Witte mensen moeten eens luisteren (NRC)

07-11-2015 20:43 2182 berichten
Alle reacties Link kopieren
Black Twitter Ze zijn een kleine maar groeiende groep: de vrouwen die op sociale media ageren tegen het ‘vanzelfsprekende uitgangspunt’ dat in de Nederlandse samenleving wit de standaard is.

Lees het artikel rechtstreeks. Leest beter.

http://www.nrc.nl/handels ... en-eens-luisteren-1553271
Welkom terug, trouwens. Not.
quote:fashionvictim schreef op 11 november 2015 @ 20:46:

Zou het wellicht een idee kunnen zijn om in dit topic eindelijk eens op te houden over Marokkanen, moslims en in mindere mate Turken?

Dit topic ging toch over white privilege en over zwarte mensen? Marokkanen en Turken zijn niet zwart, het merendeel van de zwarte mensen is geen moslim, dus eigenlijk zijn alle postings die over moslims, Marokkanen en Turken gaan zwaar off topic.

Bovendien zijn er sowieso tig miljoen moslim- en Marokkanenbash topics.

Ik zou het erg op prijs stellen in ieder geval.

Maar die zijn toch ook onderdeel van de white privilege (of eigenlijk dus juist niet)

Je brengt zelf die voorbeelden van "niet Westerse allochtonen" die zoveel procent meer werkloos zijn dan autochtone jongeren

Onder niet Westerse allochtoon horen "zwarte" mensen, maar ook moslims/Turken/Marokkanen/etc

En als je Mohammed heet laten ze je net zo goed eerder links liggen dan als je Karel heet

Zij horen ook bij dit onderwerp. Niet alleen zwarten.
Jij maakt jou drukker dan ik om mijn huidskleur. Ik laat me door niemand voor racist uitmaken.
Ik gok zomaar 'dat dat anders is', yolo8. Niet in de volgende post al, maar over een post of twee. Want praten om het praten. Aandacht is verslavend, hè.
quote:Amand schreef op 11 november 2015 @ 23:29:

Ga je ook weer bepleiten dat mannen van 'vrouwenfora' geweerd moeten worden, lucretiatox?

Over het schofferen van de grondwet gesproken, zeg. Hou toch op. Jij hebt jezelf al heel lang geleden belachelijk gemaakt met je discriminerende kronkels.
quote:MarianneDavids schreef op 11 november 2015 @ 23:21:

Waarom hebben mijn gekleurde vriendinnen nooit iets gemerkt van discriminatie? Twee hadden een héél goede baan maar zijn nu met pensioen, twee anderen hebben nog steeds een goede baan en de ander heeft een man met een goede baan. Zijn zij er ongevoelig voor, zijn anderen juist overgevoelig?

Wat heeft dat precies met de discussie te maken? Wil dat zeggen, dat omdat jouw vriendinnen een goede baan hebben het niet bestaat dat allochtonen (over het algemeen genomen) minder kans hebben op een goede baan?

Ik ben zelf 'allochtoon' (tussen haakjes, voel me gewoon Nederlander) en dacht ook altijd dat ik nooit met rasicme te maken had gehad, totdat ik leerde wat rasicme nu precies is en inhoudt. En heb er dus wel degelijk mee te maken. Het is alleen dat het de laatste tijd hardop gezegd durft te worden.

Overigens valt mij, net als FV, op dat hier steeds gesproken wordt over Marrokanen/Turken en nieuwe Nederlanders. Ik ben echt geen nieuwe Nederlander, hier geboren en getogen, in het land waar mijn ouders vandaan komen is Nederlands nog steeds de taal die er wordt gesproken, maar toch heb ook ik minder kans op een baan of het juiste salaris omdat ik geen 'witte medelander ben'. Vreemd dat dit toch steeds wordt ontkend hier...Want m'n buurvrouw/vriend/vriendin heeft het nooit mee gemaakt hoor. (Weet je dat eigenlijk wel 100% zeker?)
quote:Turkooiss schreef op 11 november 2015 @ 23:50:

[...]

Wat heeft dat precies met de discussie te maken? Wil dat zeggen, dat omdat jouw vriendinnen een goede baan hebben het niet bestaat dat allochtonen (over het algemeen genomen) minder kans hebben op een goede baan?

Ik ben zelf 'allochtoon' (tussen haakjes, voel me gewoon Nederlander) en dacht ook altijd dat ik nooit met rasicme te maken had gehad, totdat ik leerde wat rasicme nu precies is en inhoudt. En heb er dus wel degelijk mee gemaakt. Het is alleen dat het de laatste tijd hardop gezegd durft te worden.

Overigens valt mij, net als FV, op dat hier steeds gesproken wordt over Marrokanen/Turken en nieuwe Nederlanders. Ik ben echt geen nieuwe Nederlander, hier geboren en getogen, in het land waar mijn ouders vandaan komen is Nederlands nog steeds de taal die er wordt gesproken, maar toch heb ook ik minder kans op een baan of het juiste salaris omdat ik geen 'witte medelander ben'. Vreemd dat dit toch steeds wordt ontkend hier...Want m'n buurvrouw/vriend/vriendin heeft het nooit mee gemaakt hoor. (Weet je dat eigenlijk wel 100% zeker?)Jazeker. Ik vraag het gewoon, bijv. naar aanleiding van de Pietendiscussie of een actualiteitenprogramma.
verba volant, scripta manent.
Oh wat ik ook erg vervelend vind aan de discussie hier is dat er steeds wordt gevraagd 'Ja maar wat willen jullie nu dat er gedaan wordt aan white privileges'. Nou...het zou mooi zijn als 'men' erkend dat het bestaat. Punt. Van daaruit zien we wel verder. Niemand heeft een oplossing voorhanden, maar het erkennen zou al schelen en een goed begin zijn. Denk ik.
quote:Lucretiatox01 schreef op 11 november 2015 @ 22:54:

[...]

Dat is jouw visie op de zaak, dwz van iemand die niet zwart is (denk ik? En anders vergeef me deze aanname) in een overwegend witte samenleving. De feitelijke onderzoeken zeggen iets anders: het is structureel, en het is aanwijsbaar racisme. De zwarte mensen die nu toch in niet kleine getale hun stem laten horen in de media zeggen hetzelfde. Ken je de interview-serie van Robert Vuijsje in de Volkskrant? Van Nellie Cooman tot Sandra Bremer, allemaal zeggen ze: ik hield m'n mond er maar over, maar ja, er was heel wat racisme in de sport / media.

Lees: http://www.volkskrant.nl/redactie/robert-vuijsje~r7981/

[...]

Overigens: Mensen ervaren geen "gevoel" van racisme, ze ervaren racisme. (het is niet een subjectief gevoel maar een aanwijsbaar gegeven).

Tsja, natuurlijk spelen er altijd meerdere factoren mee. Een Turkse diplomaat met een enorm netwerk wordt anders behandeld dan een gastarbeid. Voor vrouwen is het ook weer anders dan mannen. Het maakt uit of je in een multicultureel deel van de stad woont en in een bedrijf werkt met een goed diversiteitsbeleid, of dat je als een asielzoeker in een klein dorp met toch al een hoge werkeloosheid komt wonen. Et cetera. Racisme werkt samen met andere sociaal-maatschappelijke processen en is dus niet voor iedereen overal hetzelfde. Maar daarom is het er nog wel.

Er is inderdaad racisme. Uit veel voorbeelden haal ik echter geen racisme. Als je voorbij wordt gestreefd op de werkvloer door een blanke werknemer, dan kan dit vele andere oorzaken hebben dan racisme. Ik zie in mijn werkveld regelmatig allochtone jongeren die het goed weten te verpesten op hun werk, toch geven ze vervolgens aan dat ze eruit zijn gegooid door racisme. Ik durf met grote zekerheid in veel van die gevallen aan te geven dat dit onzin is; ik ken de situatie, het gedrag wat ze vertonen en de werkplek. Hetzelfde verneem ik van mijn collega's of van mensen die werken voor een soortgelijke organisatie. Als je bijvoorbeeld naar 'Blik op de weg' kijkt, dan zie je soms mensen roepen dat ze van de weg zijn gehaald vanwege racisme, terwijl het feitelijk gaat om een overtreding. Zo zijn er vele voorbeelden waarvan ik vind dat de oorzaak ergens anders ligt dan bij racisme.

Ik ben inderdaad blank en heb een donkere vriend, dankzij hem ook een donkere stiefdochter, schoonfamilie en gedeeltelijk donkere vriendenkring. Tussen alle allochtonen die ik ken (privé of in mijn werk) merk ik een verschil in hoe zij bepaalde situaties ervaren, de één ziet iets als racisme wat de ander helemaal niet zo ervaart. Naar mijn mening is de gemiddelde Nederlander ook helemaal niet zo racistisch als in dit topic (en de aanleiding daarvan) wordt geschetst. Dat wil niet zeggen dat er geen racisme is, alleen dat niet elke tegenslag/afwijzing in het leven van de donkere mens gebaseerd is op racisme, ook al ervaart hij/zij dat zelf wel zo.
quote:MarianneDavids schreef op 11 november 2015 @ 23:55:

[...]

Jazeker. Ik vraag het gewoon, bijv. naar aanleiding van de Pietendiscussie of een actualiteitenprogramma.Nou ja het kan natuurlijk ook dat ze er nooit mee te maken hebben gehad. Maar dat jij drie mensen kent die er nooit mee te maken hebben gehad wil natuurlijk niet zo veel zeggen...
Kant noch wal.
quote:Pientjexxxx schreef op 11 november 2015 @ 20:06:

Ik ben het eigenlijk een beetje zat om mij overal voor te moeten excuseren. Sorry omdat ik blank ben, sorry omdat ik in Nederland geboren ben en de welvaart mij in de schoot geworpen is, sorry dat er gediscrimineerd wordt, sorry voor racisme, sorry voor de slavernij die ooit is geweest enz. enz.

Zo'n Anousha uit het artikel in de OP was vorige jaar regelmatig op TV n.a.v. de zwarte pietendiscussie. Tranen met tuiten op de buis (letterlijk, want ze zat te huilen) vanwege de slavernij waar Nederland ooit bij betrokken was en wat zij zich persoonlijk aantrok, terwijl zij niet eens een nazaat van slaven is. Haar afkomst is Kameroen/Russisch, dus haar familie is sowieso nooit slachtoffer van de Nederlandse slavernij geweest. Ze voelt zich blijkbaar erg racistisch bejegend, terwijl ze hier alle kansen heeft gekregen en nog steeds krijgt. Ik denk zelfs dat haar kleurtje in haar voordeel heeft gewerkt. Als je dan nog zo loopt te klagen, dan ben je wat mij betreft rijp voor therapie.

Door alleen al de titel van het stuk dat ik als wit mens moet luisteren en vervolgens mij nergens mee mag bemoeien en niets mag zeggen, zorgt ze ervoor dat ze wat mij betreft de pot op kan. Zo iemand neem ik niet serieus.

Merk dat zowel mijzelf als mijn omgeving de racisme- en discriminatiediscussie wel aardig beu zijn. En dit soort artikelen draagt ervan bij. Er wordt teveel geëist en geklaagd en bij lange na niet altijd terecht. Als je donkere mensen of bepaalde groepen allochtonen aanspreekt op het feit dat je stil behoort te zijn in de stiltecoupé of op het feit dat hun kroost de sfeer verziekt wordt niet zelden de discriminatie- of racismekaart getrokken. Daaruit sprak al een soort diepe minachting jegens autochtonen. Juist nu deze discussie ontspoort merk ik dat mensen steeds meer immuun worden voor mensen die zich beroepen op racisme en discriminatie. Die woorden zijn verdacht geworden en wekken steeds meer frictie dan medelijden op. In dat licht denk ik dat het bovenstaande artikel meer kwaad dan goed heeft gedaan. Waarom zal die blanke mens die keer op keer wordt geminacht nog zijn helpende hand uitsteken? Dat is een zorgelijke ontwikkeling.

(En op een paar figuren met een Jesus-syndroom zoals Sunny Bergman, Pieter Hilhorst en Joris Luyendijk neemt de terechte skepsis alleen maar toe)
Religion is an insult to human dignity. With or without it you would have good people doing good things and evil people doing evil things. But for good people to do evil things, that takes religion. - Steven Weinberg
quote:Lucretiatox01 schreef op 11 november 2015 @ 21:46:

Interessant artikel in NRC.

Wat ik me de laatste jaren heb bedacht: ik (wit huidje opgegroeid in een compleet witte omgeving) ben opgegroeid in een wereld waarin ik nul donkere mensen hoorde die kritiek op Nederland hadden.

Voor zover ik donkere mensen in de media zag, waren het sporters, zangers of nieuwslezers. In de kranten had je uitsluitend witte mannen van middelbare leeftijd met een kritische column. Cabaretiers? Dat waren Youp van 't Hek en Paul de Leeuw.

Voor zover er donkere mensen in de landelijke media en cultuur zichtbaar waren, dan waren ze nooit uitgesproken kritisch over Nederland. Of hééél voorzichtig. (Zelfs Humberto Tan liet onlangs een directe racistische opmerkingen nog ongemerkt passeren.) Enige uitzondering die ik kan bedenken is Anil Ramdas, maar die was toch ook maar bij een kleine groep bekend.

Ik denk dat de Nederlandse media een heel klein inteelt wereldje is waar zeker "nieuwkomers" geen kritisch geluid moeten laten horen. Alleen heeft Nederland daar ten onrechte de conclusie uit getrokken: we horen nooit negatieve verhalen over racisme in Nederland, dus zal het er wel niet zijn. Zo ben ik ook opgegroeid en zo dacht ik er ook over.

Het is echt pas zo de laatste 2 jaar dat ik andere columnisten zie ook prime time op televisie, met een andere huidskleur en achtergrond, die kritisch schrijven over het racisme in Nederland. Onverbloemd, direct, zonder er doekjes om te winden. Quincy Gario die bij Pauw oproept "een eerlijk gesprek over het koloniale verleden te gaan voeren". Zihni Ozdil die zegt "we moeten Nederlanderschap loskoppelen van kleur en af van het woord allochtoon". En ook deze vier vrouwen, die geen blad voor de mond nemen en duidelijk zeggen: Nederland, er is een racisme-probleem.

Je ziet in dit topic gewoon voor je ogen de ontkenning. Het kán niet waar wezen, Nederland racistisch? Nee hoor, daar hebben we nooit iets over gehoord? We zijn toch zo open, tolerant, gelijk voor iedereen?

Maar ik vrees dat het omgekeerde waar is. We hoorde vroeger nooit iets over racisme in Nederland omdat die buitensluiting zo ontzettend sterk is en niet omdat ze er niet was. Zie al die treurige rapporten die Fashion Victim aanhaalt.

Ik zie in dit topic geen ontkenning, maar eerder een reactie op de manier waarop men zich uit (geen tegenspraak duldend).

Die uitsluiting in de media gold ook voor vrouwen, witte vrouwen. Want een vrouw die maatschappelijke kritiek had, sarcastisch was, ironie gebruikte, dat kon geen leuke vrouw zijn, die was vast ongesteld en een echte verbitterde zuurpruim (waarschijnlijk alleenstaand en pot). Dat vooroordeel is ook aan het verdwijnen en vrouwen schrijven nu ook steeds vaker columns in grote dagbladen, en niet over breilessen. Maar ze krijgen ook kritek, net als die witte mannen. En dat is nu net het verschil, de dames uit dat artikel dulden geen kritiek, geen tegenspraak. Bek dicht en luisteren jullie! Want door jullie white privilege snappen jullie er toch geen reet van. En met interessante termen smijten, waarvan ze denken dat de rest van de wereld ze niet gebruiken. Zo werkt dat dus niet in de media, en zo creeer je zeker geen dialoog.
quote:Turkooiss schreef op 12 november 2015 @ 00:03:

[...]

Nou ja het kan natuurlijk ook dat ze er nooit mee te maken hebben gehad. Maar dat jij drie mensen kent die er nooit mee te maken hebben gehad wil natuurlijk niet zo veel zeggen...Het zijn er wel meer dan drie maar lezen is ook een vak. Hun mannen en kinderen heb ik er ook nooit over gehoord, misschien ligt het aan de lengte van hun tenen.
quote:adnama schreef op 12 november 2015 @ 00:03:

[...]

Er is inderdaad racisme. Uit veel voorbeelden haal ik echter geen racisme. Als je voorbij wordt gestreefd op de werkvloer door een blanke werknemer, dan kan dit vele andere oorzaken hebben dan racisme. Ik zie in mijn werkveld regelmatig allochtone jongeren die het goed weten te verpesten op hun werk, toch geven ze vervolgens aan dat ze eruit zijn gegooid door racisme. Ik durf met grote zekerheid in veel van die gevallen aan te geven dat dit onzin is; ik ken de situatie, het gedrag wat ze vertonen en de werkplek. Hetzelfde verneem ik van mijn collega's of van mensen die werken voor een soortgelijke organisatie. Als je bijvoorbeeld naar 'Blik op de weg' kijkt, dan zie je soms mensen roepen dat ze van de weg zijn gehaald vanwege racisme, terwijl het feitelijk gaat om een overtreding. Zo zijn er vele voorbeelden waarvan ik vind dat de oorzaak ergens anders ligt dan bij racisme.

Ik ben inderdaad blank en heb een donkere vriend, dankzij hem ook een donkere stiefdochter, schoonfamilie en gedeeltelijk donkere vriendenkring. Tussen alle allochtonen die ik ken (privé of in mijn werk) merk ik een verschil in hoe zij bepaalde situaties ervaren, de één ziet iets als racisme wat de ander helemaal niet zo ervaart. Naar mijn mening is de gemiddelde Nederlander ook helemaal niet zo racistisch als in dit topic (en de aanleiding daarvan) wordt geschetst. Dat wil niet zeggen dat er geen racisme is, alleen dat niet elke tegenslag/afwijzing in het leven van de donkere mens gebaseerd is op racisme, ook al ervaart hij/zij dat zelf wel zo.

Feit is: discriminatie op de werkvloer komt in Nederland veel meer voor dan in de rest van Europa. Zie de rapporten. En ook de rapporten over de Nederlandse overheid, die discriminerend beleid stimuleert, en veel te weinig doet om discriminatie tegen te gaan.

De rapporten zeggen dus iets anders.

Zullen er pubers zijn die zich misdragen en vervolgens ook nog "racisme" roepen? Zeker, die zijn er.

Maar zij weerleggen niet de rapporten, die vooral gaan over wat mensen als volwassen ondervinden in de Nederlandse samenleving (en op de Nederlandse arbeidsmarkt).

Je kunt met anekdotes geen onderzoek weerleggen dat grondig is, naar veel bedrijven tegelijkertijd kijkt, en bovendien vergelijkend in heel Europa is uitgevoerd.
quote:Turkooiss schreef op 11 november 2015 @ 23:56:

Oh wat ik ook erg vervelend vind aan de discussie hier is dat er steeds wordt gevraagd 'Ja maar wat willen jullie nu dat er gedaan wordt aan white privileges'. Nou...het zou mooi zijn als 'men' erkend dat het bestaat. Punt. Van daaruit zien we wel verder. Niemand heeft een oplossing voorhanden, maar het erkennen zou al schelen en een goed begin zijn. Denk ik.

Ik vind het logisch dat hier steeds naar wordt gevraagd. Ik erken al een hele tijd dat het bestaat. Ik kan alleen niet meer doen dan ik nu al doe, namelijk proberen om mensen met een open vizier tegemoet te treden. Maar eerder in dit topic is gezegd dat dat niet genoeg is, omdat de zwarte die luxe ook niet heeft. Ja, dan haak ik af. Er wordt een level van betrokkenheid verwacht dat je simpelweg niet van mensen kunt verwachten.

Zet in plaats van 'zwarte' het woord 'chronisch zieke/gehandicapte' neer en je kunt dit topic bijna over doen. Discriminatie, vooroordelen, flauwe grappen, onterecht medelijden, over één kam gescheerd worden met mensen met wie je niets gemeen hebt, je moeten verantwoorden voor wat anderen bevoordeling noemen, tenenkrommende goede bedoelingen, aantoonbare achterstand op de arbeidsmarkt, inkomensachterstand, onderschatting van je capaciteiten, ontoegankelijkheid van voorzieningen, mensen die denken te weten 'hoe het is', dankbaarheid die wordt verwacht voor dingen die je helemaal niet wilt, flauwe grappen, als je voorzichtig iets daarover zegt ben je een zeikerd/kun je niet tegen een geintje... Ik kan nog wel even doorgaan.

Een grof schandaal, toch maken de meeste mensen zich daar totaal niet druk over. Wel zullen ze zeggen dat ze het beste voor hebben met chronisch zieken en gehandicapten. Maar een fiets aan de kant zetten zodat een rolstoeler erlangs kan is al te veel gevraagd, laat staan dat gezonde mensen zich uit zichzelf zullen inzetten voor drempelvrij internet of een rolstoeltoegankelijke winkel. Gezonde mensen hebben de luxe om zich hier niet mee bezig te houden. Sterker nog, ze hebben vaak geen idee. Dat wil niet zeggen dat ze anti chronisch zieken/gehandicapten zijn en ook niet dat ze zich er makkelijk van af maken. Ze zullen zelfs in de verdediging schieten als wordt gezegd dat ze het misschien toch niet zo goed voor hebben met deze groep als ze denken.
Ik erken zeker het principe "white privilege". Maar ik weet niet wat er mee moet doen. Ik heb me vast wel eens onbewust schuldig gemaakt aan rascisme. Ik ga me er niet voor verontschuldigen. Ik accepteer ieder hoe hij of zij is, niet op grond van zijn/haar huidskleur of culturele achtergrond. Voorbeeld: tegenover de (op heterdaad betrapte) Noord-Afrikaan die in onze parkeergarage heeft ingebroken, staan er drie op mijn werk die in recordtijd hun medische studie hebben afgerond.

Echter, ik vind sommige kleine dingen die als racisme worden betiteld muggenziften. Shampoo voor ander haar dan van blanken niet bij de Etos, maar alleen in een tropische winkel te koop? Is dat racisme of gewoon een kwestie van niet genoeg vraag?

Bovendien is mijn shampoo voor grijs haar ook niet in de supermarkt of bij iedere drogist verkrijgbaar. Dan zou ik dat om dezelfde reden als "youth privilege" of leeftijdsdiscriminatie kunnen betitelen
quote:amarna schreef op 12 november 2015 @ 08:36:

Ik erken zeker het principe "white privilege". Maar ik weet niet wat er mee moet doen. Ik heb me vast wel eens onbewust schuldig gemaakt aan rascisme. Ik ga me er niet voor verontschuldigen. Ik accepteer ieder hoe hij of zij is, niet op grond van zijn/haar huidskleur of culturele achtergrond. Voorbeeld: tegenover de (op heterdaad betrapte) Noord-Afrikaan die in onze parkeergarage heeft ingebroken, staan er drie op mijn werk die in recordtijd hun medische studie hebben afgerond.

Echter, ik vind sommige kleine dingen die als racisme worden betiteld muggenziften. Shampoo voor ander haar dan van blanken niet bij de Etos, maar alleen in een tropische winkel te koop? Is dat racisme of gewoon een kwestie van niet genoeg vraag?

Bovendien is mijn shampoo voor grijs haar ook niet in de supermarkt of bij iedere drogist verkrijgbaar. Dan zou ik dat om dezelfde reden als "youth privilege" of leeftijdsdiscriminatie kunnen betitelen

Goed punt ja. Er zijn heel wat privileges te bedenken: youth privilege, slim(slank) privilege, health privilege, rich privilege, male privilege. Allemaal zaken die net zo echt zijn als white privilege.

Dat maakt w.p. niet minder erg maar ook niet erger dan al die andere zaken.
quote:Jennifer1972 schreef op 12 november 2015 @ 10:29:

[...]

Goed punt ja. Er zijn heel wat privileges te bedenken: youth privilege, slim(slank) privilege, health privilege, rich privilege, male privilege. Allemaal zaken die net zo echt zijn als white privilege.

Dat maakt w.p. niet minder erg maar ook niet erger dan al die andere zaken.

Het verschil tussen white privilege en bijvoorbeeld male privilege of health privilege is dat de laatste twee op dit moment bespreekbaar zijn zonder dat de males of de meer valide personen zich per direct aangevallen voelen (let wel: dit is niet altijd zo geweest!)

Dus als ik zeg: "ik verdien als vrouw minder dan een man" zegt de meerderheid van de mannen niet:

"plaats jezelf niet in een slachtofferrol"

Als ik tegen iemand zeg: "ik kan de bibliotheek niet in omdat er trappen zijn en geen rolstoellift" is niet de algemene reactie:

"dat is toch niet mijn schuld"

Ik denk dat we op een punt moeten komen in deze maatschappij dat signalen van white privilege niet meer worden gezien als beschuldiging maar dat er een besef komt dat er een onrecht is dat rechtgetrokken moet worden.
quote:kitschy schreef op 12 november 2015 @ 11:16:

[...]

Het verschil tussen white privilege en bijvoorbeeld male privilege of health privilege is dat de laatste twee op dit moment bespreekbaar zijn zonder dat de males of de meer valide personen zich per direct aangevallen voelen (let wel: dit is niet altijd zo geweest!)

Dus als ik zeg: "ik verdien als vrouw minder dan een man" zegt de meerderheid van de mannen niet:

"plaats jezelf niet in een slachtofferrol"

Als ik tegen een ik iemand zeg: "ik kan de bibliotheek niet in omdat er trappen zijn en geen rolstoellift" is niet de algemene reactie:

"dat is toch niet mijn schuld"

Ik denk dat we op een punt moeten komen in deze maatschappij dat signalen van white privilege niet meer worden gezien als beschuldiging maar dat er een besef komt dat er een onrecht is dat rechtgetrokken moet worden.

Het probleem daarbij is natuurlijk dat het minder verdienen, of het niet toegankelijk zijn van een bibliotheek, objectief aantoonbaar is. Dat is gewoon een kwestie van salarisstroken naast elkaar leggen of ter plekke zien dat die bibliotheek alleen via een moeilijke stoep met trappen toegankelijk is.

Echter, als ik als 52-jarige ergens ga solliciteren en ik word niet aangenomen "omdat ik niet in het team pas", kan ik zelf héél sterk het gevoel hebben dat ik éigenlijk niet aangenomen ben omdat men mij te oud vindt. Maar maak dat maar eens hard.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Er gaat iets dwingends uit van het woord "moeten".
quote:pejeka schreef op 12 november 2015 @ 11:24:

[...]

Het probleem daarbij is natuurlijk dat het minder verdienen, of het niet toegankelijk zijn van een bibliotheek, objectief aantoonbaar is. Dat is gewoon een kwestie van salarisstroken naast elkaar leggen of ter plekke zien dat die bibliotheek alleen via een moeilijke stoep met trappen toegankelijk is.

Echter, als ik als 52-jarige ergens ga solliciteren en ik word niet aangenomen "omdat ik niet in het team pas", kan ik zelf héél sterk het gevoel hebben dat ik éigenlijk niet aangenomen ben omdat men mij te oud vindt. Maar maak dat maar eens hard.In jouw voorbeeld is het op individuele basis moeilijk hard te maken, klopt. Maar op het moment dat er algemene onderzoeksresultaten worden gepresenteerd worden ook deze weggezet als gemanipuleerd (voorbeeld: lees maar even terug in dit topic).
quote:Turkooiss schreef op 12 november 2015 @ 00:03:

[...]

Nou ja het kan natuurlijk ook dat ze er nooit mee te maken hebben gehad. Maar dat jij drie mensen kent die er nooit mee te maken hebben gehad wil natuurlijk niet zo veel zeggen...Ik heb twee vrouwelijke vriendinnen en een buurvrouw en die zijn ook nooit aangerand of verkracht. Allemaal onzin dus, die topics over verkrachting?
quote:amarna schreef op 12 november 2015 @ 08:36:

Bovendien is mijn shampoo voor grijs haar ook niet in de supermarkt of bij iedere drogist verkrijgbaar. Dan zou ik dat om dezelfde reden als "youth privilege" of leeftijdsdiscriminatie kunnen betitelenEthos Bijlmermeer zou best eens wat meer black hair artikelen in hun assortiment mogen plaatsen ja. Dat moet je niet vertalen naar racisme, maar het geeft wel aan waar het wringt.
quote:MarianneDavids schreef op 12 november 2015 @ 11:27:

Er gaat iets dwingends uit van het woord "moeten".Bijzonder dat jouw reactie op mijn post zich richt tot een enkel woord.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven