dat zat je hoog.Nee, niet echt.
quote:natasha_poet schreef op 11 november 2015 @ 21:35:

[...]

Nee, niet echt.Het kwam redelijk venijnig over namelijk.
quote:vruchtgebruik schreef op 11 november 2015 @ 21:17:

[...]

Ja! Dat is het!

En als je echt goed discrimineert, kan de gediscrimineerde niks meer zeggen. En dan ben je ook van het gezeur af EN kun je heerlijk je grote hobby blijven uitoefenen!

Wel oppassen dat je niet per ongeluk aan de verkeerde kant van de streep komt he. Succes!

Oei! Was dat wat je haalde uit mijn opmerking?

Ik bedoelde te zeggen dat het zomaar zou kunnen zijn dat de mensen die van discriminatie beschuldigd worden, terwijl ze (zoals je hier herhaaldelijk kan lezen) toch heus hun best doen dat te voorkomen, misschien wel doordat ze steeds weer voor hun voeten krijgen dat ze ondanks hun inspanningen het toch allemaal fout doen gaan denken dat ze net zo goed niet meer hun best te doen, omdat het schijnbaar niets oplevert.

Goed, dat was wel een erg lange zin. Misschien is het zo duidelijker:

Soms merk ik dat ik een vooroordeel over iemand heb (dat is een onbewuste impuls ofwel aangeleerde primaire reactie, niet altijd juist). Ik probeer dat dan snel om te buigen (dat is een bewuste inzet van de prefrontale cortex, aangeleerde secundaire reactie) en te voorkomen dat ik reageer vanuit die impuls. Ik heb het idee dat dat vrij kort op elkaar volgt en daarmee ook het idee dat ik dus hooguit positief discrimineer, omdat ik me misschien zelfs wel wat schuldig voel over mijn primaire vooroordeel. Het kost me niet echt moeite, omdat ik het graag 'juist' wil doen maar dat het moeite kost is iets wat zeker is.

Als ik dan de laatste jaren steeds maar lees over white privilige, over hoe witten het allemaal als vanzelfsprekend beschouwen dat ze *vul in*, dan ga ik soms wel eens denken; 'waar doe ik die moeite eigenlijk voor?' en dan reageer ik misschien soms wel eens tóch vanuit dat vooroordeel. Zoals een kind dat honderd keer probeert een tekening te maken voor mama, waarbij mama honderd keer reageert met 'een mens heeft handen, geen harken!' het op een gegeven moment ook maar opgeeft.

Snap je? Ik wilde niemand aanvallen, ik stelde een vraag, ik probeerde een nieuwe invalshoek te belichten. Het spijt me als je je aangevallen voelde.
Niemand is volledig nutteloos, je kunt altijd nog als slecht voorbeeld dienen.
Interessant artikel in NRC.

Wat ik me de laatste jaren heb bedacht: ik (wit huidje opgegroeid in een compleet witte omgeving) ben opgegroeid in een wereld waarin ik nul donkere mensen hoorde die kritiek op Nederland hadden.

Voor zover ik donkere mensen in de media zag, waren het sporters, zangers of nieuwslezers. In de kranten had je uitsluitend witte mannen van middelbare leeftijd met een kritische column. Cabaretiers? Dat waren Youp van 't Hek en Paul de Leeuw.

Voor zover er donkere mensen in de landelijke media en cultuur zichtbaar waren, dan waren ze nooit uitgesproken kritisch over Nederland. Of hééél voorzichtig. (Zelfs Humberto Tan liet onlangs een directe racistische opmerkingen nog ongemerkt passeren.) Enige uitzondering die ik kan bedenken is Anil Ramdas, maar die was toch ook maar bij een kleine groep bekend.

Ik denk dat de Nederlandse media een heel klein inteelt wereldje is waar zeker "nieuwkomers" geen kritisch geluid moeten laten horen. Alleen heeft Nederland daar ten onrechte de conclusie uit getrokken: we horen nooit negatieve verhalen over racisme in Nederland, dus zal het er wel niet zijn. Zo ben ik ook opgegroeid en zo dacht ik er ook over.

Het is echt pas zo de laatste 2 jaar dat ik andere columnisten zie ook prime time op televisie, met een andere huidskleur en achtergrond, die kritisch schrijven over het racisme in Nederland. Onverbloemd, direct, zonder er doekjes om te winden. Quincy Gario die bij Pauw oproept "een eerlijk gesprek over het koloniale verleden te gaan voeren". Zihni Ozdil die zegt "we moeten Nederlanderschap loskoppelen van kleur en af van het woord allochtoon". En ook deze vier vrouwen, die geen blad voor de mond nemen en duidelijk zeggen: Nederland, er is een racisme-probleem.

Je ziet in dit topic gewoon voor je ogen de ontkenning. Het kán niet waar wezen, Nederland racistisch? Nee hoor, daar hebben we nooit iets over gehoord? We zijn toch zo open, tolerant, gelijk voor iedereen?

Maar ik vrees dat het omgekeerde waar is. We hoorde vroeger nooit iets over racisme in Nederland omdat die buitensluiting zo ontzettend sterk is en niet omdat ze er niet was. Zie al die treurige rapporten die Fashion Victim aanhaalt.
quote:natasha_poet schreef op 11 november 2015 @ 21:20:

[...]

die poept op scholen waar vooral autochtone kinderen zitten.Beter lezen, lieve Natasha. Ik heb noch op een zwarte, noch op een witte basisschool in Nederland gezeten. Ik neem direct van je aan dat zwarte basisscholen nóg slechter zijn dan de witte basisscholen.
Am Yisrael Chai!
Overigens heb ik wel het idee dat er nu een dijk is doorgebroken. Mensen spreken zich nu uit, op sociale media, organiseren zich en houden niet langer hun mond over racistische opmerkingen.

Dat lijkt me winst, al kan ik me voorstellen dat als je je heel leven al te dealen hebt met hardnekkig doodzwijgen van het probleem je niet meteen gelooft dat er in Nederland nu écht iets gaat veranderen.
quote:Grzeczny schreef op 11 november 2015 @ 21:41:

[...]

Snap je? Ik wilde niemand aanvallen, ik stelde een vraag, ik probeerde een nieuwe invalshoek te belichten. Het spijt me als je je aangevallen voelde.Veel blanke Nederlanders die sowieso al racistische uitlatingen doen, geven in ieder geval op internet aan dat ze "alleen maar een grotere hekel aan die vulwillekeurigscheldwoordin krijgen". Dus wellicht heb je een punt .
Am Yisrael Chai!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven