Witte mensen moeten eens luisteren (NRC)

07-11-2015 20:43 2182 berichten
Alle reacties Link kopieren
Black Twitter Ze zijn een kleine maar groeiende groep: de vrouwen die op sociale media ageren tegen het ‘vanzelfsprekende uitgangspunt’ dat in de Nederlandse samenleving wit de standaard is.

Lees het artikel rechtstreeks. Leest beter.

http://www.nrc.nl/handels ... en-eens-luisteren-1553271
quote:Lucretiatox01 schreef op 11 november 2015 @ 21:46:

Je ziet in dit topic gewoon voor je ogen de ontkenning. Het kán niet waar wezen, Nederland racistisch? Nee hoor, daar hebben we nooit iets over gehoord? We zijn toch zo open, tolerant, gelijk voor iedereen?

Maar ik vrees dat het omgekeerde waar is. We hoorde vroeger nooit iets over racisme in Nederland omdat die buitensluiting zo ontzettend sterk is en niet omdat ze er niet was.Prachtige post.
Niemand is volledig nutteloos, je kunt altijd nog als slecht voorbeeld dienen.
Oké, en dan wit privilege:

Als scholier en student heb ik altijd alleen maar witte docenten gehad. Ooit liep er een vrouw met dreadlocks door de gang van de universiteit, ze hield zich bezig met het slavernijverleden, zo bleek.

Tjsongejonge dacht ik, zo ziet een wetenschapper er toch niet uit? Die zal wel van haar stokpaardje haar werk gemaakt hebben.

Kijk, dat was mijn diep-provinciaalse, geborneerde, domme twintigjarige zelf, die dus echt nog nooit één stap buiten het eigen witte denkkader had gedaan. Maar het was mijn witte privilege dat ik ondanks die kortzichtigheid fluitend ben afgestudeerd, want uiteraard was het slavernijverleden een keuzevak waar als je er geen zin in had, je niet iets mee moest.

Omgekeerd heeft echt ieder kind de geschiedenis van onze vaderlandse "zeehelden" moeten leren.
quote:devima schreef op 11 november 2015 @ 21:21:

[...]

Het artikel gaat helemaal niet over 4 zwarte vrouwen. Ik zie toch echt de namen van een Marokkaanse en een Turkse moslima tussen staan.

Inderdaad. De enige zwarte vrouw is Anousha Zume.

Ik kon Anousha vroeger waarderen. Maar sinds haar gewauwel over de Sovjet Unie heeft ze afgedaan. Ik ben benieuwd of ze in de Russische provincie wel eens bekogeld is met bananen met bijbehorende aapgeluiden zoals een goede vriend van mij.
quote:liubi schreef op 11 november 2015 @ 21:58:

[...]

Inderdaad. De enige zwarte vrouw is Anousha Zume.En dan ook nog maar half, want één van haar ouders is Russisch.

[...]

Inderdaad. De enige zwarte vrouw is Anousha Zume.Seada is anders ook behoorlijk zwart, hoor.
Am Yisrael Chai!
quote:sabbaticalmeds schreef op 11 november 2015 @ 17:43:

[...]

maar dit is toch niet de werkelijkheid, je chargeert enorm. Er is nooit sprake van 0% of 100% in de medische wetenschap. volslagen onzinnig. Het feit dat je vriendin borstkanker heeft is ernstig. Heel ernstig, dan kan jij niet wegwuiven door te zeggen "maar er zijn ook mensen die ervan genezen"

Dat is niet onzinnig. Bij uitgezaaide borstkanker in organen of botten is het in de medische wetenschap bekend dat je niet meer geneest en dat je er vroeg of laat aan zult overlijden, dat is helaas tot op dit moment 100% zeker. Natuurlijk zeg ik niet tegen mijn vriendin dat zij er desondanks misschien best van kan genezen. Stel dat ze een kans had van 5% of 25%, of misschien wel 50% om te overleven, dan heeft ze een kleinere kans om oud te worden dan de gemiddelde niet zieke mens, maar er is een kans. Uiteindelijk maakt het voor een individu niet uit of het 5% of 50% is; of je hebt geluk en overleeft, of je hebt pech en overlijdt.

Terug naar het onderwerp; niet westerse allochtonen doen het vaak slecht op de arbeidsmarkt waardoor er minder kans op een baan is. Werkgevers gaan graag voor veiligheid, ook al is dat regelmatig schijnveiligheid. De kans op werk is er desondanks wel voor niet westerse allochtonen. Misschien moet je je vanwege vooroordelen soms wat meer bewijzen dan een ander, maar dat moet bijvoorbeeld iemand met obesitas of de naam Kevin ook. Of misschien heb je als allochtoon geluk dat je de juiste mensen kent die je introduceren, of je hebt geluk dat je geselecteerd wordt door een wervings- en selectiebureau dat zich aan de wettelijke regels houdt. Of je treft een organisatie zoals die van Pejeka.

Ondanks vooroordelen (waar ook witte mensen uit bepaalde groepen tegenaan lopen) zijn er zeker wel kansen. Ik werk met de doelgroep met een grote afstand tot de arbeidsmarkt en ik kan uit ervaring zeggen dat kansen lang niet altijd gegrepen worden. Als het mis gaat op de werkvloer dan wordt het al snel op racisme geschoven. Daartegenover ook een groep allochtonen die de kans krijgt en die wel succesvol is. Mijn vriend is niet de enige allochtoon die geen racisme en daardoor tegenslag op de arbeidsmarkt ervaart.

Ik denk wel dat het een goede zaak zou zijn als werkgevers verplicht personeel moeten laten selecteren door een wervings- en selectiebureau dat puur kijkt naar kwaliteiten en eigenschappen. Beter voor de mensen die tegen vooroordelen aanlopen en beter voor de werkgevers omdat het een grotere kans geeft op een geschikte werknemer.

[...]

Inderdaad. De enige zwarte vrouw is Anousha Zume.

Ik kon Anousha vroeger waarderen. Maar sinds haar gewauwel over de Sovjet Unie heeft ze afgedaan. Ik ben benieuwd of ze in de Russische provincie wel eens bekogeld is met bananen met bijbehorende aapgeluiden zoals een goede vriend van mij.Ze heeft wel in Nederland diverse doodsbedreigingen ontvangen, telt dat ook?
Am Yisrael Chai!
quote:adnama schreef op 11 november 2015 @ 22:07:

[...]

Dat is niet onzinnig. Bij uitgezaaide borstkanker in organen of botten is het in de medische wetenschap bekend dat je niet meer geneest en dat je er vroeg of laat aan zult overlijden, dat is helaas tot op dit moment 100% zeker. Natuurlijk zeg ik niet tegen mijn vriendin dat zij er desondanks misschien best van kan genezen. Stel dat ze een kans had van 5% of 25%, of misschien wel 50% om te overleven, dan heeft ze een kleinere kans om oud te worden dan de gemiddelde niet zieke mens, maar er is een kans. Uiteindelijk maakt het voor een individu niet uit of het 5% of 50% is; of je hebt geluk en overleeft, of je hebt pech en overlijdt.

Terug naar het onderwerp; niet westerse allochtonen doen het vaak slecht op de arbeidsmarkt waardoor er minder kans op een baan is. Werkgevers gaan graag voor veiligheid, ook al is dat regelmatig schijnveiligheid. De kans op werk is er desondanks wel voor niet westerse allochtonen. Misschien moet je je vanwege vooroordelen soms wat meer bewijzen dan een ander, maar dat moet bijvoorbeeld iemand met obesitas of de naam Kevin ook. Of misschien heb je als allochtoon geluk dat je de juiste mensen kent die je introduceren, of je hebt geluk dat je geselecteerd wordt door een wervings- en selectiebureau dat zich aan de wettelijke regels houdt. Of je treft een organisatie zoals die van Pejeka.

Ondanks vooroordelen (waar ook witte mensen uit bepaalde groepen tegenaan lopen) zijn er zeker wel kansen. Ik werk met de doelgroep met een grote afstand tot de arbeidsmarkt en ik kan uit ervaring zeggen dat kansen lang niet altijd gegrepen worden. Als het mis gaat op de werkvloer dan wordt het al snel op racisme geschoven. Daartegenover ook een groep allochtonen die de kans krijgt en die wel succesvol is. Mijn vriend is niet de enige allochtoon die geen racisme en daardoor tegenslag op de arbeidsmarkt ervaart.

Ik denk wel dat het een goede zaak zou zijn als werkgevers verplicht personeel moeten laten selecteren door een wervings- en selectiebureau dat puur kijkt naar kwaliteiten en eigenschappen. Beter voor de mensen die tegen vooroordelen aanlopen en beter voor de werkgevers omdat het een grotere kans geeft op een geschikte werknemer.Ik vind het geen goede zaak dat een bedrijf zijn personeel door een ander zou moeten laten selecteren. Dat bureau hoeft uiteindelijk niet met iemand samen te werken of zijn salaris te betalen. Soms heb je een klik met iemand en dat hoeft dan niet eens iemand met de beste papieren te zijn, maar dan zie je gewoon iets in die persoon. Het is maar de vraag of een medewerker van een bureau voor jou de juiste medewerker eruit pikt. Dat zou lekker worden; dan zit er zo'n net afgestudeerd type met nauwelijks (levens)ervaring die jou eens gaat vertellen wie jij in dienst zou moeten nemen.

[...]

Ik denk wel dat het een goede zaak zou zijn als werkgevers verplicht personeel moeten laten selecteren door een wervings- en selectiebureau dat puur kijkt naar kwaliteiten en eigenschappen. Beter voor de mensen die tegen vooroordelen aanlopen en beter voor de werkgevers omdat het een grotere kans geeft op een geschikte werknemer.

echt onzin

ook uitgezaaide borstkanker is te behandelen hoewel de kansen natuurlijk een stuk minder zijn dan wanneer er geen uitzaaiingen zijn. Het ligt er maar helemaal aan wat voor type kanker en waar de uitzaaiingen zitten. en als je niet meer behandelbaar bent dan kan je ook altijd nog overlijden aan andere dingen. die 100% van jou bestaat niet. er is maar 1 zekerheid en dat is dat het voor 100% vaststaat dat je zal overlijden, ooit.
quote:fashionvictim schreef op 11 november 2015 @ 22:07:

[...]

Ze heeft wel in Nederland diverse doodsbedreigingen ontvangen, telt dat ook?Ik vind haar een beroepshuilebalk.

[...]

Maar het discriminatie en racisme probleem houdt natuurlijk niet op bij het vinden van een baan.

Als je die baan dan hebt en je baas legt vervolgens een handje pepernoten op je bureau met de woorden "voor de enige zwarte piet van onze afdeling", dan is er nog steeds een heel ernstig probleem met racisme en werk.

http://www.show.nl/showfl ... rimineerd-bij-rtl-nieuws/
quote:Pientjexxxx schreef op 11 november 2015 @ 22:15:

[...]

Ik vind haar een beroepshuilebalk.Dat mag je vinden. Die doodsbedreigingen vind je niet schokkend?
Am Yisrael Chai!
quote:fashionvictim schreef op 11 november 2015 @ 22:23:

[...]

Dat mag je vinden. Die doodsbedreigingen vind je niet schokkend?Geen idee wat daar van waar is. Tegenwoordig krijgt zo'n beetje half Nederland doodsbedreigingen binnen. Of je nu Wilders heet, wethouder bent of ome Piet van om de hoek.
quote:Pientjexxxx schreef op 11 november 2015 @ 22:14:

[...]

Ik vind het geen goede zaak dat een bedrijf zijn personeel door een ander zou moeten laten selecteren. Dat bureau hoeft uiteindelijk niet met iemand samen te werken of zijn salaris te betalen. Soms heb je een klik met iemand en dat hoeft dan niet eens iemand met de beste papieren te zijn, maar dan zie je gewoon iets in die persoon. Het is maar de vraag of een medewerker van een bureau voor jou de juiste medewerker eruit pikt. Dat zou lekker worden; dan zit er zo'n net afgestudeerd type met nauwelijks (levens)ervaring die jou eens gaat vertellen wie jij in dienst zou moeten nemen.Haha. ik snap wat je bedoelt. Toch ben ik wel van mening dat het gros van de werkgevers of de gemiddelde P&O medewerker niet de juiste kennis bezit om de toppers er tussenuit te vissen. Vaak wordt er uitgegaan van een goede eerste indruk of allerlei vooroordelen, wat onterecht zowel in iemands voor- als nadeel kan werken. Je hebt wel gelijk dat de geschikte persoon zonder de juiste diploma niet eruit wordt gepikt op die manier. Dan ontneem je die mensen ook weer de kans op een baan. Ik bedacht het omdat ik dacht dat je daarmee in elk geval het idee van racisme of discriminatie kunt wegnemen, er wordt immers puur gekeken naar kwaliteit en eigenschappen en niet naar allerlei bijkomstigheden.

[...]

Dat mag je vinden. Die doodsbedreigingen vind je niet schokkend?Is dat een black privilige? Mensen met afwijkende meningen ontvangen via sinds het via internet eenvoudig is anonieme bedreigingen te doen allerlei narigheid. Dat heeft naar mijn idee niet zoveel te maken met zwart zijn.

[...]

Dat mag je vinden. Die doodsbedreigingen vind je niet schokkend?Niet meer of minder schokkend dan ieder ander die doodsbedreigingen krijgt.
quote:sabbaticalmeds schreef op 11 november 2015 @ 22:14:

[...]

echt onzin

ook uitgezaaide borstkanker is te behandelen hoewel de kansen natuurlijk een stuk minder zijn dan wanneer er geen uitzaaiingen zijn. Het ligt er maar helemaal aan wat voor type kanker en waar de uitzaaiingen zitten. en als je niet meer behandelbaar bent dan kan je ook altijd nog overlijden aan andere dingen. die 100% van jou bestaat niet. er is maar 1 zekerheid en dat is dat het voor 100% vaststaat dat je zal overlijden, ooit.Meds jouw verhaal is de ultieme droom voor alle borstkankerpatiënten met uitzaaiingen en hopelijk een waarheid voor de toekomst. Uitzaaiingen plaatselijk betekent nog een kans op genezing, uitzaaiingen in organen of botten niet. Daar is nog nooit iemand van genezen helaas. Natuurlijk is het ook mogelijk dat iemand tijdens de ziekteperiode van borstkanker overlijdt aan een hartaanval, maar genezen van uitgezaaide borstkanker is tot nu toe onmogelijk.
quote:adnama schreef op 11 november 2015 @ 22:28:

[...]

Haha. ik snap wat je bedoelt. Toch ben ik wel van mening dat het gros van de werkgevers of de gemiddelde P&O medewerker niet de juiste kennis bezit om de toppers er tussenuit te vissen. Vaak wordt er uitgegaan van een goede eerste indruk of allerlei vooroordelen, wat onterecht zowel in iemands voor- als nadeel kan werken. Je hebt wel gelijk dat de geschikte persoon zonder de juiste diploma niet eruit wordt gepikt op die manier. Dan ontneem je die mensen ook weer de kans op een baan. Ik bedacht het omdat ik dacht dat je daarmee in elk geval het idee van racisme of discriminatie kunt wegnemen, er wordt immers puur gekeken naar kwaliteit en eigenschappen en niet naar allerlei bijkomstigheden.Ik denk dat gekleurde mensen soms wel een netwerk missen als zij geen gemixte kennissen- en vriendenkring hebben. Veel bedrijven zijn wit en vaak worden banen ook via via vergeven.
quote:adnama schreef op 11 november 2015 @ 22:32:

[...]

Meds jouw verhaal is de ultieme droom voor alle borstkankerpatiënten met uitzaaiingen en hopelijk een waarheid voor de toekomst. Uitzaaiingen plaatselijk betekent nog een kans op genezing, uitzaaiingen in organen of botten niet. Daar is nog nooit iemand van genezen helaas. Natuurlijk is het ook mogelijk dat iemand tijdens de ziekteperiode van borstkanker overlijdt aan een hartaanval, maar genezen van uitgezaaide borstkanker is tot nu toe onmogelijk.De ultieme droom? wat een smakeloze woordkeuze. kom eens met bewijzen
quote:Grzeczny schreef op 11 november 2015 @ 22:28:

[...]

Is dat een black privilige? Mensen met afwijkende meningen ontvangen via sinds het via internet eenvoudig is anonieme bedreigingen te doen allerlei narigheid. Dat heeft naar mijn idee niet zoveel te maken met zwart zijn.

Dat zei ik toch ook niet, dat het met zwart zijn te maken had? Ze kreeg diverse bedreigingen zowel via internet als thuis aan haar gezin gericht vanwege het feit dat ze op tv over Zwarte Piet had gesproken. Ze had bijvoorbeeld thuis een Delftsblauw geweer (een beeldje dus) opgestuurd gekregen met een boodschap dat het de volgende keer een echte zou zijn als ze zich niet aan de Nederlandse cultuur zou aanpassen. Dat vond ik wel schokkend, hoor.

Quinsy Gario wordt ook al sinds het begin van de Pietendiscussie bedreigd, en hij nog veel heftiger heb ik begrepen.
Am Yisrael Chai!
quote:Lucretiatox01 schreef op 11 november 2015 @ 22:15:

[...]

Maar het discriminatie en racisme probleem houdt natuurlijk niet op bij het vinden van een baan.

Als je die baan dan hebt en je baas legt vervolgens een handje pepernoten op je bureau met de woorden "voor de enige zwarte piet van onze afdeling", dan is er nog steeds een heel ernstig probleem met racisme en werk.

http://www.show.nl/showfl ... rimineerd-bij-rtl-nieuws/Dat is schandelijk natuurlijk. Natuurlijk weet ik ook dat het niet alleen gaat om het vinden van een baan. Ook buiten de arbeidsmarkt wordt er gediscrimineerd en is er racisme. Ik vind alleen dat het heel erg overtrokken wordt en dat mensen in van alles en nog wat racisme zien, terwijl er ook andere verklaringen voor zijn. En hoe verklaar jij dat sommige niet westerse allochtonen aangeven helemaal geen gevoel van racisme te ervaren? Denk jij ook dat deze mensen dit zich inbeelden en dat ze niet meer beter weten? Of kan het ook gaan om de perceptie van anderen die er wel voortdurend tegenaan lopen?
quote:sabbaticalmeds schreef op 11 november 2015 @ 22:35:

[...]

De ultieme droom? wat een smakeloze woordkeuze. kom eens met bewijzendat is niet smakeloos. elke vrouw met uitgezaaide borstkanker zou willen dat het te genezen was. Helaas, dat is niet zo als het niet meer plaatselijk is (oksel of borstbeen bv). Waarom moet ik met bewijzen komen, het is een feit. Als je het niet gelooft, google maar eens.
Je hebt gelijk, dat zei je niet.
quote:adnama schreef op 11 november 2015 @ 22:28:

[...]

Haha. ik snap wat je bedoelt. Toch ben ik wel van mening dat het gros van de werkgevers of de gemiddelde P&O medewerker niet de juiste kennis bezit om de toppers er tussenuit te vissen. Vaak wordt er uitgegaan van een goede eerste indruk of allerlei vooroordelen, wat onterecht zowel in iemands voor- als nadeel kan werken. Je hebt wel gelijk dat de geschikte persoon zonder de juiste diploma niet eruit wordt gepikt op die manier. Dan ontneem je die mensen ook weer de kans op een baan. Ik bedacht het omdat ik dacht dat je daarmee in elk geval het idee van racisme of discriminatie kunt wegnemen, er wordt immers puur gekeken naar kwaliteit en eigenschappen en niet naar allerlei bijkomstigheden.Ik denk dat het veel slimmer zou zijn om hier in Nederland zoals in sommige andere landen al op bepaalde plaatsen gebruikelijk is in te voeren dat CV's altijd zonder naam/geslacht/leeftijd moeten zijn.
Am Yisrael Chai!
quote:fashionvictim schreef op 11 november 2015 @ 22:41:

[...]

Ik denk dat het veel slimmer zou zijn om hier in Nederland zoals in sommige andere landen al op bepaalde plaatsen gebruikelijk is in te voeren dat CV's altijd zonder naam/geslacht/leeftijd moeten zijn.Ja dat kan, maar dan komt iemand op gesprek en is het een 62-jarige obese lelijke man bijvoorbeeld met slechte sociale vaardigheden. Ook daarin zou niet gediscrimineerd moeten worden als hij de juiste kwaliteiten heeft (en als er geen sociaal contact nodig is in zijn functie).

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven